[Ubuntu server 9.10] Volgorde starten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:47
Beste tweakers,

Op google kon ik het niet vinden dus ik vraag het hier maar eens.

Ik heb een oud computertje met een externe schijf eraan hangen. Deze schijf mount door middel van fstab. Nu wil ik ook graag dat hij dan me svn server start bij het opstarten. Dus daarvoor heb ik een cron job aangemaakt.

Echter op het moment van het uitvoeren van die cron job.. is de map met repositories nog niet beschikbaar (waarschijnlijk heeft hij die hdd nog niet gemount). Mijn vraag is dan ook, klopt het dat cron jobs eerder worden uitgevoerd dan fstab? (wat ik nogal vaag vind maar goed).

Mijn 2e vraag, waarom kan ik die externe hdd niet mounten met een cron job. Me interne schijf lukt wel, maar me externe niet. Is er ergens een volgorde van de verschillende processen die op bepaalde momenten starten?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Cron jobs zijn niet bedoeld voor het opstarten van deamons en services. Waarschijnlijk heb een linux server. Daar worden meestal de opstart-scripts in /etc/init.d geplaatst en een command uitgevoerd als chkconfig

Zie ook bijvoorbeeld http://linuxhelp.blogspot...g-services-during_01.html of iedere link die je krijgt als je zoekt op: starting up services linux

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet ook even kijken naar hoe run levels werken. Elk runlevel start bepaalde services. De volgorde van deze services wordt bepaald door het nummer. S10xxx komt bijvoorbeeld voor S20xxx.

Verder is het ook wel even handig als je uitlegt wat je precies met je cronjob wilt bereiken. Is het een backup maken van je systeem oid? In zo'n geval zou een simpel bash script die als cronjob wordt gestart al genoeg moeten zijn, je mount je externe hdd adhv z'n UUID (indien deze bestaat, je kan 'm bijvoorbeeld niet aan hebben staan of hijs niet aangesloten) aan een bepaald mount point. Je pauzeert een seconde bijvoorbeeld, checkt of hij daadwerkelijk gemound is en voert dan de backup uit. Unmounten, klaar.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Die externe hdd mount ik in fstab. Nu wil ik een svn server draaien als deamon. Dus ik wil dat bij opstarten hij automatisch dus me svn server start. De repositories van die svn server staan op die externe hdd.

Ik heb het al eens met een opstartscript geprobeerd. Alleen als ik na het opstarten controleer draait me svn server niet. Voer ik daarna dat opstartscript uit, dan draait hij wel..

Als ik in dat script een command zet om een map aan te maken en ik herstart dan is die map wel aangemaakt.

[ Voor 20% gewijzigd door BlackHawkDesign op 01-05-2010 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackHawkDesign
Het is gelukt, in webadmin kon ik ook taken as the system boots instellen.. en daar heb ik hem toegevoegd..werkt gelijk.