Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Op het moment ben ik op zoek naar dimmers voor mijn lampen, omdat ik tegenwoordig 3 lampen steeds uit moet doen door het uittrekken van de stekkers. Deze stekkers zitten laag bij de grond en het is meestal lastig om deze uit de stekkerdoos te krijgen. Ik heb in mijn studio de volgende lampen:
• 1 halogeenlamp met werkende dimmer
• 1 halogeenlamp met kapotte dimmer
• 2 lamplijnen zonder dimmers

Bij de electronicazaak krijg ik echter te horen dat een lamplijn niet compatibel is met een dimmer. Voor een dimmer voor een halogeenlamp vroeger ze best veel geld. De lamplijn is een lijn waaraan veel kleine halogeenlampjes aan hangen, de lijn is gekoppeld met een adapter (12v) aan de stekkerdoos.

Hoe zou ik een lamplijn kunnen dimmen? En waar zou ik een dimmer kunnen kopen voor halogeenlampen? Ik heb gisteren 2 uur in de stad gezocht, maar HEMA had ze niet meer en er waren geen andere winkels in de buurt die ze verkochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
niet mogelijk een klik aan/ klik uit setje te halen voor de lampjes, kan je ze aan en uitzetten wanneer je wilt, vanaf een afstand

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Dat ziet er goed uit! Zeker ideaal om voor het slapen gaan in mijn studio (dus 1 erg grote kamer van 40m2) alle lampen uit te hebben.

Ik denk dat ik de volgende ga kopen: http://www.klikaanklikuit.nl/product_detail.asp?id=35, maar zal voor de aankoop nog even 1 of 2 nachtjes slapen. Het startpakket zou ideaal zijn, aangezien ik er precies 3 nodig heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:01
Lamplijn kan je zeker wel dimmen, je moet alleen kijken wat voor trafo je hebt:
  • Een elektronische trafo, klein, licht, compact doosje
  • Spoeltrafo, zwaar, groot
En voor zulk soort zaken ga je niet naar de HEMA maar naar een bouwmarkt :+

Het staat wel op de verpakking voor welke trafo's je dimmer geschikt is. Een dimmer voor een elektronische trafo is inderdaad _DUUR_ :/ Reken gerust op 99 euro ofzo voor 1 inbouwdimmer (Busch-Jaeger bijv.)

* ThinkPad werkt in een bouwmarkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:15
Ik heb 2 armaturen met 12V lampjes erin. er zit een lichte trafo aan (electronisch dus). Ik heb hiervoor klikaanklikuit spul gekocht en ben gaan klussen.....

Het werkt prima, maar je hoort een zoemtoon. Ik heb ze dus weer verwijderd. Als je wil mag je ze overnemen. PB me maar ;) .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik herinner me nu weer waarom de verkoper bij de lampenzaak me geen dimmers kon verkopen voor de lamplijnen. Hij gaat dan inderdaad zoemen.

Indien dat bij mij niet het geval zou zijn, dan neem ik graag je klikaanklikuit.nl pakket over, maar ik ga er vanuit dat hij gewoon zal zoemen.

Mijn lamplijn is erg goedkoop en bevalt uit goedkope halogeenlampjes. Ik heb het overgenomen van de vorige bewoner, omdat mijn eigen 2 staande halogeenlampen net iets te weinig licht geven als ze beiden aan staan. Zijn dimmer voor redelijk budget beschikbaar? Waar moet ik op letten? Hebben jullie nog extra informatie van mij nodig om me te kunnen adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Al je de lijn met spotjes echt wilt dimmen zou je ook de trafo kunnen vervangen. Osram heeft mooie dimbare schakelende adapters. Zoek maar eens op Osram HTM, ze zijn in verschillende soorten te krijgen en zijn voor een redelijk prijsje op eBay/Marktplaats te koop. Ik gebruik al jaren 1 voor mijn bureaulamp (vind 35W toch wel fel als ik achter de PC zit). Als dimmer gebruik ik de €2,50 kostende dimmer van de Action.

En wat betreft de halogeenlampen, zijn dit 230V halogeenlampen? Deze zijn namelijk gewoon te dimmen.

Zelf heb ik verder geen directe ervaring met KaKu maar als deze niet dimmen zou het gewoon moeten werken en mag het niet uitmaken wat je erin prikt. Het is tenslotte maar een relais....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
De 230V staande halogeenlamp maak ik me geen zorgen om, maar wel om de lamplijnen. De lampjes daarop zijn 12V. Zie hieronder een foto voor de transformator.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/kd907o.jpg

Indien het niet anders kan, dan is een aan-uit iets ook wel goed genoeg, maar volgens mij verkopen ze dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Om die lijnlampen te dimmen kan je de trafo vervangen door een Osram HTM
Afbeeldingslocatie: http://www.eurobrico.be/ph/htm105osram.jpg
Deze zijn te koop voor +- 10 euro. Als dimmer kan je dan alles gebruiken wat je leuk vindt. Bijvoorbeeld een action stekker dimmer van 3 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.euromaxx.nu/catalog/images/stekkerdimmer.jpg
Lijtk me een redelijk goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer de DIMMA van IKEA eens, die kost 6 euro.

^^^^ action is goedkoper...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Mijn ouders hebben me voor mijn verjaardag voor €10,00 een klik-aan-uit set gekocht. Dit is dus geen dimmer, maar puur gericht op het aan en uitzetten van lampen via afstandbediening.

Het werkt perfect! Mijn dank iedereen, ik kan weer in het donker slapen. :)
Pagina: 1