Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-01 09:59
Hallo medetweakers,

ik heb hier een medion pc van een kennis staan met een nvidia 7950 GS. Hij heeft een 9800GT kaartje gekocht maar ik krijg die kaart niet werkend in zijn systeem. Het betreft een ms-7318 mainboard en een 9800GT pci-x kaartje (merk weet ik even niet zo). De videokaart heeft géén externe voedingsaansluiting.

Aangezien de pc maar een voeding van 300 watt had, leek mij dat de voeding te zwak was, er zit nu een zwaardere voeding in maar nog steeds geen beeld met de 9800GT. De pc geeft ook een aantal piepjes bij het opstarten met die kaart erin, maar start wel netjes helemaal op. Bios update heb ik al uitgevoerd van het moederbord, dat hielp ook niet. Druk ik de 9800GT in een andere pc met een asus moederbord dan werkt de kaart prima. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welk merk en type kaart is het dan want bijna elke 9800GT die ik ken, heeft wel een eigen 12V-aansluiting...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1
Het gaat om deze kaart:

http://dollarshops.eu/pro...0GT%20512MB%20PCI-E%202.0

(hoop dat ik deze link mag plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Opgelost, denk ik...

Chipset ondersteunt alleen PCI-E 1.0a en dus helaas geen ondersteuning voor nieuwere GPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als eerst even: dat is geen PCI-X kaart, maar PCI Express, ook wel PCIe genoemd. PCI-X is heel wat anders.

Je aanname van de voeding zou ik ook gedaan hebben, dus goed dat je die vervangen hebt door een model wat je helaas niet noemt. Maar na wat zoeken krijg ik de indruk dat de voeding mogelijk niet het probleem is, maar de chipset. De MS-7318 beschikt volgens Google over een VIA P4M890 chipset. Die chipset is problematisch wat PCIe hier, deze voldoet namelijk aan de PCI Express 1.0a standaard. Nieuwe PCIe hardware, zoals je videokaart is echter PCIe 2.0.
PCIe 2.0 is backwards compatible met PCIe 1.1 en soms lukt 1.0a ook afhankelijk van kaart, maar vaker niet dan wel. Het probleem zit hem hier in het feit dat revisie 1.0a strakker staat afgesteld qua jitter en timing, gevolg is dat PCIe 2.0 kaarten vaak geweigerd worden omdat ze niet voldoen aan de spec die de chipset graag wilt zien, waardoor je hardware dus niet gaat werken.
Voor meer info, lees Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden, daar staat dit uitgebreid beschreven.

De oplossing hier zou dan zijn, of een nieuw moederbord, of een kaart zoeken die wel in dat slot gaat werken. Echter is zo'n GeForce 7950 denk ik al zo'n beetje het snelste wat je op PCIe 1.1 gaat vinden...

[Edit]
Door mijn uitgebreide verhaal is MAX mij net voor :P

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ultraman schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:34:
[Edit]
Door mijn uitgebreide verhaal is MAX mij net voor :P
Sorry, maar het mobo door Google halen gaf al voldoende (Nederlandstalige) links naar hetzelfde euvel... Maar je legt het inderdaad beter uit dan ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1
pci x was inderdaad een typo van mij, komt omdat ik van de week nog een pci x kaartje in een server gezet had ;)

Ik had zelf helemaal over het pci e 1.0 verhaal heen gekeken, zal eens kijken of er een nieuw moederbordje inpast (is een medion pc, vandaar)

De voeding is trouwens vervangen voor een 650 watt die we nog hadden liggen, merk weet ik zo niet uit mijn hoofd.

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties en de oplossing :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:33:
Chipset ondersteunt alleen PCI-E 1.0a en dus helaas geen ondersteuning voor nieuwere GPU's.
Dat is onzin moederborden met PCI-e 1.0a sloten horen gewoon PCIe 2.0 videokaarten aan te kunnen.
Ultraman schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:34:
Voor meer info, lees Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden, daar staat dit uitgebreid beschreven.
Wat daar staat klopt niet. Het enige probleem is het VIA chipset en dan nog zie je soms dat PCI-e 2.0 (ATi) kaarten zelfs gewoon werken in een VIA PCI-e 1.0a slot.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

-The_Mask- schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:12:
[...]

Dat is onzin moederborden met PCI-e 1.0a sloten horen gewoon PCIe 2.0 videokaarten aan te kunnen.
Ik kan het inderdaad mis hebben maar dan hoor ik graag de uitleg waarom een "oud" mobo forwards compatible zou zijn of hoe in ieder geval een mobo met een PCI-E 1.0a specificatie "ineens" een PCI-E 2.0x16 aan zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anderen bord plaatsen kan hij vergeten .
Het is een btx bord namelijk.
En volgens mij pas er dan geen m-atx of atx er in .

Boel verkopen en alles nieuw halen en in elkaar zetten .

Anders alleen nieuw kast met voeding en moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:17:
[...]

Ik kan het inderdaad mis hebben maar dan hoor ik graag de uitleg waarom een "oud" mobo forwards compatible zou zijn of hoe in ieder geval een mobo met een PCI-E 1.0a specificatie "ineens" een PCI-E 2.0x16 aan zou kunnen.
Waarom zou het niet kunnen? Als je dat topic doorleest (en vooral de laatste bladzijden) dan zie je ook dat het hele topic niet meer dan een storm in een glas water was.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1