Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
AMD
Phenom II X6 1090T (6x 3200 MHz) € 279,-*
Asus M4A89GTD PRO/USB3 (AMD 890GX) € 129,90
Corsair 4 GB DDR3-1600 Kit (4096 MB) CL7,7,7,20 € 199,90*
€ 608,80 Totaal

Intel Dual channel
Core™ i7-860 (4x 2800 MHz) € 269,-*
Asus P7H57D-V EVO (Intel® H57 Express) € 179,90*
GigaByte GA-P55-USB3 € 122,90*
€ 648,80 591,80 Totaal

Intel Triple channel
Core™ i7-930 Processor (4x 2800 MHz) € 259,-*
Asus P6T SE (Intel® X58) € 169,90*
Corsair 6 GB DDR3-1600 tri-kit (6144 MB) CL7,7,7,20 € 269,-*
€ 697,90 Totaal

bron hardwareshop: alternate

Binnen een week zou ik graag een nieuw systeem willen aanschaffen. Om de 3 jaar doe ik een totale upgrade. Ik heb een aantal reviews en benchmarks gelezen en vergeleken. Prestatie verschilt hier en daar tussen de 5 en 15% gemiddeld. Voor de prijs met deze 3 systemen hoef je ook niet te kijken. Alleen heeft de H57 en 890GX usb 3.0 en sata600 ondersteuning misschien nu overbodig maar de kommede 3 jaar wel fijn om te hebben.

Nu zegt men ook vaak “ligt er aan wat je met het systeem gaat doen” In mijn geval is het eigenlijk alles. hier en daar wat game, video bewerking en surfen. Het Systeem gaat met een ATI 5870 en 2 x RAID 0 F3 1TB draaien.

Omdat ik nu nog niet echt een reden heb om voor een bepaald systeem te kiezen ben ik verder gaan onderzoeken. Heeft triple channel veel invloed? De benchmarks die ik vind geven geen verbluffend resultaat. De vraag is ook komt voor dit socket nog een nieuwe chipset met ondersteuning voor usb 3.0 en sata600.

beide core i7 zijn overclock beesten, Dit heeft echter wel veel invloed op de prestatie. Overclock benchmarks van de 1090T heb ik nog niet echt gevonden in vergelijking met de core i7 processoren.

Graag zou ik jullie mening / advies horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De amd kan ik niks over vertellen maar wat ik wel kan zeggen is dat de 860 sneller gaat zijn als de 930 in de meeste taken omdat die een hogere turbo snelheid heeft (3,46GHz tov 3.04 bij de 930). De 860 heeft dan ook nog eens een pci-ex poort op de cpu zelf wat voor een lagere latentie naar je grafische kaart gaat zorgen waardoor dat weer wat sneller kan, wat je in game's wat kan voelen.

Trippel channel tov. dual channel ga je niet merken bij de meeste taken. Het enige nadeel dat ik van dualchannel kan bedenken is de beperking van het ram geheugen in grootte. Max 16GB bij de 860 tov. max. 24GB bij de 930. Maar ook lagere configuraties kunnen bij de 860 duurder zijn als/omdat je grotere latjes nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
heb je dit reviews al gelezen? hier staat misschien nog iets in wat voor jou handig is. : reviews: Test Phenom II X6 1090T: AMD's nieuwe six-shooter

en dan heb je nog de techniek Hyperthreading van de i7 serie. dit heeft AMD niet. dus je krijgt 6 tegen over 8 van de i7's. alleen zijn er nog niet veel applicaties die HT ondersteunen. en er zijn ook nog niet zo veel applicaties die 6 cores zullen kunnen benutten.

en als je later toch nog over wilt stappen naar een 6 core, is het waarschijnlijk beter om over te stappen naar lga S1366. (hoewel ik niet zeker weet of intel nu wel of niet door gaat op dit socket)

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Harm30 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:56:
heb je dit reviews al gelezen? hier staat misschien nog iets in wat voor jou handig is. : reviews: Test Phenom II X6 1090T: AMD's nieuwe six-shooter
Natuurlijk heb ik deze review gelezen. Ook zag ik een mooie op http://www.hardware.info/...t_AMD_Phenom_II_X6_1090T/. Alleen hier vonde ik de 1090HT matig scoren. Jammer genoeg zitten hier geen oc vergelijkingen in.

Nu trek ik toch meer naar de kant van de i7 processoren van intel. Alleen nu vind ik S1156 voordelen hebben met de i860 die wat sneller is als de i930. Tevens zijn er nieuwe chipset die USB 3.0 en sata600 ondersteunen.

De vraag is natuurlijk gaat er nog iets gebeuren op het S1366. Komen hier nog chipset voor, zo ja dan verwacht ik deze pas met de release van de 6 core cpu's van intel, als deze op dit socket komen.

ik ga nog even opzoek naar oc benchmark van de 1090HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:11

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Harm30 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:56:
en dan heb je nog de techniek Hyperthreading van de i7 serie. dit heeft AMD niet. dus je krijgt 6 tegen over 8 van de i7's. alleen zijn er nog niet veel applicaties die HT ondersteunen. en er zijn ook nog niet zo veel applicaties die 6 cores zullen kunnen benutten.
Leuk dat hyperthreading, maar zoals je aangeeft moet de software het wel ondersteunen, in dit geval nog meer dan meerdere core's. Hyperthearding is alleen interessant in bepaalde situaties en je kunt het zeer zeker niet gelijk zien als een core, dus de vergelijking 6 tegen 8 is compleet scheef.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kluyze schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:52:
maar wat ik wel kan zeggen is dat de 860 sneller gaat zijn als de 930 in de meeste taken omdat die een hogere turbo snelheid heeft (3,46GHz tov 3.04 bij de 930).
daar tegenover staat weer dat je een i7 930 waarschijnlijk hoger kan clocken dan een 860, als je een beetje op internet rond kijkt zie je dat een 930 makkelijk over de 4 ghz heen kan, bij een 860 heb ik daar zo mijn twijfels over..

verder is een mobo met socket 1366 voor de toekomst ook nog handig, de processoren die intel nu ontwikkelt zullen veelal uitgebracht worden voor socket 1366. (kijk nu ook naar de 6 core i7 980x)

ik zou dus gaan voor de onderste van de drie met de i7 930.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-09 17:25
En dat zou ik dus ook doen, leuk koelertje erop, een Mugen voldoet eigenlijk al, en dan kan je hier nog flink wat extra Mhz uitpersen, dit in tegenstelling tot de AMD's, die zich over het algemeen niet zo lekker laten overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Dat uit de 930 meer te halen valt ben ik het wel mee eens, en zal deze nog zeker voldoen als de 6 cores uitkomen. Alleen zit ik nog met het moederbord van de s1366 socket, hier betaal je relatief veel voor. Waarschijnlijk zou ik bij een upgrade van een 6 core een nieuw moederbord moeten kopen. Tevens ondersteunden de huidigen chipset nog geen usb 3.0 en sata600.

Is er al iets bekent van een nieuwe chipset op s1366?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:42
devinjanssen schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:41:
Dat uit de 930 meer te halen valt ben ik het wel mee eens, en zal deze nog zeker voldoen als de 6 cores uitkomen. Alleen zit ik nog met het moederbord van de s1366 socket, hier betaal je relatief veel voor. Waarschijnlijk zou ik bij een upgrade van een 6 core een nieuw moederbord moeten kopen. Tevens ondersteunden de huidigen chipset nog geen usb 3.0 en sata600.

nieuws: Details volgende generatie Intel-cpu's lekken uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGreatAtuin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-08 15:18
Dat zouden alle 3 goede keuzes zijn voor een systeem. Qua processor kun je eigenlijk niet fout gaan met alle 3 je keuzes, alledrie zijn gewoon aan elkaar gewaagd in de meeste taken. Natuurlijk, de een zal wat sneller zijn (Vooral de phenom zal bij echt goede multithreaded processen een voordeel geven) maar ik heb nog nergens gezien dat ze meer dan 10% uit elkaar lopen. En alledrie kunnen ze met goede koeling makkelijk 4 Ghz aan (Anandtech heeft dat al getest voor de 1090XT). Als je puur gaat kijken naar werktaken is de 1090XT het snelste, bij gaming gaan de 930 en 860 steeds kop aan kop.

Waarom bij s1156 de keuze voor een H57 moederbord? Kijk eens naar een P55 bord, bijvoorbeeld de nieuwe Gigabyte GA-P55-USB3. Deze heeft USB3.0 en is nog altijd een stuk goedkoper dan de Asus H57 EVO. En dit moederbord overclockt net zo makkelijk, dat heb ik zelf bevonden met de 'gewone'USB2.0 voorganger van dat bord. Dat Asus EVO is een geweldig bord, maar je betaalt voor extra's die je niet gebruikt. En voor x58 is tegenwoordig maar een echt verantwoorde keuze, en dat is de P6T SE die je hebt gekozen. En dit omdat ieder moederbord met x58 bijna hetzelfde is als zijn broeders. Bij AMD AM3 zit er nog het meeste verschil tussen de moederborden, al is het pijnlijk duidelijk geworden dat de nieuwe 890-chipset geen voordelen biedt boven 790, omdat er nog vrijwel geen apparaten zijn die nut hebben van een Sata-600 poort. Tenzij je SSD's in raid-mode gaat draaien. Maar het is wel een mooie manier om een wat toekomstgerichter systeem te bouwen.

Bij het geheugen heb je ook gekozen voor DDR3-1600 met een latency van 7. Very nice, maar ik denk dat je bij zulke snelheden het verschil niet gaat voelen tussen cas7 en cas9. Al is 200 euro wel een goede deal voor zo een goed setje :D Maar er zijn voor pakweg 120-140 euro ook prima setjes te vinden van 1600c8 of 1600c9, die misschien een enkele procent sneller zijn. Kijk hier of hier maar eens.

Er staat op Tom's Hardware een grote test waarin ze testen of nou de frequentie of de latency belangrijker is, en tussen de frequenties 1066-1333-1600 zit steeds een mooie 5-10% winst, maar bij de latency zijn de verschillen echt maar enkele procenten. En dat is bij speciale geheugentests, die helaas bijna niets te maken hebben met de performance van een volledig systeem.

Al met al, een lastige keuze. Maar zelf zou ik voor Socket 1156 kiezen, en dan de Core i5 750 of de Core i7 860, afhankelijk van je budget. Een goed overgeclockte 750 hoeft echt niet onder te doen voor een 860, en in games is de goedkopere zelfs nog eens sneller, vanwege de nog hogere Turbo-boost op 2 cores. Socket 1156 hebben ook een lager stroomverbruik (idle en load) dan de andere 2 keuzes, en de moederborden verbruiken ook minder omdat er geen southbridge op zit.

En de euro's die je je spaart, die zou ik investeren in werkelijk gruwelijk goede koeling (Prolimatech Megahalems, Noctua S12 of S14 of iets dergelijks), om de processor wat koeler te houden. Kies wel iets met een backplate, dat is gewoon hemels ten opzichte van pushpins (Scythe heeft bijna alles met pushpins). Misschien zelfs een Corsair H50? Dat ziet er erg gelikt uit, en houdt zich altijd stil. Met dit soort koelers zijn je al honderden mensen voorgegaan die een Core i7 920 op 4 Ghz houden, en nog niet eens de 60 graden bereiken.

Uiteindelijk blijft het wel je eigen keuze, en wij kunnen je alleen helpen een beter geïnformeerde keuze te maken. Kortom is het zo dat je met alle 3 de configuraties echt niet fout kunt gaan. Het is een mooie tijd om te upgraden ;) .

[ Voor 7% gewijzigd door TheGreatAtuin op 28-04-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anandtech heeft dat al getest voor de 1090XT). Als je puur gaat kijken naar werktaken is de 1090XT het snelste, bij gaming gaan de 930 en 860 steeds kop aan kop.

Kleine opmerking er over.
Games die singel core gebruiken zullen zeker sneller zijn op de intel systeem.
Aangezien de intel auto overklokt als de andere core's niks doen .

De amd zal dit ook moeten doen alleen weet niet zeker of dit al werkt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGreatAtuin
@suijkerbuijk

Jup, dit systeem werkt bij AMD prima. De 1090XT springt van (if memory serves) van 3.2 naar 3.6 Ghz, en dat bij 1 of 2 cores belast. Daarna steeds minder (bv. 3.4 bij 4 cores belast). Maar het systeem is minder aggresief dan dat van intel bij s1156. Maar seriously, als je echt wil gaan overclocken, dan zet je Turbo boost uit omdat je dan geheid stabiliteitsproblemen krijgt :P Dus dan is dat voordeel van s1156 weg.

En dan nog iets anders, dat ik altijd heel erg vreemd heb gevonden. Tussen sockets is 1 Ghz niet gelijk aan 1 Ghz. 1 Ghz bij s1366 is meer waard dan 1 bij s1156, en dat is weer meer waard dan eentje bij AM3. Dus een op 3 Ghz geclockte i7 920 is per core sneller dan een vergelijkbare s1156 of Phenom processor op 3 Ghz. En dat is de reden waarom AMD's topmodellen op 3.4 Ghz lopen, en die van Intel 'maar' op 3.16 of iets dergelijks.

[ Voor 33% gewijzigd door TheGreatAtuin op 28-04-2010 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

devinjanssen schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:41:

volgens mij is het niet nodig om voor de 6 core van intel een nieuw moederbord te kopen. Kijk maar is naar de i7 980x (899 euro), deze processor kan ook gewoon op de socket 1366 mobo's (het is namelijk gewoon een normale socket 1366 processor alleen dan met 6 cores in plaats van 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Ik heb het S1156 systeem aangepast met het p55 moederbord. Hier moet ik je wel gelijk in geven.

Core™ i7-860 (4x 2800 MHz) € 269,-*
GigaByte GA-P55-USB3 € 122,90*
591,80 Totaal

Dit maak het verschil van een 860 en 930 systeem groter kwa prijs. Als het idd klopt dat socket 1366 toekomst gericht is, dan zie ik hier nog voordeel in. Maar waarschijnlijk zou ik na een upgrade van een socket 1366 toch een nieuw moederbord moeten koop, dit door de chipset reden of er komt een hele nieuw socket, wat dus uit is gelekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-09 13:40
Ik kwam deze wellicht interessante review net tegen over overgeklokte versies deze CPU's

Het zijn alle 3 goede aankopen, de voor- en nadelen trekken het geheel aardig in evenwicht. Ik neig zelf naar de Core i7 930 voor alledaagse taken, zoals gezegd, hoger overklok potentie, klok voor klok sneller, toekomstige upgraden en het 6GB geheugen tegenover de 4GB van de andere systemen mag natuurlijk ook niet vergeten worden. Ik merk zelf dat 4GB wel aardig snel vol komt onder 64 bits windows, maar dat komt deels omdat ik vaak veel game clients open heb.

[ Voor 62% gewijzigd door Stefanovic45 op 28-04-2010 18:49 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
StefanvanGelder schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:43:
Ik kwam deze wellicht interessante review net tegen over overgeklokte versies deze CPU's
Daar zie je ook dat het overklokken van een i860 en i930 bijna aan elkaar gelijk is. en hebben ze een gekleine voorsprong op de amd 1090HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGreatAtuin
Hey, dankje voor het vertrouwen :P Al is dit niet de enige goede keuze op het P55-front. Gigabyte maakt hele goede moederborden, dat is gewoon goed spul. Al doen MSI en ASUS hier tegenwoordig niet voor onder. De USB3-variant had ik zo snel even opgezocht in de Pricewatch, maar er zijn echt tientallen opties. Er zijn alleen een paar dingen waar je op moet letten:

Aangezien je toch een redelijk budget hebt (te zien aan de originele keuzes), blijf weg van ECS en ASRock. Geen slechte moederborden, maar hun biossen zijn vaak wat minder duidelijk, minder (overclock)opties. Als je voor Gigabyte gaat, kijk dan naar iets met een A achter de P55, dus xx-P55A-xx, dit omdat deze de nieuwe ALC889 audiochip bevatten, die bijna niet onderdoet voor een goede losse geluidskaart. De Creative Audigy II bijvoordeeld is nog altijd erg populair, maar deze is echt niet beter dan ALC's oplossing. Gigabyte is overigens de enige die dit aangeeft in de moederbordnaam, de andere bedrijven doen dit niet. Dan moet je die sites eens afspeuren.

Kijk ook eens naar MSI's G65 moederbord, deze had (als ik me niet vergis) ook USB 3.0 en SATA600. En dat is ook een heerlijk overclockbord. Opties die sommige veel duurdere moederborden niet eens hebben, goede kwaliteit en geweldig goede BIOS.

Verder tellen ook nog een aantal dingetjes mee zoals:
Hoeveel ventilator-aansluitingen heeft het bord? Als je al je fans zo wilt aansluiten, kun je zelf mooi de voltages aanpassen. MSI en ASRock hebben over het algemeen enorm veel fan-aansluitingen (4-5 of meer) en Gigabyte en ASUS wat minder. Maar je krijgt er altijd wel 3 of meer.
Hoe zitten de SATA-poorten? Als je een kast hebt waarin cable-management goed mogelijk is, is een moederbord met poorten die naar de zijkant wijzen handiger dan die naar voren wijzen. Dan kun je je kabels zo onzichtbaar mogelijk maken. Bijkomend voordeel van die poorten: ze zitten een grote grafische kaart niet in de weg.
Audiochip, maar dat had ik al aangehaald. Van onboardoplossingen is de ALC889 voorlopig een van de allerbeste.
Aansluitingen achterop? Daar hoef je je eigenlijk nooit zorgen om te maken. Vrijwel alle nieuwe, fatsoenlijke, moederborden hebben 6 of meer USB-aansluitingen en nog een rits andere. Zelf heb ik een mini-ITX H55 bord met 10 USB aansluitingen achterop!

Mijn persoonlijke favoriet voor s1156 is MSI P55-G65 of de Gigabyte GA-P55A-UD4, deze laatste is wat duurder, maar heeft wel de eerder genoemde USB3.0 en SATA 600 aan boord. Beide zijn het goede overclockborden, en de stabiliteit is gewoon uitstekend.
Voor s1366 zijn ze allemaal eigenlijk evengoed, maar de ASUS P6T SE heeft zijn prijs mee.
Voor AM3 wordt het al een stuk gecompliceerder. Van de nieuwe 890-chipset weet ik niets, al lijkt de Gigabyte GA-890GPA-UD3H erg goed te zijn.

Edit: over toekomstgerichtheid qua socket hoef je je niet veel zorgen over te maken. Over 2/3 jaar is alles toch weer anders. AMD wil in 2011 komen met zijn nieuwe Bulldozer-socket, die de huidige AM2/AM2+/AM3 moet vervangen. Intel wil s1156 gauw vervangen met s1155, iets waarvan het nut me echt volledig voorbij schiet. Socket 1366 moet het ook tot 2011 volhouden, dan staat zijn nieuwe high-end opvolger klaar. Als je later gaat upgraden is het nuttiger om ipv een nieuwe processor gewoon over te stappen op een nieuwe architectuur. Kijk maar wat voor een performanceverschil er zit tussen een Q9550 voor s775, en de Core i5 750 voor s1156, terwijl de 2e juist 45 euro goedkoper is!

[ Voor 11% gewijzigd door TheGreatAtuin op 28-04-2010 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Laatst online: 01-08 16:28
gaa voor de 930 ik zat hier ook tussen te twijfelen 1090T
en de 860 val al af, want heeft geen ondersteuning voor de aangekondigde i9
ander verschil x58 chipset heeft triple channel geheugen .
en heeft het dubbele aantal lanes wat betekend dat als je crossfire draai .
je 2 x16 kan draaien en met de p55 maar 1 x16
mits er een nf200 bij op zit maar dan worden ze ook gelijk een stuk duurder .
ik zou zeggen 930 omdat als je ze allemaal to the max OCt haal je het meeste uit de 930 met x58 chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGreatAtuin
P55 draait prima in 2x8 lanes, er zit vrijwel geen verschil in 2x8 of 2x16, er is simpelweg nog geen grafische kaart die al die lanes opvult. De duurdere hebben een extra chip (nf200 of iets dergelijks) die 2x16 mogelijk maakt. En de Core i9 processoren komen pas over een jaar, omdat het voorlopige topmodel het nog even moet uithouden. En dan zullen ze, Intel kennende, enorm duur worden.

JB heeft wel gelijk: als je SLI of Crossfire wilt draaien, dan is x58 onbetwist de koning. Maar het nut van 2x een 5870 ontgaat mij volledig :P Tenzij je je graag in de winter warm wil houden.

Edit: BitTech had een review over 2x8 vs. 2x16 lanes. In hun 'worst-case'-scenario zat er tussen de twee 4% verschil. Niet iets waar je je zorgen om hoeft te maken, aangezien zij 2x een 5870 gebruikten 8)

Edit #2: Dat over die 2x 5870 was ook een beetje sarcasme. Natuurlijk zal er altijd wel een spel zijn dat iedere combinatie op zijn knieën krijgt. Maar seriously, je verwacht toch dat een 5870 of een GTX 470 alles moet draaien op 1920x1080, zonder veel concessies te doen.

[ Voor 39% gewijzigd door TheGreatAtuin op 28-04-2010 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
TheGreatAtuin schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:40:

Maar het nut van 2x een 5870 ontgaat mij volledig :P
als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat het nut heeft.. alles max qua opties ziet er gewoon strak uit..

metro 2033 krijgt een enkele 5870 echt op zijn knieën bijvoorbeeld

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Laatst online: 16-04 20:06
TheGreatAtuin schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:12:

Aangezien je toch een redelijk budget hebt (te zien aan de originele keuzes), blijf weg van ECS en ASRock. Geen slechte moederborden, maar hun biossen zijn vaak wat minder duidelijk, minder (overclock)opties. Als je voor Gigabyte gaat, kijk dan naar iets met een A achter de P55, dus xx-P55A-xx, dit omdat deze de nieuwe ALC889 audiochip bevatten, die bijna niet onderdoet voor een goede losse geluidskaart. De Creative Audigy II bijvoordeeld is nog altijd erg populair, maar deze is echt niet beter dan ALC's oplossing. Gigabyte is overigens de enige die dit aangeeft in de moederbordnaam, de andere bedrijven doen dit niet. Dan moet je die sites eens afspeuren.

Kijk ook eens naar MSI's G65 moederbord, deze had (als ik me niet vergis) ook USB 3.0 en SATA600. En dat is ook een heerlijk overclockbord. Opties die sommige veel duurdere moederborden niet eens hebben, goede kwaliteit en geweldig goede BIOS.
de nieuwe lijn van ASRock is toch beter dan je waarschijnlijk verwacht. het bios werkt heerlijk met het overclocken. en ze hebben nu ook net een nieuw bordje uitgebracht met hun TRUE 333 design.
http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=X58%20Extreme3

dat ze minder bekend zijn betekend niet dat ze per definitie slechter zijn. ik ben zeer tevreden over mijn ASRock bord. kan er heerlijk mee overclocken (helaas heb ik een betere koeler nodig).

ik zou gewoon voor de i7 930 gaan. ik heb zelf de i7 920, die clockt al over als een beest. deze zal denk net een stapje veder kunnen.

en wat de performance over de PCI lanes gaat : x16 is 99% performance x8 is 95% performance en x4 is 50 %(meende ik..) dus het verschil is verwaarloos baar tussen x16 en x8.

maar je moet natuurlijk het geen kiezen waar jij je het beste bij voelt, want we zijn stiekem allemaal merk trouw :P

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Het wordt eigelijk maar steeds lastig. Laten we een aantal dingen aan de kant zetten en uitsluiten:

Amd valt af.

Waarom zou ik voor de i860 kiezen:
voordelen
1. USB 3.0 support (ga ik dit gebruiken? kommende 3 jaar?)
2. Sata600 (ga ik dit gebruiken? kommende 3 jaar?, Raid 0 met HDD is Sata300 voldoende)
3. 100 euro goedkoper
4. klokt goed over

Nadeel
1. Dual channel geen trible (dit is te verwaarloze in prestatie)
2. als ik twee 5870 wil dan draaien deze op x8 en x8 ( te verwaarloze, Mobo met die zogenamde chip dat 16 en 16 kan heb ik niet gevonden, waarschijnlijk hebben deze geen usb 3.0 en sata600)
3. Toekomst socket gaat dood

Waarom de i930:
Voordelen
1. Overklokbaar
2. pci-ex16 x pci-ex16 crossfire
3. Trible channel 6gb
4. Toekomst kan er een upgrade komen op het socket, maar dit ga ik toch niet doen, dan weer een nieuwe upgrate met Mobo.

Nadelen
1. geen USB 3.0
2. geen sata600
3. 100 euro duurder

Wat betreft USB 3.0 en Sata600 dit zou alleen benut worden bij SSD schijven in RAID 0, bronnen zoals HDD en usb media kunnen de snelheid van usb 2.0 en sata300 niet als bottleneck krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door devinjanssen op 28-04-2010 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zowel de So1156 als So1366 zijn zo goed als EOL. Na 2010/begin 2011 ga je geen cpu's meer zien uitkomen voor beide platformen. Dus ivm toekomst gericht zit je met beide op zowat hetzelfde pad.
TheGreatAtuin schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:53:
omdat er nog vrijwel geen apparaten zijn die nut hebben van een Sata-600 poort. Tenzij je SSD's in raid-mode gaat draaien. Maar het is wel een mooie manier om een wat toekomstgerichter systeem te bouwen.
De snelste betaalbare ssd haalt op dit moment 250MBps (sequentieel) Zet je er 2 van in raid0 dan gaan die ~500MBps doen en dan gebruik je gewoon 2 sata kanalen, met sata-300 poorten is dat 600MBps aan bandbreedte. Waarom je 2 ssd's in raid0 moet zetten om sata-600 vol te krijgen is me een raadsel aangezien die dan gewoon 1200MBps aan bandbreedte beschikbaar hebben. Je hebt per kanaal namelijk 300/600MBps aan bandbreedte beschikbaar.

Mijn advies: neem de goedkoopste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
kluyze schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:42:
Zowel de So1156 als So1366 zijn zo goed als EOL. Na 2010/begin 2011 ga je geen cpu's meer zien uitkomen voor beide platformen. Dus ivm toekomst gericht zit je met beide op zowat hetzelfde pad.

[...]
De snelste betaalbare ssd haalt op dit moment 250MBps (sequentieel) Zet je er 2 van in raid0 dan gaan die ~500MBps doen en dan gebruik je gewoon 2 sata kanalen, met sata-300 poorten is dat 600MBps aan bandbreedte. Waarom je 2 ssd's in raid0 moet zetten om sata-600 vol te krijgen is me een raadsel aangezien die dan gewoon 1200MBps aan bandbreedte beschikbaar hebben. Je hebt per kanaal namelijk 300/600MBps aan bandbreedte beschikbaar.

Mijn advies: neem de goedkoopste!
Sata600 is natuurlijk ook toekomst gericht. De tijd dat ik 300MB/sec ga overschrijven per sata kanaal dat duurt nog wel even. Eerst moet SSD een goedkoper worden en doorontwikkeld. 100 euro verschil op 3 jaar is niks. Me budget is rond de 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Ik had vroeger ook een keuze moeten maken tussen de i7-860 en i7-920. Ik heb voor de eerste gekozen omdat het aanzienlijk minder electriciteit verbruikt. Het verschil tussen deze twee processors is ongeveer 40-50watt en op jaar basis is dat ongeveer 100euro. Omdat mijn computer altijd aanstaat wegens Folding/WCG is dit geld verschil altijd meegenomen. De prestaties van beide cpu's zijn nagenoeg gelijk.

En als moederbord zal ik de Gigabyte P55A-UD4 aangeraden wegens stabiliteit. Neem minstens UD4 omdat deze al 12 phase power VRM heeft in tegenstelling tot de UD3 die maar 4 power phase heeft.
Kijk maar wat met mijn vorige UD3 is gebeurd.

[ Voor 28% gewijzigd door Blord op 28-04-2010 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:11
Niet dat ik je topic wil kapen, maar wil ook upgraden naar bij voorkeur een I7.

Ik kan volgende setup kopen voor 285€ (spullen zijn nieuw met garantie).
Intel® Desktop Board DX58SO icm een i7 920.
Op internet lees ik dat ook deze praktisch altijd op 4GHz draait en dat is nu net mijn doel. (Van 4GHz dual naar 4 GHZ Quad).
Is dat een mooie prijs en valt hier mee te overklokken?

Dan zou er nog een tripple channel memory setje van kingston inkomen (DDR3 1600MHz cas 9).

[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 29-04-2010 06:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Engineer Stewie schreef op donderdag 29 april 2010 @ 06:10:
Niet dat ik je topic wil kapen, maar wil ook upgraden naar bij voorkeur een I7.

Ik kan volgende setup kopen voor 285€ (spullen zijn nieuw met garantie).
Intel® Desktop Board DX58SO icm een i7 920.
Op internet lees ik dat ook deze praktisch altijd op 4GHz draait en dat is nu net mijn doel. (Van 4GHz dual naar 4 GHZ Quad).
Is dat een mooie prijs en valt hier mee te overklokken?

Dan zou er nog een tripple channel memory setje van kingston inkomen (DDR3 1600MHz cas 9).
intel borden blinken niet uit in overklokbaarheid. ik zou het niet doen, en of die cpu 4 GHz haalt ligt aanwat voor stepping het is..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Conclusie is dus eigelijk, Welk socket ik ook neem, er zullen nog enkele cpu's uitkomen op dit socket. Alleen is de prestatie tegen over de 860 en 920 overclocked niet verbluffend. Dus dit loont zich dus niet. Zou ik na 3 jaar updrade dan moet ik hoe dan ook altijd een nieuw moederbord met cpu en eventueel geheugen.

Dus de beste keuze zou voor mij de i860 met een gygabyte moederbord, alleen nu nog even uit vogelen wat het verschil is tussen de GigaByte GA-P55A-UD4 of de GigaByte GA-P55A-UD5, wat ik nu in vogel vlucht kan zien is dit een extra pci-express 16 oude veriant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:11
@Nedernakker
Even hetvolgende bij elkaar gezocht.
Ik verkies LGA 1366 ivm overklokbaarheid en tripple channel geheugen.

Intel Core i7 930 2.80GHz 4.8GT/s 8MB Box 244€
Gigabyte GA-X58A-UD3R iX58, SATA3 RAID, USB3.0 193,5€
Corsair 3x2GB DDR3 PC12800 CL8 178€
Megahalem rev B CPU Cooler 59 €
2x Scythe 1600 RPM fan 24€

Dit brengt het totaal op net geen 700€, wat dan ook ongeveer het max is dat ik wil uitgeven.
Het gigabyte moederbord lijkt voor mij goed genoeg (OC tot 4GHz) en heeft Sata 600 en USB 3.0.
Is dit beter of wat stel je voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Nu staat mijn systeem ook vast :p

Het wordt een i7 930 met Gigabyte GA-X58A-UD3R iX58 dan heb ik ook mijn sata600 en usb. Wist niet dat die er al waren voor de 1366.

Bedankt alle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Engineer Stewie schreef op donderdag 29 april 2010 @ 08:38:
@Nedernakker
Even hetvolgende bij elkaar gezocht.
Ik verkies LGA 1366 ivm overklokbaarheid en tripple channel geheugen.

Intel Core i7 930 2.80GHz 4.8GT/s 8MB Box 244€
Gigabyte GA-X58A-UD3R iX58, SATA3 RAID, USB3.0 193,5€
Corsair 3x2GB DDR3 PC12800 CL8 178€
Megahalem rev B CPU Cooler 59 €
2x Scythe 1600 RPM fan 24€

Dit brengt het totaal op net geen 700€, wat dan ook ongeveer het max is dat ik wil uitgeven.
Het gigabyte moederbord lijkt voor mij goed genoeg (OC tot 4GHz) en heeft Sata 600 en USB 3.0.
Is dit beter of wat stel je voor
goede keuze, als het moederbord jou alle opties bied die je nodig hebt, dan moet je die nemen, sata600 en usb 3.0 zullen komende jaren steeds meer toegepast worden, dus dan zit je goed.

qua koeling een goede keuze, hiermee hou je die cpu wel koel op die snelheden. ik zeg doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mooi verpakt heren, maar het blijven boodschappenlijstjes. De enige plekken waar dat nog toegestaan is, is in de [BBG aanschaf] topics in CSL. Hier gaat dus een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.