Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41
Ik heb een htpc geklust met budget hardware. Zo heb ik een Asrock A780GM-LE/128M waar een interne HD 3200 op zit, en ik heb als cpu een AMD Sempron LE-1250 met 2 GB ram.

Volgens de makers van de Asrock / AMD zou die hd 3200 gewoon bluray moeten kunnen afspelen. Nu heb ik het getest met een 1080 film van 6.6 GB ("Up") en dat werkt prima (cpu op zon 40%).
Test ik het met een net zo grote film "Cloudy with a chance of meatballs" dan loopt de film schokkerig en is het cpu gebruik 100%.

Ik maak gebruik van k-lite en daarin heb ik aangezet dat gpu moet worden gebruik voor decodering.
Kan het zo zijn dat nu opeens niet de gpu wordt gebruik voor decodering? Of is er een sterke decodering gebruikt?
Ik heb weinig verstand van codes en heb gewoon de standaard instellingen genomen. Kan ik hier nog iets mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:24

job

Als de gpu wordt gebruikt zou de cpu belasting hooguit 10% moeten zijn. Dus nee je maakt geen gebruik van gpu versnelling.

De vraag natuurlijk, welke software gebruik je om films af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met welk programma speel je het af? Want hoewel de kaarten het allemaal wel ondersteunen, wordt standaard je CPU gepakt om content af te spelen. Als je bij de één een wat zwaardere codec hebt dan bij een ander dan zou het kunnen dat de één 40% load laat zien en de ander volloopt. Als ik Full HD over mijn videokaart afspeel heb ik een CPU-load van een paar procent, op een oude P4 dus. 40% lijkt me al veel te veel.

Als je VLC gebruikt gaat het sowieso via je CPU. Met Media Player Classic kan je gebruik maken van hardwareacceleratie. Lees anders ook even mijn post in een ander topic, daar staat ook een link naar een guide om alles goed in te stellen. Films waarbij mijn P4 eerst in de prut liep draaien nu hardwarematig met 5% CPU load en 5% GPU load.

Edit: ook bij spelers waar je hardwareacceleratie kan aanvinken wordt niet altijd puur hardwarematig gedecodeerd. Daarvan raakte ik ook eerst in de war :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Nou ik had volgens mij al de instellingen goed, maar heb het alsnog ingesteld volgens de guide.
Ik blijf 100% cpu gebruik houden.
Is er ook een gpu monitor programma voor een hd 3200? Ik kan namelijk nergens zien of die hard bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

We vragen niet naar instellingen, we vragen naar de software die je gebruikt.
En blijkbaar staat er iets niet goed (want anders werkte het wel toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 100% CPU hebt weet ik wel zeker dat er iets niet goed ingesteld is :) Gebruik je wel Media Player Classic? Ondersteunt die 4200 wel hardwarematige decoding? Edit: ja dus.

Als je wil kijken wat je GPU doet is RivaTuner een heel fijn programma, daar kan je alle temperaturen en activiteit zien. Maargoed, juist als je hardwarematig kijkt zou je niet veel bijzonders moeten zien, want zoals ik al zei is de activiteit op CPU én GPU dan erg laag.

Nog maar even verder zoeken, zou ik zeggen. Heb je verder al op internet gezocht?

Edit: niet iedere keer net vlak voor mij posten job :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

1) K-Lite is bagger, vind ik; meer bloatware dan nuttig.

2) Google op "HD3200 1080p" levert voldoende topics op over hetzelfde probleem.

3) Een slechte encoding van een film levert per definitie CPU-load op.

4) Je speelt geen BluRay af; vraag me trouwens af of dan je CPU netjes laag blijft.

Laatst) http://imouto.my/watching-h264-videos-using-dxva/

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:30:
Edit: niet iedere keer net vlak voor mij posten job :P
Sorry, mijn verhalen zijn wat korter :), kan ik net wat sneller reageren.

[ Voor 73% gewijzigd door job op 27-04-2010 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:33:
4) Je speelt geen BluRay af; vraag me trouwens af of dan je CPU netjes laag blijft.
Ja, je kan gewoon netjes hardwarematig afspelen, ook als je niet van een echte BluRay speelt.
job schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:33:
Sorry, mijn verhalen zijn wat korter :), kan ik net wat sneller reageren.
Geeft natuurlijk ook niet hoor, maar zo ben ik elke keer spuit elf :p

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Het is mij gelukt. Ik moest de FFDshow filter toevoegen bij external filters en dan op block zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Mediaplayer classic home cinema heb je het dan over? Dat werkt tegenwoordig out of the box met gpu versnelling
Tja.. als jij allerlei codecs gaat installeren en zaken aan gaat passen dan werkt het inderdaad niet meer.
Weet je wat wellicht handiger is, ffdshow van je pc af te gooien, dan hoef je die ook niet te blokkeren.

[ Voor 23% gewijzigd door job op 27-04-2010 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de load op je CPU en GPU nu?

Gek trouwens, FFDshow staat bij mij helemaal niet tussen de filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Nou, ik had blijkbaar te vroeg gejuigd. Het blijft maar niet lukken om de film normaal af te spelen.
Als ik hem op dxva draai is het geluid soepel maar het beeld vol verstoringen (geel groen etc een grote kermis). Ik heb allerlei verschillende instellingen en filters geprobeerd. Ook andere ati drivers werken niet.
Als ik hem normaal afspeelt dan laat ie het wel goed zien, maar stottert hij omdat mijn cpu het niet aankan.
Uiteindelijk boxee gedownload (ziet er mooi uit) daar krijg ik ook misvormingen.

Ik heb nu maar de moet opgegeven. Ik denk dat het gewoon aan die film icm nog steeds slechte drivers van ati.
Hopelijk dat het in de toekomst beter wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
chielsen schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:54:
Nou, ik had blijkbaar te vroeg gejuigd. Het blijft maar niet lukken om de film normaal af te spelen.
Als ik hem op dxva draai is het geluid soepel maar het beeld vol verstoringen (geel groen etc een grote kermis). Ik heb allerlei verschillende instellingen en filters geprobeerd. Ook andere ati drivers werken niet.
Als ik hem normaal afspeelt dan laat ie het wel goed zien, maar stottert hij omdat mijn cpu het niet aankan.
Uiteindelijk boxee gedownload (ziet er mooi uit) daar krijg ik ook misvormingen.

Ik heb nu maar de moet opgegeven. Ik denk dat het gewoon aan die film icm nog steeds slechte drivers van ati.
Hopelijk dat het in de toekomst beter wordt.
om je even uit de droom te helpen, dit heeft waarschijnlijk 0,0 te maken met slechte drivers van ati en alles met codec settings. De codec moet de drivers aansturen, wanneer hij dat niet doet dan is dat niet de schuld van de driver ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
Nou ja de dxva zit op de gpu en die wordt aangestuurd door de drivers. Ik heb wat lopen googlen en er zijn veel problemen door drivers van ati mbt dxva.
Ik heb elk mogelijke instelling geprobeert dus denk niet dat het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tenzij de codecpack die je geïnstalleerd hebt dus prut is (k-lite vind ik zelf verschrikkelijk).
Ik heb op mijn 780G bordje enkel MPC-HC geïnstalleerd met de Ati AVIVO (en ik geloof dat dat tegenwoordig standaard in de driver zit, maar dat weet ik niet zeker) zonder verder te klooien met codecs. Daar kun je zo ontzettend veel in verneuken terwijl dat helemaal niet nodig is.
Daarom zou ik die gewoon lekker laten voor wat het is (en dus die codecpackprut van je PC afgooien) en dan moet het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:06
Met ^^. Die codecpacks doen soms meer kwaad dan goed. Gebruik alleen de standaard Windows 7 codecs (doen ook gewoon DXVA) en MPC-HC op m'n 780G bordje en heb geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:57:
Tenzij de codecpack die je geïnstalleerd hebt dus prut is (k-lite vind ik zelf verschrikkelijk).
Ik heb op mijn 780G bordje enkel MPC-HC geïnstalleerd met de Ati AVIVO (en ik geloof dat dat tegenwoordig standaard in de driver zit, maar dat weet ik niet zeker) zonder verder te klooien met codecs. Daar kun je zo ontzettend veel in verneuken terwijl dat helemaal niet nodig is.
Daarom zou ik die gewoon lekker laten voor wat het is (en dus die codecpackprut van je PC afgooien) en dan moet het werken.
Avivo zit nu standaard bij Catalyst Control Center inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet arcsoft total media player (en allen je ATI driver) gebruiken, ik had in het begin ook problemen met blu ray decoding, sinds arcsoft werkt alles perfect (op 2 HTPC systemen een met 780G en eentje met 785G chipset).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 08:26 ]

Pagina: 1