Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
23 maanden terug heb ik bij MyCom een Canon S5 fotocamera gekocht. Heb er inmiddels aardig wat accesoires voor, dus ben van plan hem voorlopig nog te gebruiken.

Dit toestel vertoont sinds gisteren een raar elektronisch defect (het achterschermpje werkt alleen in playback modus, niet bij opname). Het is niet door verkeerd gebruik gekomen (val/zand/water/etc).

Hoe zit het nu met de garantie? MyCom geeft 12 maanden, dus ik dacht de pineut te zijn, maar iedereen om me heen zegt "heb je Radar/Kassa/Consumentenrubriek niet gezien? Je hebt recht op 2 jaar garantie op je camera!".

Als ik nu bij MyCom ben, waar kan ik me dan op beroepen zodat ik niet met een kluitje in het riet wordt gestuurd? Of moet ik gelijk naar Canon Nederland gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou zeggen lees Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten eens door en dan met name het stukje over garantie.

Daar staat denk ik genoeg info in om een wat beter beeld te krijgen van hoe dit soort zaken in Nederland geregeld is :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Je weet ook zeker dat je niet per ongeluk naar de 'andere display' hebt geschakeld? Het klinkt namelijk niet echt als een hardware-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:50:
Je weet ook zeker dat je niet per ongeluk naar de 'andere display' hebt geschakeld? Het klinkt namelijk niet echt als een hardware-probleem.
Heb ik me suf naar gezocht, maar niet gevonden. Er is geen optie mogelijk waarbij het schermpje uit blijft in de opname-stand, maar in wordt geschakeld met afspelen.
Daarbij gebeurde het van het ene op het andere moment, hij bleef opeens zwart - ik had niet in een menu lopen hannesen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
Heb je al eens geprobeerd om de camera volledig te resetten naar fabrieksinstellingen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trefwoord
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:16

Trefwoord

blader, blader...

En in de opnamestand heb je ook geen beeld in de zoeker? Als dat wel zo is dan kun je met één of meer drukken op de display knop weer beeld op het grote scherm krijgen. Als je niets ziet is er misschien wel een hardware probleem.

...gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In dit geval dus het "disp" knopje rechts onderaan naast het LCD scherm: http://a.img-dpreview.com...mages/CanonS5_Inhand1.jpg

Maar genoeg over de technische kant, dit is SF. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

Roytoch

Nietes

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:17:
Maar genoeg over de technische kant, dit is SF. :)
Waarom de technische kant direct laten varen? Beetje onzinnig om het op garantie (SF) te gooien als er een kans is dat het met wat knopjesgerommel of een harde reset weer verholpen is lijkt me.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True, maar ik beschik over iets meer kennis met betrekking tot fotografie dan de gemiddelde gebruiker en het is of het disp knopje of een hardware probleem. Het disp knopje hebben we inmiddels uitgelegd, dus we horen snel genoeg of dit de oplossing was.

Een tweede probleem zou kunnen zijn dat de ccd defect is, maar dan zou ik paarse strepen verwachten (icm beeld tijdens de opname). Uit de OP maak ik op dat de camera wel kan fotograferen, maar gewoon geen beeld geeft tijdens de opname. De beruchte Sony CCD is het dus ook niet (al twijfel ik of die niet alleen in de S2 zat). Het volgende standaard probleem is een defect LCD, maar dat kun je soort van uitsluiten als je wel kunt terugkijken ;)

Ik ben dus echt niet bereid om mee te denken over een technische oplossing, maar de camera zal sowieso naar Canon moeten en het klinkt mij niet als een veel voorkomend probleem. Vandaar dat ik denk dat het goed is om de technische optie buiten beschouwing te houden :)

Maar goed, de TS zou zeker een harde reset nog even moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Trefwoord schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:14:
En in de opnamestand heb je ook geen beeld in de zoeker? Als dat wel zo is dan kun je met één of meer drukken op de display knop weer beeld op het grote scherm krijgen. Als je niets ziet is er misschien wel een hardware probleem.
Wel beeld in de zoeker, maar met het DISP knopje spelen geeft geen goed resultaat: zodra het display naar het externe schermpje moet gaan, worden beide (dus ook de zoeker) zwart. Nog twee keer drukken en dan keert het beeld netjes terug in de zoeker. Het knop-drukken wordt elke keer netjes bevestigd door een biepje.

In de afspeel-modus werkt het allemaal wel zoals verwacht en gaat het beeld van de zoeker naar het schermpje, bij nogmaals DISP drukken komt er wat extra info op het beeld en bij een derde keer gaat het scherm op zwart en is alleen de zoeker actief.

Overigens veel dank voor het "technisch" meedenken, ook in SF: het zal me toch niet graag gebeuren dat ik in de winkel sta en het probleem is met twee knopjes klikkerdeklik opgelost...

EDIT: nog even zoeken naar "factory-reset" ...

EDIT2: iets beters dan "reset all" in het interne menu heb ik niet kunnen vinden. Volgens mij verandert dit alleen de verschillende settings die je zelf in deze menus kunt veranderen en die heb ik natuurlijk al uitputtend doorzocht. Het resultaat van deze reset is helaas nul.
Batterijen zijn er al uit geweest (maar niet de kleine) en de mij bekende reset-mogelijkheden van Canon (menu knop lang indrukken, batterijen er uit en aanzetten etc) werken niet met deze S5.

EDIT3: nog een sd-kaartje met de laatste CHDK firmware geladen, in de hoop hier een optie te vinden welke betrekking heeft op beeldscherminstelling: niks.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Heb je CHDK ooit eerder gebruikt? Wellicht dat er op de een of andere vage reden een bepaalde setting is weggeschreven ergens. Kijk ook eens even goed onder een paar verschillende hoeken naar je display wanneer deze beeld hoort te geven. Als alleen het backlight uitstaat maar het schermpje verder beeld geeft zou je tenminste wel wat moeten zien veranderen. Als je dat ziet moet je even zoeken of je de brightness van hte scherm kan instellen. Heb je dat niet, vertel dan even je firmwareversie, ik heb nog een debug-build liggen voor de S5 waarin je zelf de brightness van je schermpje in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:28:
Heb je CHDK ooit eerder gebruikt? Wellicht dat er op de een of andere vage reden een bepaalde setting is weggeschreven ergens.
Ja, heb ik gebruikt, maar niet recent en niet toen dit probleem zich voordeed. En ik meen dat CHDK niets permanents kan doen, maar wie weet...?
. Als je dat ziet moet je even zoeken of je de brightness van hte scherm kan instellen. Heb je dat niet, vertel dan even je firmwareversie, ik heb nog een debug-build liggen voor de S5 waarin je zelf de brightness van je schermpje in kan stellen.
Ik heb 1.01b. Maar het schermpje staat helemaal uit, heb ook in het donker even gekeken (soms is een zwart beeld niet echt uit, maar brand het met de kleur zwart) en er is geen twijfel mogelijk, het scherm staat volledig uit.

Het meest vreemde is natuurlijk dat het met playback allemaal wel prima functioneert. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vburen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:46

Vburen

<omdat het kan>

Sinds +- een half jaartje geleden heeft Europa besloten dat elk elektronisch apparaat minimaal 2 jaar mee moet gaan (bij normaal gebruik) en zonder kosten voor de klant.
dat betekend dat IEDERE fabrikant 2 jaar garantie nu heeft, ongeacht wat zij beweren.
als je het toestel bij een grote retailer gekocht hebt, dan weten zij hiervan en claimen zij 2 jaar garantie voor jou als klant. (zo ook de zaak waar ik werkzaam ben; --ik ben toch niet gek--) .
de nederlandse wetgeving is ondergeschikt aan de europese op dit gebied.

<omdat het kan>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:22
@Vburen: als Europa dat besluit is iirc de vervolgstap dat de landen dat in nationale wetgeving moeten overnemen. Zolang DAT niet gebeurt is heb je nog steeds 1 jaar garantie. En wellicht kun je in een rechtzaak proberen hard te maken dat het twee jaar had moeten zijn, maar dan ga je er een erg ingewikkelde en dure rechtzaak van maken. Maar goed, 100% zeker hoe dit nu werkt weet ik niet.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vburen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:46

Vburen

<omdat het kan>

coyote1980 schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 08:39:
@Vburen: als Europa dat besluit is iirc de vervolgstap dat de landen dat in nationale wetgeving moeten overnemen. Zolang DAT niet gebeurt is heb je nog steeds 1 jaar garantie. En wellicht kun je in een rechtzaak proberen hard te maken dat het twee jaar had moeten zijn, maar dan ga je er een erg ingewikkelde en dure rechtzaak van maken. Maar goed, 100% zeker hoe dit nu werkt weet ik niet.
misschien had je niet mijn bericht goed begrepen; de Europese wetgeving is echt belangrijker dan de Nederlandse, inderdaad is het zo dat veel fabrikanten/importeurs zich achter de Nederlandse wetgeving proberen te schuilen --helaas--.
Maar verder had ik ook al gezegd dat ik bij een grote retailer werk; wij kunnen dus iets meer invloed uitoefenen dan een particulier.
Daar moet ik dan gelijk bijvoegen dat je met een simpele rechtsbijstand ook een heel eind komt; ook bij ons zie ik helaas maar al te vaak dat er extra middelen worden ingezet voor de klanten die de meeste heisa schoppen. ik had dit graag anders gezien, maar het is niet anders.

<omdat het kan>

Pagina: 1