OCCT of pc fout?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-07 15:19
Beste Tweakers,

Ik mag me sinds vrijdag (trots) eigenaar noemen van een zelfgebouwde pc.
Aangezien ik i.v.m. overclocken wilde weten hoe warm hij stressed zou worden heb ik occt laten testen.
Even voor de duidelijkheid: hij is nog niet geoverclocked, en alles draait hij soepel(games op hoge resolutie, zware applicaties, etc.).

Echter loopt alles vast zodra de loper op 58:56 staat. Dit is 4 seconden na de "observatie" minuut.
Dit gebeurt elke keer als ik OCCT gebruik op dit excacte tijdstip.
Echter als ik Orthos draai loopt hij wel gewoon goed/door.
Nu vraag ik me af, is OCCT gewoon corrupt/buggy of is mijn pc niet stabiel.
Of zit ik hier appels met peren te vergelijken en is OCCT heel wat anders dan Orthos?

Hierbij mij specs:

Samsung SpinPoint F2EG Desktop Class HD103SI
Samsung Super-WriteMaster
XFX Radeon HD 5770
Corsair HX750W
OCZ Gold Dual Channel Kit - Geheugen - 4 GB : 2 x 2 GB - DIMM 240-pins -
DDR3 - 1333 MHz / PC3-10666 - CL9 - 1.7 V - niet-gebuff
AMD Phenom II X4 955 / 3.2 GHz
Gigabyte GA-770TA-UD3
HAF 922 (al heeft mijn kast hiernatuurlijk vrij weinig mee te maken).

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als jij orthos out of the box draait, dan test hij volgens mij niet alle cores, hierbij moet je 2 sessies starten en in je task manager de affiniteit per core instellen. vandaar dat orthos door draait, hij stresst de cpu niet helemaal.

test eens met prime95, deze doet out of the box 4 cores stressen.

test eerst eens small FFT's, dan test je alleen de cpu, gaat dit goed, doe dan een blend, dan test hij het geheugen ook mee.

uiteraard ga ik er hier van uit dat je geheugen voltage, frequentie en timings in de bios wel goed staan ingesteld, staat dit op auto, stel dit dan handmatig goed in.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
Nedernakker, ik heb jouw tips gevolgd en met prime95 de small FFT's gedraait, die het goed doet. Alleen als ik de blend meepak geeft hij weer binnen 2 seconden een vastloper.
Ik heb echter mijn geheugen niet ingesteld dus ik neem aan dat dit nog op auto staat. Ik zit nu op stage, maar zodra ik thuiskom ga ik mijn geheugen goed instellen. Ik wist dat je je geheugen in kon stellen maar ik wist niet dat dit zoveel verschil maakte, en dacht dat het eigenlijk alleen voor overclockers was.

Ik vraag me af hoe ik dit in moet stellen, sommige dingen zijn simpel en duidelijk terwijl andere niet geheel duidelijk zijn en ik ze niet snap.
Met de link er eventjes bij:
http://azerty.nl/8-748-76...it-ge.html?tab=tech_specs

Frequentie: 1333 MHZ
Ingangsspanning denk ik dat het voltage is: 1.7V
En wat word er dan bedoelt met timings, de latentie?

Alvast bedankt weer.

[ Voor 29% gewijzigd door smeetsmeister op 28-04-2010 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixy
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-08 14:41
Als je in je BIOS bent zal je eventjes moeten zoeken naar het voltage (VDimm) en dit juist instellen (dus op 1.7V). Het kan wellicht ook zo zijn dat de timings en latency (9-9-9-20) op 'auto' staan en misschien te strak ingesteld staan (lager = sneller (strakker)).

Het kan misschien zelfs nog zó zijn dat een 'divider' verkeerd ingesteld staat waardoor je geheugen ver boven zijn standaard (1333 MHz) loopt. Echter denk ik dat dit onwaarschijnlijk is als het een nieuwe zelfbouw is waar nog niet in de BIOS mee gerotzooid is.

Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xingchen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-09 23:12
Als alles op stock staat ingesteld kan ook gewoon je memory brak zijn. Laat overnight even memtest 86+ draaien om dit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
Ik ben vorige week bezig geweest met het handmatig instellen van mijn ram geheugen. Dit is niet gelukt en wegens tijdgebrek heb ik jullie de resultaten niet kunnen plaatsen.
De resultaten varieerden van steeds opnieuw opstarten tot een blue screen tijdens het opstarten. Verder vond ik het lastig om te weten welke opties je waar in moest stellen.

Ik heb alles weer op auto gezet en memtest laten draaien. Als memtest gestart word dan restart mijn hele pc na ongeveer +/- 3 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 07:17

kronolith

[EDIT]

Klinkt alsof je geheugen kaduuk is... Heb je nog garantie (lijkt me wel met een nieuwe pc)?

[ Voor 42% gewijzigd door kronolith op 04-05-2010 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
test je geheugenmodules eens 1 voor 1

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
ik zal ze zodra ik thuis ben wel 1 voor 1 testen. Maakt het btw nog uit in welke kleur ze zitten? Ze zitten nu namelijk beiden in een blauwe slot. Moet ik ze ook nog beiden in de witte slots proberen? (heb 2 blauw en 2 witte slots).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Dat moet je even opzoeken in de handleiding van je moederbord, het kan zijn dat bij het gebruiken van 1 module hij in een bepaald slot moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
nedernakker schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:02:
Dat moet je even opzoeken in de handleiding van je moederbord, het kan zijn dat bij het gebruiken van 1 module hij in een bepaald slot moet.
Oja, dat ik daar niet aan gedacht heb. Pak ik die handleiding er gelijk ook even bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
smeetsmeister schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:04:
[...]

Oja, dat ik daar niet aan gedacht heb. Pak ik die handleiding er gelijk ook even bij.
toch leuk als je bij je naam RTFM hebt staan ;)

Ik durf ook even niet te zeggen waar het aan ligt maar de kans is er wel dat je geheugen (RAM) aan het bokken is. In dat geval inderdaad 1 voor 1 testen... Doe dan wel memtest ook meteen even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
scenix_ schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:10:
[...]

toch leuk als je bij je naam RTFM hebt staan ;)

Ik durf ook even niet te zeggen waar het aan ligt maar de kans is er wel dat je geheugen (RAM) aan het bokken is. In dat geval inderdaad 1 voor 1 testen... Doe dan wel memtest ook meteen even ;)
Ja aangezien het gelijk werkte en eigenlijk pas "fout" ging tijdens het stressen heb ik er verder niet aan gedacht dat het nog wel eens daar aan zou kunnen liggen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeetsmeister
Nou het is verholpen hoor, ik kan de pc nu stress testen!
Waar het eerst na 3 sec al vastliep draait het nu al 1+ uur zonder errors of iets in die richting.

Nadat ik vanmiddag/vanavond pas tijd had voor het eerst(drukte,drukte,drukte) heb ik eerst alle reepjes los getest. Hier kwam uit dat ze los zonder errors werkte en samen gelijk de pc reboote tijdens een memtest.

Ik ben hierna toch gaan ouwehoeren met de cas-latency omdat het los toch wel werkte. Nu draait het op 9-9-9-20 als een trein, terwijl dit door rare redenen eerder niet lukte(zal wel ergens een andere instelling zijn).

Ik wil jullie nog even bedanken voor de vele tips en oplossingen die jullie geboden hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
fijn dat het probleem is opgelost, test voor de zekerheid nog even een nachtje door met blend, laat hem lekker uur of 8 draaien, als hij dan nog steeds goed draait, dan mag je er van uit gaan dat het stabiel is.

Pagina: 1