[Programmeren Algemeen] Hoe leer ik programmeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• one-piece
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 13:31
Hoi!

ik ben nu een tijdje bezig met de scripttaal 'Autohotkey' en heb daar al enkele dingen mee gemaakt, waaronder een backup tooltje en een 'systeemscan' utility. Ik wil echter veel meer..

Ik ben rond gaan kijken wat de beste taal is om mee te beginnen als je, zoals mij, verder geen ervaring hebt met programmeren. Op verschillende websites wordt Python dan toch wel het meest genoemd.

Ik denk dat ik sowieso een boek nodig hebt wat bepaalde termen uitlegd die ik inmiddels ook al tegengekomen ben maar van de meeste echt niet weet wat het betekent. Dit zijn dan termen als arrays en classes, zo even uit mijn hoofd.

Wellicht adviseren jullie me wel om me juist met een andere taal bezig te houden, ook dit hoor ik dan graag.. Ik wil me gewoon graag in de wondere wereld die programmeren heet storten en gebruik daarvoor het liefst de 'beste' taal. Het grootste voordeel van Python leek me echter dat het cross-platform is maar wellicht zijn er meer en betere?

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Het ligt er heel erg aan wát je wilt maken. Ik vind Java ook wel een goede starter. Vrij basic, je leert de basis van het OOP (Object georiënteerd programmeren) en je kunt er behoorlijk veel mee (websites bouwen, apps maken voor je PC, apps maken voor telefoons (o.a. Android)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Zou ook voor java gaan. Daar heb ik het het eerste half jaar van de opleiding informatica ook mee geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:50
Ik denk ook dat het vooral ligt aan wat je wilt maken. Als je daar geen idee over hebt en gewoon wat wilt uitproberen dan maakt het eigenlijk niet veel uit welke taal je gebruikt.

Zodra je 'kunt' programmeren is het vaak een eitje om over te stappen op een andere taal (uitzonderingen daargelaten). Het moeilijke gedeelte is niet de taal die je gebruikt, maar wat je ermee doet. Als je bijvoorbeeld een programma in Java hebt gemaakt, dan zal het geen moeite zijn om datzelfde programma in Visual Basic.NET of C++ of iets dergelijks te maken. De syntax van een taal leer je vanzelf wel door het gewoon veel te gebruiken.

Ik zou zelf C#.NET aanraden. De syntax is vrijwel hetzelfde als java, maar ik vind het gewoon wat makkelijker te gebruiken, vooral de editor vond ik stukken beter. Dat is natuurlijk mijn mening, er zijn ook voordelen aan java (cross-platform etc). Misschien kun je ze gewoon allebei gebruiken, ik denk niet dat het slecht is om twee talen tegelijk te leren, dan leer je meteen dat de meeste talen toch wel hetzelfde kunnen, alleen heten veel dingen net ietsje anders...

[ Voor 27% gewijzigd door NickThissen op 26-04-2010 19:22 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Java is ook wel een goede taal om mee te beginnen, ondanks dat deze taal heel uitgebreid en best ingewikkeld is. Als je namelijk doorzet met Java en het leuk vindt, dan is programmeren wel iets voor je. Als je na drie dagen al denkt: 'dit is allemaal te moeilijk, ingewikkeld en duurt me te lang', dan weet je dat programmeren niks voor je is ;) :P.

Waarschijnlijk zullen er leden komen die Java gaan afzeiken, iets wat nogal 'populair' schijnt te zijn. Maar desondanks is Java in mijn ogen een goede taal om mee te beginnen, er zijn genoeg boeken en tutorials over beschikbaar én het is een taal waar je echt iets mee kan. Er zijn verschillende (grote) stukken software/programma's in Java geschreven.

Het beste leer je door niet alleen de theorie te lezen en de voorbeelden (na) te maken, maar door programma's te bedenken en schrijven die niet in het boek staan. Natuurlijk is er al veel software beschikbaar (bedenk maar eens iets wat er nog niet is...) maar het is ook goed om al bestaande software 'na te maken' (voor jezelf natuurlijk, niet om uit te geven ofzo).

In ieder geval succes gewenst :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Al gezocht? ;)

Kort antwoord: er is geen ideale taal om te beginnen, pak er gewoon een waar je je goed bij voelt of die je ook maar enigszins bekend is, en koop daar een boek over.

Lang antwoord: zie de tig topics in de search. :)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:50
Het eerste wat je los moet laten is dat "een taal leren" niet gelijk is aan "leren programmeren". Als je eenmaal kunt programmeren, maakt het niet meer uit in welke taal je dat doet. Of dat nou Python of LOLCODE is, het maakt niet uit. Dat er nou logischere talen zijn om mee te beginnen is weer wat anders. Zo kun je m.i. beter beginnen met een managed taal die wat meer voor jou regelt, zodat je jezelf niet meteen hoeft te vermoeien met memory management of je eigen exception afhandeling. Naar mijn mening kun je dan inderdaad beter beginnen in Python, C# of Java.

Je zult moeten leren programmeerproblemen doorgronden en een logische denkwijze aannemen. Er zijn hier ongetwijfeld meerdere boeken voor, zoals Knuth met "The art of programming". Staan vast nog wel meer in het Centraal Boekentopic hier op GoT

[ Voor 25% gewijzigd door fiftyhillswest op 26-04-2010 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
offtopic:
Meest epische programmeertaal ooit _O-

HAI
CAN HAS STDIO?
I HAS A VAR
IM IN YR LOOP
UPZ VAR!!1
VISIBLE VAR
IZ VAR BIGR THAN 10? GTFO. KTHX
KTHX
KTHXBYE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickThissen
  • Laatst online: 09-09 10:50
Ten slotte raad ik je aan om jezelf een klein projectje te geven. Gewoon maar wat tutorials volgen op internet is saai en je zult snel denken "wat heb ik hier nou aan" en het opgeven. Als je jezelf een klein projectje geeft, wat je graag wilt afmaken, dan zul je toch vaak doorzetten. Je zal altijd wel tegen iets aanlopen wat te moeilijk lijkt, maar je zult zien dat je na een tijdje vanzelf dat project weer oppakt, en vaak los je het dan wel op. Als je tegen een zelfde probleem aanloopt bij een suffe tutorial dan zul je echt niet een dag later denken "hey, zal ik die tutorial nog eens proberen.."

Ik zelf ben bijvoorbeeld begonnen met een script-editor voor een spel te schrijven (eigenlijk gewoon een textbox met wat extra functies speciaal voor die script taal). Het stelde absoluut niets voor nu ik er op terug kijk, maar in die tijd liep ik na 5 minuten steeds weer op een nieuw probleem, wat steeds weer onmogelijk op te lossen leek. Maar dan ga je eens rondkijken, googlen, desnoods op een forum vragen, en dan los je dat probleem weer op (en loop je tegen het volgende aan ;)).
Na een tijdje had ik zelf ook door dat mijn programma redelijk crap was en ben ik gewoon overnieuw begonnen, dit keer in een andere taal. Dit heb ik zo'n 3 keer gedaan en toen had ik geen zin meer in dat programma _/-\o_
maar ondertussen had ik wel een goede basis om te kunnen programmeren. Na een tijdje begin je vanzelf structuur te zien in elke taal, en dan begin je het echt te begrijpen en kun je ook wat echt nuttige dingen maken.

[ Voor 44% gewijzigd door NickThissen op 26-04-2010 19:28 ]

Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fiftyhillswest
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:50
offtopic:
Ze hebben nu zelfs SQL ondersteuning :P

CAN HAS SQL?
DBASE IZ GETDB('db/lcsn.db')
FUNNAHS IZ DBUCKET(&DBASE&,"CAN I PLZ GET * ALL UP IN lollit")
IM IN UR FUNNAHS ITZA TITLE
VOTEZ IZ &TITLE#ups& - &TITLE#downs&
...

[ Voor 5% gewijzigd door fiftyhillswest op 26-04-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• one-piece
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 13:31
ontzettend bedankt voor de reakties, ik kwam Java inderdaad ook al eens tegen maar had ook gelezen dat dit door de meeste mensen als een best gecompliceerde taal wordt gezien.. Pyton daarentegen schijnt als een veel makkelijkere/ logischere taal gezien te worden en 'voelt' daarom het beste..

@NickThissen; wat je zegt herken ik nu al, wat ik tot nog toe gemaakt heb was ook niet in een dag klaar, om het af te krijgen heb ik menig uurtje op Google en in de help files doorgebracht ;-)

Begrippen als OOP begrijp ik inderdaad nog niet, ik zal eens in dat boeken topic kijken, ik wist niet dat die bestond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davio
  • Laatst online: 06-01 16:46
jip_86 schreef op maandag 26 april 2010 @ 19:19:
Zou ook voor java gaan. Daar heb ik het het eerste half jaar van de opleiding informatica ook mee geleerd.
Dit geldt ook voor mij, in 2002 kregen wij eerste jaar informatica ook Java.

Ook al gebruik ik nu veel meer C#, de object-geörienteerde programmeerwijze die ik toen geleerd heb gebruik ik nog steeds.

Daarbij is de Java SDK gratis te downloaden en te gebruiken, voor C# heb je Visual Studio nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:29

Sebazzz

3dp

Davio schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:08:
[...]
Daarbij is de Java SDK gratis te downloaden en te gebruiken, voor C# heb je Visual Studio nodig.
Visual C# Express is gewoon gratis, en biedt veel wat Visual Studio ook biedt. Inclusief een server explorer, ASP.NET ondersteuning, en een Forms editor.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Davio schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:08:
[...]

Dit geldt ook voor mij, in 2002 kregen wij eerste jaar informatica ook Java.

Ook al gebruik ik nu veel meer C#, de object-geörienteerde programmeerwijze die ik toen geleerd heb gebruik ik nog steeds.

Je hebt sinds 2002 ook niet meer naar C# gekeken blijkbaar, want de versies 2005, 2008 en 2010 van Visual Studio zijn ook in Express-varianten beschikbaar: gratis, en nauwelijks beperkt qua functionaliteit.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Cubic X schreef op maandag 26 april 2010 @ 19:20:
Waarschijnlijk zullen er leden komen die Java gaan afzeiken, iets wat nogal 'populair' schijnt te zijn.
Waar? Hier?

De reden waarom dit soort topics, zoals eerder al aangegeven werd, op slot gaan is omdat iedereen in zo'n topic zijn/haar favo taaltje komt roepen en daar is vaak 0 onderbouwing bij of weinig inhoudelijk over te discussiëren. Je kunt leren programmeren in zowat elke taal, alleen zal bij de een de leercurve wat steiler zijn dan de ander. Maar een taal kies je ook a.d.h.v. eisen die je hebt; en dat iets wat TS voor zichzelf zal moeten afwegen. Daarna is 't een kwestie van pootjebaden met een paar taaltjes en de taal kiezen die je 't meest bevalt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.