wel of geen raid

Pagina: 1
Acties:
  • 376 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Beste Tweakers,

Ik heb in mijn computer een harde schijf zitten van 1 TB. Nu wil ik extra ruimte erin zetten voor vooral films. Nu kan ik een harde schijf van 2 TB erbij doen waar ik de films e.d. op kan zetten. Of ik kan 2 schijven van 1 TB erbij zetten en die in raid 0 zetten.

De configuratie in raid 0 zal denk ik wel snelheidsbevorderend zijn. Ik weet niet hoe groot de kans is dat een harde schijf kapot gaat? Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

gewoon losse schijven, de kans dat een schijf kapot gaat gaat al x2 met raid, en de kans dat dr iets anders gebeurt waardoor er data kwijtraakt is ook veel groter bij raid 0. kortom, dikke kans dat dr wat fout gaat, niet doen. voor de snelheid hoef je het ook niet te doen, in praktijk valt daar maar een paar % uit te halen, en bij bijvoorbeeld het uitpakken van rars van 1 disk naar de andere ipv op een raid 0 wel 100% snelheidswinst heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

Wat kost een 2 TB disc tov 2 x 1 TB discs ?
Wordt er via het netwerk naar de computer geschreven of gaat het alleen om lokale schrijf acties ?

Tja, ten aanzien van de kans: ergens tussen 0 en 1
Uiteraard is de kans bij 2 discs iets groter dan bij 1 disc.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Voor films heb je niet echt raid nodig, en als je al raid zou willen draaien draai je raid 1 om je films te beveiligen tegen het uitvallen van 1 schijf. Want nu ben je met 1 kapotte disk alles kwijt. En de troughput van zo'n schijfje is genoeg om te streamen naar welke bron dan ook

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wijsheid? 2 disken van 1 TB in RAID1.
Of nog beter, 2 disken van 1TB en die dagelijks elkaar laten mirroren

Als je per se 2TB storage nog hebt, pak dan 2 losse disken. En als die opslag ook enigszins betrouwbaar moet zijn, 3x 1TB in RAID5 of 2x 2TB in RAID1/mirror.
RAID0 is niet voor opslag, dat is voor data waar aan gewerkt moet worden van enkele GBs groot.

[Edit]
Naar mijn ervaringen gaan Maxtor en Samsung schijven veel sneller stuk dan Western Digital harde schijven.
Lekker persoonlijk is dat met die schijven.
Ik heb juist een heel goede ervaring met WD en Seagate. Samsung zou ik voor RAID dan weer ver van blijven, hoewel de problemen schijnen te zijn opgelost. Maar het merk doet in dit geval niet echt ter zake, dat is aan de TS eigen ervaring en eisen.

[ Voor 89% gewijzigd door Ultraman op 27-04-2010 11:41 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Tjah, het is ook maar net hoe je er mee omgaat. Het heeft wel positief invloed op de prestaties. Alhoewel ik niet zeker weet of het verstandig is om 2 verschillende HDD's in raid0 te gaan draaien, maar daar heeft iemand anders vast wel antwoord op. Maar hoe snel een HDD stuk kan gaan heeft met een aantal dingen te maken. Als je HDD een goede airflow heeft zal hij al een stuk langer mee gaan. Het hangt er ook een beetje vanaf welk merk je hebt. Naar mijn ervaringen gaan Maxtor en Samsung schijven veel sneller stuk dan Western Digital harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:08
Ik houd altijd de volgende vuistregels aan omtrent schijven:
1: ze kunnen en gaan kapot
2: ze gaan bijna altijd of binnen 2 maanden of na 3 jaar stuk
3: (belangrijke) data nooit op raid 0

Voor de uitvalpercentage van schijven maakt het merk volgens mij niet zoveel uit, hoewel er soms series tussen zitten die meer problemen hebben dan andere. zie de geschiedenis met bijnamen zoals IBM deathstar (deskstar) en braxtor (maxtor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
in jouw situatie zou ik geen raid nemen maar gewoon een losse disk. Zoals hierboven aangehaald is de snelheidswinst die je hoopt te halen minimaal en doet zelfs misschien zelfs wel onder voor 2 losse disks tijdens het uitpakken.

Mocht performance niet echt uitmaken en je 'zeker' wil zijn met je data kan je raid5 overwegen, maar dat zou ik alleen doen als je vermoed dat je op korte termijn (bijv. binnen 3 tot 6mnd) verder gaat uitbreiden.

edit:
Raid is geen backup, het is alleen extra redundancy.

[ Voor 6% gewijzigd door dvl-2 op 27-04-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Dank jullie allen voor jullie reacties.

Het is duidelijk dat een raid 0 configuratie in mijn geval niet van toepassing is. Bij raid 1 is het grote nadeel dat je de helft van je opslagruimte kwijt bent. Dit zal aan het begin prettig zijn, maar ik zal de ruimte later toch nodig hebben denk ik.

Maakt het nog uit of ik twee keer een schijf van 1 TB aanschaf of één schijf van 2 TB? Qua prijs maakt het niet uit, maar misschien zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:47

Youk

Volvo For Life

Met 2 apparte disks heb je bij het defect gaan van 1 schijf nog altijd de data over die op de andere schijf staat. Je bent dan wel een deel kwijt maar niet alles. In het geval van 1 grote disk ben je ineens alles kwijt.

De vraag blijft natuurlijk voor alle mogelijkheden: hoe veel pech heb je dat er een disk defect geraakt?

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

giedo555 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:30:
Beste Tweakers,

Wat is wijsheid?
Wijsheid is om je beter te verdiepen in:

- de verschillende vormen van RAID
- het risico op uitval van een harde schijf
- het maken van backups (niet nodig van data die niet belangrijk is)

Als je daar zelf wat moeite voor doet, kun je al je vragen zelf beantwoorden. Het forum heeft een RAID FAQ die alles duidelijk maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 27-04-2010 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Q schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:47:
[...]

Wijsheid is om je beter te verdiepen in:

- de verschillende vormen van RAID
- het risico op uitval van een harde schijf
- het maken van backups (niet nodig van data die niet belangrijk is)

Als je daar zelf wat moeite voor doet, kun je al je vragen zelf beantwoorden. Het forum heeft een RAID FAQ die alles duidelijk maakt.
- Of door ervaringen en meningen van anderen te raadplegen en deze te kunnen toepassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:14

Q

Au Contraire Mon Capitan!

giedo555 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:57:
[...]

- Of door ervaringen en meningen van anderen te raadplegen en deze te kunnen toepassen
Dat is niet wijsheid maar luiheid. En je wordt er zelf ook niet slimmer van.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 27-04-2010 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Jij mag dit luiheid vinden maar ik denk hier anders over. Ik heb van te voren gezocht naar RAID-configuraties. Omdat ik hier geen ervaring mee heb vraag ik naar anderen die dit wel hebben en daardoor advies kunnen geven. En waarom zou ik niet slimmer worden van ervaringen van anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

giedo555 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:57:
[...]
Niet helemaal. :) Hier op GoT gaan wij er vanuit dat een ieder ook eigen initiatief toont en zich eerst zelf in de matterie gaat verdiepen alvorens een topic te openen, mochten er dan nog problemen of vragen zijn ben je vrij een topic te starten. Van dat betreft heeft Q dus wel gelijk. Wat betreft je vragen, deze waren inderdaad wel te beantwoorden met de FAQ's en de GoT search omdat dit onderwerp reeds vaker is behandeld.

Het zijn inderdaad twee manieren om kennis te vergaren, alleen is degene die Q aandraagt en voornamelijk op GoT wordt gehanteerd gebasseerd op het zelf uitzoeken, waarmee je over het algemeen meer kennis vergaard. :)

Heb je deze bijvoorbeeld al eens doorgenomen: RAID FAQ , hier is veel zinnige informatie uit te halen op het gebied van RAID.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 27-04-2010 22:14 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.