Harde schijf defect? windows 7 boot niet door

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb sinds kort een probleem waar ik nergens op internet een oplossing/verklaring voor weet te geven, omdat het misschien voor anderen nuttige info op kan leveren, of natuurlijk iemand eenzelfde probleem heeft (en een oplossing/verklaring) leek het me een goed idee om een topic aan te maken.

Als eerste de specs: (geen overclock atm ivm trouble-shooting)
Intel i7 860
4gb crucial ballistix (bios default)
geforce gtx260 216c (overclockt)
Gigabyte p55 ud5 (rev 1.0)
2 x seagate 1.5TB
2 x seagate 750GB
2 x seagate 500gb
(welke serie het is kan ik niet van alle schijven controleren atm, als dat benodigd is edit ik even :))

Wat voorafging aan het probleem:
Ik heb een 1,5TB harde schijf van seagate, die voorheen altijd goed gewerkt heeft, vorige week kon mijn pc echter boot/bcd niet meer vinden, en ik dacht dat ik dit probleem kon oplossen door een deel van de dual-boot (wat nog over was) terug te zetten op de goede schijf, ik had namelijk voor het probleem wat media verplaatst, en ik dacht, ondanks dat de bootfiles onzichtbaar waren, dat ik deze mee had verplaatst.
Ik ben dus met alle 6 de harde schijven en de ssd naar een vriend getogen, harde schijven per 3 in een vest 'gerold' (voorzichtig) en deze twee pakketten in een rugzak gedaan, in de auto gelegd en naar die vriend gereden.
Bij hem thuis op de verdachte schijven gezocht naar dat ene filetje, verder niets gevonden, wat misschien wel uitmaakt is dat die vriend een schijf opgepakt heeft en (rustig) ermee bewogen heeft, en hem vervolgens op de kop heeft neergelegd, ik heb hem toen wel direct weer omgedraaid gelegd.

Eenmaal thuis via-via de pc weer aan de gang gekregen, omdat mijn pc op geen enkele manier tot het booten vanaf een schijfje te dwingen is, heb beiden optische drives gebruikt, en natuurlijk ook aan de boot device priority gedacht (cd-rom op plaats 1 (als eerste)), maar het loopt nu, vanaf de ssd.

Probleem:
Nu heb ik die 1,5TB schijf aangesloten, en het duurt eeuwig voordat de pc doorgestart is, ik heb nog een andere schijf die problemen gaf, (minstens 3 jaar oud) daarvanaf ben ik nu data aan het overschrijven, zodat deze weg kan voor garantie.
In windows 7 zelf geeft windows een melding dat de schijf problemen geeft, lezen/schrijven vanaf de schijf gaat wel, hij is wel al tot 2 keer toe verdwenen uit 'deze computer'.
Harde schijf maakt verder geen vreemde geluiden, en ik heb hem apart naast de ssd gehangen om dat uit te sluiten, hij klinkt geheel normaal.

Mijn vraag is natuurlijk wat is er aan de hand met deze hdd? :)

Ik zal nog updaten als de hdd nog eens in de pc zit, hij is nu nog bezig met data verplaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
ik zou maar eens gaan beginnen met het onderzoeken van de HDD op bad sectors er dergelijke. Er zijn genoeg tools te vinden om internet om je HDD's mee te testen.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat klopt, maar tot nu toe kom ik windows niet eens meer in :S, normaal gaat het vanaf dat de ssd aan de slag gaat binnen de 10 seconden, maar ik heb laatst nog 4 minuten zitten wachten tot hij met een chkdsk begon, zelfs als ik de bewuste schijf van chkdsk uitsloot duurde het rond de 4 minuten voor ik mij kon aanmelden.

De andere schijf die defecten vertoonde heb ik overigens uit het systeem atm, data is overgezet (~500GB aan series), toen ik vanaf die schijf een episode keek, liep op een gegeven moment het complete systeem vast, wat nog nooit eerder gebeurt is, zelfs niet met een overclock (wel 11+ uur prime stabiel).
Was wel 4 bestanden kwijt dus die schijf zal wel bad sectors hebben, maar een kwartier stabiliteit is natuurlijk een indicatie dat er iets mis is, die schijf gaat alvast terug naar seagate voor een refurbished exemplaar.

Ik zal de 1,5TB schijf nog eens in het syteem plaatsen (via een aparte voedingslijn en esata), en zoveel mogelijk data overzetten als ik het bureablad weet te bereiken, en daarna een checkrun doen met een diagnostisch programma.

Ik denk dat er toch iets mis is gegaan bij het transporteren van de schijven, al ben ik uitermate voorzichtig geweest, er is me ooit een maxtor schijf (80GB) van ruim een meter naar onder gedonderd, deze werkt tot op de dag van vandaag nog perfect, en maxtor is een merk dat nu niet echt bekend staat om zijn kwaliteit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

En je hebt ook al basisdingen geprobeerd zoals kabels los/vast?
In het andere geval zou ik inderdaad ook maar eens gaan scannen.

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De opsomming van de onderdelen van de computer lijkt onvolledig. Er is niet direct informatie over de ssd te vinden. Een optie is om de waardevolle bestanden van de ssd in een backup te zetten, alle harde schijven los te koppelen en het besturingsprogramma opnieuw te installeren op de ssd. Dit kan ook geprobeerd worden op een harde schijf zonder de andere harde schijf en zonder de ssd. Dan kan gekeken worden of de computer vlot draait met 1 ssd of met 1 harde schijf. Daarnaast zijn opties om cmos te reinigen en om memtest te draaien.

Verder is de reden om een refurbished harde schijf te nemen niet duidelijk. Een nieuwe ongebruikte harde schijf lijkt meer voordelen op te leveren.

De manier van transport van de harde schijven lijkt overigens niet gunstig voor de kwaliteit van de schijven. Daarbij lijkt elk transport van een harde schijf risicovol.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2010 10:17 ]