Nieuwe kast + Koeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Beste tweakers, ik ben van plan om een nieuwe kast + een koelsysteem te halen.

Namelijk het volgende setje:
http://azerty.nl/winkelma...42465]=1&product[80155]=1

Of op tweakers.net:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 Zwart€ 58,-€ 58,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 48,-€ 48,-
1Scythe Kama Flow 2 80mm - 1400RPM, 80mm€ 6,34€ 6,34
1Scythe Kama Flow 2 120mm - 1400RPM, 120mm€ 9,50€ 9,50
1Scythe Kama Wing Silver€ 2,33€ 2,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 124,17

*De 120mm fan is 1200RPM.. deze stond niet op tweakers.net's pricewatch. Even vergelijkingsmateriaal toegevoegt.

Het word gebruikt ICM deze hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 435€ 66,01€ 66,01
1Asrock M3A770DE€ 54,91€ 54,91
1Club3D HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 48,-€ 48,-
1Samsung SH-S223F€ 18,40€ 18,40
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 43,-€ 43,-
1Silverstone Strider Essential 400W€ 37,45€ 37,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 267,77

*Ik wil er over een onbepaalde tijd nog een Phenom II X4 processor in bouwen
**Stock cooling nu, word later WSS een Scythe mugen 2 rev. b. Gaat dit passen?
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,90€ 32,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 32,90

Nou wou ik graag weten wat tweakers hier van vind :)

De case komt met 3, 120mm fan's waarvan 1 met blauwe leds voorin.

Plan van plaatsing/airflow:

1 Front fan - Lucht aan blazen van buiten
1 Rear fan - Lucht uit de kast blazen
1 Top fan - Lucht uit de kast blazen
1 Bottom fan - Lucht in de kast zuigen
1 80mm fan achter het CPU - Geen idee specifiek.. lijkt mij het beste om deze lucht in te laten zuigen?

Of kan ik beter een van de 4 120mm fans op de zijkant plaatsen? Aangezien het 80mm fan'netje ook al op het CPU blaast (aan de achterkant weliswaar.. maar toch 8) )
Bottom fan houd ik wel het liefst IVM het GPU.. deze krijgt dan wat meer lucht toegeblazen -lijkt mij-.

Zeer simpel airflow chartje:

Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/2259/airflow.png
Groen = CPU
Paars = GPU
Grijs = PSU (Zit los van de airflow binnenin de kast.. maar toch maar even erbij gezet)

Blauw = Intake (koele lucht)
Rood = Outtake (warme lucht)

Qua airflow lijkt mijn opstelling wel goed er zal geen tot weinig onder/overdruk komen & de airflow gaat van onder naar boven.

Edit: Of kan ik die 80mm fan beter achterwege laten en gewoon een extra 120mm fan halen, en deze op de zijkant plaatsen?

En hoeveel zin hebben die 2 heatsinks (tot zover heat "sink" te noemen) voor het RAM? OC'en doe ik graag ja. En ik heb het liefst de temps in mijn kast zo laag mogenlijk ;). En voor 3 euro vind ik het wel mooi mee genomen.. maar gaat dat wel passen? (Op het geheugen, de kas zal wss groot genoeg zijn)

En als dit handig is.. wat is dan beter, de zilveren of zwarte versie? Of maakt dit voor koeling niks uit?

PS: Opmerkingen/suggesties en tips zijn welkom! Als ik deze thread ergens anders, of binnen een ander thread had moeten plaatsen, Excuus hiervoor!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 00:26

Gnermo

All about that bass!

Die 80 mm past niet achter het rechter paneel, ik neem aan dat dit je bedoeling is?

Daar passen alleen platte 80x80x15 in, ik weet er zelf zo 2:

pricewatch: Zalman ZM-OP1
En deze: Linkje naar Coolermaster partshop

Airflow chart ziet er goed uit, extra RAM coolers is best overbodig maar als ze er al op zitten ( zoals Dominator / OCZ ) dan is het nog wel grappig.. En let op, deze krijg je er moeilijk af en je garantie vervalt waarschijnlijk als je ze opstuurt met die dingen er nog op.

[ Voor 13% gewijzigd door Gnermo op 26-04-2010 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Gnermo schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:58:
Die 80 mm past niet achter het rechter paneel, ik neem aan dat dit je bedoeling is?

Daar passen alleen platte 80x80x15 in, ik weet er zelf zo 2:

pricewatch: Zalman ZM-OP1
En deze: Linkje naar Coolermaster partshop

Airflow chart ziet er goed uit, extra RAM coolers is best overbodig maar als ze er al op zitten ( zoals Dominator / OCZ ) dan is het nog wel grappig.. En let op, deze krijg je er moeilijk af en je garantie vervalt waarschijnlijk als je ze opstuurt met die dingen er nog op.
Het gaat om Kingston valueram DDR3 1333Mhz, hier zit geen heatsink op nee. en dat pakje kost 2.50 & bevat 2 heatsinks dus das mooi mee genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

D4NG3R NL schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:07:
[...]

Het gaat om Kingston valueram DDR3 1333Mhz, hier zit geen heatsink op nee. en dat pakje kost 2.50 & bevat 2 heatsinks dus das mooi mee genomen :)
Maar heb je de rest van mijn bericht ook gelezen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 11:41
80 mm fan doet nauwlijks iets, oftwel, hou die uit je kast, enigste wat dat ding doet is alwaai maken -.-

1 fan voorkant, lucht kast in blazen
2 fans aan bovenkant ( de ene aan de voorkant kan je langzaam laten draaien
1 fan aan achterkant, lucht de pc uit
1 fan aan zijkant, lucht pc in

meer heb je niet echt nodig, densoods laat je die voorste top fan ook weg

verder is de cm690 wel een leuk kastje,wel behoorlijk open dus hij zal niet superstil zijn

heb hier een cm690 nvidia edition staan, was me eerste eigen gebouwde pc :P ( moet de kast nog verkopen , staat stof te happen)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Geloof me, de kast die ik nu heb is nog belabberder (had ook extra deze kast genomen.. -spotgoedkoop €20- zodat ik daar later mijn oude PC in kon bouwen & voor de nieuwe PC een andere kast kon kopen.
(Oude kast valt zonbeetje uit elkaar.. Front USB & audio werken niet meer & het Front panel valt er zonbeetje af)

Ik denk persoonlijk dat ik dan gewoon mijn airflow hetzelfde houd.. maar IPV een 80mm achter het CPU, plaats ik een 120mm fan op het zijpaneel. Als de mugen erin komt heb ik (schat ik) niet genoeg ruimte meer daar & verplaats ik die fan dan naar de bovenkant ;)
Gnermo schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:28:
Maar heb je de rest van mijn bericht ook gelezen? O-)
Ja, enige ervaring dat ik heb met zoiets is dat deze er gewoon makkelijk af te halen zijn... Ik neem het risico wel voor die prijs ;)

http://www.youtube.com/watch?v=SwVxJwyqFdQ
^ 1 thermal sticker dus.. das vrij makkelijk te vervangen (vaak genoeg gedaan in een laptop op het CPU)
Je hoeft ze er dus niet op te schuiven maat plaatst 2 losse stukjes welke je aan elkaar maakt met 2 aluminium stukjes.

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 26-04-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roland kroes
  • Laatst online: 13:39
Ik zou de fan aan de zijkant weglaten. Deze "verstoort" de flow door je systeem. Je krijgt als het ware wervelingen in je kast.

Ik zou Tevens de Mugen koeler vervangen door de Corsair H50. ;)

Ik ben het eens met het weglaten van de 80 mm fans. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
^ Ok, die 80mm fan laat ik zitten. Maar dit H50 systeem hoef ik niet.

Dit gaat het dan denk ik worden:
http://azerty.nl/winkelma...75212]=2&product[68244]=1

LED fan wil mijn vader graag (en mij lijkt het ook wel geinig :D), maar dan moet het wel on/off kunnen (Maak een keuze tussen geen of wel ledjes dan pa xD) maar daar heet CM gelukkig een mooie oplossing voor :) -zie link, kan het product hier op tweakers niet vinden- voor een zeer nette prijs!
*Je kan tot 3 fans op 1 switch monteren, dus het is niet dubbelop nee :+. Ik denk dat ik de 2e switch ga gebruiken voor een aanstaande casemod (met mijn oude case) ga gebruiken, voor de verlichting daarin :D

Fans gaan dan als volgt:

Front - Intake
Bottom - Intake (LED verlicht)
Rear - Outake (Deze of 1 van de top fans met LED)
Top x2 - Outake (Een van deze of de Rear fan met LED)

Of gaat die dubbele outake @ top overdruk genereren? Lijkt mij niet toch (want het gat op het zijpaneel is open, zodat daar ook lucht kan worden aangezogen)

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 26-04-2010 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Ik moet trouwens wel erbij zeggen dat deze kast +- 5cm van een muur af staat, met het linker side panel (de kast staat dus links van me) dus een goede airflow die naar boven gaat is wel prettig :)

Edit: Whups, dubbel post.

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 26-04-2010 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

De H50 zorgt voor veel te weinig airflow in je kast, ik ben er zelf geen voorstander van, omdat er betere (en goedkopere) luchtkoelers op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
Gnermo schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:07:
De H50 zorgt voor veel te weinig airflow in je kast, ik ben er zelf geen voorstander van, omdat er betere (en goedkopere) luchtkoelers op de markt zijn.
H50 is een gesloten waterkoeling systeem. Geen luchtsysteem, maar nog ben ik er geen directe fan van omdat het niet uit te breiden is (dat zou nou eens ideaal zijn.. een goedkoop systeem met een startkit (CPU heatsink + resevoir + Pomp) in de wijze van de H50, en dan uitbreidingen met bijvoorbeeld een heatblock voor het GPU.

In plaats van losse componenten welke elk 100 euro per stuk kosten :(

Back to topic, is mijn idee goed of niet? Anders wil ik morgen nog de onderdelen bestellen namelijk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
klinkt goed
ik weet het niet meer zeker maar volgens mij past er een 140mm fan onder in de kast ( 120 ook wel)

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Remmes_NT schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 02:24:
klinkt goed
ik weet het niet meer zeker maar volgens mij past er een 140mm fan onder in de kast ( 120 ook wel)
de steun doe er in zit is idd voor een 140 mm fan, kun je er zo in klikken.

ik heb de kast zelf ook, ik heb geen fan onderin op die 140 mm plaats.

heb er wel 2 bovenin gedaan (120mm) en een 120mm achter als outtake

verder zit de standaard intake vooronder erin en heb ik achter 3 5 1/4" bays ook een 120mm intake gemod.

heb een TRUE 120 op mijn cpu zitten welke in push/pull staat met 2 120 mm fans.

dit koelt iig erg goed.. zitten 2 5870's in die toch best wat warmte afgeven aan de kast en die lucht wordt prima afgevoerd..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

D4NG3R NL schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:31:
[...]
H50 is een gesloten waterkoeling systeem. Geen luchtsysteem,
Echt? 7(8)7
D4NG3R NL schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 00:31:
[...]
Back to topic, is mijn idee goed of niet? Anders wil ik morgen nog de onderdelen bestellen namelijk :*)
Ik vind het een mooie setup, misschien is de bottom fan een beetje overkill, de fan die je hebt geselecteerd krijgt de luchtstroom toch niet direct op de kaart (daar verplaatst hij te weinig lucht voor) maar voor de rest vind ik hem geslaagd. *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Gnermo op 27-04-2010 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
http://azerty.nl/winkelma...75212]=1&product[68244]=1
Zojuist besteld :)

Volgens de site zou het binnen 4 werkdagen geleverd worden.. dus ik hoop Wo - Do - Vr - En dan de levering op zaterdag.. maar dit word (schat ik) maandag.

Nou nog 1 kort vraagje.. Wat zal de optimale airflow zijn met 4 1200RPM 120mm fan's?

Gewoon zoals ik eerder al aangaf?
Afbeeldingslocatie: http://img444.imageshack.us/img444/2259/airflow.png

Bestelling van de kast geannuleerd.. (fan/geheugen/geheugen heatsinkjes wel besteld). Wil nog eventjes iets langer nadenken of ik de CM690 of CM690 Advanced II ga kopen...

Ik moet een paar goede reviews hebben met VEEL PLAATJES, dingen als 3DGAMEMAN is leuk.. maar ik zie maar weinig van de kast zelf.

[ Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 27-04-2010 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leetness
  • Laatst online: 13:39
Twee maal intake, voorkant en onderkant,
En twee maal outtake, boven en achter?

Edit:
Ja, zoals dat plaatje wat je er net bij poste :)
Zit er btw een stoffilter onder en voor?

[ Voor 40% gewijzigd door Leetness op 27-04-2010 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online
^
Zie edit vorige post

Ik zit nog te twijvelen of ik niet gewoon de CM690 haal aangezien ik met een aantal leuke dingetjes extra zit dan:

- Stoffilters, zitten overal al toegevoegt
- Fans die erbij zitten zijn:
~ ~2 x 140mm fan, waarvan 1 met blauwe ledjes voorin
~ ~1 x 120mm fan @ rear
- 7+1 Expansion bays, die 8e slot kan ik dan mooi gebruiken voor die on/off switch die bij die led fan zit*
- Een groot deel van de HDD racks (4 van de 6) kan worden verwijderd.. aangezien ik maar 2 schijven gebruik nu is dat handig zodat ik 1 extra fan kan plaatsen later
- 1 extra fan kan onderin worden geplaatst (2 fans naast elkaar dus) als het onderste stukje van het HDD rackje word verwijderd
- Geheel zwart van binnen
- Meer cablemanagement, dit is nu ideaal aangezien ik een wat goedkopere niet-modulaire voeding heb

Ik zie op zich maar 1 nadeel T.O.V de "normale" CM690.. dat is dat er maar 4 - 5.25" uitbreidingsbays zijn IPV 5, maar dit is voor mijzelf geen punt aangezien ik 1 DVD speler heb, 1 HDD bracket & later mischien nog een BR speler erin zet.

* http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=75212 < Zit een on/off switch bij voor de ledje's, welke je kan plaatsen in 1 van de expansion bay's sloten.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 27-04-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
ik zou voor de advanced II gaan , alhoewel de cm690 niet slecht is, maar het heeft nauwelijks cable-management ruimte ook heeft de advanced een goede airflow en het hotswap gedeelte is ook wel leuk

ja, daag.

Pagina: 1