ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Er wordt wel eens gezegd dat je harddisks zoveel mogelijk op verschillende kabels aan moet sluiten vanwege piekspanningen tijdens het opstarten. Persoonlijk zou ik zeggen dat drie harddisks prima op één kabel kunnen.
Rail Away!
dat was eigenlijk ook het idee wat ik had, als 3 harddisks tegelijk opspinnen dan krijg je ineens zoon piek aan benodigde spanning, wist neit of dit evt. een probleem zou zijn voor de voeding.
Weet ook niet of ze in de voeding gewoon bij elkaar komen of dat het wel aparte "kanalen" zijn
Maar iig al bedankt voor de reacties
Weet ook niet of ze in de voeding gewoon bij elkaar komen of dat het wel aparte "kanalen" zijn
Maar iig al bedankt voor de reacties
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Een voeding ondersteunt gewoon 3 HD's op 1 kabel, en als dat niet zou kunnen zou het er ook niet op zitten. Kan dus prima!
Dat verhaal met de piekspanning is misschien alleen bij zwakke voedingen, die je pc maar net aan kunnen of bij b-merken?
Dat verhaal met de piekspanning is misschien alleen bij zwakke voedingen, die je pc maar net aan kunnen of bij b-merken?
Ze komen in een voeding doorgaans gewoon samen. Wel kan je twee of meer rails hebben, maar dat is doorgaans niet meer dan een load limiter per rail. En dan is het meestal om de CPU te scheiden van de GPU + rest.
Het enige bezwaar zou de dikte van de kabels kunnen zijn. Als deze onvoldoende dik zijn, kunnen ze warm gaan worden. Maar drie harde schijven kunnen normaal wel perfect op één kabel.
Het enige bezwaar zou de dikte van de kabels kunnen zijn. Als deze onvoldoende dik zijn, kunnen ze warm gaan worden. Maar drie harde schijven kunnen normaal wel perfect op één kabel.
3 hd's op 1 kabel is geen probleem (8 trouwens ook niet als je de goede voeding hebt)
alleen je zult zo te zien ook iets van brackets moeten hebben om die beugel aan te bevestigen ?
alleen je zult zo te zien ook iets van brackets moeten hebben om die beugel aan te bevestigen ?
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik heb hier 7 hdd's per kabel (zelf de sata connectoren er op gezet, werkt heerlijk). Wel gebruik ik staggered spinup, ik denk niet dat mijn voeding 16 hdd's in 1x leuk vind.
Tenzij je zelf spitsende kabeltjes gebruikt mag je er van uit gaan dat je voeding gewoon evenveel apparaten op een kabel ondersteund als er connectoren op zitten.
De meeste kabel-bundels aan een voeding hebben geen problemen met <75 watt totaal vermogen. Dat zijn ongeveer vijf opspinnende HDD's.
De meeste kabel-bundels aan een voeding hebben geen problemen met <75 watt totaal vermogen. Dat zijn ongeveer vijf opspinnende HDD's.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Ter leering:
@users die piekspanning als termen gebruiken:
Hoewel piekspanningen wel bestaan, is dat in deze context niet wat jullie eigenlijk bedoelen.
Jullie bedoelen piekstromen, veroorzaakt door de tijdelijk hogere stroom die door de hdd('s) getrokken worden op het moment van opspinnen.
Overigens wordt die piekstroom bij gebruik van verschillende modellen/merken hdd's soms 'onbedoeld' verdeeld omdat de tijd tussen spanning erop en spin-up per model kan verschillen.
Wat in theorie een voordeel is. Of je er in de praktijk voordeel aan behaalt, tja. Ik denk het niet.
Ik zie er trouwens geen probleem in om 3 hdd's op 1 lijntje te hangen. Zolang (zoals gezegd) je voeding het vermogen aankan.
@users die piekspanning als termen gebruiken:
Hoewel piekspanningen wel bestaan, is dat in deze context niet wat jullie eigenlijk bedoelen.
Jullie bedoelen piekstromen, veroorzaakt door de tijdelijk hogere stroom die door de hdd('s) getrokken worden op het moment van opspinnen.
Overigens wordt die piekstroom bij gebruik van verschillende modellen/merken hdd's soms 'onbedoeld' verdeeld omdat de tijd tussen spanning erop en spin-up per model kan verschillen.
Wat in theorie een voordeel is. Of je er in de praktijk voordeel aan behaalt, tja. Ik denk het niet.
Ik zie er trouwens geen probleem in om 3 hdd's op 1 lijntje te hangen. Zolang (zoals gezegd) je voeding het vermogen aankan.
[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 28-04-2010 16:57 ]
Alles kan stuk.
http://tweakers.net/ext/f/mwsYr0VxI8ZvDvmPHtMQ8P0v/full.jpgMr Alfabet schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:38:
Ik heb hier 7 hdd's per kabel (zelf de sata connectoren er op gezet, werkt heerlijk). Wel gebruik ik staggered spinup, ik denk niet dat mijn voeding 16 hdd's in 1x leuk vind.
zoiets dus.
Ik heb 2 van dit soort kabels, met in totaal 12 schijven, dat gaat prima.
Het gaat pas fout als ik de monitor aanzet die aan dezelfde kabel hangt. Met een fatsoenlijke voeding (zelf heb ik een Gigabyte 550W erin zitten) zijn meerdere hdds echt geen probleem. Zelfs met een Q-tec of sweex zou het nog wel moeten lukken.
Pagina: 1