• amd187
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-01 08:03

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Goedenavond.

Ik zit met een probleem waar ik maar niet uit kom. Ik heb al enige tijd een setup die er als volgt uit ziet:

-HTPC met AMD 7850, 4GB geheugen, winXP
-Desktop pc met intel E6850, 4GB geheugen, winXP

De HTPC zit aangesloten op mijn tv, de desktop staat een paar meter verder. Beide machines zitten via een gigbit switch aan elkaar. Op de gigbit switch zit een Zyxell router aangesloten via 100Mbit. Beide systemen draaien op gigbit en als ik een bestand van desktop naar HTPC of andersom kopieer, zie ik ook netjes het netwerkverbruik omhoog schieten naar 30/40%.

Echter: Zodra ik een HD bestand (MKV van 12GB bijvoorbeeld) open via het netwerk vanaf mijn desktop met windows media player classic, heeft de HTPC sommige dagen ontzettend last van haperen. Dan speelt de film 2 seconden en moet ik vervolgens 5 seconden wachten om weer 2 seconden te zien. De andere dagen is er niets aan de hand en loopt dezelfde film volledig schok vrij. Er zitten ook dagen tussen dat de hapering bijvoorbeeld twee keer voorkomt in de film en daarna niet meer. Zoals je al kan lezen, het is niet consequent.

Wat ik al geprobeerd heb:

-Volledige bestand kopieren naar HTPC en dan afspelen, gaat perfect en zonder haperingen
-Bios update HTPC, leek een dag goed te gaan en leek er van af te zijn, maar vandaag heb ik het weer
-Complete verse start van beide systemen. Ook bij taakbeheer gekeken, PC's zijn nergens mee bezig voor de rest, maar toch haperingen.
-Andere HDD in de HTPC, zit nu een WD raptor in van 36GB maar dit is niet wenselijk. Zelfde problemen ook.
-Windows media player classic vervangen door VLC, zelfde probleem.

Zie ik iets over het hoofd? Ik heb ook al gezocht of media player classic een buffer grootte heeft die je in kunt stellen, maar dat kan ik niet vinden. Verder zit er niets op het netwerk, dus dat lijkt me het probleem ook niet.

Ideeën? Vragen?

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Ik probeer het nog maar eens een keer. paar maanden verder, maar nog steeds het probleem. Afspelen is nu consequent met schokjes. audio speelt dan perfect door, maar je ziet het beeld elke seconde iets verspringen. Kopieer ik de film naar de HTPC en speel hem dan af: perfect.

Heb via media splitter de input buffer van 8000 naar 32000 gezet, geen resultaat. De laatste maand probeer ik het niet eens meer, en kopieer/verwijder ik iedere keer maar een film van de HDD van de HTPC. Dit gaat nog steeds met 300 tot 500 Mbit/s. Dit is echter erg iritant vanwege het ruimte gebrek dat er is (36GB schijf). Iemand een gouden tip of ideeën om dit op te lossen?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 18:31
Ik heb er niet heel veel verstand van, maar voor wat betreft gigabit:
je HD film is 12GB groot. Laten we eens ruim denken en uitgaan van 10 bit in een byte - ofwel, je film is 120Gbit groot,

Stel dat die zo'n 2 uur duurt, 60 minuten in een uur, 60 secondes in een minuut - ofwel 7200 secondes filmduur.
Omgerekend nog geen 17Mbit/seconde aan data - gigabit is dus, mits de buffering aan de ontvangstkant voldoende is, zware overkill.

Kan je eens bij wijze van test een simpele el-cheapo 100Mbit switch er tussen zetten (of, als je router meerdere uitgangen heeft, rechtstreeks aan de router en de giga-switch er af laten)?
Indien geen resultaat: kan je je film op een andere netwerk-machine dan die desktop zetten?
Of: probeer eens met VLC player?

Het eerste zou je gigabit switch moeten uitsluiten, het tweede de desktop PC, het derde mediaplayer classic.

Ter informatie: ik heb hier een server met een 800MHz, 1GB geheugen Via Epia C7 processor met een 5400rpm notebook harddisk; die streamde onlangs met 100Mbit/seconde stottervrij een 30GB grote mkv naar een Conceptronic mediaplayer - die ongetwijfeld weinig spectaculaire hardware heeft. Ofwel: qua hardware heb je echt niet veel nodig om stottervrij te streamen.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Ik denk dat er in de netwerkconfiguratie (icm de switch) iets niet goed gaat. Gebruik je jumboframes tussen de beide gigabit PC's??

Verwijderd

Je zou eens op beide PC's TCPOptimizer kunnen draaien om de meest optimale settings voor je netwerk in te stellen.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Heb het denk ik zelf opgelost zojuist. Om wat te testen had ik ffdshow van de HTPC af gehaald. Hierna een MKV bestand geopend via het netwerk met media player classic, en: geheel schok vrij afspelen via het netwerk!

Ben daarna eens gaan kijken wat het dan veroorzaakt in ffdshow want toen ik dat weer installeerde was het terug. Bij de Decoder options kwam ik het volgende vinkje tegen: Drop frames on delay, wat ingesteld stond op 1500 ms. Dit nu uitgevinkt en heb net een film gekeken van begin tot eind zonder de haperingen.

Overigens gebruik ik wel jumbo frames ja bij beide machines. Dit leek beter te gaan, heb geen nadelige gevolgen kunnen opmerken. Of kan dat beter op standaard staan?

Verwijderd

Jumbo frames moeten ook door de switch worden ondersteund, anders maakt het bijzonder weinig uit.

• amd187

amd187

Ondertitel

Topicstarter
uit de specs: Jumbo frame: up to 9,720 bytes

Dus dan laat ik het maar zo
Pagina: 1