Passieve bal herkent door actieve arm- / enkelband

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey EL'ers :) ,

Ik ben op zoek naar een technologie combinatie.

1. Een passief materiaal/stukje techniek dat geïmplementeerd kan worden in een bal (wat dus tegen een stootje kan / enigzins flexibel is).
2. Een actief stukje techniek wat kan zien of de bal (met het materiaal) binnen 20cm van de armband is gekomen.

De verwerking van die herkenning is niet het punt, dat regel ik met een arduino (mini 3v) en de bijbehorende code/leds/voeding etc. Maar ik ben op zoek naar een combinatie van 1 en 2 die betrouwbaar is en geen honderden euro's kost.

Applicatie: een band zit of om de enkel of om de pols en deze moet zien wanneer een bal wordt gevangen of aangenomen.

Dingen waar ik aan dacht maar volgens mij niet werken:

a. Reed-switch idee waarbij ik gewoon een aantal magneetjes in de huid van de bal verwerk? Maar is afhankelijk van waar de bal de switch raakt?
b. RFID achtig idee, al zijn die tags vrij groot en de ontvangers ook ... niet helemaal handig als het in een armband moet passen.
c. Alle IR-achtige ideëen werken niet door een bewegende bal.
d. Kleur detectie ... als de bal in de buurt komt een rgb scan doen om te zien of het "de bal" is, maar zitten veel te veel haken en ogen aan.

Heeft iemand meer tips, ideëen of ervaringen dan zou ik die heel graag horen. Beetje een lastig iets wat net buiten mijn "vakgebied" ligt :/ ...

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

laagvermogen rf dingetje met een bereik van 20 cm? of sowiso iets met magneten, maar dan ipv reedswitches een hallsensor of iets dergelijks, die zijn veel gevoeliger, dus reageren ook op een aantal cm afstand (afhankelijk van afstellingen enzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RF/RFID is denk ik de enige engiszins betrouwbare optie. RFID tags zijn echt niet groot, vaak de antenne wel, maar in een armband kan je die langerekt maken, zodat hij gemakkelijk in het bandje past.
Met RF kan je het vermogen van de transmissie meten en daar de afstand aan aflezen, zo kan je heel nauwkeurig bepalen of de bal op 10, 20 of 30 cm afstand was.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 15:08
ik denk idd dat je het meeste met RFID kan doen. Iedere speler een RFID Lezer en in de bal een tag met de antenne in de huid van de bal verwerkt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
De afstand is niet eens van belang, voor het project is het alleen belangrijk om te zien of de bal bij de persoon is aangekomen. Ik heb het hier nog eens in de groep gegooid en het team zegt dat het misschien wel werkt als je de antenna van de RFID lezer juist met de rondte van de armband mee draait / daarin verwerkt om zo het oppervlak te vergroten? Scannen door stof lijkt me geen probleem om te leveren?

Echter ik kan hem niet helemaal van scrap bouwen en ik zou hem graag kunnen uitlezen met de arduino. Maar ik zie qua kits (een aantal tags en een lezer) alleen hele grote vierkante/ronde lezers. Weet iemand waar ik ergens vooral kleinere kitjes en wat how-to kan lezen? De wiki is puur info, geen knutselvoer. Sites als rsonline en farnell lijken ook niet direct te hebben wat ik zoek.

Tags als
Afbeeldingslocatie: http://www.apitrack.com/images/rfid.jpg

- Kunnen die binnen 20-25cm uitgelezen worden?
- Zijn dit soort tags enigzins impact bestendig?

[ Voor 50% gewijzigd door Cassius op 26-04-2010 11:10 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) Guess so, ligt aan het vermogen, niet zozeer aan de afstand.
2) Guess so, RFID tags worden veelal gebruikt voor track&trace toepassingen, dat is ook niet al te zachtzinnig over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die zwarte zitten gewoon in hars gegoten, die kunnen best wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Hmm, zoals altijd, initieel super idee - maar bijvoorbeeld:
http://www.trossenrobotic...FID-Card-Reader-USB-.aspx

Zo'n reader is al 6-8cm groot en kan dan:
* 54x85mm Rectangle Tag (#28141) ISO Card: 6.3cm (2.5") +/- 10%
* 50mm Round Tag (#28142) World Tag 50mm: 6.8cm (2.7") +/- 10%
* RFID Blue Eye Key Fob Tag - (#28161) (Range: ~5 cm)
* 25 mm Disc Sticker - (#28148) (Range: ~5 cm)

Maximaal iets lezen op 6.8cm+10% in de meest gunstige omstandigheden. Dat is zeker niet genoeg voor een betrouwbare meting. Is RFID echt de enige optie denken jullie?

@RoadRunner84, vermogen van de reader bedoel je neem ik aan? Aangezien de tags passief zijn ... ?

Hmmm ... is een hall sensor niets?

[ Voor 9% gewijzigd door Cassius op 26-04-2010 13:13 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

Cassius schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:42:
Hmm, zoals altijd, initieel super idee - maar bijvoorbeeld:
http://www.trossenrobotic...FID-Card-Reader-USB-.aspx

Zo'n reader is al 6-8cm groot en kan dan:
* 54x85mm Rectangle Tag (#28141) ISO Card: 6.3cm (2.5") +/- 10%
* 50mm Round Tag (#28142) World Tag 50mm: 6.8cm (2.7") +/- 10%
* RFID Blue Eye Key Fob Tag - (#28161) (Range: ~5 cm)
* 25 mm Disc Sticker - (#28148) (Range: ~5 cm)

Maximaal iets lezen op 6.8cm+10% in de meest gunstige omstandigheden. Dat is zeker niet genoeg voor een betrouwbare meting. Is RFID echt de enige optie denken jullie?

@RoadRunner84, vermogen van de reader bedoel je neem ik aan? Aangezien de tags passief zijn ... ?

Hmmm ... is een hall sensor niets?
Je moet de reader en antenne apart gaan zien ;)

Afbeeldingslocatie: http://blog.makezine.com/img_0559-450.jpg

Een externe antenne kan je in een armband maken en de reader + elektronica kan gewoon ergens anders zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online
Maar die "reader" is dan dus niet meer dat blauwe blok (want die antenne is daar het grootste oppervlak en die heb je zojuist vervangen?) maar een setje verwerkings electronica wat ook in de armband kan worden opgenomen?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cassius schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:03:
Maar die "reader" is dan dus niet meer dat blauwe blok (want die antenne is daar het grootste oppervlak en die heb je zojuist vervangen?) maar een setje verwerkings electronica wat ook in de armband kan worden opgenomen?
Ik weet niet of je met een hall sensor het gewenste effect kan krijgen.
Een RFID tag is idd passief, maar de reader heeft zowel een zendvermogen als een ontvangsattenuatie.
Als je RFID onwerkbaar vind kan je nog gewoon werken met een FM transmitter in je bal, deze kan je dan via inductie poweren vanaf de armband. Zo heb je in feite weer hetzelfde principe als RFID, maar dan op lagere frequentie (= minder vermogen).
Ik weet niet wat voor bal je hebt, maar wat is het probleem met 6x8cm? Even snel rekensommetje:
6x2+8x2 = 28 cm omtrek
omtrek/pi = diameter
28 / 3.14 = 8.9cm

dus als je bal een diameter heeft van 9 centimeter kan je diezelfde antenne gewoon rond je bal leggen. Dan hebben we het nog niet gehad over spelen met het aantal windingen van die spoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

Cassius schreef op maandag 26 april 2010 @ 14:03:
In principe wel ja. dit is een reader die serieel de tag uitspuugt, kan je direct naar je arduino stampen
http://www.sparkfun.com/d...nsors/ID-12-Datasheet.pdf

ongeveer een euro muntstuk groot, externe (actieve?) antenne in een armband en je hebt wat je wilt
Pagina: 1