Toon posts:

STK500 of MyAVR MK2 USB?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mede-auteur:

Verwijderd

Geachte leden,

Ik zit met een grote dilemma door een keuze tussen de "Starter kit STK500" of "MYAVR MK2 USB +".
Zelf wil ik beginnen met embedded dingen te beginnen en komend jaar naar het HBO te gaan.
Zelf kan ik al aardig programmeren in C#, PHP (OOP), en wat javascript.

Kan iemand mij mischien een beetje op weg helpen en wat uitleg geven...
Voor mij is de prijs geen probleem [niet boven de 250€]

http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=153988 -> De STK500 [130€]
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=191026 -> De MYAVR [199€]

Mvg,

Yos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou de avr dragon aanraden, is rond de 60 euro.

Hij is flink wat esd gevoeliger dan de STK500, dus moet er voorzichtig mee omgaan.
Overeenkomsten met de STK500:
- Beide ISP/HVPROG als programmeermogelijkheid
- Beide geschikt voor bijna alle AVR's

Verschillen tussen de 2:
- Dragon kan ook JTAG en DebugWire
- Dragon heeft geen chipsockets erop, maar die kan er wel op gezet worden.
- Dragon heeft geen drukknopjes of leds om mee te testen, maar eerlijk gezegd heb ik die op de STK bijna nooit gebruikt.
- Dragon is USB en niet serieel
- Dragon heeft geen extra seriele poort voor debugdoeleinden.

Ikzelf vind de Dragon een prima ding om mee te werken, en signifikant goedkoper dan de STK500.

Eventueel zou je kunnen overwegen om zelf een isp programmer te maken of een heel erg simpele te kopen.
Dan ben je voor een tientje klaar, en met ISP kan je de meeste AVR's programmeren. Heb het jaren zelf zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-10 19:46

mux

99% efficient!

Ik ben het helemaal met SA007 eens, maar:

De AVR is een uitstekend beginnersplatform want... het is wmb de meest uitgebreide serie 8-bit MCUs en presteert bovendien ook uitstekend. Er valt uitstekend mee te prototypen gezien er ook nog steeds DIP versies van worden verkocht. Maar...

Als je toch naar HBO gaat en denkt veel met microcontrollers te gaan doen kun je overwegen om ook eens naar een ARM platform te kijken. NXP's LPCXpresso is bijvoorbeeld een devboard inclusief IDE en JTAG debugger (die ook SWD, een soort simpelere versie van JTAG voor low-cost micro's) voor 30 euro. Iets pittiger om mee te beginnen (dus ik zou zeker beginnen met een AVR bordje) maar zodra je eenmaal het een en ander op de AVR werkend hebt kun je meteen door naar Cortex-M3. Het lijkt allemaal heel erg op elkaar maar de cortex klokt een stuk hoger, heeft efficientere instructies en interessante peripherals. Om maar niet te spreken van veel grotere geheugens etc. Voor de prijs hoef je het iig niet te laten: 50 euro voor een dragon, 30 euro voor een xpresso...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dus conclusie is gewoon dat MY AVR starter kit te halen daarmee effe rommelen
en dan naar die cortex M3 gaan?

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2010 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nouja, ik weet niet hoeveel je met mcu's gaat doen, maar in mijn geval heb ik er spijt van dat ik zolang heb gewacht met het ontdekken van andere dingen. AVRs zijn ook heel veelzijdig - je kunt er in principe alles mee - maar het blijven 8-bitters met relatief beperkte resources die niet/marginaal een OS kunnen draaien. Als je dus echt verder wilt in microcontrollers zul je zeker de overstap een keer moeten maken. Ik adviseer vanuit mijn eigen omgeving om daar gewoon niet te lang mee te wachten: na een halfjaar à een jaar spelen kun je gemakkelijk overstappen. Bevalt het niet, dan heb je maar 30 euro weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat dit wereldje helemaal nieuw voor me is dus ik weet eigenlijk niet wat het "leukste" eigenlijk is.... tot zo ver lijkt het me heel leuk om microcontrollers te bouwen en te programmeren maar verder weet ik eigenlijk niks.. jij begint al over OS te praten klinkt super interessant maar ik ben nog maar een noobie op dit gebied dus zou je me mischien met het leukste pakket, board, chip, controllers, enz met een link kunnen sturen een shop bijv en natuurlijk wat ik zou moeten halen bijv die mcu's en een board uhm ethernet camera-tje zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK, nu weet ik het zeker: Koop een AVR Dragon. Ga daar eerst maar mee spelen :D Ik ben al veel te ver aan het denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De MyAVR lijkt me een leuk setje, maar imho als starterset veel te duur.
Voor ~200 euro kan je veel intressantere dingen halen als starterkit, voorbeeldje:

- Avr dragon €60-70
- Breadboard €5-10
- Wat expirimenteerprnintjes €5
- Zooitje leds, weerstanden, condensators etc, assorimentsdoosjes €30 euro
- Testvoeding €50

Dan heb je voor ~150 euro een veel uitgebreidere startkit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

ssj3gohan schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:40:
Nouja, ik weet niet hoeveel je met mcu's gaat doen, maar in mijn geval heb ik er spijt van dat ik zolang heb gewacht met het ontdekken van andere dingen. AVRs zijn ook heel veelzijdig - je kunt er in principe alles mee - maar het blijven 8-bitters met relatief beperkte resources die niet/marginaal een OS kunnen draaien. Als je dus echt verder wilt in microcontrollers zul je zeker de overstap een keer moeten maken. Ik adviseer vanuit mijn eigen omgeving om daar gewoon niet te lang mee te wachten: na een halfjaar à een jaar spelen kun je gemakkelijk overstappen. Bevalt het niet, dan heb je maar 30 euro weggegooid.
I call bullshit :) Even mijzelf als voorbeeld stellen: ik doe al jaren in AVRs maar heb op een gegeven moment besloten om ook naar de ARMs te kijken. Zijn fantastische dingen en ik heb er uiteindelijk standaard een stel op de plank liggen, maar ik merk dat ik ze nooit gebruik: voor 99% van mijn toepassingen zijn AVRs ook prima en die zijn goedkoper, beter verkrijgbaar en (belangrijk voor de meeste hobbyisten) ook in DIL-formaat te krijgen. Uiteindelijk blijft mijn voorraadje ARMs dus netjes op de plank liggen; zo heel veel zaken waar ik de brute kracht van een arm voor nodig heb komen er gewoon niet langs.

Verder: het is misschien schelden in de kerk en je moet er niet al te lang op blijven hangen, maar heb je al eens naar de Arduino gekeken? Zeker als je OOP gewend bent moet je daar vrij makkelijk in kunnen komen en je hebt er geen programmer voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 25-04-2010 19:54 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hmhm, stiekum zijn ze ook geschikt voor veel dingen. Maar zodra ik een kleuren-framebuffer wil bijhouden, of AES wil gaan doen, of een wat efficientere boostconverter op 300kHz wil maken, of extern geheugen wil gebruiken, of dynamisch kloksnelheid wil aanpassen in dingen die zuinig moeten zijn...

Granted, het zijn geen scenario's die je als hobbyist snel tegenkomt, maar als HBO'er die richting microcontrollers leunt zijn het dingen die je moet kunnen als je klaar bent met je studie. Dingen die je tijdens je studie doet. Kan geen kwaad om het dan gezien iig te hebben, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

True, true, maar om iemand nou aan te raden om de arm meteen als doel te stellen lijkt me wat overkill. Op een gegeven moment heb je het nodig en dan is 't nuttig om het erbij te kunnen pakken, maar tot die tijd kan je gerust in de 8bitters blijven steken (Trouwens, alle zaken die je noemt kunnen in theorie ook in een AVR gedaan worden, en meer: ik ben op dit moment bijvoorbeeld een artikeltje aan het maken over een Z80-emulator voor een AVR. Ja nuttig is anders, maar 't kan wel ;) )

Ik heb meteen de titel even wat opgeschoond trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 25-04-2010 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de dragon zo vaaak gehoord xD dat hij dus wel goed moet zijn maar ik krijg dingen snel onder de knie en aangezien ik het leuk vind (alleen van jullie discussies al) ga ik er vaak mee werken dus een sterke MCU een goeie board ofzo zou wel van pas zijn max 250€ en binnenkort kan ik nog een 130€ aan goederen er bij halen dus vertellen jullie mij maar een mooi pakketje en dat zoek ik wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Damn, 1/4Keuro om te beginnen met uCs is een best budget :) Ik zou zeggen: stop dat geld vooral in goede lab-supplies als je die nog niet hebt: labvoeding, stel breadboards, nette soldeerbout etc, en reserveer een E75 ofzo voor de daadwerkelijke AVR-spullen. Haal daar hetzij een Arduino of 2 van, hetzij een AVR Dragon plus een stel AVRs. Haal ook wat interessante meripherials: een LCDtje, een potmeter, een set LEDjes, condo'tjes, kristallen etc. Pak wat AVR-tutorials die je ziet en stel gewoon een lijstje op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okeej hartstikke bedankt allemaal echt super veeel bedankt ik ga vanavond een lijstje maken en bestellen bij eztronics.nl !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nog wat tips om bij te bestellen:

- Headers, 2.54mm female en male.
- Draad wat goed te solderen is.
- Breadbord + breadboard draadjes.
- Wat voltage chipjes, 78l05 vooral.
- Wat general purpose transistors, BC547 bijv.

Als je daarvan wat hebt liggen kan je de meeste dingen prima aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Hier op school (Saxion Hogeschool Enschede) gebruiken we bij technische informatica een STK500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik denk dat de belangrijkste vraag is welke microcontroller gaat je school gebruiken? Want straks gebruiken ze een ander merk en dan zit jij met je ontwikkelset.

Als de HBO ATMEL doet zou ik inderdaad voor de DRAGON met de extra spullen die de mensen boven mij aanraden. Ik ben zelf zo begonnen en dat bevalt me goed.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Pagina: 1