meerder fans meer effect?

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
Hoi allemaal

k heb pas een paar 80x80 collermaster fans gekocht nu is mijn vraag heeft het zin els ik deze achter elkaar zet? ik heb er al twee en drie tegen elkaar draaiend gehad maar het lijkt dat de luchtverplaatsing alleen maar iets minder wordt of niet veranderd i.p.v. hoger wordt. Heeft het NUT?

• lexkam
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01-2013
Denk dat het veel efficienter is om ze appart/naast elkaar te gebruiken ipv achter elkaar. ;)

Verwijderd

lijkt mij niet want de een blaast dan tegen de ander aan;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Denk nou ff na joh. Twee van die dingen in serie (achter elkaar) draaien misschien iets harder dan een enkele fan, dus de luchtverplaatsing zal marginaal groter zijn. Twee fans apart zullen samen toch bijna 2 keer zoveel lucht verplaatsen!

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Lijkt me ook niet, denk dat het juist slechter is, je breekt nl. de airflow. Vooral wanneer ze niet exact zelfde toerental draaien (wat dus nooit is)

Naast elkaar is beter! 8-)

Verwijderd

Op vrijdag 09 maart 2001 17:40 schreef DrJ het volgende:
Lijkt me ook niet, denk dat het juist slechter is, je breekt nl. de airflow. Vooral wanneer ze niet exact zelfde toerental draaien (wat dus nooit is)

Naast elkaar is beter! 8-)
Je heb gelijk.

Heb dit ook eens voor de grap met twee 120 mm geprobeerd.
De snelheid word gehalveerd.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 09 maart 2001 17:50 schreef M_G_ het volgende:

[..]
De snelheid word gehalveerd.
De snelheid wordt alleen gehalveerd als je twee identieke fans electrisch in serie zet (De spanning over beide fans is dan ineens de helft), maar we hebben het hier over het fysiek in serie zetten van fans (stapelen dus). Daarvan gaat je toerental eerder ietjes omhoog dan omlaag. Dus gehalveerd wordt het zeker niet.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Nou ok. De expert moet er maar ff bijkomen.
Helaas. IK snap er helemaal nix van :D
Maar mij lijkt dit:
Denk nou ff na joh. Twee van die dingen in serie (achter elkaar) draaien misschien iets harder dan een enkele fan, dus de luchtverplaatsing zal marginaal groter zijn. Twee fans apart zullen samen toch bijna 2 keer zoveel lucht verplaatsen!
een zeer interessante uitspraak

Mzls

Verwijderd

2 fans achter elkaar...
de 1e fan verplaats een hoeveel heid lucht per minuut, de fan daarna ook... maar die verplaatst de lucht die van door fan1 naar fan2 wordt verplaatst... het effect=noppes, kan zelfs verlies leiden, omdat de fans neit gelijk aan elkaar draaien, er kan dus xtra druk op de rotor van fan2 komen.. waardoor deze meer weerstand geeft, en kan net zoals bij M_G_ gehalveert worden...

je kan ze dus beter naast elkaar plaatsen en niet op elkaar...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 17:54

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je moet zorgen voor een airflow in je kast, eentje die vooraan aanzuigt en de andere die het aan de achterkant het eruitblaast, BESTE EFFECT!! zo zit er het meeste verse lucht in je kast

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 13:21

Mary Wana

keyboard nut

LUISTER NAAAR xirion !!!!!!!!

denk nou es goed na , wil je een wind storm creeren of wil je meer lucht verplaatsen ?

met 2 fans achter elkaar maak je de weerstand wel 2 keer groter !!!

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:41

Gamer

Electrified

domme opmerking

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Parralel aansluiten is volgens mij ook t beste...

Verwijderd

zit ik hier met me 7 papst fans..

500 CFM in het handje :P

alleen nu nog fangrils voordat alle voorbijvliegende vogeltjes verhakseld worden...>:)

Verwijderd

wil je van je case een hovercraft bouwen ? :D

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:12

Epsilon

Op vrijdag 09 maart 2001 17:40 schreef Exirion het volgende:
denk zelf ff na!!
als je twee fans achter elkaar zet verhoog je alleen de luchtdruk als het word tegengehouden!!
de luchtstroomm blijft dus hetzelfde
en niet zo flamen als je het zelf fout heb sukkel!

Verwijderd

Op zaterdag 10 maart 2001 14:39 schreef t.e.n het volgende:
wil je van je case een hovercraft bouwen ? :D
idee!!

dan heb ik multifunctionele ventilators.. ten eerste koelen ze me water af en ten tweede kan ik dan op de comp gaan zitten en dan lekker daar de kamer heen sjeezen JAHOO!! :P

tis maar wat je leuk vindt he..
Pagina: 1