1gbit via cat5 verschil met 100mbps?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Ik wil mijn netwerk snelheid een stuk verbeteren omdat ik 100mbps wat krap vind. Nu heb ik op internet gezien dat je minstens een cat5e kabel nodig hebt om 1gbit goed te laten werken. Nu heb ik een: "CAT5 UTP 4AWG 4Pairs" kabel. Dit is geloof ik gewoon Cat5 dus geen Cat5e.

Heeft dan dan wel zin om er een 1gbit switch tussen te zetten? Is er een kans dat ik toch de volle 1gbit krijg, ik misschien de helft krijg of ik er helemaal niks van merk (dus gewoon 100mbps blijft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://discountcablesusa.com/ethernet-cables100.html
he reality is that most CAT5 cable is in fact CAT5e cable just not certified as such
Zeker voor kortere afstanden is de kans groot dat gigabit werkt. Als je problemen krijgt kun je alsnog een kabel vervangen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Mijn Cat5 kabels (meerdere 10m+) doen op het moment nog gewoon goed hun werk op Gb snelheid.

Category 5 cable: It is most commonly used for 100 Mbit/s networks, such as 100BASE-TX Ethernet, although IEEE 802.3ab defines standards for 1000BASE-TGigabit Ethernet over category 5 cable.

Als je dan toch een kabel wilt kopen zijn ze hier volgens mij wel voordelig aan te schaffen.

[ Voor 20% gewijzigd door Nivk op 28-04-2010 21:25 . Reden: Winkel tip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor gigabit heb je 4 aderparen nodig, die heb je. Dan zou het in theorie wel kunnen werken.

Even lichtelijk offtopic: Koop de goedkoopste gigabit switch die voldoende poorten heeft, qua kwaliteit zit er tussen die switches echt amper verschil, zeker geen noemenswaardig verschil.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[b][message=33911908,noline]...

Even lichtelijk offtopic: Koop de goedkoopste gigabit switch die voldoende poorten heeft, qua kwaliteit zit er tussen die switches echt amper verschil, zeker geen noemenswaardig verschil.
Binnen de consumenten markt maakt het weinig uit maar een professionele 19" haalt meestal wel de wirespeed tov. 70 tot 90MB/sec die de meeste consumenten wel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je grote bestanden verstuurd haalt elke gigabit switch de 900mbit wel, ook die van bijvoorbeeld Sweex. Dat je het niet moet vergelijken met professionele switches lijkt me logisch, ik had ook niet verwacht dat iemand zo flauw zou zijn dat te gaan doen omdat het mij overduidelijk leek dat het over consumentenswitches ging.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esak
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08-2024
Oke dan weet ik genoeg :). Ik wilde juist niet alle kabels opnieuw leggen want dat zou te veel werk zijn. De kabels zijn denk ik 25 meter. Maar goed als ik de volle gbit niet haal vind ik het geen probleem al verdubbelt de snelheid ben ik al blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 16:47
esak schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:03:
Oke dan weet ik genoeg :). Ik wilde juist niet alle kabels opnieuw leggen want dat zou te veel werk zijn. De kabels zijn denk ik 25 meter. Maar goed als ik de volle gbit niet haal vind ik het geen probleem al verdubbelt de snelheid ben ik al blij!
Oh, zelfs meer dan verdubbelen moet wel lukken hoor. Zelfs met mindere kabels moet 30-40MB/s zeker geen probleem zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit een Gbit verbinding minder dan 40MB/s zien trekken, en heb echt al allerhande kabeltypes gebruikt, van zelf geknipte tot dure kant-en-klare kabels.

[ Voor 15% gewijzigd door Ruuddie op 29-04-2010 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Ruuddie schreef op donderdag 29 april 2010 @ 01:10:
Oh, zelfs meer dan verdubbelen moet wel lukken hoor. Zelfs met mindere kabels moet 30-40MB/s zeker geen probleem zijn. Ik heb eigenlijk nog nooit een Gbit verbinding minder dan 40MB/s zien trekken, en heb echt al allerhande kabeltypes gebruikt, van zelf geknipte tot dure kant-en-klare kabels.
Het is niet traploos ofzo. Je hebt óf 100Mbit of 1000Mbit (of 10Mbit). Als je dan maar 40MB/s haalt als je 1000Mbit verbinding hebt dan is er toch echt was mis op applicatieniveau danwel hardware in je pc (pci bus ofzo).
Consumenten gigabit switches halen ook gewoon 1000Mbit, al dan mogelijk niet met full duplex op alle poorten tegelijk, maar dat is een situatie die niet vaak zal ontstaan in consumentensituaties.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

gertvdijk schreef op donderdag 29 april 2010 @ 01:22:
[...]

Het is niet traploos ofzo. Je hebt óf 100Mbit of 1000Mbit (of 10Mbit). Als je dan maar 40MB/s haalt als je 1000Mbit verbinding hebt dan is er toch echt was mis op applicatieniveau danwel hardware in je pc (pci bus ofzo).
Consumenten gigabit switches halen ook gewoon 1000Mbit, al dan mogelijk niet met full duplex op alle poorten tegelijk, maar dat is een situatie die niet vaak zal ontstaan in consumentensituaties.
Niet persee. Slechte kabels kunnen packet loss veroorzaken, de switch kan niet genoeg backplane bandbreedte hebben, de source kan niet sneller genereren, de source blaast z'n PCI bus vol, de host idem, etc. Legio mogelijkheden om geen 1000mbps vol te trekken.

Verder: cat 5 bestaat niet meer, maar de meeste oude cat 5 is geschikt om over korte afstanden gbit over te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 29-04-2010 01:34 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:10
Je kan prima controleren of er fouten op de kabel optreden. Onder windows netstat -e doen. Als je meer dan n paar errors of discards ziet heb je mogelijk een kabelprobleem, en anders niet.

[ Voor 4% gewijzigd door FatalError op 29-04-2010 11:00 ]

If it ain't broken, tweak it!

Pagina: 1