Audio via TV mogelijk / direct op de versterker noodzakelijk

Pagina: 1
Acties:

• Kenju
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-01 16:13
Beste tweakers,

Ik heb een TV en een versterker. Aan de versterker (=onderdeel van een home cinemaset) zijn een DVB-decoder, PS3, Xbox360 en DVD-speler (= het andere componentdeel van de home cinemaset) aangesloten.

Nu heeft mijn TV ook een optical out. Kan, als ik mijn TV verbind met de versterker via toslink, ik het geluid van bijv de Xbox (met hdmi aangesloten aan de TV) ook doorgeven aan de versterker, via de TV dus (wat weer zou betekenen dat ik wat ruimte vrij heb op de versterker)?

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
waarschijnlijk niet, er zijn maar weinig tv's die dat goed kunnen doorgeven, meestal maakt de tv er stereo van, alleen sommige dure tv's doen dat wel.

• Kenju
Maar theoretisch kan het dus wel? Ik heb momenteel namelijk mijn oude slaapkamer-tv in de woonkamer staan, en wil graag een nieuwe tv. Daarbij wil ik ook goed geluid hebben, vandaar dat ik die ruimte graag vrij wil hebben. Alleen om die reden een nieuw versterker vind ik weer overdreven.

Om kort te gaan, waaraan in de specs kan ik zien dat de digitale optische uitgang dat surround-geluid wèl doorgeeft?

En als de kans klein is dat een tv die dit ondersteunt te vinden is, bestaat er ook een soort van switch zodat ik twee optische aansluitingen op één optische aansluiting kan gebruiken, zonder dat ik iets handmatig hoef om te zetten? Als ik even google, zie ik namelijk alleen van die schakeldingetjes die ik handmatig moet omschakelen.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-02 11:15

FeaR

In GoT we trust

In de meeste manuals staat wel iets over wat de digitale uitgang van de tv doet met het audiosignaal, dus of het gewoon als meerkanaals wordt doorgestuurd of dat het terug wordt gebracht naar stereo. Al zegt dit echter nog steeds niets of het in de manual staat. Zo staat er in de manual van de (oudere) Philips 9000-serie niets over wat de digitale coax out doet (Philips is én van de weinige merken die digitale coax gebruikt en geen optisch), maar er zijn gevallen bekend waarbij er gewoon Dolby Digital 5.1 wordt doorgestuurd. Dit moet dan wel via HDMI de tv worden ingevoerd. Echter zit je dan wel aan de max, want DTS gaat de tv niet snappen.

Dus wat je wilt is gewoon mogelijk, maar zeker niet de beste oplossing. Want mocht je al Dolby Digital door de tv krijgen dan is het nog maar de vraag of DTS ook gaat. En nogmaals: Dolby Digital doorvoeren is al redelijk zeldzaam. Je hebt wel dan maar één kabel lopen die voor het geluid zorgt en zo dus meer ingangen op de versterker over, maar of je dat er voor over hebt...

Op zich zijn er toslink switches/schakelaars die met een remote werken. Alleen heb je dan ook vaak nog wat aansluitingen er naast. Maar dan heb je bijvoorbeeld dit apparaatje.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Kenju
Ok, duidelijk. DTS zou inderdaad jammer zijn als ik dat moest missen. Niet dat dat zo belangrijk zou zijn, maar als het beter kan, waarom niet. Ik denk dat ik dan gewoon voor een uitbreiding van mijn versterker ga middels zo'n A/V switch. Hoef ik bij het uitzoeken van een nieuwe TV mijn keus tenminste niet van die kennelijk zeldzame functionaliteit laten af te hangen.