Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-04 21:30
Beste Tweakers,

Op het moment ben ik mij aan het oriënteren op de thuisstudie markt, hierin heb ik een opleiding gevonden welke mij erg aansprak. Hier te bekijken.

Nu ben ik zelf 18 jaar, inmiddels een half jaar werkzaam, een VMBO TL diploma verder en een contract van een jaar nog onder m'n neus. Vanuit mijn werkgever mocht ik een opleiding gaan volgen op kosten van het betreffende bedrijf.

Omdat ik enkel ene VMBO diploma heb is het lastig om te kijken naar een geschikte HBO opleiding i.v.m. de toelatingseisen.

Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met eenzelfde situatie en mij hierin tips kan geven. Er is een regeling voor vanaf 21 jaar en ouder, maar hiervoor zou ik nog 3 jaar moeten wachten.

Wellicht heeft iemand goede tips voor me! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:45
Ik denk dat je voor toelatingseisen het best contact op kan nemen met de desbetreffende hogeschool, vaak staat het overigens ook op de website vermeld. Veel hogescholen bieden cursussen aan indien je niet aan de eisen voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Ok, daar ga ik eens naar kijken. Wettelijk gezien zijn er wat betreft de vooropleiding geen eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Meestal moet je voor toelatingsexamen 21 jaar of ouder zijn. Misschien is MBO een beter idee om mee te beginnen aangezien je van het VMBO afkomt. Dan is de overstap wel groot naar HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
10110001 schreef op zondag 25 april 2010 @ 18:10:
Meestal moet je voor toelatingsexamen 21 jaar of ouder zijn. Misschien is MBO een beter idee om mee te beginnen aangezien je van het VMBO afkomt. Dan is de overstap wel groot naar HBO.
Ja, dat had ik ook een beetje gevonden inderdaad, is dat een wettelijk iets of bepaald vanuit de scholen? Dat kon ik helaas nergens terugvinden.

Ik heb wel getwijfeld ook MBO te gaan doen, echter zou ik het liefst de HBO-Diploma z.s.m. op zak hebben (2 jaar van mijn voortgezet onderwijs waren HAVO/VWO, maar wegens gebrek aan inzet teruggezakt naar VMBO). Nu zou het 4 jaar kosten tot ik een MBO 4 opleiding zou hebben, dan ben ik 22 jaar en ben ik nog een jaar extra kwijt dan dat ik zou gokken op de toelatingstest.

Wel diverse tests liggen dat de havo-kennis aanwezig is (gedaan in het tweede jaar van het voortgezet onderwijs), een AB test heette dat geloof ik.

[ Voor 9% gewijzigd door ronn0 op 25-04-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Toelatingsaanvraag
Twijfelt u of u wel of niet wordt toegelaten tot een van onze opleidingen? Wilt u dit weten, voordat u zich aanmeldt? Vul dan onderstaand formulier in en stuur dit samen met uw cv en kopieën van uw diploma’s of certificaten op naar NCOI, t.a.v. de Toelatings- en vrijstellingscommissie.
Als je die even opstuurt ben je er zo achter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Maar eens proberen ja, kost wel 75 euro, maar dan heb ik wel duidelijkheid. En op het moment dat het mag wordt het verrekend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

ronn0 schreef op zondag 25 april 2010 @ 18:26:
[...]

Wel diverse tests liggen dat de havo-kennis aanwezig is (gedaan in het tweede jaar van het voortgezet onderwijs), een AB test heette dat geloof ik.
Als je die test in het tweede jaar hebt gedaan, waar zijn die andere jaren op het voortgezet onderwijs dan nog goed voor? ;) Ik denk dat je bijvoorbeeld op het gebied van wiskunde niet genoeg hebt gehad om het op het HBO te redden, en al helemaal niet met zelfstudie. Je zegt immers dat je wegens gebrek aan inzet naar het VMBO bent gegaan: zelfstudie is een-en-al inzet!

Je hebt 3 opties: eerst MBO, eerst HAVO, of een toelatingstest. Ik weet niet of je met 18 jaar al een toelatingstest kunt doen maar voor het gemak ga ik daar even niet van uit. Blijven over MBO en Havo. MBO kost 4 jaar. Is er geen optie om (versneld?) HAVO te doen?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Toelatingsexamen is toch echt 18+, dus dat gaat hem niet worden. Mijns inziens heb je twee opties, te weten:

1) Certificeringen behalen tot je 21e en dan toelatingsexamen doen voor HBO

2) Open Universiteit

Indien je 18 jaar of ouder bent kun je zonder opleidingseisen starten met een studie aan de Open Universiteit. Probleem daarvan is dat er geen studie is die echt 100% aansluit bij de door jou uitgekozen studie (jij wil Technische Informatica, zij bieden gewoon Informatica).

Mochten deze twee keuzes je niet bevallen, dan zou ik gewoon met een MBO opleiding beginnen (kan ook thuis via LOI of NCOI bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 13:38

Brons

Fail!

Ik vind het idee om HAVO te gaan doen eigenlijk het beste. Sowieso kan je dat in 2 jaar doen op een middelbare school en volgens mij ook in 1 jaar op een ROC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Ik zie nu pas dat ze 75euro vragen voor het nakijken van de toelatingseisen, wat een belachelijke regeling. Open universiteit is een optie alleen is erkenning voor niet geaccrediteerde opleidingen (logischerwijs) ver te zoeken. Wellicht is het optioneel via een verkort programma alsnog HAVO af te ronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

ronn0 schreef op zondag 25 april 2010 @ 18:26:
[...]

Ja, dat had ik ook een beetje gevonden inderdaad, is dat een wettelijk iets of bepaald vanuit de scholen? Dat kon ik helaas nergens terugvinden.
Het zou wat zijn als iedereen zomaar het HBO of de Uni binnen zou kunnen stappen en dan aan een studie kon beginnen. Je moet wel een bepaalde basis hebben. En aangezien je geen passende vooropleiding hebt mogen ze eisen stellen aan je. Er wel meer studies waar je sowieso toelatingsexamen voor moet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door 10110001 op 25-04-2010 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Misschien eerst iedereen nog eens bedanken voor het meedenken, bedankt mensen! :-)

Ik ben op het moment aan het zoeken met jullie tips, de Open Universiteit, Havo/Vavo o.i.d. en naar interessante MBO opleidingen.

Tevens kwam ik zojuist HBO Software Engineering & Development (2 jaar) tegen. Dat is het belangrijke deel van de volledige opleiding, daarin worden diploma's gecompenseerd met ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Met alle respect, maar je bent 18. Dan kun je niet spreken van relevante werkervaring die voldoende is om een deel van een opleiding te compenseren. Als je 38 was geweest, dan was het een heel ander verhaal.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
Daar zit iets in ja, toch maar eens de andere richtingen proberen. Nu maar een leuke MBO opleiding zoeken. :-)

Nogmaals iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Informeer toch ook maar bij de VAVO. Wanneer je daar je Havo diploma haalt in 2 jaar heb je maar 4 vakken per jaar en is het goed te combineren met je baan. Dan kan je over 2 jaar goed voorbereid aan het HBO beginnen. Binnenkort zijn op veel ROC's de open dagen voor de VAVO opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 20:17
als je bijvoorbeeld in het bezit van MCSE, CNE, AMBI certificaten bent zou je een kopstudie van NOVI kunnen gaan volgen:

http://www.novi.nl/novi/nl/diensten/hbo_opleidingen

Maar ik vermoed dat je te jong bent, en te weinig relevante werkervaring hebt om hier aan mee te mogen doen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ik zou gewoon lekker je havo doen met volwassen onderwijs, daarna hbo.

Wat je ik je zou adviseren als je niet havo wilt gaan doen, is MBO ICT bbl te doen, dan werk je volgens mij 4 dagen en krijg je 1 dag school. Duurt inderdaad 4 jaar maar je hebt wel op je 22ste 4 jaar werkervaring en je kan daarna je HBO in 3 jaar doen. Dus ben je 25.

Tevens zou je na je MBO bij een partij als Call2 gaan werken, dan kan je studie volgen op hun kosten. Dan werk je gewoon en studeer je in deeltijd je HBO naar keuze. Dan zou je 25 zijn met 7 jaar werkervaring das best mooi!

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronn0
[message=338936a89,noline]AE86 schreef op maandag 26 april 2010 @ 06:48[/message]:
Informeer toch ook maar bij de VAVO. Wanneer je daar je Havo diploma haalt in 2 jaar heb je maar 4 vakken per jaar en is het goed te combineren met je baan. Dan kan je over 2 jaar goed voorbereid aan het HBO beginnen. Binnenkort zijn op veel ROC's de open dagen voor de VAVO opleiding.
Zelf ben ik bezig te zoeken naar geschikte HAVO/VAVO opleidingen, het liefst volg ik deze in de avonduren of weekeinden, deze heb ik een aantal gevonden waar ik eens ga kijken. Tevens bedankt voor de tip van de ROC open dagen!
Grolsch schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:46:
als je bijvoorbeeld in het bezit van MCSE, CNE, AMBI certificaten bent zou je een kopstudie van NOVI kunnen gaan volgen:

http://www.novi.nl/novi/nl/diensten/hbo_opleidingen

Maar ik vermoed dat je te jong bent, en te weinig relevante werkervaring hebt om hier aan mee te mogen doen.
Zelf heb ik nog geen certificaten in de pocket, ik wilde beginnen met een HBO Batchelor opleiding met een eventuele Master erachteraan. Daarna wilde ik mij gaan concentreren op Certificaten e.d. omdat deze een beperkte houdbaarheid hebben.
Schaapmed schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:01:
Ik zou gewoon lekker je havo doen met volwassen onderwijs, daarna hbo.

Wat je ik je zou adviseren als je niet havo wilt gaan doen, is MBO ICT bbl te doen, dan werk je volgens mij 4 dagen en krijg je 1 dag school. Duurt inderdaad 4 jaar maar je hebt wel op je 22ste 4 jaar werkervaring en je kan daarna je HBO in 3 jaar doen. Dus ben je 25.

Tevens zou je na je MBO bij een partij als Call2 gaan werken, dan kan je studie volgen op hun kosten. Dan werk je gewoon en studeer je in deeltijd je HBO naar keuze. Dan zou je 25 zijn met 7 jaar werkervaring das best mooi!
Ja, het is inderdaad slim te beginnen met een Havo alsvorens een HBO opleiding te beginnen, dan ben ik wat beter voorbereid en kan ik op doorbouwen.

BBL zie ik niet erg zitten omdat ik graag bij mijn huidige werkgever wil blijven, deze is loyaal aan mij geweest door me de kans(en) te bieden en dat geef ik graag terug in loyaliteit terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

BBL kan ook bij je huidige werkgever. Dat maakt niet uit, je moet gewoon een baan hebben om die opleiding te mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

je moet wel een leerbedrijf zijn dan als ik het goed heb, maar dat is niet erg lastig om te worden. via http://www.colo.nl/ kan je aanvraag neerleggen :)

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als je HAVO gaat doen, zorg dan wel dat je een vakkenpakket kiest die aansluit bij de HBO opleiding die je wenst te gaan volgen.
Technische Informatica, en Software Engineering vragen erg veel wiskunde kennis. Het zou zonde zijn dat je wordt afgewezen omdat je vooropleiding niet zou voldoen omdat je het verkeerde profiel hebt gekozen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je zou ook kunnen denken aan de Open Universiteit. Het heeft mijns inziens ook meer status dan een LOI'tje of een NHA'tje. Je hebt geen toelatingseisen, maar je moet jezelf wel gaan bijspijkeren. Zeker op het niveau van Wiskunde.. Je hebt toch Havo 4/5 ~ HBO basis wiskunde nodig. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Arsenius op 27-04-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Persoonlijk zie ik geen verschil tussen een LOI'tje of de OU. Ik blijf het wonderlijk vinden dat dit soort opleidingen uberhaubt geaccrediteerd worden. De mate dat een HBO en zeker een universiteit je geacht bent te studeren staat in geen verhouding met de diverse zelf-studie opleidingen.
Ik zou zeker als VMBO'er eens kijken of je een MBO en daarna alsnog een HBO kunt volgen. Zeker met de nodige achtergrond bestaat de kans dat je vakken tot zelfs 1 jaar kunt overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Inderdaad, en dan ook de dingen die naast de studie erbij komen (projecten, overleg etc).
Ik was daar "ook niet zo'n held in" maar een jaar stevig projectwerk moeten doen heeft me wel wat opgeleverd.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32

defiant

Moderator General Chat
Het verschil is dat bij de LOI maar zeker op de OU geen studenten zitten in de basisbeurs leeftijd klasse, maar een stuk ouder zijn en meestal fulltime werken. Dat soort mensen hoeven niet zo nodig bijgespijkerd te worden in de vele projectgroepen, maar missen vaak wel vaak de theoretische achtergrond kennis. Maar afstandsonderwijs terwijl je in de leeftijd zit dat je de keuze/tijd hebt een reguliere studie te volgen staat vanzelfsprekend veel minder op je CV.

Aan TS zou ik aanraden het advies van Schaapmed op te volgen: eerst HAVO dan HBO deeltijd/duaal.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja zeg, maar dan zit je met een stel MBOers die een baan hebben, en die krijgen dan een WO?
Lekker hoor.

Liever niet dus.

</snob, niet zo serieus nemen aub>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
n4m3l355 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:37:
Persoonlijk zie ik geen verschil tussen een LOI'tje of de OU. Ik blijf het wonderlijk vinden dat dit soort opleidingen uberhaubt geaccrediteerd worden. De mate dat een HBO en zeker een universiteit je geacht bent te studeren staat in geen verhouding met de diverse zelf-studie opleidingen.
Alhoewel ik het eens ben met het betwiste 'nut' van dergelijke opleidingen op zo'n jonge leeftijd (wat defiant al zei), vind ik dat je dergelijke opleidingen niet zo af kunt schrijven op basis van je argumenten.

Kijk bijvoorbeeld naar die opleiding op de LOI HBO Technische Informatica, daar zitten toch een hoop onderdelen in waar je best u tegen mag zeggen. Voor heel wat onderdelen leg je namelijk de officiële examens af bij Exin, Prometric of Vue. Die zijn toch een stukje strikter qua beoordeling dan een gemiddelde leraar die heeft 'gezien' dat je je best hebt gedaan en van die 5.4 toch maar een 5.5 maakt om je te matsen.
Boudewijn schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:39:
Inderdaad, en dan ook de dingen die naast de studie erbij komen (projecten, overleg etc).
Ik was daar "ook niet zo'n held in" maar een jaar stevig projectwerk moeten doen heeft me wel wat opgeleverd.
Het hele samenwerk/project gebeuren binnen de HBO's vind ik maar zeer overrated. Het is meestal toch: jij bent goed in dit, maak jij dit verslag, dan doe ik die andere... Ja, als je dat 'het overleg' wilt noemen, prima, maar meer dan dat is het niet in mijn ogen. Daarnaast kun je altijd een prince2 cursus doen als je eens wilt weten 'hoe het hoort' in het echt. Daarna ga je 'echt' werken en dan zul je inzien dat de werkelijkheid vaak maar een smerige boel is, iets met ontwijken van verantwoordelijkheden, incompetente figuren die dat goed weten te verbergen, een berg kansloze projecten en dito projectorganisaties, belangenverstrengelingen, corruptie, zwarte pieten, gebeten honden, bruine armpjes, enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ebia schreef op woensdag 28 april 2010 @ 00:56:
Het hele samenwerk/project gebeuren binnen de HBO's vind ik maar zeer overrated. Het is meestal toch: jij bent goed in dit, maak jij dit verslag, dan doe ik die andere... Ja, als je dat 'het overleg' wilt noemen, prima, maar meer dan dat is het niet in mijn ogen. Daarnaast kun je altijd een prince2 cursus doen als je eens wilt weten 'hoe het hoort' in het echt. Daarna ga je 'echt' werken en dan zul je inzien dat de werkelijkheid vaak maar een smerige boel is, iets met ontwijken van verantwoordelijkheden, incompetente figuren die dat goed weten te verbergen, een berg kansloze projecten en dito projectorganisaties, belangenverstrengelingen, corruptie, zwarte pieten, gebeten honden, bruine armpjes, enz enz.
Ik heb het hier wel over een masteropleiding waar allemaal gemotiveerde mensen rondlopen.
Voor het echie moet je gewoon "Hoe word ik een rat" van Joep Schrijvers lezen.... ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2010 @ 00:58:
[...]

Ik heb het hier wel over een masteropleiding waar allemaal gemotiveerde mensen rondlopen.
Voor het echie moet je gewoon "Hoe word ik een rat" van Joep Schrijvers lezen.... ;).
Bedankt voor de tip, die gaat zeker op m'n verlanglijstje.

Is dat inderdaad zo dat bij de masteropleidingen de motivatie hoger is? (Heb je zelf ook HBO ervaring, zodat je die twee kunt vergelijken?) Zat er zelf ook aan te denken om een uni master te doen na de HBO, maar er zijn nog een aantal dingen die me vooralsnog tegenhouden, maar dat heeft op zich niet eens zoveel te maken met de motivatie van m'n mede-studenten (welke wel in orde is). Ik denk dat ik er binnenkort eens een topic over open om deze niet verder te kapen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
ebia schreef op woensdag 28 april 2010 @ 00:56:
Het hele samenwerk/project gebeuren binnen de HBO's vind ik maar zeer overrated.
Hoewel het nut/niveau ervan op het WO hoger is, is het imho ook daar niet onomstreden. Men gaat toch snel naar een soort praktijkgerichte Master toe, waardoor juist ook het onderscheid tussen HBO en WO minder wordt. Hoe meer projectonderwijs, des te minder ruimte er is voor theoretische en abstractere academische competenties.

Dat uni's nu gaan klagen over de plannen om het HBO op te krikken qua titel mogelijkheden en onderzoeksmogelijkheden hebben ze imho dus ook enigszins aan hunzelf te danken.
ebia schreef op woensdag 28 april 2010 @ 01:26:
Is dat inderdaad zo dat bij de masteropleidingen de motivatie hoger is?
Van mensen die beide stappen hebben gemaakt (WO->HBO, HBO->WO) heb ik begrepen dat die stelling wel klopt. Maar dan nog maakt hoe je individueel presteert en kan acteren in zulke groepen uit hoeveel je er uiteindelijk van profiteert, je hebt alsnog mogelijk te maken met persoonlijkheden die je niet liggen (die kans wordt op het WO niet minder) of met een hardnekkig verschil van inzicht.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

n4m3l355 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:37:
Persoonlijk zie ik geen verschil tussen een LOI'tje of de OU. Ik blijf het wonderlijk vinden dat dit soort opleidingen uberhaubt geaccrediteerd worden.
OU is gewoon een volwaardige universiteit. Je moet ook gewoon samenwerken, zoals bij een 'normale' universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Het is een discussie die wel vaker voorbij komt over de waarde van een LOI/OU, en er zullen best bedrijven zijn die er geen moeite mee hebben, echter omgekeerd is hetzelfde aan de hand. Ik zou mezelf altijd de vraag stellen "hoe kan 4 a 5 jaar worden samengevat tot 2 jaar in de avond". Dat realiserende dat dit niet mogelijk is (effectiviteit van een voltijd opleiding daar gelaten inc. hetgeen wat je zou kunnen opsteken) gaat het er bij mij en talloze andere niet in. Zo zie je bij ons bv over de werkvloer van een aannemerij geen enkele LOI/OU'er rondlopen.
Het is dan ook maar wat je wilt in je leven, zeker als je nog wat jaartjes te gaan hebt en de tijd dan ook hebt voor een voltijd opleiding kan ik dat iedereen aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
n4m3l355 schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:48:
Het is dan ook maar wat je wilt in je leven, zeker als je nog wat jaartjes te gaan hebt en de tijd dan ook hebt voor een voltijd opleiding kan ik dat iedereen aanraden.
O zeker weten, niets kan op tegen de waarde van een fulltime studie als je nog jong bent en fulltime kan studeren, daar haal je later het meeste rendement uit.

Maar je moet tevens beseffen dat mensen die LOI/OU studeren een heel ander publiek is dan de gemiddelde afstudeerder van een reguliere HBO/WO studie. Dat zijn mensen die meestal een redelijk tot zelfs lange carrière achter de rug hebben met een wat lagere opleiding en beseffen dat ze meer in hun mars hebben en dit als een manier beschouwen om hun capaciteiten te verzilveren om zo ook nog verder te kunnen groeien, maar voor wie financieel/carrière technisch een vol of zelfs deeltijd studie vaak onhaalbaar is. In dat op zich is het prima manier om vooruit te komen, maar die mensen hebben meestal zeker niet de kansen gehad van de gemiddelde afstudeerder die begonnen is na de middelbare school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

"hoe kan 4 a 5 jaar worden samengevat tot 2 jaar in de avond"
Uhmmm als je studeert ben je ongeveer 2 dagen college aant volgen de rest aant feesten :)

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja dan doe je iets of heel goed, of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

Het is een discussie die wel vaker voorbij komt over de waarde van een LOI/OU, en er zullen best bedrijven zijn die er geen moeite mee hebben, echter omgekeerd is hetzelfde aan de hand. Ik zou mezelf altijd de vraag stellen "hoe kan 4 a 5 jaar worden samengevat tot 2 jaar in de avond". Dat realiserende dat dit niet mogelijk is (effectiviteit van een voltijd opleiding daar gelaten inc. hetgeen wat je zou kunnen opsteken) gaat het er bij mij en talloze andere niet in. Zo zie je bij ons bv over de werkvloer van een aannemerij geen enkele LOI/OU'er rondlopen.
OU is helemaal niet 2 jaar, 2 avonden per week. Je krijgt gewoon net zoveel vakken/ECTS als op de uni en de geschatte doorloptijd voor een ba-ma traject (informatica) is 10 jaar. Er wordt minder snel door dezelfde stof heengegaan (3 vakken per half jaar, afhankelijk van je tempo)). Je kunt remote bij lessen aansluiten enzovoort. Examens worden bij de verschillende lokaties van de OU afgelegd en projecten worden in groepen gedaan.
Je moet niet teveel in oude misvattingen blijven hangen.
OU en LOI zijn totaal andere dingen.

Edit:
Kijk hier bijvoorbeeld eens: http://srv-hrl-60.web.pwo...g-Start;?CategoryName=BTI

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 29-04-2010 10:25 ]

Pagina: 1