Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 14:54
Geachte tweakers.

Een tijd geleden heb ik mijn netwerk geupgrade naar gigabit, Het netwerk bestaat uit een Dlink-Dir655 en een Hp procurve 1400-8G.
De procurve is verbonden met de Dlink via Cat 6 kabel (de rest van het netwerk ook) en dit werkt perfect.
Nu heb ik een 2e Hp procurve 1400-8G aangeschaft.

Het probleem is dat als ik deze 2e Procurve direct aan de eerste hang er geen verbinding gemaakt kan worden (zit 2x15 meter kabel tussen met een cat6 koppelstuk) tussen de pcs die aan beide procurves hangen.
Als ik de 2e Procurve op dezelvde manier aan de Dlink hang maakt hij wel verbinding.
Ik kan ook geen uplink poort vinden en vraag me nu af of 2 Procurves achter elkaar überhaupt mogelijk is?

Wat ik veder heb gedaan is de kabels doorgemeten met een kabeltester.

Het zou heel mooi zijn als iemand mij hier uitsluitsel over kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

alucard.erbacam schreef op zondag 25 april 2010 @ 15:10:

Als ik de 2e Procurve op dezelvde manier aan de Dlink hang maakt hij wel verbinding.
Ik kan ook geen uplink poort vinden en vraag me nu af of 2 Procurves achter elkaar überhaupt mogelijk is?
Dat kan prima. Is die kabel daadwerkelijk goed? Zelfgemaakt of gekocht? In geval van dat eerste, zijn de kleurtjes goed? (zie NT faq). In het tweede geval, al een nieuwe geprobeerd?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
Bedankt voor de reactie.

Ik heb de kabels afgemonteerd gekocht bij Azerty (cat6) en ze getest met een kabeltester, van alle 8 de draadjes komt het signaal door.
Daarna heb ik de kabels getest met het koppelstuk ertussen en ook nu komen op alle 8 de draadjes het signaal wat de tester stuurt door.

Het vreemde is dat het op de Dlink wel werkt en op de 1e Procurve niet.

Waar ik nog onzeker over ben is het SPD lampje van de Procurve.
Als ik de 2e Procurve aan de Dlink hang dan brand op die procurve het SPD lampje niet, wat volgens de handleiding betekend dat hij op 100 megabit werkt (daadwerkelijke snelheid dit moet ik nog testen)

Als ik hem op de 2e procurve hang gaan de SPD en FD lampjes aan en een seconde later weer uit, daarna gaan ze op beide Procurves om de 2 a 3 seconden even aan en dan weer uit.

Edit
De reden dat ik de Procurves liever aan elkaar zou hangen is omdat ik er hogere snelheden op haal (80 tot 90 mb per seconde burst ipv 70 tot 80 op de D-link)

[ Voor 9% gewijzigd door alucard.erbacam op 25-04-2010 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

alucard.erbacam schreef op zondag 25 april 2010 @ 19:46:
Als ik hem op de 2e procurve hang gaan de SPD en FD lampjes aan en een seconde later weer uit, daarna gaan ze op beide Procurves om de 2 a 3 seconden even aan en dan weer uit.
Dat is over het algemeen indicatief aan een probleem met de kabel. Meestal klopt dan toch de adervolgorde niet, of er is teveel overspraak. Probeer eens een andere kabel, zonder koppelstukes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
bedankt, we hebben die kabel door gaten die we in muren geboord hebben geduwd (met een beetje geweld soms) ik zal andere kabels proberen en het resultaat hier zetten zodra ik dat gedaan heb, zal waarschijnlijk morgenavond zijn.
Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-09 18:26

Kabouterplop01

chown -R me base:all

staat je Dlink op een fixed speed?

[ Voor 70% gewijzigd door Kabouterplop01 op 25-04-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
Ik weet niet wat er met fixed speed bedoeld word maar heb ondertussen wel weer wat tests gedaan.

Heb de 2e procurve met een andere (10 meter cat6) kabel aan de 1e procurve gehangen en hij heeft verbinding.
Heb de 2e procurve met de 1e 15 meter cat6 kabel aan de 1e procurve gehangen en hij heeft verbinding
Heb de 2e procurve met de 1e 15 meter, cat6 koppelstuk en nog 10 meter cat6 aan elkaar gehangen en hij heeft verbinding.
Heb de 2e procurve met de 1e 15 meter, cat6 koppelstuk, 10 meter cat6 weer en koppelstuk en weer 10 meter cat 6 aan elkaar gehangen en hij heeft verbinding.
Heb daarna de 2 15 meter cat 6 kabels weer gekoppeld en de 2 procurves aan elkaar gehangen en hij gaat weer knipperen.

Het enige dat ik kan concluderen is dat we de 2e 15 meter cat6 gemold hebben (of dat hij als stuk was) en hierdoor verbindingsproblemen geeft.
Ik ben bang dat we die 2e 15 meter kabel weer uit de muur mogen gaan trekken en vervangen helaas.

Zometeen ga ik de Oude kabel uit de muur halen en vervangen (en de gaten groter maken ;)) en hopelijk komt het dan goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kabel gemold inderdaad. Vervang en let erop dat je geen harde knikken erin legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
Hartelijk bedankt voor alle hulp :)

Heb hem ondertussen vervangen en alles werkt nu prima, snelheden zijn duidelijk beter (gister 8 tot 9 min voor file van 2,5 gigabyte en vandaag een soortgelijke file 2 min)
Dus wat dat betreft is mijn probleem opgelost :)

Waar ik nog enigszins nieuwsgierig naar ben is dat mijn kabeltester de "kapotte" kabel per ader goed test en het feit dat hij via de D-link wel wilde en via de Procurve niet.
Ik heb het vermoeden dat hij ergens beschadigd is en de Dlink hem naar 100mbit terugzet en dat de andere Procurve dat niet doet of slechter met de beschadiging omkan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kabeltester is er waarschijnlijk een die je alleen maar laat zien dat alle aders los van elkaar aangesloten zijn (zonder draadbreuken e.d.) en in welke volgorde. Wat 't niet laat zien is of de aderparen wel goed zijn aangesloten (da's belangrijk), en of er geen enorme knikken of andere problemen met de kabel zijn die zorgen voor teveel overspraak.

Die DLink heeft inderdaad gewoon de link gedowngrade naar 100mbit. Je procurve heeft niet doorgehad dat er iets mis was. Dat kan, er zitten andere chipsets in die apparaten en blijkbaar was jouw kabel precies een soort edge-case waardoor de een het probleem wel detecteert en de ander niet. Het zijn unmanaged dingen en die moeten dat nou eenmaal zelf besluiten, je kunt 't niet forceren. Ik heb een soortgelijk probleem vroeger ook wel eens gehad met een linksys.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 26-04-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
Lijkt me idd nog het meest logische.
Ben wel blij dat de Procurve zo niet wou werken, daardoor had ik door dat er iets mis was en heb ik dit topic geopend.
Was helemaal leuk geweest als ik de kabel al had weggewerkt en je komt er daarna pas achter dat het maar op 100 megabit loopt.

Die kabeltester wat ik heb heeft een stuk voor de voorkant en achterkant van de kabel daarna stuurt hij en signaal per ader (1 tot en met 8) en die lichten dan aan de achterkant op.
Nu denk ik dat hij een redelijk simpel (en/of sterk) signaal stuurt en dat daardoor de lichtjes gaan branden en dat hij verder niets doet met overspaak (of wat voor meting dan ook) ik denk dat hij alleen maar signaal stuurt en als het aankomt gaat het bijbehorende lichtje branden.
Misschien ooit maar eens kijken of er geen betere versies zijn die aangeven op hoeveel mega/gigabit de kabel kan werken :)

Nogmaals bedankt voor de hulp en het advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat klopt. Sterker nog, het enige wat dat ding doet is gewoon het ledje laten branden, van een signaal is niet echt te spreken. Meters die écht meten bestaan wel maar die zijn wel een flink eindje duurder.

Pagina: 1