[Mac Pro] RAID0 partitie benaderen vanuit OSX + Win7

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 11:46
Voor de Mac Pro van een vriend van me ben ik op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem.

Hij heeft een Mac Pro met daarin 3 harddisks. Een opstartschijf, waar zowel OSX als Windows 7 op staat in dual boot configuratie en 2 schijven die via software RAID0 zijn geconfigureerd. De vraag is nu, is er een manier om de data die op die software RAID0 staat ook te kunnen benaderen vanuit Windows? Ik hoor hier en daar iets voorbij komen over MacDrive, maar de verhalen spreken elkaar een beetje tegen of dit programma wel of geen software RAID0 volumes ondersteunt.

En in het geval dat het via software RAID0 niet kan, is hardware RAID0 dan een mogelijkheid? Met de RAID kaart van Apple wordt het lastig heb ik al gelezen, en bovendien is 630 euro voor alleen twee schijven in RAID0 een beetje overkill.
Een andere hardware RAID kaart is wellicht een optie, maar hoe werkt dit dan met de drives? Deze worden rechtstreeks op het moederbord geprikt, dus ik neem aan dat er dan wel enige intelligentie in de kaart moet zitten wil deze het moederbord overriden. Althans, ik neem aan dat de Apple RAID kaart ook op die manier werkt.

De laatste optie is dan misschien de 5,25" bays, maar wat mij betreft is dit echt een laatste redmiddel. Mocht het daar toch op uitlopen, wat heb ik hier dan nog extra voor nodig (behalve de RAID kaart en SATA kabels uiteraard)?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Je kan net zoveel klieren met hardware als je wil, maar de partitie op de Raid0 is hoogstwaarschijnlijk HPFS? (Dat lees ik nl. nergens). Dat gaat sowieso niet werken vanuit Windows (misschien met MacDrive wel trouwens).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

WhizzCat schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:25:
Je kan net zoveel klieren met hardware als je wil, maar de partitie op de Raid0 is hoogstwaarschijnlijk HPFS? (Dat lees ik nl. nergens). Dat gaat sowieso niet werken vanuit Windows (misschien met MacDrive wel trouwens).
^ With stupid ;)

Aangezien de nieuwere lichting Apple's op basis van Intel hardware zijn (cpu en chipset) is er een redelijke kans dat Win7 de SATA/firmware RAID controller wel ondersteund, blijft wel t probleem van t format van de array zoals WhizzCat al terecht vermeldt. Daarnaast is t maar de vraag of Win7 de software array op een gelijke wijze (qua indeling, cluster size en lay-out) wilt zien en je er met MacDrive op kunt komen.
Gezien de BSD ondergrond van OS X is mijn gok dat Win7 weinig koek kan bakken van de Raid 0 array.
Bijkomend risico is dat bij een evt. test vanuit win7 je de Raid 0 array naar de gallemiezen helpt omdat de driver gehakt maakt van je array.

[ Voor 7% gewijzigd door Pantagruel op 27-04-2010 15:37 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Whizzcat, Pantagruel, dank voor jullie snelle reacties. Ik begrijp dat Windows 7 een HPFS+ partitie native sowieso niet kan benaderen, maar daar ging ik al van uit :-)
De vraag is meer of het met externe tooltjes a la MacDrive misschien wel zou kunnen. Met een RAID controller die het RAID0 volume op hardwareniveau aanbiedt aan het OS moet het sowieso lukken natuurlijk, maar dan is de vraag welke adapter wordt EN ondersteund door MacOSX, EN door Windows 7, EN kan omgaan met de schijfinterface zoals deze in de Mac Pro ingebouwd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Enig onderzoek later ben ik tot de volgende conclusie gekomen:
-De onboard SATA aansluitingen zijn niet te gebruiken in combinatie met externe RAID adapters, behalve die van Apple.
-De RAID adapter van Apple is belachelijk duur, schiet zijn doel voorbij en zal het bovendien waarschijnlijk niet gaan doen met Windows.
-Er zijn 3rd party modificaties beschikbaar voor de Mac Pro, waaronder deze:

http://www.maxupgrades.co...display&product_id=189%20

Nu alleen nog een RAID adapter vinden die zowel onder Mac als Windows 7 werkt en dan hebben we een mogelijke oplossing :)

Er is trouwens nog een oplossing, maar eigenlijk snap ik niet helemaal hoe dit moet werken...

http://www.maxupgrades.co...y.display&category_id=332

Misschien is er iemand slimmer dan ik die me kan uitleggen hoe dit werkt?