G5 100% fans maar boot wel alles al gereset

Pagina: 1
Acties:

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-02 17:01
Beste medetweakers,

Sinds kort ben ik eigenaar van een heel mooie G5 (powermac), toen ik de G5 vanochtend aanzette starte hij keurig netjes op maar nog voordat ik uberhaut beeld had, begonnen de fans opeens op 75 a 100% te draaien, maar daarna kreeg ik beeld en OSX starte keurig netjes op, raar maar de fans bleven maar draaien en draaien man wat een pokke herrie. Ik dacht dat het misschien allemaal te heet werd en heb een software proggie gedwownload nl. temperture monitor maar dit kon ik niet openen, omdat hij zij dat ik te weinig schijf ruimte had, ik op de schijf gekeken (rechter muisknop info) maar hij herkende de schijf wel logische ook anders kan hij OSX niet booten maar bij beschikbare ruimte stond: .... en bij totale ruimte stond ook .... Dit samen is dus een probleem, weet iemand hier hoe je dit kan oplossen, waarschijnlijk is het ergens een soldeer wat los is gegeaan bij de tempratuur meter, maar die wil ik wel weer vast solderen als ik wel weet dat het hier aan licht, verder heb ik alles gereset dus SMU en PSU (die toetsencombinatie ingedrukt houden bij opstarten) en op de button gedrukt binnen in de kast. Iemand?

Bedankt alvast! :)

Verwijderd

Dat is eigenlijk het begin van het einde. Oorzaak is of het logicboard of 1 of beide cpu's. Kost een hoop geld om het te vervangen. Je zou nog kunnen proberen het nvram te resetten, maar ik geef het weinig kans. Ik wacht nu zelf op een nieuw logicboard overigens. Het probleem is overigens te reproduceren door de G5 met de aan/uit knop in sleep te zetten. Na een paar minuten blazen de fans 100%. Een Apple hardware test wijst niets uit. Als je aan een Apple service disk kunt komen dan kun je mogelijkde cpu's opnieuw calibreren. Bij mij crashte dit.

• sebasmac
Oke, bij mij ziet die idd nu 1cpu terwij er twee inzitten. Maar waar kan ik zoon cd vinden? En sommige
Mensen zeggen ook dat het soor de upgrade van osx 10.4 naar 10.5 komt

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 04:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon even een moederbord inspectie houden. Processors loshalen, nieuwe koelpasta er op, kijken naar lekkende elco's, voeding testen etc en dan alles terugplaatsen. Denk dat je dan een aardig eind moet komen.

Verwijderd

de logicboards van de PM G5 zijn van een niet al te denderende kwaliteit http://www.macintouch.com/reliability/pmg5.html.

Lekkende elco's komen niet voor op het board wel in de voeding, wat weer andere problemen veroorzaakt. Wat ook veelal "kapot" gaat is de U3 memory controller, deze laat door zijn manier van soldering (bga) na verloop van tijd los van het board (wordt ook zo'n 70C), zo krijg je weer problemen met je geheugen.

Het feit dat ie nu maar 1 cpu ziet is de oorzaak van het niet meer goed in standby gaan en dus ook niet meer wakker worden. Je moet een ASD 2.5.8 hebben of een AHT voor je powermac G5. Google is your friend.

Zoals ik al zei, dit is het begin van het einde. Wil je dat alles weer werkt, zul je op zijn minst een nieuw logicboard moeten plaatsen en zelfs je CPU's vervangen. Je kunt ook niet even de CPU's verwisselen, dan gaat de PM in een "bescherm" modus, waarin de fans op 100% draaien. Dit is alleen te herstellen met een ASD.

• sebasmac
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:48:
de logicboards van de PM G5 zijn van een niet al te denderende kwaliteit http://www.macintouch.com/reliability/pmg5.html.

Lekkende elco's komen niet voor op het board wel in de voeding, wat weer andere problemen veroorzaakt. Wat ook veelal "kapot" gaat is de U3 memory controller, deze laat door zijn manier van soldering (bga) na verloop van tijd los van het board (wordt ook zo'n 70C), zo krijg je weer problemen met je geheugen.

Het feit dat ie nu maar 1 cpu ziet is de oorzaak van het niet meer goed in standby gaan en dus ook niet meer wakker worden. Je moet een ASD 2.5.8 hebben of een AHT voor je powermac G5. Google is your friend.

Zoals ik al zei, dit is het begin van het einde. Wil je dat alles weer werkt, zul je op zijn minst een nieuw logicboard moeten plaatsen en zelfs je CPU's vervangen. Je kunt ook niet even de CPU's verwisselen, dan gaat de PM in een "bescherm" modus, waarin de fans op 100% draaien. Dit is alleen te herstellen met een ASD.
Ik had inderdaad mijn CPU's even omgewissled STOM STOM STOM :+ ben asd nu aan het downloaden en ga straks proberen of dit werkt

• sebasmac
sebastius schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:32:
Gewoon even een moederbord inspectie houden. Processors loshalen, nieuwe koelpasta er op, kijken naar lekkende elco's, voeding testen etc en dan alles terugplaatsen. Denk dat je dan een aardig eind moet komen.
Nieuwe koelpasta moet ik hier even gaan halen in het dorp, maar ik heb gekeken met temperture monitor en de tempraturen lijken in orde

• sebasmac
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:48:

ASD 2.5.8 heb ik gedownload en de CPU heb ik gekalibreert en? HET WERKT! de fans maken geen herrie meer de mac is weer helemaal stil alleen hij ziet allees de onderste CPU niet dus die ga ik er even afhalen en even kijken wat daar mis mee is, dan moet ik zeker die ook weer opnieuw kalibreren?

Bedankt!

Verwijderd

Als je de cpu's niet meer wisselt na een calibratie, dan hoef je dat niet meer opnieuw te doen. Ik weet vrijwel zeker dat ie de onderste cpu niet meer ziet overigens.

ter info: PowerMac G5 geeft zwart scherm en fans op 100%

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 09:11 ]

• sebasmac
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 09:07:
Als je de cpu's niet meer wisselt na een calibratie, dan hoef je dat niet meer opnieuw te doen. Ik weet vrijwel zeker dat ie de onderste cpu niet meer ziet overigens.

ter info: PowerMac G5 geeft zwart scherm en fans op 100%
Dat topic waar je een link naar stuurt is ook van mij :P, maar dan van een andere G5 (hobbie :P)
maar hij ziet die andere CPU nog steeds niet ik had hem eraf gehaalt en er zat dus iets tussen :( dat heb ik weg gehaald maar nog steeds niks kan natuurlijk ook dat er pinnetjes verbogen zijn (had ik natuurlijk wel gelijk naar gekeken) maar moet daar maar is nog goed met microscoop naar gaan kijken al heb ik die niet,

Maar bedankt!! :D

Verwijderd

mmm.. helder licht dat ik ben, maar goed. Wat zat er dan tussen de CPU en het contactvlak? Of waren de pinnen gewoon verbogen?
sebasmac schreef op donderdag 29 april 2010 @ 14:19:
[...]

Dat topic waar je een link naar stuurt is ook van mij :P, maar dan van een andere G5 (hobbie :P)
maar hij ziet die andere CPU nog steeds niet ik had hem eraf gehaalt en er zat dus iets tussen :( dat heb ik weg gehaald maar nog steeds niks kan natuurlijk ook dat er pinnetjes verbogen zijn (had ik natuurlijk wel gelijk naar gekeken) maar moet daar maar is nog goed met microscoop naar gaan kijken al heb ik die niet,

Maar bedankt!! :D

• sebasmac
Ik heb nu met een kleine pinset de pinnetjes verbogen en.... Het werkt maar weer een herrie even kalibreren.... En wat een stilte en hij ziet weerk 2cpu's onwijs bedankt voor hrt aanbod dat ik ook de cd's moest downloaden bedankt bedankt en nogmaals bedankt !
Pagina: 1