Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen!

Ik heb dringend jullie hulp nodig, want ik ben helemaal vastgelopen..! :s
Ik heb alle topics over dit onderwerp al gelezen, maar ik kom er niet uit.. :o
Het zit zo: ik woon in een studentenflat waar we gebruik maken van Surfnet.
Elke kamer heeft zijn eigen aansluiting met bijbehorende gegevens.
Voor mij zijn dit:

IP-adres: 195.***.***.**
Subnetmasker: 255.255.255.0
Gateway: 195.169.207.254
Host: vhe-384109
Domein: sshn.nl
DNS-server nummer 1: 131.174.78.16
DNS-server nummer 2: 131.174.78.17

Nu wil ik mijn router (Linksys WRT54GH) instellen als gateway om zo met mijn laptop én telefoon draadloos te kunnen surfen.

De volgende instellingen heb ik al veranderd in de router:
Bij 'internet connection' heb ik de bovenstaande gegevens ingevuld.
Ik heb de DHCP-server uitgeschakeld.
(Het lokale IP-adres heb ik op 192.168.1.1 gelaten)

Na al deze instellingen te veranderen en alle topics af te speuren, ben ik ten einde raad..!
Kunnen jullie me helpen??

Groeten, Jelmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ten eerste, haal je ip even weg want dat is niet handig om openbaar op een forum te zetten ;)

Verder moet je aan de WAN kant kiezen voor static ip of iets in die richting. Aan de LAN kant echter zou ik DHCP gewoon aan laten staan. Doe je dat niet dan moet je alle clients namelijk ook static configureren en dat is niet zo handig waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcio
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-08 13:48
wat je ook kunt doen, eerst de apparaten dynaisch een ip laten krijgen. en daarna handmatig statisch maken, zo kun bijv alleen je eigen apparatuur static zetten en als je bezoekers hebt die er op inloggen als dynamisch houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15
Om je dan nog wat verder te helpen, zorg ervoor dat de router met de internetaansluiting aangesloten zit op je aansluiting (ook wel WAN genoemd).

Is het op dit moment zo dat je bij die aansluiting van de studentenflat alleen je PC hoeft aan te sluiten en het werkt? Dus krijgt de PC dan via DHCP een adres toegewezen of moet je met de hand die gegevens invullen?

Ga in de linksys naar Basic setup en stel daar achter "Internet Connection Type" in: "Automatic Configuration - DHCP" als je niets hoefde in te stellen bij je computer en "Static IP" als je die gegevens die je noemde wel in moest stellen.

Wanneer je wel iets in moest stellen koos je voor static. Je kan dan nu de gegevens invullen die je eerder opnoemde.

Als het goed is kan je de router nu als gateway gebruiken naar je internet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Bedankt voor jullie snelle reacties! :)
De server hier werkt niet met DHCP, ik moest zelf die gegevens invoeren in mn pc.
Dus ik heb bij internet connection die gegevens ingevuld. Ook die host en domein heb ik ingevuld, ook al was dat niet verplicht volgens de basic setup. Verder heb ik het lokale IP-adres van mn routertje op 192.168.1.1 gelaten. Ik heb die eens veranderd in het IP-adres wat ik hier op papier heb staan. Maar dan kom ik niet meer in de router.. :s Terwijl ik wel het nieuwe IP-adres invul in de URL-balk.. Hoe kan dat??
Ik heb dus de DHCP-server van mn router uitgeschakeld om hem te laten fungeren als gateway, dat is goed toch? Trouwens, moet het kabeltje in de Internet-poort van mn router/gateway of in 1 van de 4 LAN-poorten?!

Hebben jullie nog suggesties? (a)

Groeten, Jelmer

Ps. Ik ga morgen voor een week op vakantie. Dus over een week ga ik er weer mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je een nieuw ip ingevoerd hebt zul je de pc waarmee je hem benaderd ook even in dat subnet moeten zetten want anders krijg je inderdaad geen connectie.

Maar sowieso moet je het ip wat je hebt gekregen enkel aan de WAN kant (Internet Setup) instellen. Aan de WAN kant moet je gewoon een eigen intern ip gebruiken. Het kabeltje moet in de Router / Gateway aansluiting trouwens in jou geval.
Pagina: 1