Reacties op tweakblogs uit - waarom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Lieve adjes/bloggers, :P

Regelmatig zie ik dat bloggers de mogelijkheid te reageren uitzetten op bepaalde blog-items. Nu vraag ik wel eens in een reactie of zelfs in een DM waarom ze dat doen, maar krijg zelden een bevredigend antwoord.

Druist het uitschakelen van de reactiemogelijkheid niet volledig in tegen het principe van een blog? Je hebt, wanneer je blogt, iets te vertellen aan de wereld. Je bent daarin afhankelijk van je lezers. Zoals collega Coltrui het zo mooi verwoordde:
Het tendensieuze 'ik blog voor mezelf' is quatsch in 't vierkant. Elke blogger wil gelezen worden. Wie dat als auteur tegenspreekt, is een huichelaar en moet een papieren dagboek beginnen of in een teksteditor gaan tikken.
Kortom, men schrijft om gelezen te worden. Waarom wil je dan je bezoekers het recht ontnemen om hún mening op te schrijven, juist op de plek waar die ertoe doet?

Waarom ís die mogelijkheid er überhaupt?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Wat heeft jouw "recht op reageren" in vredesnaam met het "gelezen willen worden" van de blogger te maken? :?

Leuk dat je quote dat iedere blogger blogt om gelezen te worden, maar waarom denk jij het recht te hebben om jouw mening onder iemands blog te spuien? :)

Maak je eigen blog dan maar over dat blog als je zo graag je mening wil ventilleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Omdat het ergens tussen drammerig en elitair ligt om jouw mening wel te willen ventileren, maar anderen dan niet toe te staan? :)

Wellicht geen LD-discussie ook trouwens.

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 26-04-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Die kunnen dan toch zelf een blog beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:51

crisp

Devver

Pixelated

Die mogelijkheid is er vanuit de gedachte dat een weblog een persoonlijk gedeelte is waarbij de blogger zelf kan bepalen wat hij wel en niet op zijn weblog wil (met inachtneming van de algemene voorwaarden die gesteld zijn aan het gebruik van de diensten van Tweakers.net).

Als je zelf een weblog installeert op een server of een dergelijke service afneemt bij een andere weblog-provider dan heb je doorgaans ook gewoon de mogelijkheid om reacties (per post) uit te schakelen, dus in die zin is het ook niets afwijkends.

Wellicht zit er meer achter het (vermeende) feit dat (bepaalde) tweakbloggers sneller genegen zijn om deze optie te gebruiken, maar dat is dan alsnog een persoonlijke keuze. Daar kan je het wel of niet mee eens zijn, maar het is niet aan ons (Tweakers.net) om daar iets tegen te doen.

Verder zie ik hier geen bug- of featurerequest in, dus een klein schopje naar Lieve Adjes :)

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:22:
Omdat het ergens tussen drammerig en elitair ligt om jouw mening wel te willen ventileren, maar anderen dan niet toe te staan? :)

Wellicht geen LD-discussie ook trouwens.
Niemand weerhoudt jou er van om je eigen mening te spuien? Alleen niet onder iemands blog, wat ik me heel goed voor kan stellen.

Gemiddeld genomen zijn reacties op blogs nou niet echt van om naar huis te schrijven en zou het persoonlijk zelf zeker een 'vlek op mijn mooie stuk proza' (mocht ik goed kunnen schrijven) vinden.

Een mooi geschreven verhaal is een kunst-vorm en moet je gewoon niet vervuilen door irritante mensen die "zo nodig zijn mening kwijt wil".

Ik vind het wel heel erg "mijn mening is zo, dus wil ik die feature weg hebben" en vind 't zelfs een beetje vreemd :?

[ Voor 7% gewijzigd door Osiris op 26-04-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Osiris schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:27:
[...]

Niemand weerhoudt jou er van om je eigen mening te spuien? Alleen niet onder iemands blog, wat ik me heel goed voor kan stellen.

Gemiddeld genomen zijn reacties op blogs nou niet echt van om naar huis te schrijven en zou het persoonlijk zelf zeker een 'vlek op mijn mooie stuk proza' (mocht ik goed kunnen schrijven) vinden.

Een mooi geschreven verhaal is een kunst-vorm en moet je gewoon niet vervuilen door irritante mensen die "zo nodig zijn mening kwijt wil".
Frappant dat dan juist de reacties die jij bedoelt niet verschijnen onder de stukken proza, en dat daarentegen de reactiemogelijkheid wel uit staat bij blogs waar duidelijk minder moeite in is gestoken.
Ik vind het wel heel erg "mijn mening is zo, dus wil ik die feature weg hebben" en vind 't zelfs een beetje vreemd :?
Dat is totaal niet het geval, ik was meer benieuwd naar de reden van de devvers om deze functie te implementeren. Crisp meldt al dat dat is omdat dat bij populaire blogsoftware ook zo is, soit. Daarnaast ben ik dus benieuwd naar de mening van individuele bloggers, maar aangezien die op een enkeling na ( ;) ) niet reageren...

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 26-04-2010 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Dat die optie erin zit, vind ik op zich niet zo erg. Zolang de auteur niet verzoekt om een mening in de vorm van een reactie, heb ik overigens zelf weinig drang om mijn krabbel onder een stuk te zetten die eigenlijk niks meer is dan een seintje dat ik het stuk gelezen heb.

Wat ik wel interessant vind is de beweegreden van de auteur om de mogelijkheid tot reageren uit te schakelen. Ik veronderstel dat dit topic ook vanuit die vraag is ontstaan, en niet zozeer vanuit de verwondering dat deze functie aanwezig is in de software? :)
We hebben daar waarschijnlijk allemaal wel een mening over, maar daarover hoeft voor mij hier niet openlijk gespeculeerd te worden. Voor je het weet, worden er concrete voorbeelden genoemd en verzandt het in persoonlijke opmerkingen, sommige Tweakertjes kennende. :P

CC, wellicht kan je er een blogentry aan wijden. :+ Ik gok dat je doelgroep vaker in die regionen rondstruint dan in LA... :P

[ Voor 7% gewijzigd door Coltrui op 27-04-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Waarom mensen dat doen? Omdat er veel negatief gereageerd wordt op Tweakblogs gok ik zo, wat de lol van het bloggen er (voor sommige mensen) aardig uit kan halen.

Zelf vind ik de helft van de lol in de reacties zitten, in de meeste gevallen dan, dus ik zal ze niet snel uitzetten als ik een blog plaats. Maar als een ander geen reactie wil, dan niet joh.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Mute schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:31:
Waarom mensen dat doen? Omdat er veel negatief gereageerd wordt op Tweakblogs gok ik zo, wat de lol van het bloggen er (voor sommige mensen) aardig uit kan halen.

Zelf vind ik de helft van de lol in de reacties zitten, in de meeste gevallen dan, dus ik zal ze niet snel uitzetten als ik een blog plaats. Maar als een ander geen reactie wil, dan niet joh.
Ik denk dat er vooral negatief wordt gereageerd op bepaalde codeblogs als de code die wordt getoont om van te janken is.

Veel personen verwachten (net als ik) een bepaald niveau van code :) En dan krijg je een sh*tstorm aan negatieve reacties.

[ Voor 6% gewijzigd door Snake op 27-04-2010 11:36 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Coltrui schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:26:
Zolang de auteur niet verzoekt om een mening in de vorm van een reactie (…)
En zelfs dan kan een in jouw ogen "vraag om mening" retorisch bedoeld zijn, wellicht slechts om de gedachten der lezer te prikkelen en hem aan het denken te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Osiris schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:10:
[...]

En zelfs dan kan een in jouw ogen "vraag om mening" retorisch bedoeld zijn, wellicht slechts om de gedachten der lezer te prikkelen en hem aan het denken te zetten.
Het sluitende aanhalingsteken rond die quote iets verder naar rechts zetten, als je gaat muggenziften, he :P
Punt is niet dat iemand van mening is dat hij het recht moet hebben om overal op te mogen antwoorden, maar wat iemand motiveert om de reacties uit te zetten. Althans, dat denk ik toch... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Topicstarter
Coltrui schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 11:26:
CC, wellicht kan je er een blogentry aan wijden. :+ Ik gok dat je doelgroep vaker in die regionen rondstruint dan in LA... :P
Aangezien je hier op heel tweakers letterlijk overal op kunt reageren, of het nou een profiel is, een nieuwsbericht, een review of een topic, vond ik het licht vreemd dat het zelfs mogelijk is om als schrijver van stukjes mensen de mogelijkheid te ontzeggen hun mening te spuien. Vandaar stond dit topic ook eerst in LD.

Naar de redenen van individuele bloggers ben ik niet meer benieuwd, ze vertikken het allemaal om per DM uitleg te geven, dus het is zeker geen blog waard.
Coltrui schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:29:
Punt is niet dat iemand van mening is dat hij het recht moet hebben om overal op te mogen antwoorden, maar wat iemand motiveert om de reacties uit te zetten. Althans, dat denk ik toch... :)
Stimmt. Ik heb ook echt niet de behoefte om overal op te reageren, maar wanneer dat niet kan begint het te jeuken. Zeker als de blogger in kwestie met grote regelmaat over iets controversieels of op een irritante manier blogt.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 27-04-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

CodeCaster schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:44:

Stimmt. Ik heb ook echt niet de behoefte om overal op te reageren, maar wanneer dat niet kan begint het te jeuken. Zeker als de blogger in kwestie met grote regelmaat over iets controversieels of op een irritante manier blogt.
Ik weet waarover je het hebt ;)
Ik beschouw een blogpost zonder mogelijkheid tot reactie dan ook als column in een geschreven dagblad. De enige manier om daarop commentaar te geven, is zelf in de pen te kruipen en op een meer private manier van antwoord dienen. Krijg ik geen antwoord, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die reageer optie kan je uitzetten speciaal voor alle Coltrui figuren.
Het is geen recht om te reageren, het is geen recht om overal je c&c te spuien.
Ik heb een deur in mijn huis, dit wil ook niet zeggen dat ik jou moet/wil binnen laten.

En zo kan je er zelf weer over bloggen en topics openen, je weer druk maken over die rare medetweakers.
De arme tweaker die niet durft te reageren op de befaamde Coltrui komt dan toch nog aan de beurt.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltrui
  • Niet online

Coltrui

iddqd

Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 08:51:
Die reageer optie kan je uitzetten speciaal voor alle Coltrui figuren.
Het is geen recht om te reageren, het is geen recht om overal je c&c te spuien.
Ik heb een deur in mijn huis, dit wil ook niet zeggen dat ik jou moet/wil binnen laten.

En zo kan je er zelf weer over bloggen en topics openen, je weer druk maken over die rare medetweakers.
De arme tweaker die niet durft te reageren op de befaamde Coltrui komt dan toch nog aan de beurt.
:)
Geen idee waar dat vandaan kwam, maar het klinkt nogal bitter en redelijk persoonlijk allemaal. Zelf reageer ik zelden op blogs, en ik heb al vermeld dat het niet gaat om de eis om overal op te kunnen reageren, dus waarom je 'Coltruifiguren' zou willen weren is me nogal vaag.

Hoe het ook zij, ik hoop dat het een beetje opluchtte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coltrui schreef op woensdag 28 april 2010 @ 09:06:
[...]

Geen idee waar dat vandaan kwam, maar het klinkt nogal bitter en redelijk persoonlijk allemaal. Zelf reageer ik zelden op blogs, en ik heb al vermeld dat het niet gaat om de eis om overal op te kunnen reageren, dus waarom je 'Coltruifiguren' zou willen weren is me nogal vaag.

Hoe het ook zij, ik hoop dat het een beetje opluchtte :)
Totaal niet persoonlijk: ik blog niet, en ken je ook niet persoonlijk.
Volg wel met veel plezier je blogs btw.
Maar ik kan de dag weer door :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 17:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

CodeCaster schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 23:44:

dat kan óók een bepaald doel zijn.. :) ;)

het is natuurlijk een populair idee bij veel jonge mensen om te denken dat ze _altijd_ hun weerwoord moeten geven op dingen 'waar ze het niet mee eens zijn' maar deel van een meer autoritaire visie is natuurlijk ook dat er een verschil is tussen diegenen die _mogen_ praten en door een andere groep 'toegehoord' dienen te worden, zónder weerwoord...

of je dat nu leuk vind of niet, of het erhéél erg mee 'oneens' bent is dan niet zo belangrijk, je hebt het 'recht' niet mee te praten op een gelijk niveau...
Hoe 'onpopulair' dat idee veelal is bij jongeren, die ook van nature een meer progressieve houding hebben, veel systemen in het onderwijs, bedrijfsleven en op andere punten in de maatschappij waar een duidelijke 'gezagsverhouding' bestaat geldt dat zo en hoevaak er ook 'altarnatieven' bedacht zijn in de vorm van 'rangen- en klassenloze maatschappelijke indeling, bleek ook dat weer zn nadelen te hebben en blijkt op veel punten die 'autoritaire visie' niet totaal 'idioot'.

Heel eerlijk gezegd heb ik wel begrip voor die houding ... ik blog zelf niet en denk dat als ik het zou doen liever gewoon ook reacties via 'reactiepanelen zou hebben, maar ik weet ook van communicatie op internet dat er volop momenten zijn waar bepaalde 'quereleante' types die continue dingen 'ter discusie willen stellen' verschrikkelijk ergerlijk zijn... juist ook wanneer iemand een bepaalde uitgesproken mening heeft of een standpunt inneemt dat mogelijk ook veel 'luidruchtige' tegenstanders kent.
Of je het met een keuze om dan reacties niet toe te staan eens bent of niet, of je dat de 'juiste' beslissing vind is dan eigenlijk niet heel erg van belang, omdat dat een persoonlijke keuze is van iemand, en mensen nu eenmaal andere keuzes treffen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Pagina: 1