Windows 7: installatie op SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 21:46
Hoi,

Ik heb onlangs een SSD van Intel gekocht en ik wilde daar vandaag Windows 7 op zetten. Ik had verwacht dat dat een makkie zou zijn. Niet dus :(. De SSD wordt herkend door de pc en is ook zichtbaar bij het booten. Echter als ik probeer Windows 7 te installeren krijg ik de foutmelding dat de schijf niet geformatteerd kan worden en daarmee kan de installatie dus niet doorgaan.

Doe ik wat verkeerd? Ik heb de SSD bij iemand anders zijn pc aangesloten en hij werd direct herkend.
Met de schijf lijkt me dan niet veel mis? Het is me verder ook niet gelukt om Vista op de SSD te krijgen. Ik heb op dit moment geen Windows staan op een andere schijf van mijn pc. Enkel een andere hardeschijf met data. Wat moet ik doen om te zorgen dat ik Windows 7 kan installeren?

Alvast heel erg bedankt voor de reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Misschien op een andere pc al formatteren en dan op jouw pc windows er op knallen :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Ja, dat heb ik al gedaan, maar dat werkt ook niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Wat voor versie van windows heb je dan ? en welk moederbord probeer je hem op aan te sluiten ?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 10:56

Boss

+1 Overgewaardeerd

Probeer eens eerst XP te installeren en dan Win7 eroverheen. Dat is bij mij met wat lastige machines ook de enige weg geweest. Er waren bij het booten / setup drivers nodig die niet standaard aanwezig zijn.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Ok bedankt. Moet ik Windows 7 daarna in dat keuzemenu bij de install met de upgrade/uitbreid knop installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maldar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-10-2020
nee, dat is alleen bij vista zo. Die upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Ik ga het even proberen. Laat straks weten hoe het is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Staat je DVD drive nu als primary boot device in de BIOS ingesteld soms?
Dan wil je deze melding ook nog wel eens tegenkomen.. gebruik liever de tegenwoordig bijna altijd wel aanwezige boot prompt (esc of een [F] key - zie je manual) voor die eenmalige DVD boot ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Xp wil tot 3x toe niet installeren, want ik krijg steeds een blauw scherm.

@ alt-92: ok, dat ga ik even controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dakota85 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:07:
Xp wil tot 3x toe niet installeren, want ik krijg steeds een blauw scherm.

@ alt-92: ok, dat ga ik even controleren :)
logisch, XP heeft namelijk geen SATA drivers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

Klinkt meer als een hardware probleem dan als een Windows-wat-voor-versie-dan-ook.
Afgelopen weekend Windows 7 nog op een SSD geinstalleerd, werkt als een zonnetje.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ligt het wellicht aan een bios setting? Kijk even of de SATA modus op Raid of AHCI of iets in die strekking staat.
Ik ken de precieze termen niet meer, maar in het verleden heb ik hier ook last mee gehad.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:09:
[...]

logisch, XP heeft namelijk geen SATA drivers..
Niet geheel logisch, aangezien ik de cd-rom van xp hebt gebruikt die ik ooit zelf heb gebrand. Een cd met de sata-drivers erbij.

De primary boot was inderdaad de dvd-rom. Dit veranderen en eenmalig via de dvd booten maakt geen verschil.

Ik krijg deze melding: 'Kan een partitie op schijf 0 niet formatteren. De fout is opgetreden tijdens het voorbereiden van het systeemvolume van de computer'. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pak eens een Linux distributie en kijk of je die op de SSD kan installeren. Voer ook eens een hardware controle uit op de SSD, misschien is het een DOA. Kon je de schijf namelijk wel in een ander systeem formatteren? Ik begrijp uit je eerdere replies dat dat wel werkt, maar niet heeft gebaat om Windows er alsnog op te krijgen. Kon je er alsnog bestanden op zetten met het andere systeem? Eventuele foutmeldingen in de logs van dat systeem?
Heb je ook al geprobeerd zonder je data schijf aangesloten te hebben om te installeren? Andere SATA poort?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Ik heb totaal geen verstand van Linux, dus dat is geen optie. Een andere Sata-poort heb ik geprobeerd. Verder kon ik de schijf gewoon formatteren op een andere pc.

Heb net geprobeerd om Windows 7 op een 'gewone' sata-schijf te zetten, maar ik krijg daar nu dezelfde melding bij als bij de SSD. Zijn het dan misschien de instellingen van raid? Ik had hiervoor 2 sata schijven in raid 0 staan. Een van die twee schijven is overleden. Dit is de reden dat ik voor de SSD ben gegaan. De schijf die het nog doet is geen member-disk meer, het raid volume is verwijderd, waardoor alle hardschijven 'non-raid disk' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maximus1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 12:46
Haha had ongeveer hetzelfde probleem toen ik gisteren van raid 0 (2 x 500gb) naar 3 x 500 gb ben gegaan zonder RAID

Heel mijn computer deed vaag en heel langzaam in het begin enz.

Uiteindelijk lukte het me om windows 7 te installeren door eerst 1 schijf aan te sluiten en daar de installatie op uit te voeren. Daarna, terwijl ik in windows zat, de andere 2 aangesloten zonder problemen.

Waarschijnlijk ziet je bios/computer nog steeds dat het raid moet draaien en ziet ook 2 schijven erin zitten.

Laat eerst alleen de SSD erin zitten en pas na de installatie die andere schijf erop gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Haha ok :P. Dat ga ik dan maar even proberen. Op hoop van zegen :')!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het maakt niet uit of je ervaring hebt met Linux of niet, als je de installer gewoon doorloopt is er niets aan de hand. Het gaat er om of dat wel netjes installeert of niet. Als je op volgende kan klikken en antwoord kan geven op gebruikers gegevens, kan je Linux installeren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Ik heb het opnieuw geprobeerd, maar dan met alleen de SSD aangesloten. Hierbij kwam ik al een stap verder dan eerst. Bij het uitpakken van de bestanden gaat het nu tot 4x toe bij ongeveer 50% mis en krijg ik deze melding: 'Kan de benodigde bestanden niet installeren. Het bestand is mogelijk beschadigd of dit ontbreken...' Lekkere spelling ook! Een andere sata-poort kiezen maakt geen enkel verschil. Iemand nog een idee, behalve Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Staat je s-ata controller nu op raid of op ahci? En post svp zoals al eerder werd gevraagd je precieze hardware specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Ik kom van een raid-o instelling, ik heb daarna alleen dat volume verwijderd en daarna niets veranderd.

Specs:

- Gigabyte GA-EX38-DS5
- Intel Core 2 Duo E8400
- OCZ Reaper HPC OCZ2RPR800C44GK (2x2gb in dual channel)
- Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2XX 40GB
- Powercolor Radeon HD 3870 X2
- Creative X-Fi XtremeMusic

Het gaat verder om Windows 7 Home Premium 64-bit

[ Voor 13% gewijzigd door dakota85 op 29-04-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:43
Ik kom van een raid-o instelling, ik heb daarna alleen dat volume verwijderd en daarna niets veranderd.
Dus hij staat op raid? Je kunt toch wel even in de bios kijken?

Zorg er verder voor dat je geheugen op de juiste spanning draait (2.1V), dit kan anders ook allemaal rare fouten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nielson schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:47:
[...]
Dus hij staat op raid? Je kunt toch wel even in de bios kijken?
Gegarandeerd staat die controller nog op raid als hij er niets aan gedaan heeft.
Maar goed, dat is pas een paar keer geroepen hier dus we proberen het nog een keer. :+

Ga in je bios en pleur je SATA controller op ACHI mode
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Als je niks in de bios hebt veranderd dan zul je toch, zoals aangegeven, even de bios in moeten om SATA op AHCI of IDE te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heeft er al iemand gezegd dat je moest controleren of het ding al op AHCI ingesteld staat?

:+

Maar goed, even serieus. Iemand die nu nog met droge ogen durft te adviseren met een modern OS en een beetje recent moederbord IDE emulatie aan te zetten mag zich toch wel even achter de oren krabben :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:49:
Heeft er al iemand gezegd dat je moest controleren of het ding al op AHCI ingesteld staat?

:+

Maar goed, even serieus. Iemand die nu nog met droge ogen durft te adviseren met een modern OS en een beetje recent moederbord IDE emulatie aan te zetten mag zich toch wel even achter de oren krabben :)
Al zet ie het op IDE dan nóg is dat beter dan niets doen. Dan gaat het namelijk ook (niet optimaal snel maar OK) werken... en met een x25v hoef je het om de performance niet te laten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakota85
Nou, het is eindelijk gelukt :). Ik heb heb een aantal keer de install geprobeerd met alleen de SSD aangesloten en maar 1 van de 2 geheugenreepjes erin. Dat lukte na 3 pogingen ineens.
Beetje random dus allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dakota85 schreef op donderdag 29 april 2010 @ 22:29:
Nou, het is eindelijk gelukt :). Ik heb heb een aantal keer de install geprobeerd met alleen de SSD aangesloten en maar 1 van de 2 geheugenreepjes erin. Dat lukte na 3 pogingen ineens.
Beetje random dus allemaal.
Zo random is dat toch niet? Er is dan of iets met het geheugenreepje mis of met je moederbord. Of iets anders, waardoor je geheugen raar doet :+ Ik zou dit even triple-checken mbv o.a. Memtest86+ alvorens je allemaal leuke dingen met je pc gaat doen (om verlies van data te voorkomen).
Pagina: 1