Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

wegvallen vermogen Fiat Seicento 1100

Pagina: 1
Acties:

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
ik carpool wel eens met een collegaatje en zij heeft een '00 Fiat Seicento 1100 Hobby:
http://www.autoweek.nl/ca...ata.php?id=18081&cache=no
Wikipedia: Fiat Seicento

Die met die grote achterruit zeg maar (dat is dan ook het enige dat er groot aan is).
Anyhoe, vandaag wilde ik het gebakje wel eens besturen en hoog in de toeren kon ik er nog wat vaart uit persen. Hard werken ook zo zonder stuurbekrachting.

Maar nu het vage: In zijn 5 zo rond de 110km/u liep het vermogen ineens geleidelijk terug. Pedaal vol in, maar ging alleen maar langzamer. Naar zijn 4: zelfde. Nou maar even achter vrachtwagen blijven hangen en toen pakte hij weer op. Ze had het kennelijk vaker gehad.

Los van de tip: naar de garage, enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik dacht zelf aan iets met benzinetoevoer of bougies vies ofzo? Just curious!
Afbeeldingslocatie: http://images1.speurders.nl/images/57/5723/57230181_2.jpg
voorbeeld, niet die auto

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

JaQ

LMM kapot?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
zou kunnen: net mijn schoonvader aan de lijn (40 jaar werkzaam in de automotive) en die gokte ook op iets met luchttoevoer.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 22:11

Dentheman

Zie signature

Ik heb hetzelfde weleens gehad met mijn renault twingo, na het olie-peilen kwam ik erachter dat er wat olie bij moest en daarna het probleem nooit meer gehad...

Zie ondertitel

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 09:50

ricardo246

Life's what you make it!

Dentheman schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:35:
Ik heb hetzelfde weleens gehad met mijn renault twingo, na het olie-peilen kwam ik erachter dat er wat olie bij moest en daarna het probleem nooit meer gehad...
Ik heb niet al te veel verstand van het inwendige van auto's, dus misschien wel de meest stomme vraag die ik kan stellen:
Wat heeft een beetje te weinig olie te maken met inhouden (soms wel soms niet)?

I have no special talent. I am only passionately curious.

• frickY
  • Laatst online: 10:33
Bij een 2takt zou ik het snappen. Als die te heet worden lever je ook flink vermogen in. Bij een auto weet ik dat zo net nog niet.

Verder geen rare symptomen? Inhouden bij lage toeren, stotteren, etc?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zit er een turbo op zo'n ding? Verhaal klinkt namelijk net wat mijn ouders hadden en daar was de luchttoevoer van de turbo kapot, waardoor die niet op druk kwam.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als een 2-takt te weinig olie krijgt, loopt 'ie vast...

Wanneer is het voor het laatste dat de auto een grote beurt heeft gehad? Dus luchtfilter, bougie's, olie verversen en oliefiltertje?

Vaak bu'j te bang!

• 4x2
  • Laatst online: 13:19

4x2

lộn xộn quá

Jazzper schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:28:
Hard werken ook zo zonder stuurbekrachting.
Aansteller..

Probleem klinkt een beetje als een brandstofgebrek, verstopt benzinefilter of een pomp die dood aan het gaan is.
Heeft ie het toevallig vaker als de tank leger is ?

leeg

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
ik ga het allemaal vragen aan mijn (vrouwlijke) collega morgen!

en wat betreft stuurbekrachting aanstellen: nee natuurlijk lukt me dat prima, het was een stijlvorm (sarcasme)

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 22:11

Dentheman

Zie signature

ricardo246 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 18:56:
[...]

Ik heb niet al te veel verstand van het inwendige van auto's, dus misschien wel de meest stomme vraag die ik kan stellen:
Wat heeft een beetje te weinig olie te maken met inhouden (soms wel soms niet)?
Misschien dat de oliedruk daardoor te laag was en er daardoor een 'veilige loop' werd ingeschakeld, of een sensor die simpelweg waarneemt dat er te weinig olie in het systeem zit (ik kan me voorstellen dat er bij meer toeren veel olie 'rondgeslingerd' word en de sensor dus een tekort zou aflezen. (bij mij was het voornamelijk als ik vermogen vroeg en/of even terugschakelde met een flinke portie gas erop, tijdens het inhalen dus :X )

tot dusver mijn hypothese :p

Zie ondertitel

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Stel dat er een auto was met een oliedruk geregelde noodloop (ik weet niet of het er is, maar het klinkt plausibel), dan zal het zéker geen Fiat Seicento zijn :P

Vaak bu'j te bang!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 09:50

ricardo246

Life's what you make it!

1. Dat een motor kan vastlopen zonder olie lijkt mij logisch
2. Dat een motor met "een beetje" te weinig olie in noodloop gaat lijkt mij vreemd (zijn die er überhaupt?)
een beetje te weinig = tussen min en max. dus OK. Te weinig = onder min = STOP op je instrumentarium. Met te weinig olie gaat je blok er ook aan in noodloop dunkt mij (nogmaals geen expert!!).
3. In mijn auto historie heb ik diverse keren meegemaakt dat de motor inhield: Vuil in de carburateur (oud barrel), Vuil in het benzine filter, water in het benzine filter, benzine pomp ding kaduuk............

[ Voor 3% gewijzigd door ricardo246 op 28-04-2010 23:50 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44

RvL

Inderdaad, noodloop bij te weinig olie heeft geen enkele zin. Te weinig olie resulteert in te weinig druk, wat weer resulteert in te weinig smering wat uiteindelijk resulteert in motorschade. Noodloop, wat in veel gevallen niets meer is dan het onstekingstijdstip en injectietijd op veilige (vaste) waardes zetten, haalt hier niets uit. De motor stoppen is de enige 'noodloop' die hier schade voorkomt.

Wat betreft het probleem. Dit zou ik inderdaad zoeken in de richting van het brandstofmengsel of ontsteking. LMM zit er voor zover ik weet niet op, dus zal ook niet kapot gaan ;) Mogelijke oorzaken zijn dan talrijk: brandstoffilter, vuil in injectie, vervuild luchtfilter (=minder lucht), vervuild gasklephuis. Maar ook een onwelwillende lambdasonde, probleem met de vacuum of een andere sensor kan zomaar mogelijk zijn.

In veel gevallen kunnen ze dit wel uitlezen bij een beetje (vak)garage

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
ok, tijdens de lunch even onder de kap van de seicento geweest
- oliepeil keurig in orde
- wat een ienieminie motorruimte en dito onderdelen. Op het schattige af ;)
- zag er verder niet heel raar uit allemaal

ik zeg: naar de garage en laat ze het daar maar checken, meer kan ik niet doen/zien

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:34
Of een lekke koppakking... is nogal een veel voorkomende kwaal bij deze motoren...

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:11
Jazzper schreef op donderdag 29 april 2010 @ 12:55:
ik zeg: naar de garage en laat ze het daar maar checken, meer kan ik niet doen/zien
Tenzij je monteur bent... lijkt me dat inderdaad het beste advies.

Ik heb het met mijn Punto ook een paar keer gehad, is toen verholpen door de lambdasonde te vervangen. Maar het kunnen inderdaad zo veel dingen zijn. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
mwah motorblok was goed schoon dus echt zweten/lekken lijkt me sterk.

En nee geen monteur. Wel algemene technische kennis/inzicht, maar dat is niet toereikend voor dit ;)

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05

hellknight

Medieval Nerd

Ik heb een dergelijk probleem ook wel eens met mijn vorige auto (Opel Astra) gehad, en daar bleek het uiteindelijk de brandstofpomp te zijn.

Your lack of planning is not my emergency

Pagina: 1