Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22
Ik ben bezig met een project voor hardware virtualisatie.
Omdat we door de bomen het bos niet meer zagen hebben wij het even andersom aangepakt.
Wij hebben een lijst met vereisten en wensen aangemaakt, hierin hebben we VMware, Xenserver en Hyper-V opgenomen.
De een levert standaard wat meer dan de ander, en bij de een moet je naar een enterprise variant, en bij de ander moet je weer een 3rd party oplossing erbij aanschaffen.
Al met al zijn al onze eisen en wensen te vervullen met de 3 leveranciers toegevoegd met wat extra tools.

Maar toen kwamen de prijzen.
We zijn voorlopig even uitgegaan van 5 servers met een dual Quadcore processor.
De volgende prijzen zijn listprijzen, en ik ben uitgegaan van een aantal specificaties die wij graag willen zien.
Vandaar mijn keuze voor de diverse opties.

VMware:
code:
1
2
10 * Sphere 4 Advanced = $36.750,- per 3 jaar
1 * vCenter Server 4 Standard for vSphere (Includes Orchestrator and Linked Mode) + Basic (12x5) 3 Year Support = $ 7670,- per 3 jaar

Xenserver:
code:
1
2
3
5 * Enterprise edition = $ 13.750,-
5 * Acronis voor de backup = $ 9.995,-
1 * Support prefered / jaar = $ 1500,-

Hyper-V R2
code:
1
2
Hyper-V R2 = $ 0,-
10 * System Center Server Management Suite = $ 14.980,-

Dus samengevat is dit:
code:
1
2
3
VMware $ 14.806,- per jaar
Xenserver $ 23.754 eenmalig + $ 1500,- per jaar
Hyper-V $ 14.980,- eenmalig

Nu gaat mijn vraag niet over wat een betere oplossing is, en waar je het goedkoper kan vandaan toveren, maar sec mijn berekening.
Ook wil ik niet allerlei versies bespreken. Wij hebben redenen om deze keuze te maken.

Ga ik ergens de mist in ?
Zie ik wat over het hoofd ?

Graag jullie mening in deze.
Het is ook niet mogelijk om deze vragen uit te zetten bij een leverancier, puur omdat deze er niet lokaal zijn.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

"Gratis" by een server 2008 r2 licentie toch? die moet je ook opnemen toch? Want de vmware oplossing draait firmware/linux achtig iets als hypervisor. De management suite is toch enkel om deze te beheren?

Ik kan dat getal 10 voor 5 servers niet helemaal plaatsen. Is dat omdat je licenties per CPU koopt?

[ Voor 0% gewijzigd door leuk_he op 26-04-2010 23:22 . Reden: Damn.. nou stel ik meer vragen dan antwoorden te geven.... ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 21:47
Wat voor guests wil je draaien? Indien daar Windows guests bij zitten, kan dat effect hebben op de meeste geschikte Hyper-V licentie vorm.
leuk_he schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:20:
[...]
"Gratis" by een server 2008 r2 licentie toch?
Nee, Hyper-V heb je ook stand-alone (Hyper-V server) en die is gratis. Die "10x" heeft waarschijnlijk te maken hebben met per-processor licenties, System Center Server Management Suite Datacenter is namelijk per processor gelicenceerd.

[edit]
Zie http://www.microsoft.com/...us/management-suites.aspx - hier staat voor System Center een prijs van 749 USD per processor (zie de **). Dus je zou uitkomen op $7490 als je deze prijs aanhoud.

Is trouwens een partij zoals Insight niet beschikbaar in de regio? Mijn ervaring is namelijk dat dit soort vragen daar vaak toch wel beter beantwoord worden, en je ook de huidige prijzen kunt inzien.

[ Voor 94% gewijzigd door Brainstorm op 26-04-2010 23:35 ]

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43
En, niet onbelangrijk, wat wil je met je VMs gaan doen? Ga je voor derden hosten dan moet je al snel de hele mikmak gaan huren tegen een maandelijks bedrag ipv dat je het koopt.

Voor vmware moet je in dat geval een technician en een verkoper met een verplichte cursus (technician meerdaags ergens, verkoper is geloof ik online wat slides vergelijken) en een verplicht papiertje laten halen.

Dit alles uit mijn hoofd, een collega van me heeft het een paar maanden geleden uitgezocht en ik was daar maar zijdelings bij betrokken :+ Kan dus goed zijn dat ik wat dingen verkeerd heb of door elkaar haal :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
@Paul Nieuwkamp: Het is de bedoeling om onze bestaande infrastructuur deels over te zetten naar virtueel. Alle guest (windows 2003) hebben licenties, dus licentiekosten voor de guests hoeven we niet te rekenen.

@Leuk_he: De 10 * die ik in mijn berekeningen gebruik slaat inderdaad op 10 * processoren. Wij willen 5 * een dual Quadcore machine gaan aanschaffen.

@Brainstorm: Nee, er zit niemand hier behalve dozen schuivers. Voor meer informatie worden we al snel doorverwezen naar de VS. En de methodes van de dames/heren daar is meer gericht op de verkoop. Ik wil eerst het zelf goed uitzoeken voordat ik in contact treed met eventuele aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Oh leuk, zit je ook in het eerste jaar systeembeheer op de hogeschool utrecht? ;)
Bij VMWare ESX betaal je per processor (niet per core), ESXi is gratis.
Bij (Citrix) XEN betaal je voor de managementsuite
Bij Hyper-V betaal je niets voor het platform, maar uiteraard wel voor de servers die je er op draait.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
citruspers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 01:32:
Oh leuk, zit je ook in het eerste jaar systeembeheer op de hogeschool utrecht? ;)
_O- nee.
Ben al een jaar of 10 klaar met school.
En ik zit niet in NL. En zeker niet in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Bij die andere 2 betaal je ook voor de managementsuite hoor :) (Edit: iig als je het moet huren)

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 27-04-2010 08:13 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kloppen je licentieprijzen voor xenserver wel? Ik vind deze nl. aan de hoge kant. Hou er rekening mee dat citrix Xenserver licenseerd per server en niet per (fysieke) CPU.

Het kan dan licentietechnisch ook nog erg aantrekkelijk worden om systemen met 4 cpu's in te gaan zetten.

Wat ga je verder met je storage en evt. recovery-sites doen? Dit heeft nl. impact op je benodigde licenties (lees storagelink of SRM).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:11
Volgens mij zit je bij Xen wel wat aan de hoge kant ja. Kan goedkoper.
Bij VMWare heb je Vcenter staan en bij Hyper-V System Center Server Management Suite.

Kunnen deze hetzelfde als Acronis ? Anders is het "oneerlijk" om deze bij Xen wel mee te nemen.

En je hebt het erover dat je al licenties hebt? Ik neem aan geen OEM. Anders is het licentie technisch niet mogelijk om HA en xen/v/motion te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Wat ik zelf eigenlijk mis in de overweging is of je met de verschillende alternatieven wel dezelfde hardware (en indirect dus ook licenties) nodig hebt. Als bijvoorbeeld VMware in jullie situatie effeciënter is dan Hyper-V waardoor je met 3 servers uit kan bespaar je een enorme bak met geld. En dat beïnvloed dan weer je beslissing.

Daarnaast is het imo weinig zinvol om advies te vragen over de prijsberekening zonder inzicht te geven in de achtergrond. Iedereen kan adviesprijzen opzoeken en bij elkaar op tellen, daar is weinig fout aan te doen of over te discussiëren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

BCC

Inderdaad. Zo zijn er veel meer mogelijkheden, bijvoorbeeld een blade rack, maar de is de vraag: wat wil je gaan doen? En is is virtualisatie daar uberhaupt een geschikte oplossing voor?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:09
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 08:13:
[...]
Bij die andere 2 betaal je ook voor de managementsuite hoor :) (Edit: iig als je het moet huren)
Vclient is gratis voor ESXi, en heeft redelijk veel functionaliteit. Aleen dingen als high-availability maintenance zullen niet zo makkelijk te doen zijn.
Hyper-V kan je vanaf de server zelf monitoren zo lang je maar op level 2 virtualiseert (in plaats van ESX' level 1)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

10 * Sphere 4 Advanced = $36.750,- per 3 jaar
Is dit alleen het support contract per 3 jaar of reken je initiële aanschaf ook mee?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Dat is leuk als je 1 host hebt, maar daarna (zeker als je ook shared storage hebt) sla je de leukste dingen die virtualisatie kunnen bieden over.

Als je het zo bekijkt zijn ze alle 3 gratis (heb thuis een Xen-host staan die ik kan managen met de gratis Windows-tool, HyperV is eerder al gelinkt en ESXi noem je zelf)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
@ Question Mark: De prijzen van de Xenserver heb ik van de website van Citrix. Ik gebruik dus bij allen listprijzen.
Het kan best zijn dat het licentietechnisch interessant kan worden om machines met 4 cpu's in te gaan zetten, maar onze servers zijn memory intensief, en niet processor of disk. Gezien de prijs van de hardware komen we dan beter uit met dual cpu systemen.
Wat we gaan doen met storage en/of recovery sites ? We gaan de storage plaatsen op een gemirrorde SAN. Voor de rest hebben we een redelijke SLA die wat ruimte laat. Tenminste zo hebben wij het bedacht.

@MADGL0BIN: Wij hebben de licenties voor de guests, niet voor de hosts. Iemand anders in dit topic begon over guest licenties, maar dat moet ik hier even buiten beschouwing laten. Acronis zet ik bij Xenserver in voor de backup.

@Ethirity: Probeer maar eens te zoeken op een goed rapport wat onafhankelijk is zodat wij weten welke keuze het beste is. En het advies wat ik vraag is puur of ik het goed heb berekend. Dus niet over mijn keuze of over mijn prijzen. Puur de methodiek daarachter.

@BCC: Wel of niet virtualiseren wil ik hier niet bespreken. Dat is niet mijn vraag. Anders gaan we een ontzettend lange discussie voeren.

@Bor de Wollef: Ik gebruik de prijzen genoemd in de Citrix store. Heb je dan daarnaast ook een initiele aanschaf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Remco schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:54:
@ Question Mark: De prijzen van de Xenserver heb ik van de website van Citrix.
Vraag ze even bij een leverancier op. Dat scheelt nogal. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Remco schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:54:
@Ethirity: Probeer maar eens te zoeken op een goed rapport wat onafhankelijk is zodat wij weten welke keuze het beste is. En het advies wat ik vraag is puur of ik het goed heb berekend. Dus niet over mijn keuze of over mijn prijzen. Puur de methodiek daarachter.
Er zit geen methodiek achter vergelijkbare producten uit een prijslijst vissen en de bedragen onder elkaar zetten en optellen. Ik mag aannemen dat (A+B)/C toch wel redelijk foutloos voor iedereen uit te rekenen moet zijn.

Stel je deze versimpelde weergave voor:
Product A kost 1000 / jaar
Product B kost eenmalig 5000

Vervolgens vraag je of dit goed is berekend. Vast wel, maar dan zouden mijn wedervragen zijn: voor hoe lang, kunnen ze hetzelfde, zit er een leverancier van A of B in de buurt waarmee je eens kan babbelen, zijn er verborgen kosten voor bijvoorbeeld implementatie, is extra functionaliteit je de meerprijs waard, is er kapitaal of financier je liever, etc, etc.

Stel ik doe drie jaar met A, dan lijkt A goedkoper, maar wat als de implementatie van A nog eens 3000 extra kost, terwijl B 500 kost, welke is dan ineens goedkoper?

Daarom begon ik over de achtergrond info. VMware kan je volgens mij ook wel zonder support kopen, dan praat je dus niet meer over X per jaar maar over eenmalig Y + optioneel X/jaar aan support.

Vandaar dus mijn vorige antwoord, je kan het één niet los zien van het ander (in mijn ogen dan) ;)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ethirty schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 15:20:
[...]
VMware kan je volgens mij ook wel zonder support kopen, dan praat je dus niet meer over X per jaar maar over eenmalig Y + optioneel X/jaar aan support.
Support is het eerste jaar verplicht, daarna pas optioneel.

Verder overigens roerend eens met je post :)

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 27-04-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Studeer je management misschien? Zo klinkt het wel namelijk.
Ik ben bezig met een project voor hardware virtualisatie.
Omdat we door de bomen het bos niet meer zagen hebben wij het even andersom aangepakt.
Een goed projectplan heeft een goede technische basis nooit andersom.
Wij hebben een lijst met vereisten en wensen aangemaakt, hierin hebben we VMware, Xenserver en Hyper-V opgenomen.
De een levert standaard wat meer dan de ander, en bij de een moet je naar een enterprise variant, en bij de ander moet je weer een 3rd party oplossing erbij aanschaffen.
Al met al zijn al onze eisen en wensen te vervullen met de 3 leveranciers toegevoegd met wat extra tools.
Zou je ons ook kunnen verreiken met je vereisten en wensen? Misschien kunnen we het dan wat verhelderen?
Je pakt bijvoorbeeld Acronis voor je backups van VM's (Xenserver). Dit terwijl de website van acronis http://www.acronis.com/ba...virtual/requirements.html deze niet weergeeft als ondersteunend platform. Misschien kan dit alleen met shared storage (NFS?)
Maar toen kwamen de prijzen.
We zijn voorlopig even uitgegaan van 5 servers met een dual Quadcore processor.
Dus je hebt geen basis voor je ontwerp. Je vergelijkt dan ook appels met peren.

Voorbeeld:
VMware kan meer VM's hosten door middel van transparant page sharing. Meer Vm's op 1 hosts scheelt je misschien wel een licentie waardoor je berekening direct het raam uit kan.

Als je echt graag een inzicht in dit soort vragen wilt hebben kun je beter eerst je eisen op papier zetten.
Eventueel laat je een VMware partner een Capacity planner meting doen (of een Xen partner een platespin meting) waaruit blijkt hoeveel hardware je nodig hebt.

In plaatst van 5 hosts met bijvoorbeeld 8 GB geheugen kun je misschien wel uit met 2 hosts met 32GB geheugen (wat helemaal niet vreemd is).

Meten is weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
@dycell: Wat betreft Acronis:
http://www.acronis.com/ba.../advanced-server-virtual/

Gedurende de afgelopen weken hebben wij van al onze servers performance data verzameld, en deze is naar verschillende aanbieders gegaan: VMware, IBM, HP en Microsoft. En daar hebben wij rapporten van terug gekregen.
En we hebben wel degelijk een onderzoek gedaan, maar ik vraag toch echt niet of jullie het eens zijn met onze virtualisatie eisen en wensen.
Ik vraag puur of mijn bereking op basis van 5 hosts en een dual Quadcore de juiste is.
Het staat ook nog niet vast of het 5 hosts worden aangezien er bij diverse aanbieders nieuwe servers staan uit te komen met de nieuwe Intel 6500 processor.
Dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nogmaals, als je hier een boodschappen lijstje post met lijst prijzen dan zal het gewoon kloppen. Maar je koopt niet 3x hetzelfde. Ze hebben allemaal voor en nadelen, maar welke van belang voor jou zijn is zonder je requirements niet zinvol.

Maar goed, wellicht helpt een analogie.

5x kilo appels a 1 euro = 5 euro.
5x grootverpakking peren a 2 kg /2 eruo = 10 euro.
4x banaan a 4 euro + aflevering 4 euro =20 euro.

Klopt dit? Ga je nou voor de appels? Wij weten niet wat je opteld.

En dezelfde leverancier die je de rapporten hebt verstuurd kun je om een prijsopgave (MET KORTINGEN) uiteraard vragen. Tenzij te klein bent voor hen zullen ze denk ik ook iemand langs willen sturen om te praten.

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 28-04-2010 16:00 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het nog steeds niet hoor.... sterker nog:
http://kb.acronis.com/content/4172
Alleen ESX en hyper-V worden ondersteund.
Ik denk dat jij dit bedoeld:
http://kb.acronis.com/content/2311
Dat is dus backups maken binnen de VM. Dit is echter anders dan backup oplossingen die VMware aanbied (van volledige VM's inclusief de VM configuratie).

Ik probeer je verhaald niet in diskrediet te brengen maar ik denk niet dat je vraag te beantwoorden is als je niet meer informatie geeft.
Gedurende de afgelopen weken hebben wij van al onze servers performance data verzameld, en deze is naar verschillende aanbieders gegaan: VMware, IBM, HP en Microsoft. En daar hebben wij rapporten van terug gekregen.
En we hebben wel degelijk een onderzoek gedaan, maar ik vraag toch echt niet of jullie het eens zijn met onze virtualisatie eisen en wensen.
Ik vraag puur of mijn bereking op basis van 5 hosts en een dual Quadcore de juiste is.
Het staat ook nog niet vast of het 5 hosts worden aangezien er bij diverse aanbieders nieuwe servers staan uit te komen met de nieuwe Intel 6500 processor.
Dus....
Het lijkt mij zeer vreemd dat uit al deze metingen iedere keer 5 hosts is gekomen. Deze host licenties maakt juist het verschil.

Om maar ontopic te blijven (ik wil je post niet volledig onderuit halen)
Ik mis nog een Citrix Xenserver essentials.
http://www.citrix.com/Eng...ure.asp?contentID=1680962
Tevens is Essentials for Hyper-V misschien ook nodig? Maar ik schiet hier in het donker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Ik sluit me aan bij dycell. Bij maximaal 3 hosts kom je bij VMware bijvoorbeeld ook in aanmerking voor bijvoorbeeld vSphere Essentials Plus. Scheelt tienduizenden euro's tov de Advanced versie en met 3 servers met dual socket 6-cores en 256GB per host kom je toch al snel een heel eind (maar dat is uiteraard een wilde gok)
http://www.vmware.com/pro..._editions_comparison.html

Sterker nog: bovenstaand kost je iets meer dan €4900 incl 3 jaar support (adviesprijs), dus slechts €1635/jaar. Verreweg een van de goedkoopste oplossingen die ik langs heb zien komen, maar wel met dezelfde enterprise technologie aan boord als de dure versies.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

In het kader van bovenstaande kun je dit ook nog mee nemen als overweging.
Wie gaat de handel beheren? En is er kennis aanwezig voor het een en ander.

In het midden en kleinbedrijf zie je vaak Windows als virtualisatie platform puur omdat
er kennis is van Windows Server.

VMware ESX/vSphere zie je meestal bij middelgrote tot grote bedrijven.

XenServer word meestal gebruikt in projecten om XenApp servers te virtualiseren,
wat soms best nog wel eens een uitdaging is..

Beetje cursus met certificering zit ook al zo rond de 3000,- p/p. En meestal wil
je toch twee beheerders die elkaar kunnen opvangen als de ander afwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

BCC

Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:56:
Beetje cursus met certificering zit ook al zo rond de 3000,- p/p. En meestal wil
je toch twee beheerders die elkaar kunnen opvangen als de ander afwezig is.
Minimaal 3 als je 24 uurs support wil hebben.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Wat ook een leuke vraag is wat ga je er mee doen. En de licenties die je al hebt, staan die dit toe? Virtualisering en licentiering hiervan is complexe business. (waar Stampertje voltijd baan aan heeft).

Living the American Dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
als je trouwens ook zit te denken om niet windows bakken in te zetten zou ik Hyper-V overboord mieteren. Hyper-V en Linux zijn geen goede combi. Kan wel, maar zou het niet productie draaien. Je kan een heel hoop features dan niet vooral qua backup etc.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

heb je je uberhoubt al verdiept in de veschillende producten ?

Wij werken veel met xen, en backuppen kan prima zonder 3rd party software (volledige vm's mackuppen, dus exact hetzelfde als vmware doet). daar zit je al 10k naast de daadwerkelijke prijs ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Razwer schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 23:49:
als je trouwens ook zit te denken om niet windows bakken in te zetten zou ik Hyper-V overboord mieteren. Hyper-V en Linux zijn geen goede combi. Kan wel, maar zou het niet productie draaien. Je kan een heel hoop features dan niet vooral qua backup etc.
Nee, we gaan met deze machines geen Linux virtualiseren.
Vandaar dat Hyper-V nog mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
Bastiaan V schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 00:08:
heb je je uberhoubt al verdiept in de veschillende producten ?

Wij werken veel met xen, en backuppen kan prima zonder 3rd party software (volledige vm's mackuppen, dus exact hetzelfde als vmware doet). daar zit je al 10k naast de daadwerkelijke prijs ....
Wat betreft verdieping, lees even het topic terug.

Prijzen van Xen heb ik hier vandaan:
http://store.citrix.com/s...sPage&productID=165895400
Listprijzen dus.

Welk product gebruiken jullie dan om vm's te backuppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is meer hoe ga je backuppen ndmp of file ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Remco schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 16:14:
[...]

Wat betreft verdieping, lees even het topic terug.

Prijzen van Xen heb ik hier vandaan:
http://store.citrix.com/s...sPage&productID=165895400
Listprijzen dus.

Welk product gebruiken jullie dan om vm's te backuppen ?
xen kan zelf al prima backups maken.
Backups van de metadata en de vm's zelf maak je op een van de hosts (je kan vanaf 1 host alle vm's in je pool backuppen).

Tegenwoordig backuppen we enkel nog de metadatadata op de xen machines zelf, alle andere backups regelen we op de san. (netapp ftw)
daarnaast hebben we ook nog backups op file niveau, maar dat heeft niets met virtualisatie te maken)

[ Voor 22% gewijzigd door Bastiaan V op 06-05-2010 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

citruspers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:10:
[...]

Vclient is gratis voor ESXi, en heeft redelijk veel functionaliteit. Aleen dingen als high-availability maintenance zullen niet zo makkelijk te doen zijn.
Hyper-V kan je vanaf de server zelf monitoren zo lang je maar op level 2 virtualiseert (in plaats van ESX' level 1)
Onzin.

Vclient, ten eerste, bestaat niet. Het is de VI Client (Virtual Infrastructure Client).
Ten tweede: die wordt bij elke ESX server geleverd. Kun je downloaden door naar http://je-esxserver te gaan.
En tot slot: HA kan je prima regelen vanuit de VI Client (daar is ie tenslotte voor gemaakt), evenals VMotion ed.

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Pagina: 1