Reparatie Bittorf und Funke W10 buizentester

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoihoi

Ik heb hier een heel erg ganz geile buizentester staan, van het merk Bittorf und Funke. Het is een W10 , uit 1934. Het doel achter mijn topic is dit apparaat op een handige wijze restaureren en zorgen dat hij er weer als nieuw uitziet en werkt.
Een deel is dan ook een CM topic ,maar ik denk niet dat daar de benodigde electronica kennis is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lJE8uffVoNNkPtfwZwxUjTz9/thumb.jpg

Dit is het apparaat. Jaja ponskaart achtige systemen uit '34.... per buis 1 kaart en je stopt pennen (of een verbindingsdraad) in de juiste gaatjes om zo de parameters van de meting in te stellen.

Een testopstelling ziet er dus zo uit (zonder buis...):
Meetopstelling

Goed mijn project-todo:

1: De buitenkant oplappen. het is triplex (?) met een soort stof eromheen. Die is aardig verragd:
Buitenkant W10
Er hoort nog een stalen buitenkist omheen (leger model ;) ) , maar die is in de loop der tijd zoek geraakt.

2: De meters enzo oplappen. Ik gok dat het koperpoets wordt.
Closeup van de meter zelf:
Meter W10

3: Het binnenwerk. De trafo heb ik al eens vrij vlug om kunnen wisselen; het vorige exemplaar was verrijkt met een granaatscherf (vermoedelijk is hij meegenomen geweest richting Oostfront).
Buiten dat: Condensatoren reviseren, en met name dat katoendraad.
3a: Kan ik dat katoendraad vertrouwen, of is het maar meteen einde oefening?
3b: De gloei van de buizen wordt gedaan door een 4.5V vlakke batterij, ik denk dat ik aan de slag ga met 3 penlites of voorlopig even de labvoeding.
3c: Kan ik zonder ESR meter de condensator testen? En als hij gaar is (wat goed kan bij een 75 jaar oud beestje...): Hoe vervang ik die dan zo authentiek mogelijk? Het is een 8uF @450V model.

2 foonpica's (er komt van de week wat beters ;) ) van het binnenwerk:
Binnenkant W10 2
Het blikje linksonder is dus de cap in kwestie.

Binnenkant W10

Het schema van het apparaat (expres geen img-tag...):
http://www.jogis-roehrenb...r/Funke-W10/schaltung.jpg

Zie voor meer info (en een mooi opgepoetst exemplaar):
http://www.jogis-roehrenb...Pruefer/Funke-W10/W10.htm

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:39

Xanax959

relax...

Mooi ding!
Als dat katoendraad in perfecte staat is, tja... Paar keer heen en weer buigen en je komt wel te weten hoe goed de bedrading nog is (kraaaaak)
Condensator zal wel overleden zijn. Het zijn vaak "natte condensatoren". Boorzuur zit erin o.i.d. Dat is natuurlijk weg na al die tijd. Wat je op het "forum oude radio's" (google zoekterm!) nog wel eens ziet is dat oude condensatoren voorzichtig worden opengemaakt aan de onderkant, leeg worden gehaald en dan aan de binnenkant worden voorzien van een moderne condensator. Zie je aan de buitenkant niets meer van.
Pas bij poetsen op dat je geen schaalverdelingen e.d. wegpoetst.
Wanneer kan ik mijn vooroorlogse buizen bij je komen testen? ;)

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25752

Je zou eens aan Mathijs van machmat.nl kunnen vragen of hij zoiets soortgelijks kan leveren, en anders zoals de bovenbuurman zegt voorzichtig leeghalen en er een moderne condenstor in stoppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Xanax959 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:07:
Mooi ding!
Als dat katoendraad in perfecte staat is, tja... Paar keer heen en weer buigen en je komt wel te weten hoe goed de bedrading nog is (kraaaaak)
Je bedoelt dat het katoen gaat afbrokkelen.
Condensator zal wel overleden zijn. Het zijn vaak "natte condensatoren". Boorzuur zit erin o.i.d. Dat is natuurlijk weg na al die tijd. Wahmat.nl kunnen vragen of hij zoiets soortgelijks kan leveren, en anders zoals de bovenbuurman zegt voorzichtig leeghalen en er een moderne condenstor in stoppen...t je op het "forum oude radio's" (google zoekterm!) nog wel eens ziet is dat oude condensatoren voorzichtig worden opengemaakt aan de onderkant, leeg worden gehaald en dan aan de binnenkant worden voorzien van een moderne condensator.
True dat ga ik waarschijnlijk ook doen, maar ik zou liever nog een soortgelijke cap vinden. Je hebt gekken die ze zelf maken ; dat zoek ik maar dan wel op betrouwbare wijze.
Zie je aan de buitenkant niets meer van.
I know, maar dat is niet the real thing.
Pas bij poetsen op dat je geen schaalverdelingen e.d. wegpoetst.
Ja maar waarmee poetsen uberhaupt? Koperpoets? En die schimmel op de doos?
Wanneer kan ik mijn vooroorlogse buizen bij je komen testen? ;)
Als hij weer 100% goed werkt. Hij werkt trouwens wel, maar ik vind het wat te risky.
Anoniem: 25752 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:27:
Je zou eens aan Mathijs van machmat.nl kunnen vragen of hij zoiets soortgelijks kan leveren, en anders zoals de bovenbuurman zegt voorzichtig leeghalen en er een moderne condenstor in stoppen...
Ik vind machmat redelijk aan de prijs, maar zal hem eens porren.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier