circuit gemotoriseerd rollend paneel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 06:59
Beste mensen,

Voor een aanstaande case mod zou ik graag een gemotoriseerd paneel welke ik uit een JVC mx-j50 gesloopt gedemonteerd heb willen gebruiken als fan/licht controller. Het mechanische gedeelte is helemaal in orde.

De bedoeling is dat dit paneel met een moment schakelaar open en dicht draait na flink zoeken hier, op circuits online en via google ben ik op het volgende schema gekomen welke ik met yenka getest heb en hier kwamen geen fouten mee naar voren.

Afbeeldingslocatie: http://img54.imageshack.us/img54/5192/motorizedpanelcircuit.png

De onderste schakelaar dient om het paneel te openen cq. te sluiten de 2 push to break zijn eind schakelaars.

Dit is het eerste schema wat ik er mee maak en zou graag van jullie willen weten of jullie nog problemen zien en welke componenten ik het beste kan gebruiken.

De motor die het paneel met de nodige vertragingen aan drijft is de [url="[url]http://www.hansen-motor.com/brush-mxn13dc.php[/url]"]MXN 13FB12F[/url]

mvg, Zanbee

[ Voor 8% gewijzigd door Zanbee op 26-04-2010 22:20 . Reden: meer info mbt. to schakelaars in schema ]

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:36

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik kan het principe van de JK-flipflop even niet voor de geest halen maar houd er rekening mee dat de beide Q-uitgangen in dit verhaal NOOIT allebei 1 mogen zijn, dan branden je torren door. Tevens moet je misschien rekening houden met race-condities (de ene uitgang wordt eerder 1 dan dat de andere uitgang 0 wordt: gevolg is een korte tijd dat ze beiden 1 zijn) maar misschien gaat dat ook wel goed.

Kijk ook eens naar IC's waar die H-brug al in zit, stuk makkelijker en deze zijn beveiligd tegen 2x 1 op de ingang van de brug.
Datasheet (PDF): http://www.st.com/stonline/books/pdf/docs/1773.pdf

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
Ik heb begrepen dat met de jk flip-flop nooit alle twee de uitgangen 1 konden zijn en dat de race condities ook vermeden worden. Ik zou het prettig vinden als er iemand dit zou kunnen bevestigen dan wel ontkrachten.

Het solderen van componenten heb ik al vaker gedaan maar het zelf combineren van verschillende componenten tot een schema is nieuw voor mij. Ik heb gemerkt dat er vele mogelijkheden om tot het zelfde resultaat te komen.

Die L298 was ik nog niet tegen gekomen zal hier zeker eens naar kijken dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die ene Q heeft een bolletje, dus dat is een not-Q. Die is dus per definitie altijd het omgekeerde van de andere Q. Dit schema doet dus precies wat je wilt. Let er op dat de transistoren de stroom door de motor aan kunnen. Waarom is de spanning over je motor 15uV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Zanbee schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 08:46:
Ik heb begrepen dat met de jk flip-flop nooit alle twee de uitgangen 1 konden zijn en dat de race condities ook vermeden worden. Ik zou het prettig vinden als er iemand dit zou kunnen bevestigen dan wel ontkrachten.
Je hebt helemaal gelijk, een JK-flipflop voorkomt racecondities:

http://www.play-hookey.com/digital/jk_nand_flip-flop.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
Cassettebandje schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 08:51:
Die ene Q heeft een bolletje, dus dat is een not-Q. Die is dus per definitie altijd het omgekeerde van de andere Q. Dit schema doet dus precies wat je wilt. Let er op dat de transistoren de stroom door de motor aan kunnen. Waarom is de spanning over je motor 15uV?
Ik zou het eigenlijk niet precies weten de motor heeft volgens de datasheet 12V nodig maar wat ik ook probeer krijg ik er met geen mogelijkheid 12V door. Kan iemand me hier mee helpen misschien?

In elk geval bedankt mbt de jk flip-flop dat is een zorg minder dacht dat de info die ik kreeg misschien toch niet helemaal juist was.

edit: Ik kom er net achter dat wanneer ik de motor verwijder er 11,5V op de voltmeter staat. Als ik alleen de motor aansluit is de spanning 164mV over de motor. Ik kan de eigenschappen van de motor ook niet wijzigen bij de torren wel en daar heb ik de eigenschappen van de TIP125 voor de PNP's en TIP120 voor de NPN's ingevoerd.

[ Voor 18% gewijzigd door Zanbee op 27-04-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

crocodile clips doet met sommige parts een beetje vaag, ook soms negatieve voltages op dingen (als je ze gewoon floating laat) etc.. maar als dr gewoon 11.x volt op staat zonder de motor in het schema moet het gewoon werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:04
Je schema klopt niet: als één van de twee stuurtransistoren in geleiding komt, gaat zowel de NPN als
de PNP transistor geleiden. Op deze manier brandt alles in één keer door!

Je moet de eindtransistoren dan ook geinverteerd aansturen ten opzichte van elkaar, dus kruislings in de brug.

En verder:

Ik weet niet wat voor stroom er door die motor gaat lopen, en wat voor transistoren je denkt te gaan gebruiken,
maar met 10K weerstanden loopt er slechts een kleine stroom door de basis. Je moet een transistor voor dit
soort toepassingen goed in verzadiging sturen om de verliezen klein te houden. Wellicht zijn veel kleinere
weerstanden nodig.

Het is ook aan te raden om anti-parallel diodes over de power transitors te zetten ivm. EMK spanningspieken
uit de motor.

De JK-flopfop is een tweedeler. Als de onderste schakelaar een mechanische schakelaar is, moet je een
anti-dender ciruit er tussen hangen, anders gaat-ie onvoorspelbaar schakelen. Dat kan bv. met een
RC netwerkje en een Schmitt-trigger.

[ Voor 6% gewijzigd door ReneK op 27-04-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen

almightyarjen

Is het gebruik van FET's niet effectiever? TS wil slechts schakelen en niet sturen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanbee
Bedankt voor de reacties ik heb geprobeerd om een aantal dingen toe te passen in crocodile clips.
Ik krijg geen fouten te zien en spanning over de motor is nu 11,8V dat lijkt dus goed te gaan nu.

Klopt het dat ik op onderstaande manier een juiste interpretatie heb van een anti-dender circuit? De waarden zijn nog niet berekend. Heb het ff snel tussendoor aangepast om te kijken of ik de informatie begrepen heb.

Ook zou ik graag van jullie meer duidelijkheid over het al dan niet kruislings aansturen van de torren in de H-brug Ik kom na zoeken namelijk alle twee de manieren tegen in verschillende circuits?

Staan mijn diodes zo goed of moesten ze toch anders.

Afbeeldingslocatie: http://img638.imageshack.us/img638/2999/motorizedpanel2.png

Sorry voor de vele vragen maar google geeft zoveel informatie dat ik het vrij lastig vind om de dingen die wel voor mij van toepassing zijn te scheiden van de dingen die ik niet nodig heeft. Ben ook maar een beginner die graag wil leren.

@almightyarjen: Je had het over FET's zou ik de torren die ik nu gebruik rechtstreeks kunnen veranderen door FET's. Denk trouwens dat ik dat ic die je eerder genoemd heb wel gaat gebruiken. Maar wil dit schema alsnog kloppend hebben als leer moment.

[ Voor 0% gewijzigd door Zanbee op 27-04-2010 22:40 . Reden: Taal foutje verbeterd + ander plaatje in gevoegd met diodes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:04
Zanbee schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:31:
Klopt het dat ik op onderstaande manier een juiste interpretatie heb van een anti-dender circuit? De waarden zijn nog niet berekend. Heb het ff snel tussendoor aangepast om te kijken of ik de informatie begrepen heb.
Is prima zo!
Ook zou ik graag van jullie meer duidelijkheid over het al dan niet kruislings aansturen van de torren in de H-brug Ik kom na zoeken namelijk alle twee de manieren tegen in verschillende circuits?
Zoals je het nu getekend hebt is het goed. Je powertransistoren inverteren nl. allemaal in deze configuratie. Bij je nieuwe schema geleiden ofwel de transistor linksboven + rechtsonder, ofwel rechtboven en linksonder. Prima dus.

Alleen de aansturing is nu wat vreemd, met 1K weerstanden in zowel de emitter als de collector van de driver transistors. En 1 ohm in de basis hiervan doet helemaal niets. Met 5V aansturing werkt het wel, maar het vorige schema vond ik beter. Nu werken de stuurtrappen als een soort stroombron, voorheen schakelden zij.
Ik zou weer 10K in de basis hangen, de emitter weerstanden weglaten, en de collector weerstanden in ieder geval veel kleiner dan de oorspronkelijke 10K.
Met 1K loopt er een basisstroom van ca. 1 mA, ik vraag me af of dat voldoende is voor de power transistoren om
voldoende stroom voor je motor te leveren, en dan toch in verzadiging te gaan. Hangt van je motor af.
Staan mijn diodes zo goed of moesten ze toch anders.
Staan prima!
Ben ook maar een beginner die graag wil leren.

@almightyarjen: Je had het over FET's zou ik de torren die ik nu gebruik rechtstreeks kunnen veranderen door FET's. Denk trouwens dat ik dat ic die je eerder genoemd heb wel gaat gebruiken. Maar wil dit schema alsnog kloppend hebben als leer moment.
FET's zijn i.h.a. beter geschikt voor dit soort toepassingen: minder verliezen en (vrijwel) geen stroom nodig om aan te sturen. Je kunt ze echter niet rechtstreeks in jouw schema gebruiken, want FET's zijn spanningsgestuurd, terwijl jouw schakeling nu stroomgestuurd is. Je zou dit kunnen oplossen met extra weerstanden tussen gate en source van de FET's, zodat je de stuurstroom omzet in een spanning.
Schakelingen met FET's zijn echter lastiger te dimensioneren: je moet met veel meer parameters rekening houden, en vooral ook met spreiding. Niet echt beginnerswerk.
Pagina: 1