Oude Soyo SY-5BT werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb een oude computer gekregen via mijn werk en wou deze weer aan de praat krijgen. Ik heb het moederbord voorzien van een voeding (AT-power supply), ik heb één RAM-module van 64 MB erin, ik heb één harde schijf van 3 GB aangesloten die geformatteerd is en ik heb één grafische kaart in PCI-slot zitten en daar de monitor op aangesloten. (De harde schijf is in principe niet nodig, maar had 'm wel aangesloten.)

Als ik de computer opstart dan beginnen de fans van de PSU en de CPU te draaien, maar de power LED en HDD LED gaan niet branden. Het beeldscherm blijft gewoon zwart en bij het opstarten hoor ik niet eens een piepje uit de beeper komen.

Nu ben ik alles afgegaan om te controleren wat niet werkt. De HDD en GPU werken gewoon. De RAM-module kon ik niet controleren. De CMOS-batterij was leeg, maar die ga ik vervangen. Maar aan de batterij ligt het niet dat de computer niet opstart natuurlijk.

Dus mijn vraag is, waar kan het aan liggen dat de computer niet meer opstart? De condensatoren zijn in ieder geval allemaal heel en er zit geen barst in het moederbord.

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
zit de hardeschijf kabel in de goeie slot? (zal er wel 1 zijn) zit de RAM-module in het goeie slot?

probeer hem eens zonder RAM op te starten. piept hij dan? geeft ie enige reacties?

wat ga je er eigenlijk mee doen als hij werkt? :P

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:38

Thandor

SilverStreak

- Haal de hardeschijf er voor de zekerheid helemaal uit (inclusief P-ATA kabel).
- Wat voor RAM module heb je? DIMM's of SIMM's? In dat laatst geval moet je er nog een SIMM bijplaatsen.
- Zitten er jumpers op het moederbord en zo ja: staan deze goed?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Harm30:
er zijn 2 IDE-sloten, en ik heb 'm op de eerste aangesloten (op IDE1 dus, IDE2 is de naam van de ander)
er zijn 2 DIMM-sloten, en ik heb 'm in de eerste (DIMM1 dus, DIMM2 heet de ander)
dus ik ga ervan uit dat ze gewoon goed zitten? of de slot is kapot, maar dat is een ander verhaal dan..
ik zal, als ik thuis ben, even proberen om 'm zonder RAM op te starten, ben benieuwd ;)
ik ben sinds een maandje bezig met computers 'slopen' en 'bouwen' om een beetje erachter te komen hoe 't allemaal werkt :P en ik wil er gewoon meer over weten en meer mee doen ;)

@Thandor
ik zal thuis even proberen om 'm op te starten zonder hardeschijf, misschien dat het daar aan ligt..
ik heb 2 DIMM-sloten en 4 SIMM-sloten, ik weet dat je bij SIMM per 2 kaarten moet plaatsen, omdat het anders niet werkt ;) ik heb trouwens DIMM RAM..
ik heb de hele handleiding gevonden op het internet van het moederbord.. hier ben ik alle jumper instellingen twee keer nagegaan, dus ik kan met zekerheid zeggen dat deze goed staan O-)

alvast bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

ik laat vanavond even de resultaten weten!

EDIT: ik heb zonder harde schijf opgestart, hetzelfde resultaat als voorheen... ook zonder harde schijf en zonder RAM opgestart.. ook hetzelfde resultaat.. kan ik aannemen dat het moederbord dood is? ;(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:04:
De CMOS-batterij was leeg, maar die ga ik vervangen. Maar aan de batterij ligt het niet dat de computer niet opstart natuurlijk.
Nou, ik heb in het verleden (en vaak met oudere borden waar de jouwe ook onder valt) vaak genoeg meegemaakt dat deze geen piep/beeld meer gaven met een lege cmos batterij. Nieuw batterijtje erin en gewoon weer werken als een trein. Ik zou het toch maar even proberen want het kan de oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, toch wel dus :/
Ik las overal op google dat het alleen van belang is voor het onthouden van instellingen in de bios.. ik zal kijken of ik vanavond nog zo'n batterij kan krijgen .. en anders haal ik 't morgen even ;) bedankt voor de tip! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 11:47:
@Harm30:
er zijn 2 IDE-sloten, en ik heb 'm op de eerste aangesloten (op IDE1 dus, IDE2 is de naam van de ander)
Probeer sowieso eens zonder IDE apparaten aangesloten. Een kortgesloten HDD of kapotte kabel kan dit ook veroorzaken.
er zijn 2 DIMM-sloten, en ik heb 'm in de eerste (DIMM1 dus, DIMM2 heet de ander)
dus ik ga ervan uit dat ze gewoon goed zitten? of de slot is kapot, maar dat is een ander verhaal dan..
Probeer sowieso een DIMM in beide sloten. En blaas de sloten goed uit, stof kan ook tegen je werken :o
ik zal, als ik thuis ben, even proberen om 'm zonder RAM op te starten, ben benieuwd ;)
Reken dan niet op veel resultaat. Zonder RAM starten is een oude wijvenverhaal waar je zelden tot nooit iets aan hebt...
ik ben sinds een maandje bezig met computers 'slopen' en 'bouwen' om een beetje erachter te komen hoe 't allemaal werkt :P en ik wil er gewoon meer over weten en meer mee doen ;)
Mooie insteek :)

Bij computers geldt net zo als bij andere dingen: op een oude fiets...

In de tijd dat dit soort borden gemaakt werd moest je zelf een stuk meer handmatig doen. Je leert een stuk meer mee, dat is positief.
@Thandor
ik zal thuis even proberen om 'm op te starten zonder hardeschijf, misschien dat het daar aan ligt..
Yup. Sowieso in geval van twijfel altijd minimaal aansluiten, dus min aantal geheugenrepen, 1 CPU, 1 VGA en verder helemaal niets - zeker bij AT waar je niet eens front panel connectoren nodig hebt. Ook mobo uit kast bouwen en op een paar oude kranten testen. Dat sluit kortsluiting met kast uit.
ik heb 2 DIMM-sloten en 4 SIMM-sloten, ik weet dat je bij SIMM per 2 kaarten moet plaatsen, omdat het anders niet werkt ;)
Zeg dat niet zo snel. Dat geldt voor 72p SIMMs en Intel Pentium chipsets. Andere chipsets (met name Via) kunnen vaak wel met een enkele SIMM draaien. Performance is belabberd, maar het is wel zo handig om te testen of een enkele SIMM werkt of niet.

Bij 486 is een enkele 72p (32b) SIMM sowieso de norm omdat een geheugenkanaal daar maar 32b breed is (itt 64b bij Pentium), daar moet je 30p (8b) SIMMs per 4 plaatsten.
ik heb trouwens DIMM RAM..
Let op dat DIMM een form factor is en je tig soorten geheugen hebt. Ik veronderstel dat je het hier over unbuffered 3.3V SDRAM DIMMs hebt. Dat werkt icm de i430TX chipset van dit bord. Unbuffered 3.3V EDO zou ook moeten werken, 5V EDO en buffered/registered varianten niet. Bij latere DDR-DIMMs hoef je alleen op registered vs unbuffered te letten, maar bij 168p DIMMs heb je zeker acht verschillende mogelijkheden :o
ik heb de hele handleiding gevonden op het internet van het moederbord.. hier ben ik alle jumper instellingen twee keer nagegaan, dus ik kan met zekerheid zeggen dat deze goed staan O-)
Geef voor de zekerheid eens aan hoe de jumpers voor FSB, multiplier, CPU voltage en geheugen staan. Dan kunnen we dat voor je checken.
EDIT: ik heb zonder harde schijf opgestart, hetzelfde resultaat als voorheen... ook zonder harde schijf en zonder RAM opgestart.. ook hetzelfde resultaat.. kan ik aannemen dat het moederbord dood is? ;(
Nee, niet voordat je ander geheugen geprobeerd hebt en die jumper settings met ons gedeeld hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik had de vorige keer al het moederbord met 1 vga en 1 cpu getest.. en toen deed ie niets.. maaarr...
nu heb ik een nieuwe batterij gekocht en toen ik 'm opstartte begon mijn speaker te piepen :D !
EERSTE TEKEN VAN LEVEN! :D

ik heb toen een RAM-module er in gestoken.. en toen kreeg ik zelfs beeld! :D
toen nog mijn harde schijf aangesloten.. en die detecteerde ie zelfs :D
zelfs de LED'jes van de HDD en de power heb ik zelfs aan 't branden gekregen :D

dus bedankt voor alle reacties allemaal! het lag dus aan de batterij die leeg was! Frank__B _/-\o_
nu ga ik proberen om er linux op te draaien.. of misschien windows 95 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
De CMOS-batterij was leeg, maar die ga ik vervangen. Maar aan de batterij ligt het niet dat de computer niet opstart natuurlijk.
nu heb ik een nieuwe batterij gekocht en toen ik 'm opstartte begon mijn speaker te piepen :D !
Heerlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:20
Dat is mooi! In ieder geval bedankt dat je even hebt laten weten hoe het afgelopen was. Je kan windows 98 ook nog wel installeren (heck, ik heb zelfs XP aan de praat gekregen op een pentium 166 MMX), net wat je wilt gaan doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je mogelijkheden zijn hangt een beetje af van wat je met geheugen doet. De i430TX is enerzijs erg flexibel, anderzijds idioot beperkt, en dat icm de beperkingen van een DOS-based OS betekent dat je HW en SW goed moet afstemmen.

Want:

1) i430TX ondersteunt officieel max 256MB geheugen, maar in praktijk kun je er zelfs 512MB op kwijt - ofwel door 4x 128MB SIMMs te plaatsen, danwel door 2x 256MB DIMMs te plaatsen. Dat moeten dan wel dubbelzijdige DIMMs zijn met 16 stuks 128Mb (16Mx8) chips - andere configs gaan niet werken.
2) i430TX kan slechts de eerste 64MB van z'n RAM in L2 cachen
3) Linux (of een Windows NT-based OS zoals 2K of XP) is zo slim om allereerst in het gecachede deel van het geheugen te gaan zitten. Meer RAM = meer performance.
4) Windows 9x (en DOS, en ME) heeft de onhebbelijke neiging om allereerst in het ongecachede deel van het geheugen te gaan zitten. >64MB = slechtere performance, tenzij je >64MB daadwerkelijk gebruikt want zelfs uncached RAM is vele malen sneller dan swappen naar HDD :o

Dus -
Windows 9x: 64MB is meestal ideaal.
Linux, NT of andere OSsen: zoveel RAM erin prikken als mogelijk.

Voor retrogaming dus lekker houden bij 64MB en een S3 2D kaart met een Voodoo2 ernaast scoren en gaan met die banaan :)

Voor 'zinnige' toepassingen (servertje ofzo) is 64MB prima bruikbaar, maar meer kan geen kwaad. Linux erop, services instellen en ergens in een hoek vrolijk vergeten laten draaien :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1