Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik heb vorige week een nieuwe router gekocht en ik heb hierop dd-wrt geïnstalleerd. Het betreft de Netgear RangeMAX WNR3500L. Terwijl ik hiervoor snelheden haalde van 1,25mB per seconde, is dat helaas niet omhoog gegaan met de aanschaf van de nieuwe router. Gelukkig was dat niet de reden van de vervanging van mijn Netgear WGR614 v7. Echter had ik destijds wel gehoopt dat de snelheid er hoger door zou worden.

De oude router kan 54mbps aan en de nieuwe 300mbps. Inmiddels heb ik de channel van de router op automatisch gezet i.p.v. 6, maar de snelheid is nu nog maar 2,5MB per seconde, terwijl veel andere gebruikers van deze router snelheden van 5 tot zelfs meer dan 10MB per seconde halen. Ik heb ook al zelf het channelnummer op 14 gezet, de hoogste, omdat hier weinig wifi-signalen van in de buurt zitten. Alleen dan vind mijn Windows 7 laptop helaas het wifi-signaal niet meer.

Op mijn laptop vind ik ongeveer 8 andere wi-fi signalen, waarvan nog 1 andere 802.11n, de andere 7 zijn 802.11g op verschillende kanalen, waarvan de hoogste 10. De magnetron staat uit en verder zie ik weinig apparaten die grote storing kunnen veroorzaken. Er is vrije luchtruimte tussen de router en de laptop. Dit is 3 meter, maar ook bij 5 centimeter is de snelheid nog teleurstellend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Welke wifi-kaart zit er in je laptop? Ondersteunt deze wel N? Connecteert deze ook op N?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Wat Exorcist hier eerder aangeeft en misschien ook dit (copy-paste dd-wrt wiki):

Wireless Security

You MUST use WPA2 authentication with AES encryption only, or use no security at all if you wish to achieve N rates. Anything else is against the N spec and typically results in the client falling back to G rates.
If you need to support another type of encryption for older clients in mixed mode, then create Multiple WLANs.

Advanced Settings

WMM is required to be on for the N spec. By default WMM is already on but many users disable it which may prevent N rates or lower throughput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Beide erg goede tips! Het bleek de wachtwoord-beveiliging te zijn, die op TKIP ipv AES stond. Had al 3 verschillende documenten doorgenomen voor het optimaliseren van de wireless snelheid, maar over encryptie stond niets in.

Ben er erg blij mee!