Marantz 1530 kapot of nog te repareren?

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:09

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb hier een echt prachtige vintage Marantz 1530 staan. Heerlijk apparaat en geeft een nog lekkerder geluid.

Ik gebruik het apparaat vooral voor mijn Vinyl en CD collectie. Daarnaast zit mijn PC er ook nog aan uiteraard.

Hij heeft altijd kleine mankementjes gehad. 1 van de fmsterkte indicatoren deed het niet en voor de rest eigenlijk niets :D Werkte perfect!

Tot een week geleden... Ik ben hier bezig om al mijn speakerkabel fatsoenlijk aan te leggen. Dat wil zeggen netjes uit 1 stuk een kabel neerleggen in plaats van alles bij elkaar laten hangen met kroonsteentjes, losse kleine stukjes en wat knoopwerk :+

Dus ik heb toen alles zitten te ontbeunen. Fatsoenlijke kabels gekocht bij de lokale electronica winkel en toen begonnen met klussen!

Toen ik netjes alle kabels had aangelegd en 2 van de 4 speakers weer had aangesloten, heb ik de versterker maar weer aangezet om te gaan luisteren of het klopt en alles werkt!

Tot mijn grote schrik gaf hij een verschrikkelijk geluid... Vol met kraken en plopjes :X Bij een normaal volume... Ik snap best dat bij hogere volumes de speakers gaan clippen... Maar zo klonk het nu constant.

Ik heb alles getest. Normale speakers erbij gepakt. Alle kabels vervangen naar de versterker toe. Andere versterker gepakt om mijn speakers uit te testen. Speakers waren goed, andere kabels werkte niet... Wat dus betekent dat er 1 ding over was... Mijn versterker...

Ik heb hem nu afgekoppeld op de grond in mijn kamer liggen omdat ik geen ruimte heb om hem ergens netjes te stallen.

Nu wil ik alleen weten wat zijn de fatsoenlijke stappen die ik kan ondernemen om het probleem te vinden en eventueel het zelf te repareren? Ik hoorde al van een vriend dat het mogelijk stof kan zijn... Maar zo ineens dat krijgen vind ik erg gek/bijzonder...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jCD2rZepDo6W2QewgEgUkcfM/thumb.jpg

Nog een foto van het beestje

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:40
Gaat het over als je met knoppen beweegt of als de versterker een tijdje aanstaat? Misschien kun je hem eens openmaken om te kijken of er componenten gaar zijn. Kapotte condensatoren bijvoorbeeld zijn heel makkelijk te herkennen, namelijk als ze bol zijn.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Tha Ra schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:19:
Gaat het over als je met knoppen beweegt of als de versterker een tijdje aanstaat? Misschien kun je hem eens openmaken om te kijken of er componenten gaar zijn. Kapotte condensatoren bijvoorbeeld zijn heel makkelijk te herkennen, namelijk als ze bol zijn.
Met de versterker een tijdje aan heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb al eventjes hem open gehad en kon op wat stof na niet echt veel zien... Voor zover ik heb gekeken geen condensatoren die lek zijn...

Ik zal vanavond eens wat foto's schieten van het apparaat en een filmpje met geluidsopname maken van het fenomeen...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

NVM

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2010 13:38 ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Zoals beloofd hier wat interieurpics... Op de stof na voor mijn lekenoog lijkt alles goed...

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/33zch7r_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/34zfyw2_th.jpg

Heb ook nog een video geupload om het nog duidelijker te maken... Het geluid wat je hoort is jammer genoeg niet het clippen van de microfoon van de camera :'(

Het enige wat ik nog vergeten ben te vermelden is het veel voorkomende probleem van deze serie. Dat is een storende/langzaamaan slechter wordende ingangsselectieknop... Kan het misschien ook niet hieraan liggen?

Daarbij merk ik het vooral bij de wat meer basrijke muziek... als dat uitstaat gaat het wat beter maar de kraak komt vanzelf terug ;(

[ Voor 8% gewijzigd door Touchdomex op 26-04-2010 21:24 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-02 11:28

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Touchdomex schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:22:
Zoals beloofd hier wat interieurpics... Op de stof na voor mijn lekenoog lijkt alles goed...

[afbeelding]

[afbeelding]

[video]

Heb ook nog een video geupload om het nog duidelijker te maken... Het geluid wat je hoort is jammer genoeg niet het clippen van de microfoon van de camera :'(

Het enige wat ik nog vergeten ben te vermelden is het veel voorkomende probleem van deze serie. Dat is een storende/langzaamaan slechter wordende ingangsselectieknop... Kan het misschien ook niet hieraan liggen?

Daarbij merk ik het vooral bij de wat meer basrijke muziek... als dat uitstaat gaat het wat beter maar de kraak komt vanzelf terug ;(
yo, wat dit is ben ik niet zeker over, maar het zijn in iedergeval _geen_ stoffige knoppen. Het klinkt toch als een soort van clipping of plakken tegen voedingslijnen. wellicht in de pre-amp stage?

repareren kan ongetwijfeld. als je een vriendje met oscilloscoop hebt (die niet zo ver weg woont als ik) zul je er iig vrij snel achter kunnen komen waar het zit.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

Verwijderd

Had een soortgelijk iets in een van mn Akai versterkers, hier was het een bakkende aan/uit switch, vervang deze eens voor een andere switch en kijk of het probleem nog optreed.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 18:16:
Had een soortgelijk iets in een van mn Akai versterkers, hier was het een bakkende aan/uit switch, vervang deze eens voor een andere switch en kijk of het probleem nog optreed.
Ik haal er iemand bij die iets meer verstand ervan heeft ;) Maar ook hier zal ik dan eens naar kijken!
powerflux schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:25:
[...]

yo, wat dit is ben ik niet zeker over, maar het zijn in iedergeval _geen_ stoffige knoppen. Het klinkt toch als een soort van clipping of plakken tegen voedingslijnen. wellicht in de pre-amp stage?

repareren kan ongetwijfeld. als je een vriendje met oscilloscoop hebt (die niet zo ver weg woont als ik) zul je er iig vrij snel achter kunnen komen waar het zit.
Ik heb dat zekere vriendje in de buurt met osciloscoop al gevraagd :> Maar wij zullen dan alle opties doornemen....
Of heeft nielsje geen osci?

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Aangezien het nu al een tijdje is en ik tot op heden nog geen werkende marantz heb....

toch maar nog de vraag of iemand weet waar het kan zitten....?

Hij is compleet schoongemaakt met contact reiniger maar dat heeft niets geholpen. Mochten er geen suggesties komen ik ga sowieso met een vriend binnenkort alles doormeten als hij terug komt van vakantie...

Maar mocht iemand het geluid herkennen en precies weten waar het aan ligt dan graag zegmaar ;)

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:51
zo te horen heb je het alleen met loudness aan of niet?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Speeddragon schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 18:05:
zo te horen heb je het alleen met loudness aan of niet?
Ook zonder. Maar gaat vooral om de lage tonen bij laag volume en als het volume meer word zijn het alle lagen die dat doen.... Zowel mid als high... Hij hoeft er niet eens hard voor te staan. Normale luistersterkte is al genoeg voor die kraakjes :)

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Doet ie dit ook als je een koptelefoon of zoiets aansluit?

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Dat heb ik nog niet geprobeerd eigenlijk :X Ga het zo meteen eens doen!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Om hier weer te posten. Ik heb net uitgebreid getest met koptelefoon en daar hoor ik die kraakjes en dergelijke dus helemaal NIET! Wat zou dit dus kunnen zijn???

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Klinkt als een los kontakt ergens.
Alle soldeerseltjes een keer nalopen.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
centr1no schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 22:32:
Klinkt als een los kontakt ergens.
Alle soldeerseltjes een keer nalopen.
Zal het meenemen als we hem weer gaan testen! Het vermoeden had ik en nog wat mensen ook al ;) Maar ik dacht probeer het nog maar een keer wie weet is er nu een duidelijker iets!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

probeer uit te zoeken of je koptelefoon op de voorversterker uitgang zit of met weerstanden op de eindtrappen. Dat is vaak makkelijk te zien bij de aansluiting zelf. Lopen daar draden naar de speaker aansluitingen dan is het dus optie twee.

Post je bevindingen even

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:16

Oceria

I've been in between....

Zelf heb ik met een andere versterker ook een dergelijk probleem gehad. Bij mij was een zekering in de eindversterker doorgeslagen.

In het middelste pcb zitten twee glazen buisjes, met metaal aan het einde. Dat zijn de zekeringen. Kijk daar eens naar en vervang ze door precies de zelfde zekeringen (zelfde amperage en "burnspeed", te herkennen aan ofwel "slowfuse" of "fastfuse". ) Misschien dat dat ook de oplossing is voor jou?

Nog een andere opmerking: De Marantz heeft vier speaker aansluitingen, maar die zijn zeker niet bedoeld om tegelijk gebruikt te worden: 4 speakers aansluiten en tegelijk spelen kan de eindtrap overbelasten! Het was eigenlijk bedoeld als een soort van "multi room" systeem, waarbij speaker groep A in een andere kamer staat dan groep B. Je moet officiëel eerst de ene groep uitzetten, en dan pas de andere groep aan.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-01 20:08

EXX

EXtended eXchange

Mwa, meestal is het bij dit soort vintage versterkers zo dat de speakers op A en B parallel worden geschakeld. Dat houdt in dat je even rekening moet houden met de impendantie van de speakers; die mag door de parallelschakeling niet onder de 4 Ohm gaan. In de praktijk betekent het dit:

• A of B apart: speakers van 4 tot 16 Ohm
• A en B tegelijkertijd: speakers van 8 to 16 Ohm

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Oceria schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:05:
Zelf heb ik met een andere versterker ook een dergelijk probleem gehad. Bij mij was een zekering in de eindversterker doorgeslagen.

In het middelste pcb zitten twee glazen buisjes, met metaal aan het einde. Dat zijn de zekeringen. Kijk daar eens naar en vervang ze door precies de zelfde zekeringen (zelfde amperage en "burnspeed", te herkennen aan ofwel "slowfuse" of "fastfuse". ) Misschien dat dat ook de oplossing is voor jou?

Nog een andere opmerking: De Marantz heeft vier speaker aansluitingen, maar die zijn zeker niet bedoeld om tegelijk gebruikt te worden: 4 speakers aansluiten en tegelijk spelen kan de eindtrap overbelasten! Het was eigenlijk bedoeld als een soort van "multi room" systeem, waarbij speaker groep A in een andere kamer staat dan groep B. Je moet officiëel eerst de ene groep uitzetten, en dan pas de andere groep aan.
Die zekeringen heb ik al gecheckt en op het eerste oog waren die nog prima. Maar ga nog wel een keertje alle zekeringen bij langs lopen... Wie weet dat ik alsnog wat zie!
EXX schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:23:
Mwa, meestal is het bij dit soort vintage versterkers zo dat de speakers op A en B parallel worden geschakeld. Dat houdt in dat je even rekening moet houden met de impendantie van de speakers; die mag door de parallelschakeling niet onder de 4 Ohm gaan. In de praktijk betekent het dit:

• A of B apart: speakers van 4 tot 16 Ohm
• A en B tegelijkertijd: speakers van 8 to 16 Ohm
alle speakers zijn 8 Ohm dus volgens mij komt dat wel goed ;) :+ testspeakers zijn dan wel weer 6 Ohm :+

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:16

Oceria

I've been in between....

Touchdomex schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 09:41:
Die zekeringen heb ik al gecheckt en op het eerste oog waren die nog prima. Maar ga nog wel een keertje alle zekeringen bij langs lopen... Wie weet dat ik alsnog wat zie!
Dat wsa bij mij ook het geval: het duurde nog wel een weekje of twee voordat ik de tegenwoordigheid van geest had om toch even nieuwe zekeringen te kopen. Zeker het proberen waard, omdat het maar een paar euro's kost.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Om toch maar de conclusie te geven en het verhaal compleet te maken hij draait en speelt weer! :D

Uiteindelijk zijn door 2 vrienden alle grote condensatoren vernieuwd. Dit heeft het probleem dan ook verholpen! :D Weet dus uiteindelijk niet precies waar het inzat maar hij klinkt weer geweldig en hij doet het perfect!

Bedankt voor alle suggesties!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Gefeliciteerd!
En bedankt voor de update. Dat doen er veel te weinig.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
centr1no schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:33:
Gefeliciteerd!
En bedankt voor de update. Dat doen er veel te weinig.
Ach ja hij stond toevallig nog in mijn bookmarks en ik dacht stel iemand komt hetzelfde tegen is het terug te halen okay niet volledig maar omdoch :+

Pagina: 1