Toon posts:

Testdisk en/of HD ervaring gezocht!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Recent heb ik een topic geplaatst met de basis van mijn probleem. Ik ben met de reacties wel iets verder gekomen, maar zit nu vast.. Ik zou willen vragen of iemand mij iets gerichter kan helpen (daarom nieuw topic met gerichte titel).
Even kort het probleem nog een keer: ik heb een sitecom nas (md-253) met 2 x samsung spinpoint 1 TB. Via het menu van de nas heb ik echt per ongeluk op een (maak RAID-1) button gedrukt, wat er zonder waarschuwingen toe leidde dat de HD is geformatteerd. Duurde slechts een halve minuut, dus naar mijn idee een quick format.
Ik heb inmiddels 95% van mijn bestanden gered door active@undelete (zoeken op bestanden en extensies), maar veel bestanden zijn de oorspronkelijke naam kwijt (duizenden) en het hernoemen en sorteren is nu al een gebed zonder einde, waardoor ik alsnog probeer de oorspronkelijke partitie te redden.
Iemand raadde mij testdisk aan. Ik ben echt een leek bij de gemiddelde tweaker en heb geen uitgebreide kennis van hd's, partities, linux (de nas werkt met linux) enz, maar heb wel het idee/de hoop dat ik de boel nog kan redden.

Ik heb de nas recent volgens de procedure geinstalleerd, maar weet helaas niet welk type partitie de nas de eerste keer heeft aangemaakt. Ik dacht te hebben gezien in het menu dat de schijven al op RAID stonden, maar weet dit niet helemaal zeker (kan ook JBOD geweest zijn).
Als ik met testdisk zoek, krijg ik bij het selecteren van drie partitietypes (Intel, EFI GEPT en None) diverse zoekresultaten met de vermelding D (deleted). Omdat per type de vervolgopties na het scannen verschillen, ik bijvoorbeeld ook voor veel partities de files niet kan listen en gewoon de kennis mis (en er met de online handleiding van testdisk niet uitkom), hoop ik dat iemand me in de goede richting kan helpen.

Als ik analyse via Intel uitvoer, krijg ik direct:
P Linux RAID 0 1 1 121600 254 63 1953520002 [md1]

Na quick en deeper search:
D Linux 0 1 1 121600 254 63 1953520002
D Linux RAID 0 1 1 121600 254 63 1953520002 [md1]

Als ik de analyse via EFI GPT uitvoer, krijg ik direct:
P MS Data 63 1953519934 1953519872

Na quick search (deep search nog niet uitgevoerd):
D MS Data 63 1953519934 1953519872
D Linux RAID 63 195352006219 1953520000 [md1]

Als ik de analyse via None uitvoer, krijg ik direct:
P Unknown 0 1 1 121601 254 63 1953536130

Na quick search volgt:
P XFS 4 0 1 1 121600 252 59 1953519872
P Linux md 0.9 RAID 0 1 1 121600 254 61 1953520000 [md1]

Na nogmaals enter volgt een waslijst (zie dat ik alleen plaatje kan uloaden via http://, dus helaas geen printscreen):

The harddisk <1000GB / 931 GiB> seems to small! <<6741805 TB / 6131636 TiB>
Check the harddisk size: HD jumper settings, BIOS detection...

The following partitions can't be recovered:

XFS 4 3800 8 56 125401 5 51 1953519872
XFS 4 7600 16 48 129201 13 43 1953519872
XFS 4 11400 24 40 133001 21 35 1953519872
XFS 4 15200 32 32 136801 29 27 1953519872
XFS 4 19000 40 24 140601 37 19 1953519872
XFS 4 22800 48 16 144401 45 11 1953519872
XFS 4 26600 56 8 148201 53 3 1953519872
XFS 4 30400 63 63 152001 60 58 1953519872
JFS 30786 188 46 3600749342 146 9 13167588969545057
XFS 4 34200 71 55 155801 68 50 1953519872

Als ik vervolgens nogmaals enter druk, krijg ik de volgende waslijst:

P XFS 4 0 1 1 121600 252 59 1953519872
P Linux md 0.9 RAID 0 1 1 121600 254 61 1953520000 [md1]
P HFS 43879 58 56 46449 68 57 41287682
P HFS 46449 68 54 49019 78 55 41287682
P FAT12 46806 218 48 46807 9 29 2880 [NO NAME]
P FAT12 46807 9 34 46807 55 15 2880 [NO NAME]
P FAT12 46807 55 20 46807 101 1 2880 [NO NAME]
P FAT12 46807 101 6 46807 146 50 2880 [NO NAME]
P NTFS 46837 99 33 46837 197 32 6174
P NTFS 46837 197 32 46838 40 31 6174 [Boot]

Dit is alles wat ik heb kunnen herleiden en waar tevens mijn kennis staakt. Ik denk dat de JFS (gezien grootte; schijf bevatte circa 300GB) de gezochte partitie is, maar omdat de partitie onder None valt, zegt testdisk dat er niet geschreven kan worden. Verder wil ik niets proberen, om zo min mogelijk te slopen..

Sorry voor de lange post, maar ik ben een beetje radeloos en hoop dat iemand me verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Verwijderd

Het lijkt een optie om terug te gaan naar de vorige bespreking. Het is nogal veel gevraagd om te verwachten, dat twee topics doorgewerkt worden om het probleem, de voorgeschiedenis en de gegeven suggesties te weten te komen.

In het vorige topic schijnt job het programma te kennen. job schijnt de gegevens ook te kunnen interpreteren. En anderen hebben ook schijnbaar nuttige tips gegeven. Daarom lijkt het nuttiger om in het vorige topic met een aantal behulpzame mensen te blijven. Het lijkt daarentegen weinig op te leveren als de gegeven tips genegeerd worden en onbeantwoord blijven en als het vorige topic verder genegeerd wordt.

Als een aanpak vastloopt is 1 van de opties om opnieuw te beginnen.

Een andere optie is de inschakeling van een professioneel dataherstelbedrijf met wellicht relatief hoge kosten.

Is er een backup gemaakt? Wat voor bestanden staan er op de schijven? Wat is de reden om de bestanden terug te willen halen? Schijnbaar is er geen backup gemaakt. Waarom is er dat geen backup gemaakt? Zijn de bestanden niet belangrijk genoeg voor een backup?

Een screenshot kan geplaatst worden door het plaatje op een site als tinypic te plaatsen en de link hier tussen img-tags neer te zetten.

Wat staat er in Mijn computer, schijfbeheer en apparatenbeheer?
Wat zijn de specificaties van de computer waarmee het dataherstel geprobeerd wordt? Welk besturingssysteem staat er op de herstelcomputer?

Plaatjes en screenshots van de schermpjes van het herstelprogramma kunnen helpen om te zien wat het herstelprogramma aangeeft.

Wat is de reactie van de fabrikant en de leverancier van het apparaat? Hebben de fabrikant en de winkelier suggesties om de data terug te halen?

Een eerste stap lijkt te zijn om te achterhalen met welk formaatsysteem de disk is geformatteerd. De handleiding van testdisk geeft als optie om een ander herstelprogramma te gebruiken als herstel van de bestanden niet lukt. Waarom wordt Photoreg niet gebruikt?

http://www.cgsecurity.org...k:_undelete_file_for_ext2

Komt het scherm van de link naar voren? Zo ja, welke optie wordt aangeklikt in dat scherm?

Een andere optie is om iemand te zoeken met ervaring met gegevensherstelprogramma's.

Als het niet lukt om de gegevens terug te krijgen met het ene programma is een optie om andere programma's te proberen.

Er schijnen programma's te zijn die om kunnen gaan met raid-instellingen.
http://www.binarybiz.com/

Wat staat er in fdisk onder dos in het commandschermpje?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2010 10:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 09:53:
Het lijkt een optie om terug te gaan naar de vorige bespreking. Het is nogal veel gevraagd om te verwachten, dat twee topics doorgewerkt worden om het probleem, de voorgeschiedenis en de gegeven suggesties te weten te komen.

In het vorige topic schijnt job het programma te kennen. job schijnt de gegevens ook te kunnen interpreteren. En anderen hebben ook schijnbaar nuttige tips gegeven. Daarom lijkt het nuttiger om in het vorige topic met een aantal behulpzame mensen te blijven. Het lijkt daarentegen weinig op te leveren als de gegeven tips genegeerd worden en onbeantwoord blijven en als het vorige topic verder genegeerd wordt.
Terechte opmerking, maar ik hoop(te) met de titel iets verder te komen met mensen met specifieke testdisk ervaring. Heb hiernaast veel tips gebruikt (handeleidingen doorgenomen, mis kennis om gerichter te kunnen werken) en uiteindelijk active@undelete aangeschaft als beste optie en data hersteld (echter 90% van de data is hernoemd als file.** en data opnieuwe hernoemen en indelen is onbegonnen werk). Heb ook UBCD4Win gedownload, maar mis gewoon specifieke kennis.

Als een aanpak vastloopt is 1 van de opties om opnieuw te beginnen.

Een andere optie is de inschakeling van een professioneel dataherstelbedrijf met wellicht relatief hoge kosten.
Heb hier in het verleden wel eens bedrijfsmatig mee te maken gehad, maarzoals je ook al aangeeft zeer hoge kosten.

Is er een backup gemaakt? Wat voor bestanden staan er op de schijven? Wat is de reden om de bestanden terug te willen halen? Schijnbaar is er geen backup gemaakt. Waarom is er dat geen backup gemaakt? Zijn de bestanden niet belangrijk genoeg voor een backup?
Er is geen backup. NAS recent gekocht met schijven om veilig te kunnen werken/opslaan en als backupmogelijkheid te gebruiken. Was bezig met inrichten NAS en corresponderen met Sitecom over installatiefout backup software. Terughalen omdat persoonlijke belangrijke data op de NAS aanwezig was. Door per ongeluk knop in te drukken partitie "gewist".

Een screenshot kan geplaatst worden door het plaatje op een site als tinypic te plaatsen en de link hier tussen img-tags neer te zetten.
Bedankt voor de tip.

Wat staat er in Mijn computer, schijfbeheer en apparatenbeheer?
Wat zijn de specificaties van de computer waarmee het dataherstel geprobeerd wordt? Welk besturingssysteem staat er op de herstelcomputer?
Schijf wordt niet herkend, geen FAT of NTFS als primaire partitie. Compaq: Intel core2 quad Q6600 2,40 GHz; 2 GB RAM, Vista Home Premium SP1.

Plaatjes en screenshots van de schermpjes van het herstelprogramma kunnen helpen om te zien wat het herstelprogramma aangeeft.

Wat is de reactie van de fabrikant en de leverancier van het apparaat? Hebben de fabrikant en de winkelier suggesties om de data terug te halen?
Winkelier (Mediamarkt) zal me niet kunnen helpen, Sitecom (nog) niet benaderd.

Een eerste stap lijkt te zijn om te achterhalen met welk formaatsysteem de disk is geformatteerd. De handleiding van testdisk geeft als optie om een ander herstelprogramma te gebruiken als herstel van de bestanden niet lukt. Waarom wordt Photoreg niet gebruikt?
Photoreg wel gebruikt, noemt bestanden echter net als active@undelete allen file.**. Ik hoop de partitie met testdisk te kunnen herstellen, zodat wellicht oorpsronkelijke mapstructuur en bestandsnamen worden hersteld.

http://www.cgsecurity.org...k:_undelete_file_for_ext2

Komt het scherm van de link naar voren? Zo ja, welke optie wordt aangeklikt in dat scherm?
Zoals gezegd, krijg ik via de analyse van drie parititetabellen (Intel, EFI GPT en None) diverse partities naar voren. Als ik adanced kies bij de Intel krijg ik alleen deze huidge partitie P Linux RAID met de optie image creation. Heb deze optie geprobeerd en er wordt dan een image van 1 TB gemaakt, welke niet op HD van mijn PC past (daarnaast is dit niet de partitie die ik zoek). Hoop juist dat iemand me kan helpen met selecteren van de juiste partitie op basis van mijn input en dan gericht kan helpen (bijvoorbeeld wijzigingen type en vervolgopties aangeven).

Een andere optie is om iemand te zoeken met ervaring met gegevensherstelprogramma's.
Die hoopte ik op tweakers te treffen, is vervolgoptie als ik niet verder kom.

Als het niet lukt om de gegevens terug te krijgen met het ene programma is een optie om andere programma's te proberen.
Ik heb al werkelijk zo'n 10-15 programma's (demo's) geinstalleerd, maar testdisk biedt echt de meeste opties tot het vinden en hopelijk herstellen van de partitie. Alle overige programma's die iets kunnen halen wel bestanden terug, maar hernoemen dus alle bestanden tot file.**. Ik mis alleen kennis van testdisk, kom er met de handleiding niet uit en wil geen foute handelingen uitvoeren.

Er schijnen programma's te zijn die om kunnen gaan met raid-instellingen.
http://www.binarybiz.com/
Ga ik bekijken. Bedankt voor de tip.
edit: ik probeer de trial van data recovery te downloaden, maar downloadlink reageert niet (noch IE, noch Opera), probeer dit later nogmaals.

Wat staat er in fdisk onder dos in het commandschermpje?
Kan fdisk niet activeren via dos.
edit: chkdsk controleert automatisch (alleen) de C: schijf en sluit direct af na controle.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Edit:

Je NAS gebruikt waarschijnlijk een embedded Linux als OS en een EXT3 of vergelijkbaar FS als bestandssysteem.

Als je een dergelijk FS formatteert, dan is je data terug te vinden[1], maar je kunt bestandsnamen e.d. nooit meer achterhalen, voorzover ik weet. [1] ... omdat de bitjes van de bestanden niet zijn overschreven, en die recovery tools type bestanden kunnen herkennen aan de file headers...

Het tragische is dat ook al heb je alle data waarschijnlijk nog, dat je toch effectief alles kwijt bent omdat je geen enkele ordening meer hebt door de afwezigheid van bestandsnamen. Dus praktisch gezien is je data toch weg. Of je moet weken en weken een paar uur per dag alles weer gaan uitzoeken.

Als je geen backup hebt houdt het op.

Je zou nog eens kunnen proberen om die Linux software RAID md1 device te mounten via een live cd van Linux (ubuntu?) en met mdadm de array te assemblen en dan proberen te mounten ?

[ Voor 106% gewijzigd door Q op 01-05-2010 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Q bedankt voor de tip. Moet een en ander even uitzoeken en kijken of ik iets kan en verder kan komen met de Live CD.

Ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat de bestanden die active@undelete heeft terugevonden minder gunstig hebben uitgepakt dan verwacht. Ben maar alvast begonnen met grotendeels sorteren van de foto's/jpg bestanden die het programma heeft hersteld (circa 18.000). Kwam tot de conclusie dat:

1. zeer veel JPG bestanden soms wel 5 keer (hetzelfde bestand) in verschillende formaten hersteld waren (75 x 75 pixels, 200 x 150 pixels enz.);
2. enkele mpeg's waren opgesplitsts in frames, die allen als jpeg werden weergegeven;
3. zeer veel foto's nog zoek waren.

Ben nu alsnog met Photrec bezig om alleen jpg te herstellen en te kijken hoe dit uitpakt. Tot nu toe worden met photorec alle bestanden (nu zo'n 4.500) maar eenmaal in het juiste formaat hersteld en ook nog redelijk in volgorde terug gezet, waardoor dit in ieder geval gunstig lijkt (de foto's hoef ik gelukkig niet te hernoemen en de volgorde scheelt veel uitzoekwerk).

De partities waaruit Photorec kan herstellen (heb er tot nu toe twee geprobeerd), zijn een P Linux raid en de een P MS Data (in mijn eerste post lijken deze ook een setje onder EPI GFT). Wellicht biedt dit iemand nog info ten aanzien van het herstellen van de partitie zelf. Kan straks nog even aanvullende info zoeken van de partities, ben nu nog aan het recoveren.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je Nas gebruikt waarschijnlijk Linux software RAID met twee disks voor RAID 1 redundancy.

Hiervoor wordt een speciale partitie gebruikt, die door de Linux kernel uiteindelijk als onderdeel van een virtuele disk /dev/md1 aan het OS wordt gepresenteerd.

De meeste software kan hier niets mee. Alleen Linux met mdadm kan je helpen. Je kunt gaan googlen over het recoveren van een Linux software RAID configuratie. Dat vereist wel enige Linux skills, ik noem dat omdat ik (mogelijk onterecht) de indruk heb dat die beperkt zijn (geen waarde oordeel, slechts constatering).

Je kunt ook overwegen een professioneel bedrijf hier voor inzetten, afhankelijk van de vraag hoeveel geld het je waard zou zijn als je deze situatie kunt terugdraaien.

Het is misschien slim om een extra disk te pakken en een 1 op 1 kopie te maken van de bestaande disks voordat je er me gaat experimenteren.

• Leitz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 18:05
Ik heb een gelijksoortig probleem, is het je ooit gelukt om het terug te draaien ?

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 16:49
Hier het probleem met een MD-254.
Alleen kwam het probleem uit het niets, NAS was offline. Reboot gedaan, alles weg |:(
Probeer nu middels getdataback te bekijken wat ik terug kan halen, maar heb er een hard hoofd in :'(

Goedkoop blijkt in dit geval duurkoop :(

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Verwijderd

Weerz schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:31:
Hier het probleem met een MD-254.
Alleen kwam het probleem uit het niets, NAS was offline. Reboot gedaan, alles weg |:(
Probeer nu middels getdataback te bekijken wat ik terug kan halen, maar heb er een hard hoofd in :'(

Goedkoop blijkt in dit geval duurkoop :(
Dat is niet een probleem omdat het goedkoop is , het probleem is dat er geen backup is .Had die er wel geweest was er niks aan de hand :O

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 16:49
Ja & Nee

Wat je zegt klopt, en had ook nog een back-up op een extra externe HD - leeftijd 2 maanden
Dus not all is lost, maar als je RAID config hebt en niks geks doet behalve een reboot dan is dit toch zwaar zuur. En ja alles wat electronica heeft kan kapot, maar als je de MD-254 op niet zoekt dan kom je aardig wat issues tegen van zomaar kapot enz. :O

Volgende maar een synology :)

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Raid is dus nooit een extra backup, dus nog steeds 1x.
Een goede backup is minimaal 3x, dus een nas met raid is niet nodig.(tenminste voor thuis gebruik).
Pagina: 1