Ik heb een 10 mb netwerk kaartje gekocht. Nou vraag ik mij af wat voor UTP kabel er in moet. Ik heb namelijk voor mijn ISDN verbinding de 4 middelste aangesloten op een stekker van 8. Dit werkt goed. Ik krijg alleen nu ADSL en nu heb ik dus een 10mb netwerk kaartje gekocht. Ik dus ff naar dat kaartje kijken, zie ik dat er vier andere draden zijn aangesloten op die stekker van het netwerkkaartje. Ik heb nog geen ADSL en kan dus ook nog niks uitproberen. Maar op mijn netwerkkaartje zit in de eerste 2 geen koperdraadje (dus niet aangesloten) daarna 1 wel dan 2 niet en dan 3 wel (vanaf rechts begonnen). 11100100. 1 is wel en 0 is niet. Moet ik nu een andere kabel maken of maakt dit allemaal niks uit.
Verwijderd
ik heb geen idee maaruh [zeikmode] je weet dat't 10Mb is en niet 10 MB of 10 mb [/zeikmode]?
Wat voor snelheid netwerkkaart je hebt maakt niets uit. Die snelheid haalt je modem toch niet
. Maar bij adsl zit toch een modem? als het net zoiets is als een kabelmodem, dan zit er op je sdsl-modem gewoon een uitgang voor metwerkkaart, dus moet je een gewone netwerkkabel gebruiken.
btw, je kan voor alles denk ik wel een gewone netwerkkabel gebruiken (als het past). Die draadjes die niet zijn aangesloten die werken dan gewoon niet, en zijn dan overbodig zeg maar.
btw, je kan voor alles denk ik wel een gewone netwerkkabel gebruiken (als het past). Die draadjes die niet zijn aangesloten die werken dan gewoon niet, en zijn dan overbodig zeg maar.
Verwijderd
Is het inderdaad niet zo dat bij 10Mbit er maar 4 aders worden gebruikt terwijl bij 100Mbit je ze wel alle 8 moet aansluiten?
Ik heb de indruk dat je het eigenlijk zelf al aangeeft:
De ISDN kabel die je gebruikt heeft alleen de 4 middelste aders in gebruik.
Daarentegen heeft UTP Ethernet andere aders in gebruik.
Dus je kunt je huidige ISDN kabel niet voor Ethernet gebruiken, je zult een andere kabel moeten maken met de penbezetting 1,2,3,6 (wat dus goed is geconstateerd door jou) of gewoon een UTP kabeltje kopen.
Let op dat wanneer je de kabel zelf gaat maken, pinnetjes 1 en 2 een aderpaar zijn en 3 en 6 ook een aderpaar zijn. Met aderpaar bedoel ik dus twee in elkaar gedraaide draadjes, zoals bijvoorbeeld blauw/wit-blauw of groen/wit-groen.
EDIT:
Ik zie zojuist in deze draad dat je een Realtek kaartje hebt gekocht:
[topic=140581]
Het volgende is alleen van belang als je een 10 Mbit/100 Mbit kaartje hebt:
Hou er rekening mee dat je af en toe het probleem kan hebben dat je ADSL modem hangt (bijvoorbeeld na een pc-boot) en niet meer bereikbaar is. Je zult dan het ADSL modem moeten resetten. Dat heeft te maken met het feit dat de auto-sensing van het Realtek kaartje de Ethernet kant van het modem op kan hangen. Incompatibiliteitsprobleem dus.
Weinig aan te doen, behalve dan dat je je pc kunt forceren 10 Mbit Half-duplex snelheid te gebruiken, al is dit geen garantie.
Heeft bij mij wel degelijk geholpen, probleem komt een stuk minder vaak voor.
Dus je kunt je huidige ISDN kabel niet voor Ethernet gebruiken, je zult een andere kabel moeten maken met de penbezetting 1,2,3,6 (wat dus goed is geconstateerd door jou) of gewoon een UTP kabeltje kopen.
Let op dat wanneer je de kabel zelf gaat maken, pinnetjes 1 en 2 een aderpaar zijn en 3 en 6 ook een aderpaar zijn. Met aderpaar bedoel ik dus twee in elkaar gedraaide draadjes, zoals bijvoorbeeld blauw/wit-blauw of groen/wit-groen.
EDIT:
[topic=140581]
Hou er rekening mee dat je af en toe het probleem kan hebben dat je ADSL modem hangt (bijvoorbeeld na een pc-boot) en niet meer bereikbaar is. Je zult dan het ADSL modem moeten resetten. Dat heeft te maken met het feit dat de auto-sensing van het Realtek kaartje de Ethernet kant van het modem op kan hangen. Incompatibiliteitsprobleem dus.
Weinig aan te doen, behalve dan dat je je pc kunt forceren 10 Mbit Half-duplex snelheid te gebruiken, al is dit geen garantie.
If it ain't broken, play with it till it breaks.
Ik denk dat dat 10mb kaartje maar 2 kanelen gebruikt 4 en 5. Dan zou mijn kabel goed zijn, is dit zo ?Op vrijdag 09 maart 2001 17:42 schreef Crusader het volgende:
Ik heb de indruk dat je het eigenlijk zelf al aangeeft:
EDIT:
[topic=140581]
Nee, dat is niet zo.
Het is precies zoals ik zei.
Pinnetjes 1,2,3 en 6 en niet anders.
Best wel balen, dan moet ik nu weer andere stekkertjes op mijn kabel gaan zetten en dan kan ik niet meer internetten via ISDN.Op zaterdag 10 maart 2001 00:36 schreef Crusader het volgende:
Nee, dat is niet zo.
Als ik een 10/100 mb netwerkkaartje koop heb ik dan geen last van dat autosensingHou er rekening mee dat je af en toe het probleem kan hebben dat je ADSL modem hangt (bijvoorbeeld na een pc-boot) en niet meer bereikbaar is. Je zult dan het ADSL modem moeten resetten. Dat heeft te maken met het feit dat de auto-sensing van het Realtek kaartje de Ethernet kant van het modem op kan hangen. Incompatibiliteitsprobleem dus.
10 Mbit gebruikt net als 100 Mbit 2 aderparen. Gigabit over koper gebruikt wel alle 4 de aderparen.
De officiele codering is trouwens
oranje-wit
oranje
groen-wit
blauw
blauw-wit
groen
bruin-wit
bruin
waarbij oranje-wit links zit als je de stekker met de contacten naar boven houdt.
De officiele codering is trouwens
oranje-wit
oranje
groen-wit
blauw
blauw-wit
groen
bruin-wit
bruin
waarbij oranje-wit links zit als je de stekker met de contacten naar boven houdt.
Je hebt juist bij een 10/100 Mb kaartje "last" van autosensing.Op zaterdag 10 maart 2001 09:54 schreef sinterklaasrulez het volgende:
[..]
Als ik een 10/100 mb netwerkkaartje koop heb ik dan geen last van dat autosensing
Als je dus een 10 Mb kaart hebt (die geen 100 Mb aan kan) dan heb je het probleem niet.
Pagina: 1