HD-4870 sound over HDMI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Ik weet niet precies waar ik dit bericht moet zetten, maar ik denk dat het de videokaart is die het geluid dan ook regelt dus vandaar hier.

Ik ben net overgestapt van Windows Vista naar Windows 7. Ik heb een Panasonic Plasma PV-70 aangesloten op mijn videokaart met de DVI naar HDMI converter en mijn Samsung beeldscherm gewoon via DVI.

Mijn computer scherm is 1200P dus ik heb via ATI control center profielen gemaakt van 1080P, 720P en 1200P. Als ik overschakel op 720P dan geeft hij mooi een gecloned beeld op mijn tv weer. Dit werkt allemaal zoals het zou moeten, maar sinds de overstap naar Windows 7 heb ik een probleem erbij gekregen.

Eerst moest ik handmatig de default sound output zetten op HDMI en dit werkte dan prima. Nu in Windows 7 gaat hij mekkeren dat de HDMI niet connected is bij Sound/playback devices. Dit komt omdat hij automtisch overschakeld op HDMI sound als hij ziet dat er een apparaat op aangelosten is. Dit werkt alleen probleemloos als mijn TV al AAN stond voordat ik de computer inschakel. Als de TV dus ingeschakeld wordt nadat mijn PC aangaat blijft hij zeggen dat de HDMI niet connected is terwijl het beeld wel prima wordt gecloned, alleen het geluid dus niet. Of ik moet de HDMI kabel erin en eruit trekken, maar hier heb ik geen zin in omdat mijn kabels goed zijn weggewerkt.

Is er iemand die hier een oplossing voor heeft zodat het weer werkt zoals bij Windows Vista of dat hij wel ziet dat mijn TV eraan hangt ook met HDMI audio als mijn tv pas later aangaat dan mijn pc.

[ Voor 5% gewijzigd door WiXX op 28-04-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansieb112
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 10:55
Welke catalyst drivers heb je ? Had ook precies hetzelfde probleem, is opgelost met catalyst 10.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Vergeten erbij te vermelden inderdaad. Ik heb ook 10.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 08:49
Zover ik het weet draagt normaal DVI geen geluid over, maar ATI heeft een paar ongebruikte pins gepakt op de connector om geluid over te dragen. Maar een normaal verloopstuk heeft deze extra pins niet, heb je wel dat speciale verloopstuk gebruikt anders werkt het niet.

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Het geluid werkt perfect, dus dat is het probleem niet. Het probleem is dat de sound drivers pas de tv detecteren als hij aan staat voordat mijn pc aanstaat.

Als mijn tv aanstaat voordat mijn pc aanstaat is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
mhindrik schreef op donderdag 29 april 2010 @ 13:24:
Zover ik het weet draagt normaal DVI geen geluid over, maar ATI heeft een paar ongebruikte pins gepakt op de connector om geluid over te dragen. Maar een normaal verloopstuk heeft deze extra pins niet, heb je wel dat speciale verloopstuk gebruikt anders werkt het niet.
Zoals de TS al aangeeft, het werkt wel, maar niet zoals het zou moeten werken. Er is dus al vastgesteld dat het verloopstukje goed is, want er kan wel geluid uit de televisie komen, maar alleen met een bepaalde volgorde van apparaten aansluiten/inschakelen.

Ik ben overigens ook benieuwd, want ik ervaar dezelfde problemen met een HD3870 op Vista x64... tot nu toe ook nog geen oplossing gevonden, mijn vermoeden zit toch in de drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Niemand hier die weet hoe dit opgelost kan worden?

Ik heb namelijk vroeger Vista 64bit gehad en daar was dit probleem er niet. In vista kon ik altijd de HDMI audio bron selecteren, die was altijd available ook als mijn tv uitstond. Natuurlijk kreeg ik dan geen geluid, maar ik kon hem wel handmatig selecteren. In windows 7 is alles automatisch, als ik een koptelefoon inplug switched hij daar naar toe en dat was bij vista het geval niet.

Is er een mogelijkheid in windows 7 om die automatische detectie zooi niet te gebruiken en gewoon keihard elke audio bron te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 08:49
WiXX schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:53:
Niemand hier die weet hoe dit opgelost kan worden?

In windows 7 is alles automatisch, als ik een koptelefoon inplug switched hij daar naar toe en dat was bij vista het geval niet.
Als ik een koptelefoon in plug bij de front audio dan dimt het geluid ook direct uit de speakers, dit heeft niks met Vista of Windows 7 te maken maar met je geluidskaart.

Er is een mogelijke oplossing die ik gevonden heb en dat is de standaard output van je geluidskaart te zetten naar SPDIF of optisch uit. Sommige mensen kregen daarna direct wel geluid uit hun ATI kaart.

Wat staat er in de optie geluid? Daar kan je je HDMI geluid op standaard zetten:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/hv5sh2.jpg

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX

WiXX

Kijk uit malloot een...

Topicstarter
Ik kan hem alleen op standaard zetten als mijn tv dus aanstond voordat mijn computer aangaat.

Als ik dat niet doe dan is er weinig te kiezen uit HDMI audio. Hij staat er dan wel bij maar blijft gewoon aangeven dat deze disconnected is.

Als ik dan de hdmi kabel erin en eruit trek ziet hij hem wel. Dan kan ik hem ook op default zetten etc. Dit heb ik gedaan, maar zonder resultaat. Ik krijg dan wel audio, maar ik wil niet elke keer mijn pc opnieuw op willen starten of de kabel erin en eruit moeten trekken wil ik audio over hdmi krijgen.

Als ik hem standaard zet op optisch uit dan werkt mijn optische bron gewoon, dat maakt mijn HMDI poort niet dat hij wel ineens geluid gaat afspelen zonder reboot.

[ Voor 13% gewijzigd door WiXX op 12-05-2010 16:51 ]

Pagina: 1