D5000 + Grip: Kan deze accu niet gebruiken!?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 13:37
Dag Allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik nu ook in het bezit van een D5000 met een third party grip. In deze grip zitten twee orginele EN EL9A batterijen parallel geschakelt. Geen probleem zou je denken... Toch wel dus!

Soms start de camera zonder problemen, je geschiet een paar foto's en hangt het ding om je nek. Twee minuten later druk je de ontspanknop half in en knippert het batterij indicator. Vervolgens kijk je op je schermpje en staat er: "Kan deze batterij niet gebruiken. Kies een batterij die geschikt is voor deze camera."

Nah goed, eenmalige storing denk je. Hup camera uit, en weer aan. En het is verholpen. Tot twee minuten later het zelfde probleem ontstaat. Oke, dan 1 batterij eruit. Camera uit/aan. De rest van de dag geen enkel probleem. Volgende dag, batterij 1 eruit en 2 erin. Hele dag geen enkel probleem... Aan de batterijen of de camera ligt het dus niet. Als ik de grip er tussen uit haal en een batterij in de camera gebruik is er ook geen enkel probleem...

De grip werkt wel op mijn D3000 met twee orginele EN EL9A's. Dus die is oke?

Iemand nog een ander idee waaraan het kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij er op dat er ergens een contactje tussen je D5000 en de grip niet goed contact maakt. Omdat e.a. wel op je D3000 werkt, zou ik verwachten dat het een contact van je D5000 is en niet van de grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige nikon batterijen hebben chips die de camera uitleest (de d90 toch, ik neem aan dat de d5000 dat ook wel zal doen). De camera houdt dus bij hoeveel fotos er al op welke accu zijn gemaakt etc. De batterijen 'gewoon' parallel schakelen is hierdoor dus een beetje moeilijker. De d5000 is ook niet ontworpen om met 2 batterijen te gebruiken en zal de 3th party fabrikant dus een manier moeten vinden om dit te omzeilen. Wat geeft het als je slechts een batterij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 13:37
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:00:
Het lijkt mij er op dat er ergens een contactje tussen je D5000 en de grip niet goed contact maakt. Omdat e.a. wel op je D3000 werkt, zou ik verwachten dat het een contact van je D5000 is en niet van de grip.
Oke daar kan ik nog wel naar kijken.
Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:01:
De huidige nikon batterijen hebben chips die de camera uitleest (de d90 toch, ik neem aan dat de d5000 dat ook wel zal doen). De camera houdt dus bij hoeveel fotos er al op welke accu zijn gemaakt etc. De batterijen 'gewoon' parallel schakelen is hierdoor dus een beetje moeilijker. De d5000 is ook niet ontworpen om met 2 batterijen te gebruiken en zal de 3th party fabrikant dus een manier moeten vinden om dit te omzeilen. Wat geeft het als je slechts een batterij gebruikt?
Beetje vreemd als de D3000 met dezelfde batterijen in dezelfde grip het dan wel doet? Dat van het uitlezen klopt, op een D90 kun je oa de volgorde kiezen van de batterijen. Maar bij de low end modellen zijn alle third party grips gewoon parallel...

[ Voor 7% gewijzigd door Zandpad op 26-04-2010 13:15 ]