Kabelinternet aanleggen; kabelchaos in studentenflat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
In ons studentenhuis hebben we al jaren ADSL van XS4ALL. Omdat de laatste tijd de prijs/snelheid verhouding zo dramatisch is én we de koperlijn verder niet gebruiken wil ik overstappen naar UPC kabelinternet.

Nou kan ik niet riskeren dat het internet er hier een dag of wat uitligt, dus wil ik maar een monteur laten komen. Het probleem is de bekabeling hier... niet bepaald hetzelfde als een standaard woonhuis. We wonen met 22 man op twee verdiepingen boven een woonwinkel. De meterkast zit uiteraard bij de voordeur (die is van ons, apart van de winkel) en vandaar lopen allerlei kabels (de meeste in PVC leidingen) omhoog. Boven het plafond in de gang lopen allerlei PVC buizen én er liggen losse kabels (vooral utp). Volgens mij vertakt de coax boven pas, emaar dat weet ik niet zeker. Ook hoe het met versterkers en dergelijke zit weet ik niet. Behalve dan dat het signaal op elke kamer verschillend is... op sommige kamers zitten enkele zenders begraven onder ruis terwijl anderen nergens last van hebben.

Nou vraag ik me een aantal zaken af:
- Kan ik zomaar een monteur laten komen, hem een kop koffie geven en zeggen 'zoek het maar uit'?
- Of moet ik eerst zelf dingen uitzoeken? Zo ja, wat?
- Is er een kans dat het niet gaat lukken om het internet aan te leggen?
- Wordt het televisiesignaal zwakker als je kabelinternet neemt, ivm het splitten?

Hopelijk kunnen jullie me iets verder helpen :)

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twistedmark
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:20
Hoe is het internet nu verdeeld? Lijkt me dat een router het internet naar de verschillende PC's verdeelt. Volgens mij moet het kabelmodem zo dicht mogelijk bij het punt geplaatst worden waar het signaal binnen komt. Dat lijkt me hier dan dus de meterkast te zijn. Vervolgens verdeel je het signaal via utp. Je hebt dan dus niks meer met de coax te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bozozo schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:03:
In ons studentenhuis hebben we al jaren ADSL van XS4ALL. Omdat de laatste tijd de prijs/snelheid verhouding zo dramatisch is én we de koperlijn verder niet gebruiken wil ik overstappen naar UPC kabelinternet.

Nou kan ik niet riskeren dat het internet er hier een dag of wat uitligt, dus wil ik maar een monteur laten komen. Het probleem is de bekabeling hier... niet bepaald hetzelfde als een standaard woonhuis. We wonen met 22 man op twee verdiepingen boven een woonwinkel. De meterkast zit uiteraard bij de voordeur (die is van ons, apart van de winkel) en vandaar lopen allerlei kabels (de meeste in PVC leidingen) omhoog. Boven het plafond in de gang lopen allerlei PVC buizen én er liggen losse kabels (vooral utp). Volgens mij vertakt de coax boven pas, emaar dat weet ik niet zeker. Ook hoe het met versterkers en dergelijke zit weet ik niet. Behalve dan dat het signaal op elke kamer verschillend is... op sommige kamers zitten enkele zenders begraven onder ruis terwijl anderen nergens last van hebben.

- Kan ik zomaar een monteur laten komen, hem een kop koffie geven en zeggen 'zoek het maar uit'?
- Wordt het televisiesignaal zwakker als je kabelinternet neemt, ivm het splitten?

Ik denk dat de monteur alleen maar geinteresseerd is in het punt waar de kabel(s) de flat binnenkomt en daar gaat meten of alles klopt, de rest van de "zooi" zal hem geen zak interesseren en zeggen dat jullie dat zelf mogen uitzoeken. Het is maar een gok maar ik hij hoeft niet jullie netwerk te ontrafelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Bozozo schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:03:

Als ik jou was zou ik in elk geval zorgen dat je weet waar je CAI aansluiting binnenkomt. Waar is het SOP (Signaal Overname Punt)?

Op dat punt moet er gesplit gaan worden. Het data signaal gaat dan je modem in, radio/tv gaat verder zoals het al was. Als dat goed gebeurt heeft dat geen invloed van betekenis op je TV signaal.

Is je SOP onvindbaar, onbereikbaar of is er anderszins niet mee te werken, dan is de kans groot dat de monteur er ook niet veel mee kan. Het lijkt me handig om UPC van tevoren even te bellen om te vragen of zij misschien weten waar het SOP is in jullie pand. Je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het aansluiten van een kabelmodem is nu niet bepaald moeilijk of zo. Aangezien jullie toch met 22 man zijn, kan een maandje dubbele kosten er wel bij. Neem dan dus gewoon een abonnement, je krijgt een pakket binnen en dan sluit je het zelf aan. Je kijkt in de meterkast waar de coax binnenkomt; Daar moet een splitter op, waarna er een kabel naar het modem gaat, en de andere sluit je weer aan het netwerk van vertakkingen van de coax aan. Vervolgens stop je de utpkabel die uit het modem komt in de router/server of wat jullie dan ook hebben waar nu de utpkabel van het ADSLmodem ingaat. Werkt het niet dan plug je de ADSLmodem er weer ff in en bel je alsnog een monteur of probeer je nog wat dingen. Als het dan werkt zeg je je ADSLabonnement op.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Twistedmark schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:09:
Hoe is het internet nu verdeeld? Lijkt me dat een router het internet naar de verschillende PC's verdeelt. Volgens mij moet het kabelmodem zo dicht mogelijk bij het punt geplaatst worden waar het signaal binnen komt. Dat lijkt me hier dan dus de meterkast te zijn. Vervolgens verdeel je het signaal via utp. Je hebt dan dus niks meer met de coax te maken.
zoals Mark al zegt hoeft de monteur alleen maar de coax-kabel te hebben. Daar wordt een modem op geknald, en van daaruit kan je gelijk een UTP-tje leggen naar een broadband-router. Van daar uit gaan er UTP-kabels naar de pc's die van internet voorzien moeten worden. Ik gok echter dat er al UTP-kabels liggen, aangezien je met zn allen al internet gehad hebt.

succes!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Topicstarter
Nou, het ADSL-modem zit niet in de meterkast. Elke verdieping heeft zijn eigen internet (dit blijft ook zo) en heeft een eigen modem op het plafond liggen. Daar ligt ook een router bij (plus nog een switch verderop in de gang).

Als ik het goed begrijp moet ik gewoon even checken of ik het SOP kan zien in de meterkast. Verder moet ik een kabel trekken van de meterkast naar de router op de bovenverdieping. De monteur doet de rest wel. Als het goed is wordt de signaalsterkte niet beïnvloed.

Bedankt!

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 11:47

Belgar

Archmaster ranzige code..

Elke verdieping heeft zijn eigen internet (dit blijft ook zo) en heeft een eigen modem op het plafond liggen
Dat kan dus in principe niet meer. Je zult het internet moeten verdelen met een router oid als je twee vloeren apart wilt. Jullie hebben nu blijkbaar 2 abbo's met twee modems ? als je gezamelijk naar kabel wil zal iedereen via die ene aansluiting moeten

[ Voor 3% gewijzigd door Belgar op 27-04-2010 20:58 ]

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:35

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Belgar schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:58:
[...]

Dat kan dus in principe niet meer. Je zult het internet moeten verdelen met een router oid als je twee vloeren apart wilt. Jullie hebben nu blijkbaar 2 abbo's met twee modems ? als je gezamelijk naar kabel wil zal iedereen via die ene aansluiting moeten
Gewoon een kwestie van een UTP-kabel naar de router leggen, en een extra switch gebruiken voor de 2e (of eerste) verdieping (de verdieping met de router zou dit feitelijk niet meer nodig hebben, tenzij je natuurlijk poorten tekort komt, dan bieden 2 switches natuurlijk wel de oplossing). Dit zou trouwens ook de beste oplossing zijn.
Daarbij ook gewoon een 120mbit-lijntje nemen. Dit zal met 22 man niet direct een overbodige luxe zijn, en tenslotte nog steeds èrg betaalbaar!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Pagina: 1