Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geluid TV op boxen via HTPC

Pagina: 1
Acties:

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11 13:54
Ben vandaag bezig geweest met wat spullen voor een media center PC. Ik heb hier een:

- MSI Media Life HTPC met de volgende aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/205ehwz.jpg

- Panasonic TH-42PX80EA met de volgende aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://i.testfreaks.co.uk/images/products/600x400/126/panasonic-th-42pz80.3770238.jpg

- En een oud camebridge soundworks FPS-1600 setje met de volgende aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: http://resources.vr-zone.com/image_deposit/up2/1229266991a836d0e736.jpg

Het geluidssetje is aangesloten d.m.v. twee minijack - tulp verloopkabels op de HTPC. Dit werkt prima (surround heb ik NIET nodig, als maar alle 4 de speakers werken).

Mijn vraag is heel simpel; Ik wil het geluid als ik TV kijk ook via de speakers laten lopen. De TV heeft gewoon audio out maar zover ik zie heeft de HTPC geen audio in.

- Hoe krijg ik het TV geluid ook op de speakers?
- Is er een mogelijkheid om dit via scart te doen?
- Via HDMI lijkt me niet mogelijk omdat HDMI geluid op de TV alleen in gaat en vanaf de HTPC alleen out?
- De TV heeft maar 2 audio uitgangen anders had ik de speakers daaraan kunnen vasthangen en via HDMI alsnog geluid kunnen krijgen.

Zeer bedankt alvast! :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Dat setje is volgens mij niet geschikt voor meerdere apparaten, het is dus of de tv of de htpc. Ik neem overigens aan dat wanneer je tv kijkt, je de htpc niet gebruikt... waarom wil je dan in hemelsnaam het geluid van de tv naar de htpc sturen, dat moet toch naar de versterker?

Je probleem kan dus opgelost worden door een audio schakelaar/switch te gebruiken want het is of de htpc die de versterker gebruikt, of het is de tv, je kijkt iig niet allebei tegelijk toch? Of een versterker aanschaffen waar je meerdere apparaten tegelijk op aan kunt sluiten.

Je zou ook nog kunnen proberen het geluid van de htpc via hdmi naar de tv, daarna de tv naar de versterker doorlussen dmv 3,5 jacks... dan heb je alleen geen 5.1 uit de htpc, dus is niet ideaal maar dat zou je dan wel afkunnen met de middelen die je al hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door MicGlou op 26-04-2010 19:15 ]

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11 13:54
MicGlou schreef op maandag 26 april 2010 @ 19:11:
Dat setje is volgens mij niet geschikt voor meerdere apparaten, het is dus of de tv of de htpc. Ik neem overigens aan dat wanneer je tv kijkt, je de htpc niet gebruikt... waarom wil je dan in hemelsnaam het geluid van de tv naar de htpc sturen, dat moet toch naar de versterker?

Je probleem kan dus opgelost worden door een audio schakelaar/switch te gebruiken want het is of de htpc die de versterker gebruikt, of het is de tv, je kijkt iig niet allebei tegelijk toch? Of een versterker aanschaffen waar je meerdere apparaten tegelijk op aan kunt sluiten.

Je zou ook nog kunnen proberen het geluid van de htpc via hdmi naar de tv, daarna de tv naar de versterker doorlussen dmv 3,5 jacks... dan heb je alleen geen 5.1 uit de htpc, dus is niet ideaal maar dat zou je dan wel afkunnen met de middelen die je al hebt.
Omdat ik eindeloos wil switchen tussen pc en tv. Dan is het lekker als je het geluid vanaf beide kan hebben. Is het niet zo dat de HTPC de versterker is in dit geval?

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-11 18:37
Barre_Code schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:43:
[...]

Omdat ik eindeloos wil switchen tussen pc en tv. Dan is het lekker als je het geluid vanaf beide kan hebben. Is het niet zo dat de HTPC de versterker is in dit geval?
Nee, een htpc is geen AV-versterker, dat is het medium waarmee je muziek en films afspeelt. De htpc verstuurt dus signalen naar een eventuele versterker, tis geen verdeelkast voor audio- en/of videosignalen. 8)7 Als de htpc zelf al een versterker is, dan had je de speakers toch direct aan de htpc kunnen hangen? De aanwezige geluidskaart heeft maar een heel beperkt vermogen, ik dachts zelfs dat de meeste 'versterkers' maar maximaal 5watt kunnen uitsturen. Daarom zie je dus ook bijna altijd waarom pc-speakers een voeding hebben, dat is voor de interne versterker, anders klinken de speakers net als een wekkerradio met het vermogen wat uit de pc komt.

Je wilt iets wat gewoon niet kan met de spullen die je hebt, je versterker is alleen geschikt om 1 apparaat tegelijk aan te kunnen sturen. Je zal dus altijd kabels moeten wisselen, of je moet gewoon geschikte middelen aanschaffen waarvan een audioswitch waarschijnlijk het goedkoopst is maar niet de beste oplossing. Het beste is om een leuke AV-versterker aan te schaffen...

[ Voor 14% gewijzigd door MicGlou op 27-04-2010 10:16 ]