Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb net een nieuw systeem in onderdelen geassembleerd en kom het volgende probleem tegen. De Q9550 geeft in geen enkel progje de juiste temps aan van core 0 en 2. Die staan op een min. vast van 42 en 44 graden. Ze worden tijdens de stress wel heter, dan lopen ze in bijv. coretemp wel op, maar nooit onder deze waardes. Terwijl toen ik het systeem net opgebouwd had 2 weken geleden de cores allemaal rond de 29 a 30 graden lagen, en gewoon opliepen en weer zakten naar ongeveer deze waardes. De cores 1 en 4 zijn nu idle 30 graden gem., dus die zijn gewoon in orde.

Mijn vraag is: ligt dat nu aan de processor of aan het moederbord? Ik zie veel op internet dat de Q95 serie last heeft van brakke sensors, maar alternate helpdesk zegt dat alleen het mobo de waardes meet. Wat is waar? Ik heb de proc. en de mem al RMA gestuurd naar azerty, die hebben getest en zeggen dat er niks mis is met de proc. en mem.

Kan iemand mij helpen?
alvast bedankt!
Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Ook in het bios gekeken? Staat ie daar ook op min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 18:10
De sensors zitten in je cpu, als ze echt kapot zijn zullen ze waarschijnlijk maar 1 waarde aangeven.
Aangezien je andere cores idle 30 graden zijn, lijkt het mij een beetje te groot verschil naar 42/44.
Zoals plakjekaas ook zegt, kijk even in je BIOS bij Cpu temps.
En wat als je je cpu koeler wat harder op de cpu drukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Grote kans dat de sensors gedeeltelijk corrupt zijn, komt veel vaker voor bij de Q9xxx serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties.

Er zit nu even een stockkoeler op de processor en in de bios is de current cpu temp nu 39 graden. Er staat in mijn gigabyte bios maar 1 waarde (zal wel een gemiddelde waarde zijn) en geen 4 cores apart. De koeler zit goed op de processor geklikt en kan niet verder.

Is het feit dat misschien er 2 brakke sensors opzitten een reden om de proc. RMA te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Bij mij blijven er 2 cores altijd op 50 graden staan tenzij ik ze het flink heet maak m.b.v. prime95, alle cores gaan dan naar 65 graden (bij een 40 % overklok).

Ik zou me er maar niet teveel van aantrekken. Ik zou hem zelf niet RMA sturen.

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:48
Kan je de CPU niet bij een vriend of kennis inprikken, om te kijken of ' ie daar hetzelfde doet? Indien wel, mag je de CPU RMA sturen, vind ik.
Welke progjes heb je allemaal gebruikt? coretemp, speedfan, everest, realtemp, SiSoftsandra,PC wizzard 2010??

Alleen ben ik er nog niet uit, waar je ze nu gekocht hebt?? Je hebt het over de helpdesk van Alternate, en RMA sturen naar Azerty 8)7

[ Voor 1% gewijzigd door roland kroes op 26-04-2010 20:20 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:17:
Mijn vraag is: ligt dat nu aan de processor of aan het moederbord?
De processor, komt veel vaker ook niets ernstigs en maakt voor de rest ook niet uit.
Ik zie veel op internet dat de Q95 serie last heeft van brakke sensors, maar alternate helpdesk zegt dat alleen het mobo de waardes meet.
Elke core heeft een eigen sensor (Tjunction) en de mobo heeft één sensor voor de CPU (Tcase)

Maar ja niks om je zorgen over te maken en je bent imo gek om hem RMA te sturen aangezien het niet eens een probleem te noemen is en je dan zonder zit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan laat ik het er maar bij, het maakt mij ook niet echt zoveel uit, maar vroeg me af of het kwaad kon.

Ik heb het complete systeem in onderdelen bij azerty gekocht, maar alleen het moederbord bij alternate omdat azerty dat niet (snel) kon leveren.

groeten
Dick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ roland kroes:
ik heb alle programma's die je opnoemt wel geprobeerd, maar allen gaven dezelfde waardes voor core 0 en 2. Wel raar dat die gast van de helpdesk van alternate stug bleef volhouden dat er helemaal geen sensors in de processor zitten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-09 18:10
Die zitten er wel degelijk, als er maar 2 sensors corrupt zijn, zou ik de cpu persoonlijk niet terugsturen. Dan zit je weer een week of 2 zonder cpu, en bij Alternate wel langer.
Als 'ie voor de rest gewoon stabiel loopt en geen andere mankementen vertoont, wat maken die 2 temps dan uit, gebruik de resterende 2 sensors dan gewoon, veel scheelt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties. Ik heb het allemaal maar zo gelaten, de proc (en het hele systeem) lopen nu erg stabiel en de temp lopen wel op bij stressed, dus de max temps. kan ik goed in de gaten houden, dus dat moet geen probleem opleveren.

groeten
Dick
Pagina: 1