[HDD] Externe Lacie 1 TB plotsling kapot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Sinds vandaag een heel vervelend probleem met mijn 1 TB USB desktop drive van Lacie. Ik heb met de zoekfunctie dit topic met een enigszins vergelijkbaar probleem gevonden, maar gaandeweg bleek dit toch een ander probleem te zijn dan ik heb. Ik heb ook de I/O FAQ bestudeerd maar daar kwam ik helaas ook niet verder mee, alles wat daar in stond aan tips heb ik al geprobeerd, zoals ik verderop beschrijf.

Mijn hdd is van dit type. Het probleem is: als ik de schijf aansluit op de netspanning met de bijbehorende adapter, hoor je de schijf normaal opspinnen, 'zoeken' en vervolgens downspinnen ipv dat Windows de schijf herkent zoals normaalgesproken. Hier heb ik een geluidsopname van gemaakt.

Ik heb een identieke lacie 250 gb usb hdd en deze doet het gelukkig wel normaal, ook bij verwisselen van de adapters en usb kabels. Op de schijf hoort op het moment van 'herkenning' door windows ook een groen ledje te gaan branden, dit werkt bij de 250gb goed maar bij de 1 tb licht hij heel kort op alvorens het startproces wordt afgebroken. Overigens blijft de pc zelf perfect stabiel doordraaien, dus ondervind geen last van de 'defecte' schijf.

Helaas staat op de 1tb de meeste data en helaas heb ik niet van alles een backup, gelukkig wel gedeeltelijk. Ik weet dat dit ontzettend stom is enzo, maar daar kom ik nu niet verder mee.

Wat ik heb geprobeerd:
-De voedingsadapters van de (afgezien van het formaat) identieke Lacie schijven omruilen, maakt geen verschil.
-De schijf uit de behuizing gehaald en met een USB 2.0 to SATA converter aan de pc gehangen, geen veschil, op de laptop ook geen verschil. Dus of de lacie behuizing incl printplaatje er wel of niet om zit maakt niet uit.
-De schijf direct op de voeding/mobo van mijn pc aangesloten, geen verschil.
-De schijf tijdens het opstarten in verschillende posities gehouden (op z'n kop, kant, etc), geen verschil.

Wat ik níet heb gedaan is de schijf in de vriezer leggen, harde klappen er op geven of de schijf zelf openmaken (ivm clean room).

Het lijkt mij aan de hand van de resultaten met andere voeding e.d. een probleem in de schijf zelf. Tot nu toe heeft de schijf elke dag prima gewerkt dus ik vind het wel erg vreemd. Heb m naar schatting een jaar nu, en er is niets raars mee gebeurd, hij stond gewoon op mijn bureau en is niet bedekt/oververhit geweest, niet hard neergezet, schuin, of whatever, zelfs niet verplaatst de afgelopen weken. En opeens plop kapot.

Ik heb op aanraden van de FAQ dit filmpje gekeken, maar daar kwam ik ook niet verder mee helaas. Wel interessant trouwens!

Ik hoop dat er hier mensen zijn met ideeen hoe ik de schijf kan benaderen, zoniet dan denk ik aan RSE datarecovery, maar ik vrees dat dit niet te betalen is voor student. Ik weet niet precies hoeveel er op de schijf staat, maar rond de 400 GB en daarmee zal het waarschijnlijk een dure grap worden van meerdere duizenden euro's en daarmee voor mij onbetaalbaar..

Zijn er ook eventueel bedrijven die harde schijven repareren? Ik heb tot nu toe alleen data recovery bedrijven kunnen vinden die dit doen, maar je 'moet' dan ook de data door hun laten terughalen, $$$ per GB. Wellicht is enkel reparatie een mogelijkheid? Uiteraard koop ik daarna een nieuwe, als ik mijn data maar terug heb.

Ik lees ook hier en daar over zelf de printplaat vervangen door een identieke, weet alleen niet of dat mijn probleem gaat oplossen en ik ben bang dat bedrijven als RSE niet blij zijn als je zelf er aan gaat lopen sleutelen alvorens je bij hun komt. Las al dat sommige daarvoor extra kosten berekenen als de verzegeling verbroken is. Desalniettemin zal ik dit zeker overwegen als laatste redmiddel.

Last but not least, de schijf die in mijn Lacie behuizing zat is een 1000 Gbyte Seagate Barracuda 7200.11, het schijnt dat dit nog wel eens verschilt.

Hartelijk dank alvast voor eventuele reacties :)

PS Ik weet dat ik gewoon naar de Mediamarkt kan gaan voor garantie en wss krijg ik dan een nieuwe schijf mee of zo, maar het gaat mij puur om de data, de hdd zelf maakt me niet zoveel uit, die is vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Het klinkt een beetje alsof er een voor de HDD belangrijke sector kapot is (misschien een block uit de System Area), omdat hij wel opspint, eventjes zoekt, en dan heel even oplicht dat hij 'herkend' wordt, maar dan toch weer uit gaat. Dat lijkt me zelf niet te repareren.

Je zou misschien nog kunnen proberen de PCB te vervangen, dat helpt soms nog, alhoewel in de gevallen waarbij dat helpt de schijf meestal überhaupt niets doet.

Verder is het natuurlijk spijtig dat je zo met je neus op het belang van back-ups wordt gedrukt. :'(

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit klinkt inderdaad als een SA probleem. De schijf komt niet "ready". Wellicht doordat de SA beschadigt is, of dat een van de lees/schrijfkoppen niet meer correct werkt. Want deze info heeft hij nodig.

Een wisseling van die koppen in een cleanroom of herschrijven/programmeren van de SA is dan de enige optie, afhankelijk van de exacte fout.

Het wisselen van een PCB is tegenwoordig ook geen optie meer omdat de originele PCB en de SA info bevat van de specifieke schijf. Dus bij een wissel komt herschrijven/programmeren van de PCB/SA kijken. En daarvoor heb je speciale hard/software voor nodig. (en ja, dat kunnen wij weten.. :) )

Als student is dit inderdaad vervelend, want de prijzen zijn inderdaad niet goedkoop (nu is "goedkoop" wel relatief) Ik zeg altijd tegen klanten: Ik kan niet voor u bepalen wat de data uw waard is, ik weet wel wat het ons aan kennis, apparatuur en effort kost om een recovery mogelijk te maken. Veelal heb je nl maar 1 kans.

Een fysieke recovery kost al gauw 1000,- euro dus als je dat er niet voor over hebt kan je het altijd nog bij een zolderkamerpiloot (zkp-er) proberen voor minder of de schijf ter garantie aanbieden en een nieuwe krijgen. (zonder data) Onder deze prijs is het binnen Nederland bij een professioneel bedrijf bijna niet te doen.
Er zijn bedrijven/zkp-ers die de schijven naar lage lonen landen sturen om daar te laten recoveren, de vraag is of je dit wil met je data.

Dus vraag jezelf af: wat is de data mij waard en leg ik dit bij een professioneel data recovery bedrijf neer met eigen cleanroom.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 10:56 . Reden: Typo correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heren hartelijk dank voor jullie input. Ik denk dat jullie gelijk hebben over de System Area, tenminste het klinkt voor mij logisch op basis van mijn bevindingen en wat ik tot nu toe gelezen heb.

Ik weet echter nog niet wat ik ga doen hiermee, ik wil de data wel erg graag terug, vooral mijn digitale foto's, dus ik ga maar eens wat datarecovery bedrijven bellen morgen om te kijken of daar nog veel prijsverschil in zit. In elk geval doe ik die uitgave niet voor niks, want ik zag al dat veel bedrijven no cure no pay hanteren. Maar als de data recoverable blijkt moet je natuurlijk wel betalen - logisch uiteraard - en ik ben er nog niet uit of ik dat er voor over heb..

@Ghost Dog, het is erg pijnlijk, vooral omdat ik familieleden, vrienden etc. altijd op het hart druk om voldoende backups te maken, heb zelfs al vaak recovery tooltjes gebruikt om kennissen te helpen met verloren data op hd of camera kaartjes e.d.... maar heb dus zelf de helft van mijn bestanden niet gebackupt als het puntje bij het paaltje komt, erg zuur. Dit ligt vooral aan de hoeveelheid data, ik had gewoon niet genoeg ruimte voor een backup van alles en als student is een extra harddisk van 100 euro toch een redelijke uitgave...

Ik zat al een tijdje aan een veilige backup oplossing te denken zoals een Synology NAS met RAID 1 config, maarja vanwege de kosten daarvan kwam het er nooit van... ik hoopte altijd dat het wel zou loslopen, niet dus! Maarja, daarvoor is het nu te laat, had ik dit maar eerder moeten aangeschaffen.

@bithounds, ik zie dat je zelf werkzaam bent bij een data recovery bedrijf, kun je mij vertellen of het een probleem is dat ik de schijf al uit de externe behuizing heb gehaald? De schijf zelf is onaangetast, verzegeling heb ik niet kunnen ontdekken maar als dat er op zit is het niet verbroken iig.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 10:45

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Een RAID NAS is wel effectief, maar ook vrij duur.

Het lijkt mij veel makkelijker en goedkoper (dat doe ik zelf ook :P) om 1 of 2 externe HDD's te gebruiken voor back-ups.
Je hebt dan 1 aangesloten op je pc, die continu/eenmaal per dag synchroniseert met je interne HDD, en een andere veilig off-site. Beide wissel je dan elke dag/week om, zodat je altijd een vrij recente HDD met al je data veilig hebt staan.
Deze oplossing hoeft je niet echt veel te kosten (2x1TB á €80 p/s).

Zelf heb ik een WD Elements 500GB externe HDD die dagelijks om 16:00 met FreeFileSync via de Windows Taakplanner synchroniseert met al mijn Belangrijke Bestanden, zodat al mijn Spul Met Waarde veilig staat. :)

toevoeging:
Overigens ben ik dit ook pas gaan doen nadat is door schade en schande wijsgeworden was.
Op een gegeven moment crashte mijn HDD voor de 2e keer, waardoor ik al mijn muziek (zo'n 160GB aan mp3's - de eerste keer zo'n 90GB) kwijt was.
Ik kon toen nog zo'n 95% terughalen met GetDataBack, maar de schrik zat er (toen wel eindelijk :P) goed in.
Sindsdien zorg ik ervoor dat ik mijn data op 2 HDD's heb staan, waarvan 1 extern. (RAID is geen back-up!)

[ Voor 23% gewijzigd door Ghost Dog op 28-04-2010 02:38 ]

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!