Nieuw huis, nieuw netwerk. Feedback gevraagd!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vraagje. Vanaf begin juni wonen ik en mijn vriendin in een nieuw huis, (geen nieuwbouw, nieuw voor ons :P). We gaan vanuit een appartment naar een heel echt huis met 3 verdiepingen. In dit huis moet natuurlijk een fatsoenlijk netwerk komen, met daarop aangesloten de nodige apparatuur. Ik ga (op het standaard kabelmodem na) enkel voor gigabit apparatuur.

Niet alles is al in mijn bezit, dit netwerk zal over langere tijd helemaal ingevuld gaan worden, maar de basis wil ik direct aanleggen als we toch nog aan het klussen zijn.

Aan het netwerk worden bedraad in ieder geval gekoppeld:

PS3
Nog uit te zoeken mediaspeler in de slaapkamer
NAS (ook nog uit te zoeken)
PC

Daarnaast nog draadloos (in de woonkamer) een laptop. Voor deze laptop moet op de bovenste verdieping een werkplek worden ingericht, met eigen UTP aansluiting.

Nu heb ik al lopen nadenken over de interface van één en ander, en kwam tot deze indeling.

Mijn vraag aan jullie is om hierop te schieten. Ik ben absoluut geen deskundige, en zal vast domme fouten hebben gemaakt. Om te voorkomen dat die domme fouten verkeerde gaten in plafonds oplevert graag feedback. :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let even op de uitbreiding van de woonkamer, zit hier met al wat extra zaken aangesloten op het netwerk:
Huiskamer:
TV: youtube, weerkanaal etc van samsung
Popcorn: netwerk:
PS3: Netwerk
UPC kastje: netwerk
Xbox: Netwerk
WII: Netwerk
Vaste kabel voor laptop als ik snel iets binnen wil hebben.

Zelf een scheiding tussen het thuisnetwerk en de toegang naar het internet:
192.168.0.xx (Internet, draadloos uit)
192.168.1.xx (thuisnetwerk met draadloos en firewall)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Jouw ontwerp ziet er prima uit, zolang je die switches ergens kwijt kan waar ze niet in de weg of in het zich liggen natuurlijk (zo mooi is UTP nu ook weer niet).
Ik zou dan wel switches met iets meer poorten nemen, netwerkapparatuur heeft nog wel eens de neiging te verplaatsen of te vermenigvuldigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:06:
let even op de uitbreiding van de woonkamer, zit hier met al wat extra zaken aangesloten op het netwerk:
Huiskamer:
TV: youtube, weerkanaal etc van samsung
Popcorn: netwerk:
PS3: Netwerk
UPC kastje: netwerk
Xbox: Netwerk
WII: Netwerk
Vaste kabel voor laptop als ik snel iets binnen wil hebben.

Zelf een scheiding tussen het thuisnetwerk en de toegang naar het internet:
192.168.0.xx (Internet, draadloos uit)
192.168.1.xx (thuisnetwerk met draadloos en firewall)
Voor YouTube en het werk van de popcorn gebruik ik de PS3. Ik ben geen Die hard gamer, dus ik zie het niet snel gebeuren dat ik een extra console in huis zet alleen voor de exclusives. Mn tv is een panasonic th42pz85, net iets meer dan een jaar oud. Ik ga er van uit hier nog een paar jaar mee te doen.

Mocht blijken dat ik in mn A/V hoek niet genoeg aansluitingen heb, zou een extra switch hier toch uitkomst kunnen bieden?
CherandarGuard schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:13:
Jouw ontwerp ziet er prima uit, zolang je die switches ergens kwijt kan waar ze niet in de weg of in het zich liggen natuurlijk (zo mooi is UTP nu ook weer niet).
Ik zou dan wel switches met iets meer poorten nemen, netwerkapparatuur heeft nog wel eens de neiging te verplaatsen of te vermenigvuldigen.
De switch op de eerste komt onder de (dichte) zoldertrap liggen, degene op de 2e achter het knieschol waar het bureau deels voor zal komen te staan. Qua aansluitingen heb je misschien gelijk, hoewel ik niet direct kan bedenken waar ik de 2 vrije poorten per verdieping voor ga gebruiken. Maar aangezien ik het sowieso nog moet kopen is het geen stom idee om voor 8 poorts te gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 15:21 . Reden: GoT is te snel voor me! :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is gewoon een opmerking.
Als je denkt de uitbreiding niet nodig te hebben ook prima :)
Zelf heb ik liever 1 kastje met de aansluitingen als een stapeltje switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

Gast: Ik wil nu nu net excact dezelfde openingspost plaatsten! Bedankt dus. :)

Ik verhuis over een maand naar een nieuwbouwhuis.

Heb:

- een PC met gigabit netwerkkaart
- een Playstation 3 slim
- pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
- Laptop met 100mbit netwerkkaart.

Ik wil mijn router in de gangkast, pc op zolder, tv en playstation beneden. Ik wil vooral 1080P vanaf mijn pc naar de ps3 streamen.

Moet prima lukken, maar welke kabels? Zit voornamelijk te dubben over welke (goedkope) bekabeling in nodig heb en waar ik deze koop. Iemand?

[ Voor 28% gewijzigd door sanderander op 27-04-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:16:
Mocht blijken dat ik in mn A/V hoek niet genoeg aansluitingen heb, zou een extra switch hier toch uitkomst kunnen bieden?
Sure, dat kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
sanderander schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:26:
Zit voornamelijk te dubben over welke (goedkope) bekabeling in nodig heb en waar ik deze koop.
Wil je echt beknibbelen op je bekabeling?
Als je toch vanaf nul begint, zou ik zelf gelijk Cat6 neerleggen. Cat5 is op dit moment (en in de nabije toekomst) nog afdoende, maar het kan nooit kwaad om vast voorbereid te zijn op de toekomst.
Het scheelt later weer kabelen en het prijsverschil is niet groot.

Cat5 en cat6 zijn overigens vrijwel overal te krijgen. Kijk eens in de PW zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 12:56
sanderander schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:26:
Gast: Ik wil nu nu net excact dezelfde openingspost plaatsten! Bedankt dus. :)

Ik verhuis over een maand naar een nieuwbouwhuis.

Heb:

- een PC met gigabit netwerkkaart
- een Playstation 3 slim
- pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
- Laptop met 100mbit netwerkkaart.

Ik wil mijn router in de gangkast, pc op zolder, tv en playstation beneden. Ik wil vooral 1080P vanaf mijn pc naar de ps3 streamen.

Moet prima lukken, maar welke kabels? Zit voornamelijk te dubben over welke (goedkope) bekabeling in nodig heb en waar ik deze koop. Iemand?
gewoon Cat5e/Cat6 die je in elke pc winkel kunt krijgen? als je alleen die 2 dingen aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
stijnovinchi schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:30:
[...]

gewoon Cat5e/Cat6 die je in elke pc winkel kunt krijgen? als je alleen die 2 dingen aansluit?
Cat6 is een optie, maar inderdaad is Cat5e meer dan prima voor een Gbit netwerk.

\Edit: Voorbeeld van goedkope UTP-kabel: pricewatch: UTP Cat5e Kabel (100m) Let hierbij trouwens op dat deze kabel niet heel erg sterk is (heb zelf ook een doos staan) dus door muren trekken is eigen niet te doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Niels9 op 27-04-2010 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 22:49
* Paultje3181 nieuwbouwhuis-koper meldt zich.... Leuk dat de huizenmarkt aantrekt en dat alle tweakers hetzelfde denken ;)

Ik laat overal loze leidingen plaatsen op iedere kamer, zodat ik overal internet aan kan sluiten, 2 punten voor woonkamer, 3 slaapkamers, zolder. Op deze manier kan ik altijd bekabeld werken en evt. wifi eraan gooien voor bijv. woonkamer laptop. Ik ga denk ik voor CAT7-kabels, zodat ik over 5-10 jaar niet opnieuw kabels hoef te trekken, maar hier ben ik nog niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelf ga ik voor cat5. Ik moet door een paar krappe hoeken, en cat5 is daar een stuk flexibler in de cat6. Bovendien blijf ik qua totale lengte tussen willekeurige netwerk apparaten riant binnen de 50 meter
Paultje3181 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:36:
* Paultje3181 nieuwbouwhuis-koper meldt zich.... Leuk dat de huizenmarkt aantrekt en dat alle tweakers hetzelfde denken ;)

Ik laat overal loze leidingen plaatsen op iedere kamer, zodat ik overal internet aan kan sluiten, 2 punten voor woonkamer, 3 slaapkamers, zolder. Op deze manier kan ik altijd bekabeld werken en evt. wifi eraan gooien voor bijv. woonkamer laptop. Ik ga denk ik voor CAT7-kabels, zodat ik over 5-10 jaar niet opnieuw kabels hoef te trekken, maar hier ben ik nog niet uit.
Kijk, dat is een luxe die ik helaas moet missen. :) Mijn huis komt uit de jaren 80, en loze leidingen zijn ver te zoeken. Daarnaast is alles uitgevoerd in ultra-hard beton, waar mn klopboortje zn borst voor nat mag maken! :P

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderander
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-10-2023

sanderander

anders

Niels9 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:34:
[...]

Cat6 is een optie, maar inderdaad is Cat5e meer dan prima voor een Gbit netwerk.

\Edit: Voorbeeld van goedkope UTP-kabel: pricewatch: UTP Cat5e Kabel (100m) Let hierbij trouwens op dat deze kabel niet heel erg sterk is (heb zelf ook een doos staan) dus door muren trekken is eigen niet te doen.
Dus door loze leidingen naar zolder trekken is bij deze géén optie?

Wie heeft er een voorbeel van CAT5e die wel sterk genoeg is? En heb ik ook nog 2 stekkerdozen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
sanderander schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:14:
[...]

Dus door loze leidingen naar zolder trekken is bij deze géén optie?
Dat moet geen probleem zijn, doelde meer op buizen die voor de helft volgestort zijn met beton zoals hier bij mij thuis. Dan heeft de buitenmantel nog wel eens de neiging te scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly04
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07-2024
Ook ik heb een huis gekocht en ga voor deze gelegenheid er tegenaan.
Ik heb overal leidingen in de muur gefreesd, (in ultrahard beton, kan ook gewoon), en ga daar denk ik cat6 kabel doorheen halen. Ik zie op www.netwerkproducten.nl goedkope kabels. Gebruik harde kern voor in je buizen en soepel voor erbuiten zodat je kabels in de buizen niet breken.
Monteer inbouw/opbouw dozen zodat je bekabeling in de muur goed bijft omdat je deze niet bereikt.

succes!

[ Voor 8% gewijzigd door Superfly04 op 27-04-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je netwerkproducten link lijkt het niet te doen.
quote: Site
www.netwerkproducten.nl not active yet on 89.105.203.16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superfly04
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07-2024
Excuus, ik had hem natuurlijk even moeten controlleren:
http://www.netwerkproducten.com/.

.com ...
Pagina: 1