Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Koppelingsplaat vervangen rond de 100K?

Pagina: 1
Acties:

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Ik rijd nu een peugeot 207 diesel (90pk) waarvan de koppeling soms begint te slippen, hij heeft er nu bijna 100.000 kilometers op zitten. Mijn vorige auto, een alfa 147 (115pk) had ook rond de 100K kilometers een slippende koppeling, die toen is vervangen.

Is het normaal dat een koppeling dan vervangen moet worden? Ik dacht altijd dat die dingen het heel lang vol konden houden (zeg 300K+)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:41

BCC

Dat ligt nogal aan je rijstijl. Koppeling van mijn vorige diesel auto heeft het 500.000km uitgehouden.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 26-04-2010 13:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ligt inderdaad puur aan je rijstijl (en de ritjes natuurlijk, als je veel stadsritten maakt dan slijt je koppeling natuurlijk harder per kilometer omdat je die veel meer gebruikt als op de snelweg).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Night-Reveller
Nee eigenlijk alleen snelweg kilometers (95%).

Wat is er dan mis met mijn rijstijl vraag ik me dan af. Wegrijden in z'n 1 gaat vrij gaat soepel en vlot, maar van 1 naar 2 gaat bij mij schoksgewijs omdat hem veel sneller laat opkomen. Datzelfde had ik bij de alfa tussen 1, 2 en zelfs 3 omdat daar de slag veel kleiner was, daar lukte het me nauwelijks om zonder schokken te koppelen. Zit de slijtage in die schokken misschien? Dan ik de koppeling meer tijd moet geven ofzo?

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Snel schakelen kan heel goed zonder dat de koppeling schade ervan ondervind, Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt en hoe het zit met een Peugeot, maar het is denk ik meer hoeveel gas je geeft tijdens het beroeren van de koppeling, denk dat je dan meer wrijving hebt. Ook hoe rem je af, als je meer op de motor afremt door de schakelen kan ik me voorstellen dat er dan meer wrijving in de koppeling is en dus meer slijtage. Dus ja rijstijl zoals de meeste zeggen lijkt mij de meest voor de hand liggende keus van slijtage.
Een ding: Je kan je poot ook teveel laten rusten op de koppeling tijdens de rit, heb je kans dat er toch wat meer wrijving is. Dit leer je meestal wel af tijdens rijlessen, maar kan me voorstellen dat je het jezelf aanwent om het weer te doen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Speedy55 schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:17:
Snel schakelen kan heel goed zonder dat de koppeling schade ervan ondervind, Ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt en hoe het zit met een Peugeot, maar het is denk ik meer hoeveel gas je geeft tijdens het beroeren van de koppeling, denk dat je dan meer wrijving hebt. Ook hoe rem je af, als je meer op de motor afremt door de schakelen kan ik me voorstellen dat er dan meer wrijving in de koppeling is en dus meer slijtage. Dus ja rijstijl zoals de meeste zeggen lijkt mij de meest voor de hand liggende keus van slijtage.
Een ding: Je kan je poot ook teveel laten rusten op de koppeling tijdens de rit, heb je kans dat er toch wat meer wrijving is. Dit leer je meestal wel af tijdens rijlessen, maar kan me voorstellen dat je het jezelf aanwent om het weer te doen.
Dat lees ik dus ook regelmatig. Ik probeer er dan ook steevast op te letten dat ik mijn poot van de koppeling haal, ook tijdens file rijden etc. probeer ik zoveel mogelijk in zijn 2 te rijden en alleen het gaspedaal te gebruiken. Als ik zie dat ik mogelijk moet gaan stoppen probeer ik eigenlijk mijn voet net even boven de koppeling te houden. Met de filedruk hier in het Noorden is dat best te doen, in het Westen is het misschien wat vermoeiender.

Maar wat eerder gezegd wordt, het ligt wel aan je rijstijl. Ik rij over het algemeen vrij rustig en constant. Ik laat dus eigenlijk ook altijd de auto zoveel mogelijk uitrollen zonder de koppeling in te trappen (als ik bijna stil sta dus, dan pas).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Night-Reveller schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:04:
Nee eigenlijk alleen snelweg kilometers (95%).

Wat is er dan mis met mijn rijstijl vraag ik me dan af. Wegrijden in z'n 1 gaat vrij gaat soepel en vlot, maar van 1 naar 2 gaat bij mij schoksgewijs omdat hem veel sneller laat opkomen. Datzelfde had ik bij de alfa tussen 1, 2 en zelfs 3 omdat daar de slag veel kleiner was, daar lukte het me nauwelijks om zonder schokken te koppelen. Zit de slijtage in die schokken misschien? Dan ik de koppeling meer tijd moet geven ofzo?
Laat een keer iemand meerijden. De slijtage zit niet in de schokken want je koppeling vangt die schokken op ;) Het zit in het deel dat je rijdt en je voet op het koppelingspedaal hebt, dat moet je zo kort mogelijk doen en ook niet je voet er op laten rusten (sommige mensen doen dat, maar geen idee wat jij doet. Laat iemand een keer met je meerijden zou ik zeggen).
WhizzCat schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:25:
[...]

Maar wat eerder gezegd wordt, het ligt wel aan je rijstijl. Ik rij over het algemeen vrij rustig en constant. Ik laat dus eigenlijk ook altijd de auto zoveel mogelijk uitrollen zonder de koppeling in te trappen (als ik bijna stil sta dus, dan pas).
Ja dat soort dingen. Ook pas terugschakelen als het stoplicht op groen springt want je weet niet wanneer dit gaat gebeuren en op welke snelheid en als je terugschakeld als je snelheid terugloopt zijn dat ook weer slijtagemomenten.

[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 26-04-2010 14:28 ]

/▌

• Night-Reveller
Marzman schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:26:
[...]

Laat een keer iemand meerijden. De slijtage zit niet in de schokken want je koppeling vangt die schokken op ;) Het zit in het deel dat je rijdt en je voet op het koppelingspedaal hebt, dat moet je zo kort mogelijk doen en ook niet je voet er op laten rusten (sommige mensen doen dat, maar geen idee wat jij doet. Laat iemand een keer met je meerijden zou ik zeggen).

[...]
Ja dat soort dingen. Ook pas terugschakelen als het stoplicht op groen springt want je weet niet wanneer dit gaat gebeuren en op welke snelheid en als je terugschakeld als je snelheid terugloopt zijn dat ook weer slijtagemomenten.
Bij het wegrijden in z'n 1 geef ik eerst een beetje gas, tot zo'n 2000 toeren en dat loopt dan snel terug naar zo'n 1200-1500 voordat ik mijn voet helemaal los heb van het pedaal.

Maar mijn voet rust soms wel deels op het pedaal en deels op een rand die ernaast zit, maar dan wel zo dat ik het niet indruk. Dat is toch niet erg?

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Night-Reveller schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:52:
[...]

Bij het wegrijden in z'n 1 geef ik eerst een beetje gas, tot zo'n 2000 toeren en dat loopt dan snel terug naar zo'n 1200-1500 voordat ik mijn voet helemaal los heb van het pedaal.

Maar mijn voet rust soms wel deels op het pedaal en deels op een rand die ernaast zit, maar dan wel zo dat ik het niet indruk. Dat is toch niet erg?
Erg is het niet, maar het is beter om hem er helemaal van af te halen. Je koppeling trilt altijd een beetje (kan je ook voelen denk ik zo). Als je die trillingen tegenwerkt, ook al is het maar een beetje, zorgt dat wel voor extra slijtage. Geen idee hoeveel overigens, maar goed, op je karretje ben je zuinig, ik iig, dus dat wil ik zoveel mogelijk vermijden :)

Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Waarschijnlijk wel als je koppeling bij 100k vervangen moet worden. Je zal hem wel net heel lichtjes indrukken. Je hebt ook mensen waarvan altijd de remlichten branden, die laten hun voet op het rempedaal rusten, maar trappen het niet in ;)

/▌

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bij beide auto's ben je de eerste eigenaar?

This footer is intentionally left blank

• Night-Reveller
ajhaverkamp schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:57:
Bij beide auto's ben je de eerste eigenaar?
Nee, beide leaseauto's. Bij de alfa had ik hem vanaf 86K, bij deze peugeot vanaf 50K.

Maar de platen zijn toch nog steeds volledig gekoppeld in de eerste 5 cm van het indrukken van het pedaal?

• Quantor
  • Niet online
Zoals je dat nu zegt is het voor mij logisch dat je koppelingen sloopt, zover ik weet moet je tijdens het wegrijden gelijk gas geven en koppeling laten opkomen, zodat je toerental gelijk blijft of iets stijgt. Nu laat je de toeren wegzakken, motor heeft dus minder koppel en zal moeilijker snelheid opbouwen = slijtage koppeling. Dit als niet expert. En je voet op de koppelingspedaal laten rusten is mij altijd verteld dat dat slecht is, want onbewust druk je het wel in.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Kan ook snel gebeuren als je veel voor het stoplicht staat op een licht heuveltje en dan ervoor kiest om de koppeling half in te drukken (en dus niet de handrem/rem te gebruiken) om de auto op zijn plek te houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Night-Reveller schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:01:
[...]

Nee, beide leaseauto's. Bij de alfa had ik hem vanaf 86K, bij deze peugeot vanaf 50K.

Maar de platen zijn toch nog steeds volledig gekoppeld in de eerste 5 cm van het indrukken van het pedaal?
Dat verschilt per auto/afstelling. Mijn vorige auto koppelde al praktisch als ik mn voet op het pedaal legde, mijn huidige auto ongeveer halverwege en die van mn ouders bijna compleet onderin.

• Quantor
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:03:
Kan ook snel gebeuren als je veel voor het stoplicht staat op een licht heuveltje en dan ervoor kiest om de koppeling half in te drukken (en dus niet de handrem/rem te gebruiken) om de auto op zijn plek te houden.
Oftewel hoe brand je je koppeling op in zoweinig mogelijk tijd/kilometers.

Voor TS is misschien een automaat een goede aanrader de volgende keer, wel de automaat in de vrij zetten voor het stoplicht! En met zo'n dubbele koppelings automaat is het helemaal niet verkeerd rijden!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Quantor schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:02:
Zoals je dat nu zegt is het voor mij logisch dat je koppelingen sloopt, zover ik weet moet je tijdens het wegrijden gelijk gas geven en koppeling laten opkomen, zodat je toerental gelijk blijft of iets stijgt. Nu laat je de toeren wegzakken, motor heeft dus minder koppel en zal moeilijker snelheid opbouwen = slijtage koppeling. Dit als niet expert. En je voet op de koppelingspedaal laten rusten is mij altijd verteld dat dat slecht is, want onbewust druk je het wel in.
Als je het toerental exact gelijk weet te houden hoef je niet eens te koppelen bij het schakelen. Alleen vraagt dat wat meer concentratie ;)

/▌

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Night-Reveller schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:01:
[...]
Je voorgangers kunnen dus ook al (overdreven) slijtage veroorzaakt hebben.

This footer is intentionally left blank

• WhizzCat

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Quantor schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:07:
[...]

Oftewel hoe brand je je koppeling op in zoweinig mogelijk tijd/kilometers.

Voor TS is misschien een automaat een goede aanrader de volgende keer, wel de automaat in de vrij zetten voor het stoplicht! En met zo'n dubbele koppelings automaat is het helemaal niet verkeerd rijden!
Nee, hij moet gewoon die koppeling niet meer aanraken als het niet hoeft ;)

Nou is het nu nog een lease bak, maar met je eigen wagen wil je niet elke 100k minimaal 900 euro aan reparatie lijkt me ;) + distri riem voor nog es 500 euro :P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

WhizzCat schreef op maandag 26 april 2010 @ 15:11:
[...]

Nou is het nu nog een lease bak, maar met je eigen wagen wil je niet elke 100k minimaal 900 euro aan reparatie lijkt me ;) + distri riem voor nog es 500 euro :P
^eens... Niet dat ik met mijn lease-bak zo asociaal om ging maar nu met mijn eigen (sport-)koppeling, pas ik wel heel erg op wat ik ermee doe. :X :X

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Of ie z'n koppeling nou opbrandt of niet, de koppeling van een 207 diesel staat niet bekend om de lange levensduur. Kijk maar es bij de MyReviews op Autoweek.nl ;)

• Speedy55
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

[...]

Je kan beter je koppeling oplaten komen en zodra de het toerental van de motor gaat zakken pas gas gaan geven en je koppeling daarna zo snel mogelijk helemaal loslaten, dan gebruik je je koppeling het minste zodat je volgens mij het minste slijtage hebt.
Dit kan je het beste gewoon eens proberen op een parkeerplek, rustig de koppeling op laten komen en op het moment dat het toerental gaat zakken of de auto gaat rijden (elke auto is weer anders) pas gas gaan geven en ook meteen de koppeling verder omhoog laten komen, dit is wel een gewenningsproces, dus duurt wel even voordat je jezelf dat aanleert , maar zou dit principe toch wel gaan hanteren. Ook voordat je overschakelt eerst je gaspedaal helemaal los laten(rustig) en dan pas gaan koppelen en schakelen. Dan schokt hij ook minder.

Je moet pas gas gaan geven op het moment dat de koppeling bijna los is dan heb je de minste slijtage, dat werkt bij optrekken en overschakelen zo. (over het algemeen dus)

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

2000? Dat is al veel. Als ik boven de 1200 uitkom (benzine) dan geef ik al veel gas. Vooral in een diesel is het absoluut niet nodig zoveel toeren te draaien voordat je de koppeling op laat komen.
Een diesel rijdt stationair weg.
Ik zou de voet gewoon helemaal van het koppelingspedaal weglaten. Je hebt geen idee hoe ver dat je hem indrukt en welk effect dat op de positie van de koppeling heeft.

Eigen ervaring: auto gekocht met 113k, koppeling slipte als de ziekte, laten stellen voordat ik hem kocht, nu met 247k nog geen probleem.

Signatures zijn voor boomers.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:26

-tom-562

Oliesjeik

Echt weer tweakers dit :P meteen worden er theorieën bedacht. Zoals al eerder te lezen is, de koppeling van een 207 staat nu eenmaal bekend als zwak. Bij m'n bijbaantje (een groot lease-bedrijf) hebben we er ook bij een aantal vervroegd de koppeling laten vervangen

Vaak bu'j te bang!

• Night-Reveller
Het is inderdaad niet nodig om gas te geven bij het wegrijden, maar zo bokt de motor tenminste niet en veel belangrijker: ik ben tenminste vlot weg. Het gaat bij mij in een vloeiende, snelle beweging hoor: beetje gas, koppeling laten opkomen en voet van het pedaal is in 2 3 seconden gedaan ofzo. Veel sneller kan niet. De koppeling blijft iig dan niet lang slippen.

Het punt inderdaad is of het aan mijn rijstijl ligt of aan de auto. Als ik ooit een eigen auto heb, wil ik geen gezeik hebben met koppeling na 100K, dat moet toch langer kunnen.

• Night-Reveller
-tom-562 schreef op maandag 26 april 2010 @ 16:12:
Echt weer tweakers dit :P meteen worden er theorieën bedacht. Zoals al eerder te lezen is, de koppeling van een 207 staat nu eenmaal bekend als zwak. Bij m'n bijbaantje (een groot lease-bedrijf) hebben we er ook bij een aantal vervroegd de koppeling laten vervangen
Is dat ook zo bij de Alfa toevallig?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Das inderdaad vrij rap..mijn Focus TDCI uit 2005 met nu bijna 200k op de teller koppelt nog prima, verder ook geen slippen.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:21

MBV

Heeft de vorige eigenaar hem laten chippen toevallig? De koppeling is het zwakste punt in je aandrijflijn, en bij mijn vader was de koppeling na 60k al versleten daardoor.

Verder: je hebt een turbodiesel, daarbij hoeft je toerental bij wegrijden nooit meer dan 1200rpm te zijn. Klein beetje gas is makkelijker en sneller dan helemaal op de koppeling, sommige auto's (bijv de de X-type van mijn vader) hebben een belachelijk laag stationair toerental en kunnen nauwelijks wegrijden zonder gas*. Gas geven tot 1000-1200rpm, koppeling op laten komen en dan verder gas geven. 2000rpm hoeft alleen als je een stoplicht-sprintje moet winnen, dan is het wel makkelijk als de turbo meedoet :P

*) als je de koppeling intrapt bij het afremmen draait hij 900rpm, zodra je onder de 5-10km/u komt zakt hij naar 700rpm. Erg irritant in de file :(

• deepbass909
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mijn BMW zit nu op 180d km en daar is de koppeling ook nog goed van. "Normaal" is voor de meeste auto's ergens tussen de 200d en 300d km dat een koppeling op begint te raken.

Overigens is optrekken met 2000 rpm wel veel. Als ik snel en soepel optrek, is dat bij 1500rpm, als ik rustig optrek eerder 1000rpm. Alleen als ik sportief wil optrekken (en de koppeling misbruik als versnelling = veel slijtage) kom ik echt boven de 2000 rpm (eerder 4000 om het maximum koppel van de motor te benutten). Maar dat is alleen tijdens speeltijd.

Het is een diesel, dus probeer je aan te leren bij het optrekken om eerst je koppeling op te laten komen, en dan pas gas geven. Toerental laten inzakken betekent dat je de koppeling alleen maar extra belast.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Stallen bij 2000rpm en dan laten aftoeren tot 1200rpm voordat je de koppeling sluit?
Je belast de motor dus het koppel stijgt, je toert af dus je krijgt inertie koppel. Het zou me eigenlijk niet verbazen mochten de tangentiaal veren helemaal versleten zijn door maximaal opgespannen te zijn.

Nee, verbaast me niet dat de koppeling zo sneller slijt. Als je nu tot 1400rpm optoert en dat constant weet te houden dan gaat de koppeling veel langer mee.

* Chevy454 welke powertrain calibratie doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 26-04-2010 17:41 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:21

MBV

Ik moest net nog ergens aan denken:
Speedy55 schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:17:
[knip]het is denk ik meer hoeveel gas je geeft tijdens het beroeren van de koppeling, denk dat je dan meer wrijving hebt.
[knip]
Ik zat laatst bij iemand in een Impreza GT Turbo (of zoiets, weet niet hoe Subaru z'n snelle jongen in '98 noemde ;)), die iets teveel gas gaf terwijl hij z'n koppeling op liet komen in de 2e versnelling. Dat stonk 5 minuten later nog :P Bij een normale auto is dat echt geen probleem: ik denk eerder dat Chevy gelijk heeft, misschien ook dat een 207 daar gevoeliger voor is dan gemiddeld.
deepbass909 schreef op maandag 26 april 2010 @ 17:30:
Mijn BMW zit nu op 180d km en daar is de koppeling ook nog goed van. "Normaal" is voor de meeste auto's ergens tussen de 200d en 300d km dat een koppeling op begint te raken.

Overigens is optrekken met 2000 rpm wel veel. Als ik snel en soepel optrek, is dat bij 1500rpm, als ik rustig optrek eerder 1000rpm. Alleen als ik sportief wil optrekken (en de koppeling misbruik als versnelling = veel slijtage) kom ik echt boven de 2000 rpm (eerder 4000 om het maximum koppel van de motor te benutten). Maar dat is alleen tijdens speeltijd.
Dan heb je zeker geen diesel. Bij een turbodiesel is 4000rpm bij optrekken is echt zinloos je koppeling verbranden. Als je 200pk hebt, heb je waarschijnlijk al 80% daarvan beschikbaar bij 2500rpm.

[ Voor 38% gewijzigd door MBV op 26-04-2010 17:56 ]

Pagina: 1