Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-05 23:31
Ik heb sinds 1 week een nieuwe game pc gebouwd, alles werkt zoals hoort althans dat dacht ik. Dit is mijn eerste pc waarin ik een SSD heb gestopt namelijk een OCZ Vertex turbo 120 GB. Vanaf deze SSD draai ik ook mijn OS Windows 7 Premium 64-bit. Vanaf de SSD start windows zeer snel op. Vanaf wanneer ik op de aan knop druk totdat ik op mijn desktop ben in ongeveer 40 seconden.

Nu zag ik op internet een benchmark programma voor SSD's namelijk AS SSD Benchmark, dus die gedownload en benchen maar. Zodra ik de benchmark heb doorlopen krijg je natuurlijk ook een score. Daar schrok ik een beetje van vond hem erg aan de lage kant. Nu wil ik dus graag weten of dit normaal is of niet aangezien de SSD volgens volgens de website van OCZ toch sneller moet zijn. Volgens OCZ: Read up to 270MB/s, Write up to 200MB/s en Sustained Write up to 120MB/s. Ik heb zelf de firmware van de SSD geupdate naar 1.5 dus de laatste versie.

Via de Bios staan de SATA Onderdelen in IDE Mode, heb AHCI Mode al geprobeerd maar dan loopt de pc vast bij het laden van Windows 7 en start dan vanzelf opnieuw op. Verder heb ik de SSD met een normale SATA 7 pins aansluiting aangesloten. Ik lees ook overal iets over SATA II dus weet ik niet of zo'n kabel de oplossing is.

De rest van mijn systeem specs zijn:

Moederbord: Asus Rampage Extreme II (Bios 1704)
Prosessor: Intel Core i7 930
Prosessor koeler: Coolermaster Hyper 212
Geheugen: 12Gb Corsair DDR3 Pc12800 1600Mhz CL7
Grafische kaart: Asus HD5870 1GB DDR5 V2
Voeding: Cooler Master Silent Pro M 1000W Modulair
Harde schijven: OCZ Vertex Turbo 120GB, Sumsung Spinpoint F3 1TB 7200Rpm
Kast: Cooler Master Cosmos S

Read:

Seq: 220,89MB/s
4K: 24,92MB/s
4K-64Thrd: 30,74MB/s
Acc. Time: 0,145ms

Write:

Seq: 104,50MB/s
4K: 9,43MB/s
4K-64Thrd: 10,15MB/s
Acc. Time: 0,344ms

Read Score: 78
Write Score: 30
Overall Score: 153

Wie kan mij vertellen of mijn scores normaal zijn of niet? Ben nieuw op dit forum en weet niet hoe ik een plaatje moet invoegen?

[ Voor 9% gewijzigd door Keyaerts op 28-04-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Om een plaatje in te voegen moet je het plaatje eerst ergens online hebben staan.
Hiervoor wordt imageshack bijvoorbeeld veel gebruikt.
Daarna moet je de link van het plaatje kopiëren, en tijdens het typen van een reply op het knopje 'voeg een afbeelding toe' drukken en de link daarin plaatsen.
Je kan ook de afbeeldingslink tussen [img][/img] zetten.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Bedankt voor de korte uitleg Ghost Dog.

Dan hier toch nog de screenshot van mijn benchmark:

Afbeeldingslocatie: http://img411.imageshack.us/i/benchmarkscoressdoczver.jpg/

[ Voor 4% gewijzigd door Keyaerts op 28-04-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:38
Nu wil ik dus graag weten of dit normaal is of niet aangezien de SSD volgens volgens de website van OCZ toch sneller moet zijn. Volgens OCZ: Read up to 270MB/s, Write up to 200MB/s en Sustained Write up to 120MB/s. Ik heb zelf de firmware van de SSD geupdate naar 1.5 dus de laatste versie.
Het zijn allemaal maximale waardes ('up to') en zolang je niet op dezelfde manier test als OCZ zelf (gebruiken toch de beste waardes) kun je dat niet zo één op één vergelijken.
Via de Bios staan de SATA Onderdelen in IDE Mode, heb AHCI Mode al geprobeerd maar dan loopt de pc vast bij het laden van Windows 7 en start dan vanzelf opnieuw op. Verder heb ik de SSD met een normale SATA 7 pins aansluiting aangesloten. Ik lees ook overal iets over SATA II dus weet ik niet of zo'n kabel de oplossing is.
Je mobo en ssd kunnen allebei s-ata 300, en 't kabeltje is meestal niet de beperkende factor dus gebruik je 't ws al. AHCI kan wel wat voordeel opleveren, als je een beetje googled of de search van 't forum gebruikt vind je wel methodes om na de Windows set up de mode te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keyaerts
Je had gelijk Nielson, na nog een beetje googlen heb ik SATA die eerste op IDE stond naar AHCI kunnen veranderen.

Update: Ik heb de benchmark nogmaals gedraait een zie duidelijke verbetering, hier de nieuwe scores.

Read:

Seq: 233,97MB/s
4K: 26,59MB/s
4K-64Thrd: 66,37MB/s
Acc. Time: 0,145ms

Write:

Seq: 130,79MB/s
4K: 9,78MB/s
4K-64Thrd: 10,30MB/s
Acc. Time: 0,342ms

Read Score: 116
Write Score: 33
Overall Score: 216

Update: ik heb naar wat scores van andere mensen zitten kijken de mijne vallen nog steeds tegen. hier een linkje naar iemand van het ocz forum met een gewone Vertex dus niet de Turbo.

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?58059-AS-SSD-Benchmark

[ Voor 87% gewijzigd door Keyaerts op 28-04-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Is je pc wel helemaal idle op het moment dat je bencht? (<- Is dat een woord?) Het kan ook zijn dat die kerel met zijn normale Vertex daar niet eens Windows op heeft draaien. Nu weet ik heel eerlijk gezegd niet of Windows alleen veel prestatie verschil oplevert, maar als jij ondertussen nog lekker aan het downloaden bent ofzo dan kan dat wel invloed hebben.

Verder zou ik toch even op zoek gaan naar resultaten met exact dezelfde schijf. Ondanks dat de Vertex ouder is dan de Turbo zijn het wel verschillende schijven. Bovendien staat er ook wat andere informatie op jullie plaatjes. Ik heb het programma zelf niet, dus weet niet wat het inhoud, maar bij hem staat SCSI waar bij jou pciide staat... Misschien moet je dat eens uitzoeken?
Ik vind je write score wel knap tegenvallen, met mijn VelociRaptor schijfje haal ik al bijna 100 MB/s en een SSD zou toch stukken sneller moeten zijn, dacht ik.

Edit: waarschijnlijk is het een andere becnh methode dan die jij gebruikt, maar als ik in HD Tune Pro een filebench doe van 64 MB dan haalt hij af en toe een write van 120 MB/s, terwijl de read niet boven de 100 komt 8)7 Maar een andere keer kan de write ook onder de 100 blijven. Het is dus in ieder geval goed om een paar keer te benchen voordat je je conclusie trekt.

[ Voor 30% gewijzigd door WingsOfFury op 29-04-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
WingsOfFury schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:34:
Ik vind je write score wel knap tegenvallen, met mijn VelociRaptor schijfje haal ik al bijna 100 MB/s en een SSD zou toch stukken sneller moeten zijn, dacht ik.
Nha, over het algemeen haal je met een SSD weinig profijt betreffende seq. write. Het gaat met name of de random read/write.

Vind de vertex score nog niet zo slecht hoor. Ik ben zelf trouwens niet zo'n fan van AS SSD: Het toont niet de 512k writes, welke heel goed laat zien wanneer een SSD gedegradeerd is. Bij de Intel bijvoorbeeld zie je eigenlijk alleen de 512k writes in elkaar zakken.

Je hebt nog meer factoren die je snelheid bepalen:
- Je driver. Heb er nog geen conclusie over gevonden. De ene haalt topscores met de MS AHCI driver, de andere met de intel driver(s).
- Als je van IDE naar AHCI springt, en daarmee waarschijnlijk TRIM activeert, heeft de SSD nog een hoop overbodige pages die als "used" gemarkeerd zijn. Pas als de bijbehorende physical sectors verwijderd zijn, heeft de SSD in de gaten dat die pages "unused" zijn. Het simpelst is om na overstap een keer de GC tool te draaien (die je van de OCZ site kan downloaden).

En WingsofFury heeft nog wel een punt: als je je systeem eerst een tijdje idle laat draaien, kan het ook hogere scores opleveren. Zelf gemerkt met m'n vertex 60GB met firmware 1.5. Scores vielen tegen -> gc tool gedraaid -> half uurtje niks gedaan na herstart -> Alles weer ok.
Pagina: 1