SSD firmware updaten... problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 22:23
Hey Tweakers,

Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb een tijd geleden een PC gebouwd met een Intel Postvile X-25 80 GB SSD erin en heb daarop windows 7 er op gezet in AHCI mode.

Werkt allemaal prima, geen probleem. Maar na een tijdje (anderhalve maand) bedacht ik me eens te gaan kijken of mijn SSD wel zo snel is als hij moet zijn. Ik wil natuurlijk dat hij tiptop in orde is. Hier het resultaat van CrystalDiscMark:

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_fhBpSNhcQF0/S8WCHkRS8II/AAAAAAAAAj4/J44ls3VjQtQ/SSD.png

Nou werd mij verteld dat dit minder is dan gebruikelijk en dat het typisch zou zijn voor een gedegradeerde SSD. Ik kreeg deze tips:

- Firmware updaten
- Intel SSD Toolbox installeren en optimalisation programma gebruiken.

Hier kom ik dus in de problemen:

In de eerste instantie herkende de bootable CD met de firmware mijn SSD niet. Daar had ik het in de eerste instantie al opgegeven. Maar na een tijdje ben ik toch gaan zoeken naar een oplossing, en google zei me dat het wel zou moeten werken als mijn SSD in SATA poort 1 zit. Dit was niet het geval, dus heb ik dat gefixt.

Maar nu krijg ik het niet voor elkaar om vanaf CD's te booten... in mijn bios staat goed ingesteld dat hij eerst vanaf een eventuele CD moet booten alvorens over te schakelen naar de SSD. Zelfs handmatig kiezen in de "boot manager" werkt niet :s Mijn DVD brander werkt verder wel gewoon prima, leest alles enzo. Deze zit in SATA 5.

Nou, heel fijn dus. Ik dus vervolgens maar die intel SSD Toolbox gaan installeren zonder die firmware update. Op mijn SSD staat firmware 02HA en dat zou iig goed genoeg moeten zijn voor TRIM werd mij verteld (ben nou nog steeds niet zeker of/hoe dat nou werkt!!!).
Maar nu krijg ik in dat programma dus "ERROR CONNECTING TO DRIVE"

Echt ik wordt helemaal gek! Mijn PC doet het gewoon maar geen enkel nuttig programma kan mijn drives vinden als dat nodig is. En nou werkt booten vanaf een CD dus ook niet meer!

Heeft iemand tips? In mijn ondertitel staan de specs van mijn PC mocht dat relevant zijn.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Wat voor moederbord hebben we het over?

Dat is wel relevant want dit is een probleem dat ook aan de I/O-controller kan liggen en die zit op het moederbord.

Verder is het mogelijk interessant om te weten in welke modi je SATA-poorten staan. Ik zie AHCI voor SATA 1 staan, maar geldt dat ook voor je DVD-speler?

Eventuele alternatieve oplossing is booten vanaf een USB-stick.

PS. En heb je al geprobeerd te booten vanaf een andere CD/DVD en die CD al eens in een andere PC geprobeerd te booten?

[ Voor 14% gewijzigd door kalizec op 25-04-2010 18:45 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
Het gaat om dit mobo:
pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4
Ik had echter wel ergens volgens mij al geverifieerd dat ik windows drivers heb en niet van AMD. Want die ondersteunt geen TRIM. Maar misschien klopt dit toch niet... ben vergeten hoe ik dat gecheckt heb.

Al mijn zes SATA poorten staan op AHCI. De SATA 3 poorten heb ik uitgeschakeld want die gebruik ik niet. Ik kan de eerste vier (aangegeven als 0,1,2,3 in mijn handleiding) en de laatste twee (4,5) apart instellen maar deze staan dus allemaal op AHCI. Mijn SSD staat dus op 0 (de eerste) mijn HDD op 2 (derde) en DVD-brander op 4 (vijfde). Dit omdat de poorten zeg maar per 2 gestapeld zitten en een andere kabel er voor zorgt dat ik moeilijk bij de onderste aansluitingen kan komen.
Maar als het nut heeft kan ik eventueel mijn brander naar 1 (tweede poort) proberen te verplaatsen...

Ik had nog ergens een HIREN's boot CD liggen en deze getest in mijn oude PC. Deze werkte, maar niet in mijn nieuwe PC.

[ Voor 10% gewijzigd door Therapy777 op 25-04-2010 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Misschien is het verstandig om tijdens het upgraden van je firmware even de SATA poorten allemaal op IDE te zetten. Vervolgens moet je in de BIOS alle drives opnieuw laten detecteren. En stap 3 is om de CDROM drive als eerste boot drive te selecteren en de INTEL als tweede (of anders). Dan rebooten en alles laten draaien, let op dat je na het updaten van de firmware niet Windows laat starten. Eerst terug naar de BIOS en de zaken weer op SATA AHCI zetten zoals het was voor de firmware upgrade.

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Jouke74 schreef op zondag 25 april 2010 @ 21:20:
Misschien is het verstandig om tijdens het upgraden van je firmware even de SATA poorten allemaal op IDE te zetten.
Inderdaad. Wat ook in de documentatie van de firmware update staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
_H_G_ schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:08:
[...]

Inderdaad. Wat ook in de documentatie van de firmware update staat..
Orly? Ik lees in de readme anders toch echt dit ;)

BIOS STORAGE CONFIGURATION
This tool will only function correctly with the BIOS SATA ports
configured to "Legacy" / "Compatibility" mode, or "AHCI" mode.
Some BIOS configurations support SATA port modes such as "IRRT",
"RAID", and "Native + IDE" mode, which are not supported by this
utility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 15:45
Lees dan ook wat verder.. "Some platform BIOS implementations of SATA port settings are not compatible with the update program's process for locating the SSD within the system in AHCI mode."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therapy777
Oké mijn fout, excuus!

Anyways een update: Ik heb het boot probleem kunnen fixxen. Ik kon blijkbaar ook mijn DVD station zelf kiezen ipv de "CD-ROM" optie. Dit werkt nu dus.

Ik heb nogmaals de updater in AHCI mode geprobeerd. Dit werkte helaas niet. Dus heb ik het inderdaad in IDE mode gedaan en het werkt.

Nu echter, de hele reden waarom ik deze poespas heb gedaan is om te zorgen dat ik de Intel SSD Toolbox kan gebruiken. Maar deze geeft nog steeds "Error Connecting To Drives" aan.

Denk dus dat ik mijn AHCI drivers moet updaten? Ik heb een AMD moederbord, dit schijnt ook niet handig te zijn. Welke drivers moet ik gebruiken?

**EDIT**

Okee ik heb gevonden dat ik via de Device Manager de normale windows drivers kan installeren. Dit heb ik gedaan. Nu start mijn PC alleen zo'n 30 seconden langzamer op maar dat schijnt normaal te zijn omdat de drivers niet optimaal zijn.

Ik heb de resultaten na een optimizer run in het SSD topic gezet en daar feedback gevraagd. Dit topic kan gesloten worden aangezien het firmware update probleem, toolbox probleem en CD-boot probleem allen zijn opgelost :)

[ Voor 26% gewijzigd door Therapy777 op 30-04-2010 15:34 ]

Pagina: 1