Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Hoi hoi,

Ik heb thuis de volgende situatie:
1x U.S. Robotics Wireless MAXg ADSL Gateway(voor internet en bedraad netwerk)
1x AirPort Express-basisstation met AirTunes(voor wireless netwerk) deze is verbonden met de Robotics router.

De reden waarom ik een airport express heb is omdat de wireless van de Robotics niet werkt op mijn Apple computers(macbook, mac mini en iMac).
Ik heb daarom 3(1 macbook 2 windows) laptops en een mac mini verbonden via de airport express. Daarnaast heb ik 1 iMac verbonden bedraad met de robotics router.
Wat ik graag zou willen is dat beide netwerken met elkaar kunnen communiceren. Voor een compleet plaatje nog even: Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/6164/netwerk.png

lol wireless draadje van de laptops en mac mini moeten dus naar de airport express en niet naar de printserver:P

Beide dhcp servers gebruiken verschillende ips namelijk 10.0.1.x en 192.168.1.x.

De vraag is dus of dit mogelijk is?
Ik heb al veel gezocht maar kon nergens iets vinden over een apple netwerk en een windows netwerk...

[ Voor 6% gewijzigd door maxtz0r op 27-04-2010 14:52 ]

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-07 19:01
De zoekterm is Samba. Dit zorgt ervoor dat Linux/Unix afgeleiden (zoals OS X) kunnen communiceren met windows netwerken en zo bijvoorbeeld een printer kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-07 03:41
fiftyhillswest schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:57:
De zoekterm is Samba. Dit zorgt ervoor dat Linux/Unix afgeleiden (zoals OS X) kunnen communiceren met windows netwerken en zo bijvoorbeeld een printer kunnen delen.
kijk eens in de prefs van je mac ;) daar staat bij bestandsdeling dat je deze kan combineren met windows machine's.

http://docs.info.apple.co...h=Mac/10.4/en/mh1161.html

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 19:42
1 van de 2 DHCP servers uitzetten en het zou moeten werken (pingen). Of je daarna kan wat je wilt is een tweede...

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
fiftyhillswest schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:57:
Maar werkt dit ook wanneer os x en windows op verschillende netwerken zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wellicht een heel dom idee (misschien wel 2 :+ )

1. Waarom niet een goeie draadloze router kopen zodat je alles in 1 netwerk kan zetten?
2. Waarom niet in de huidige situatie maar 1 DHCP server gebruiken? (en dus de AirPort als Accesspoint instellen).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
WhizzCat schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:08:
Wellicht een heel dom idee (misschien wel 2 :+ )

1. Waarom niet een goeie draadloze router kopen zodat je alles in 1 netwerk kan zetten?
2. Waarom niet in de huidige situatie maar 1 DHCP server gebruiken? (en dus de AirPort als Accesspoint instellen).
1. Zou zonde van het geld zijn...
2. Dat is een optie maar ik weet niet in hoeverre dit haalbaar is en hoe dit moet... Ga ik dus nu even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-07 03:41
maxtz0r schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:03:
[...]

Maar werkt dit ook wanneer os x en windows op verschillende netwerken zitten?
Alles in huis moet je gewoon over 1 netwerk hangen
1 DHCP server niets meer niets minder. Anders zou je nooit zomaar kunnen connecten. tenzij je gaat werken met NAT.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
To_Tall schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:21:
[...]

Alles in huis moet je gewoon over 1 netwerk hangen
1 DHCP server niets meer niets minder. Anders zou je nooit zomaar kunnen connecten. tenzij je gaat werken met NAT.
Precies dus in mijn geval kan ik het best mijn Airport Express DHCP Server uitzetten? En mijn Robotics router de ips laten uitdelen zodat mijn airport express als een soort switch werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04 19:42
Aangenomen dat die Airport Express niet stiekem een router is: ja. Daarnaast is het handig om eens op een rijtje te zetten wat er precies onder "met elkaar kunnen communiceren" valt ;)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Ximon schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:21:
Aangenomen dat die Airport Express niet stiekem een router is: ja. Daarnaast is het handig om eens op een rijtje te zetten wat er precies onder "met elkaar kunnen communiceren" valt ;)
Nou eigenlijk wil ik vanaf de iMac alle andere computers kunnen bereiken en natuurlijk andersom. Daarnaast wil mijn print server ook niet echt goed werken en ik hoop dat op te lossen door alles via 1 netwerk te laten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maxtz0r schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:36:
[...]

Nou eigenlijk wil ik vanaf de iMac alle andere computers kunnen bereiken en natuurlijk andersom. Daarnaast wil mijn print server ook niet echt goed werken en ik hoop dat op te lossen door alles via 1 netwerk te laten lopen...
kan je je printer niet op je Airport Express aansluiten? scheelt weer een 'schakel'. Ik heb hier overigens nooit problemen gehad hoor, met 2 macs, een incidentele windows laptop en een mediacenter. Alles hangt in één netwerk met een AEBS als router, 2 airport expresses als accesspoint en waarvan één als printerserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:41:
[...]

kan je je printer niet op je Airport Express aansluiten? scheelt weer een 'schakel'. Ik heb hier overigens nooit problemen gehad hoor, met 2 macs, een incidentele windows laptop en een mediacenter. Alles hangt in één netwerk met een AEBS als router, 2 airport expresses als accesspoint en waarvan één als printerserver.
Ja dat zou ideaal zijn maar dat is qua logistiek niet te doen aangezien printer Airport Express op verschillende verdiepingen staan.

Ik ga inderdaad mijn Airport als accespount gebruiken moet alleen nog even de geschikte dag vinden waarop ik dat kan doen en dat laat ik weten of het gelukt is :D

Iedereen alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtz0r
Zojuist mijn airport express op bridge mode gezet en mijn printserver opnieuw geinstalleerd. Printen lijkt nu soepel te verlopen en bestandsdeling ga ik nu checken maar ook daar heb ik vertrouwen in!

Iedereen bedankt voor de hulp!

Pagina: 1