Toon posts:

Overhit na schoonmaken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Aangezien onze computer nogal wat geluid maakte, heb ik hem vandaag eens even openmaakt en de stofzuiger erop gezet. Er zat inderdaad erg veel stof in, dus heb ik de koelers er even uitgehaald. Degene die de lucht naar buiten blaast heb ik helemaal schoon gemaakt. De koeler die op het moederbord vast zat kreeg ik niet helemaal los, dus heb ik hem daarna maar weer vastgezet (ik geloof gewoon goed vastgezet).

Nu het probleem: Wanneer ik mijn computer aan zet geeft de computer aan dat de temperatuur te heet is. "CPU Overtemperature error. F1 to resume"
Wanneer ik op F1 druk start hij door, maar daarna sluit hij zichzelf af.
Wanneer ik in de BIOS kijk staat er inderdaad dat hij 101 'C is, maar kan dit? Hij stond namelijk een uur lang uit en de melding kwam na ongeveer 15 seconden nadat ik mijn computer aan heb gezet. Het is natuurlijk geen 100 graden bij ons in huis.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen..?
Groetjes Paul

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

heb je het koelblok van de processor afgehaald? of heb je enkel de fan van het koelblok proberen te halen? In beide gevallen is het verstandig de boel los te halen, verse pasta er op te doen (niet te veel), dicht te schroeven en het nogmaals te proberen.

-_-

• FriXion
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 14:51
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:42:
De koeler die op het moederbord vast zat kreeg ik niet helemaal los, dus heb ik hem daarna maar weer vastgezet (ik geloof gewoon goed vastgezet).
Hoe ver kreeg je 'em los dan? Kun je dat wat duidelijker uitleggen?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Als je geen koeler op de CPU hebt kan die best in 15 seconden 100°C worden.
Ik zou even goed kijken hoe de koeler erop zit, en waarschijnlijk even doen wat M2M zegt. :)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:46
Is het koelblok ook warm (voorzichtig aanraken)? Dan maakt ie in ieder geval goed contact :)

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
voortaan ook niet te dicht met je stofzuiger bij je hardware
en wat bedoel je idd met half los? het koelblok of de fan? ,

ja, daag.

• [Remmes]
Maks schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:48:
Is het koelblok ook warm (voorzichtig aanraken)? Dan maakt ie in ieder geval goed contact :)
ik denk niet als de cpu 100 graden is het koelblok goed contact maakt

ja, daag.

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-11-2025

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Remmes_NT schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:51:
[...]

ik denk niet als de cpu 100 graden is het koelblok goed contact maakt
Het zou toch ook een fout in de sensor kunnen zijn?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:11

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

boazkl0p schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:59:
[...]

Het zou toch ook een fout in de sensor kunnen zijn?
Dan zou hij dat al eerder gehad hebben, ik weet niet om welke cpu het gaat maar ik weet dat de intel stock koelers nog al een kloterige bevestiging hebben, het zogenaamde push pin systeem.

Dus er is best kans dat je koeler er niet (meer) goed op zit.

Dat kan je checken door te voelen aan het koelblok zelf, als dat warm word is het een ander probleem, als het koud blijft is het een probleem met de geleiding tussen de koeler en de cpu in, dat kan een korst opgedroogde koelpasta zijn of een koeler die er niet goed op zit.

Signature

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
daarnaast, als je de cpu koeler er af hebt gehaald voor de helft, zou ik er ook maar even verse koelpasta tussen doen...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Ha, dankjewel voor de vele reacties.
Wat BGb4rn zegt inderdaad, het is met dat push pin systeem, wat ik erg raar vindt werken.
Ik heb eerst alle vier de pins een kwart slag terug gedraait en daarna het blokje omhoog gehaald, waarbij hij maar een halve centimeter van het moederbord kwam. Hierna bleef hij hangen.
Ik kwam tot de conclusie dat ik niet 123 de koeler (inclusief blok inderdaad trouwens) eraf kon halen, dus heb ik hem er weer tegenaan geduwd en de pins weer vast gemaakt, (waarbij ik al dacht dat hij eventueel niet helemaal goed vast zou zitten)

Iemand bekend met het probleem dat het blok er niet goed af komt? Ik ben nu in Utrecht, de computer staat bij mijn ouders, dus ik kan er zaterdag pas naar kijken. Tot dan laat ik het even hierbij. Zaterdag voel ik even of het blok warm wordt en ga ik er nieuwe koelpasta tussen doen.

Is dit te krijgen bij elke computer winkel of hoe kan ik hier het beste aan komen?

Nogmaals, hartelijk dank voor de snelle berichten.

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Je moet gewoon wat harder aan die cooler trekken, ik heb ook al een paar keer zitten zweten op zulksoort dingen, maar een klein beetje kracht zetten doet wonderen :)

Verwijderd

Topicstarter
natasdiamon schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:14:
Je moet gewoon wat harder aan die cooler trekken, ik heb ook al een paar keer zitten zweten op zulksoort dingen, maar een klein beetje kracht zetten doet wonderen :)
Haha, dankje.. Ja ik zag het moederbord wat meegeven en toen dacht ik.. laat maar..
Maar ik zal het zaterdag proberen, dalijk eerst maar eens die pasta kopen.
Ik zag er al een voor 9,95. Meer hoeft dit niet te kosten neem ik aan toch?

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:57
Het systeem met de pushpins laat sowieso al lastig los. Zorg ervoor dat je het stroomkabeltje naar de fan even loshaalt, zodat je niet je moederbord meetrekt. ;) Als je het blok al wat weg kan tillen, dan moet je een voor een aan de pins trekken totdat je hoort dat ze los zijn. Je merkt het wel als deze los zijn.

Als je nieuwe koelpasta erop smeert, maak de CPU en het koelblok eerst schoon en doe dan een rijstkorreltje koelpasta in het midden van je CPU, vervolgens plaats je het koelblok op de CPU en maak je de pins weer vast.
Om je een klein idee te geven van hoe dat moet: Youtube linkje

• Joindry
  • Laatst online: 14:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Als je wat rondkijkt kanje er zelfs vinden voor nog minder. Als je een standaard CPU hebt en geengekke dingen doet heb je voldoende met de standaardpasta, die kan je wel al vinden voor 5euro. Maar 20km verder moet je nu ook niet rijden om 2euro uit te sparen. Vraag gewoon om de kleinste hoeveelheid koelpasta die ze hebben. één cpu kom je zeker toe met de kleinste tube/pot/flesje. en voor de rest, zal wss wel dat zijn. in het vervolg neem je mss beter een perslucht en zet je de pc buiten. dan moet je niks loshalen. Alleen, net zoals bij je stofzuiger, niet te dicht bij je componenten komen, anders blaas je ze er mss af. want die standaardkoelers zijn echt wel stofzuigers.

Verwijderd

Topicstarter
Haha dankje. Inderdaad ik dacht zet lekker de stofzuiger dr op en zoals je misschien wel weet gaat zo'n koeler dan zo enorm hard draaien dat het stof er gewoon af vliegt. (Door de zuigkracht van de stofzuiger gaat de koeler draaien). Ach, heb ik weer wat geleerd over het in elkaar schoeven van de computer he! Haha.
En dit forum heeft wel iets gezelligs. Ik ga vandaag eens opzoek naar de goedkoopste/minste koelpasta.
Danku danku!

• Joindry
  • Laatst online: 14:26

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

trouwens heel belangerijk!!!
Als je nu zuigt of blaast, LAAT JE FAN NIET MEEDRAAIEN, want dan krijg je inductiespanningen en daar is je mobo niet tegen bestand. tis een beetje als je fietsdynamo dan. hou gewoon je vinger ertegen en je zit safe. (alweer opgelet, niet te dicht met de perslucht tegen je vingers komen, dit kan ook pijnlijk zijn) gewoon niet te lomp wezen en alles komt goed.

• BGB4rn

BGB4rn

joindry schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:07:
trouwens heel belangerijk!!!
Als je nu zuigt of blaast, LAAT JE FAN NIET MEEDRAAIEN, want dan krijg je inductiespanningen en daar is je mobo niet tegen bestand. tis een beetje als je fietsdynamo dan. hou gewoon je vinger ertegen en je zit safe. (alweer opgelet, niet te dicht met de perslucht tegen je vingers komen, dit kan ook pijnlijk zijn) gewoon niet te lomp wezen en alles komt goed.
Of je trekt tijdelijk het stekkertje er uit :+

Signature

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik schroef meestal het hele fannetje er af waardoor je er beter bij kunt.
dit werkt in iedergeval bij AMD koelers. geen ervaring met het schoonzuigen van de koelers met push-pins.
verschrikkelijke hekel aan die dingen. als je ze er volledig door heen drukt staat je moederbord krom 8)7

• BGB4rn

BGB4rn

Ik haalde (toen ik de stock koeler nog had) altijd de koeler los, klikte het koelprofiel los van de fan en spoelde het ding af onder de kraan ^^.

Waar je wel op moet letten is dat je hem wel weer goed opdroogt voordat je hem weer terug hangt.

Signature

• Ghost Dog
  • Laatst online: 11:14

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:27:
Maar ik zal het zaterdag proberen, dalijk eerst maar eens die pasta kopen.
Ik zag er al een voor 9,95. Meer hoeft dit niet te kosten neem ik aan toch?
Psst, zelfs goed spul hoeft niet duur te zijn. ;)

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• [Remmes]
BGB4rn schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:30:
[...]

Of je trekt tijdelijk het stekkertje er uit :+
dan slijt je alsnog je lagers weer extra ( niet dat dit heel heel erg is)

ja, daag.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Niet te vergeten je koelblok en cpu eerst even met alcohol schoon te maken alvorens je er nieuwe pasta op doet.
Pagina: 1