Toon posts:

Mijn homemade alpha7HO (beter dan echte alpha) resultaten !!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zelf een alpha7H0 gemaakt (voor de genen die niet weten hoe deze cooler er uit ziet> www.3dfxcool.com kijk hier)

Zo heb ik het gedaan:
*eerst heb ik een koperen plaat van 3.5 mm dik en 60*60 mm lang en breed gemaakt.
*100 gaatjes in de plaat boren (2,5 mm).
*koperen bootspijkers (klinken) gehaald.
*alle koppen er af gezaagd.
*spijkers door de koperen plaat slaan zodat ze er in klem komen te zitten,de punten moeten er onder doorheen komen.
*alle punten afzagen, en de onderkant net zo lang schuren totdat hij compleet vlak is.
*in 2 hoeken van de plaat scroefdraad tappen.
*een 6*6 high performance dual ball bearing fan kopen en er een alluminiumen stripje van 3 cm breed onder lijmen, onder alle 4 kanten dus moet het stripje eerst in een vierkant van 6*6 cm gebogen worden.
*de fan een centimeter boven de heatsink monteren zodat het allu stripje ongeveer een 1 cm over de heatisink valt, hierdoor moet de lucht tussen de heatsink door.
(monteren met lange schroeven in de schroef
draad die ik net getapt heb
motage beugeltje voor op de cpu had ik nog.
Tijdsduur: 5 uur.

P.S. het moet echt rood koper zijn en geen messing of zo want dat gelijdt de warmte lang niet zo goed>

Nu de resultaten:
C366 @ 550 Mhz (s370 mobo)
met normale cooler en veel case fans:
Kast: 24 idle en 100% bezig 26 graden.
CPU: 35 idle en 100% bezig 41 graden.

Met homemade alpha7ho en veel case fans:
Kast: 21 graden stabiel.
CPU: 23/24 idle en 100% bezig 27/28 graden

dit is volgens mij nog beter dan een echte alpha omdat ze die niet van 100% koper maken omdat hij dan te duur wordt.
reactie graag!!

Animal-X

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49
Heb je leuk gedaan Mr Hubo, Praxis or what ever.
Maar het is inderdaad erg goed gegaan.
Ben nu wel benieuwd naar foto's, volgens mij is die zo mooi dat je hem haast niet wil inbouwen.

p.s. ga je dit vakker doen (HINT)

no comment

Verwijderd

Topicstarter
Foto's komen zo snel mogelijk.
en dit materiaal is niet bij de gamma, praxis,etc te krijgen want echt rood koper wordt haast niet meer gebruikt omdat het te zacht is in vergeleiking met messing.
Mischien maak ik er wel meer als er vraag naar is.

Verwijderd

Foto's ! Foto's!

:) tof man , maar waar kun je dan dat rode koper kopen? groothandel of iets dergelijks?

Verwijderd

mooi werk
i bow down to your geekness
maar ff een opmerkingtje
de rede waarvoor ze niet alleen koper gebruiken is naast prijs(hoewel als je kijkt wat ze voor een alpha vragen zou het zelfs bijna kunnen)dit:
zoals je waarschijnlijk weet gelijd koper(na zilver)zeer goed(beter dan alu)maar de rede waarom ze alu gebruiken is een andere eigenschap: aluminium haalt de hitte sneller weg. de hitte wordt sneller afgevoerd door alu dan door koper.
dit is de rede dat sommige nieuwe heatsinks nu een koperen onderplaatgebruiken en daarbovenop alu vinnen dit werkt het beste.
maar nog een woord: foto's

cu ThaVInny

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

huh? ik snap ThaVinny niet!
als een materiaal goed geleidend is, dan is het toch zo dat het de warmte goed en SNEL weg voert....als het minder goed geleidend is, dan gaat de warmte dus ook minder snel weg.
dus alluminium haalt de warmte sneller weg? Zijn er meer mensen die dit kunnen bevestigen of heeft ThaVinny een of andere goede reden waardoor hij dit weet?

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Volgens mij is het inderdaad gelul !
Goed geleidende materialen halen de warmte gewoon beter en sneller weg.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

ThaVinny spreekt zichzlef helemaal tegen

- eerst zegt ie dat Koper beter geleid.
- dan dat Alu sneller warmte verplaatst.

(Beetje weird vinden jullie ook niet)

De echte reden waarom er een koperen Inlay in de nieuwe Heatsinks zit is dat Koper de warmte beter over een groot oppervlak kan versprijden. Zo wordt de warmte gelijkmatig over de heatsink afgevoerd.

Sniper logged out....

Verwijderd

zou best kunnen dat ik het fout heb maar volgens mij is het zo dat er 2 dingen belangrijk zijn:
geleiding en zo snel mogelijk die hitte kwijtraken.
koper geleid beter maar aluminium raakt de hitte makkelijker verspreid.
dit is volgens mij de rede dat sommige heatsinks een koperen onderplaat gebruiken en alu. vinnen. deze wijsheden heb ik van een ander forum dus het zou best wel eens fout kunnen zijn.
hopelij maakt dit wat duidelijker wat ik bedoelde.

thavinny

Verwijderd

he jongens ik schijn toch gelijk te hebben
heb nog ff gezocht en heb dit gevonden op het msg board van the heatsink guide
hier een stukje van een reply op een soort gelijk topic de reply is van de webmaster van die site en de cooling editor bij anandtech: de heer tillmann

tillmann said:
Also, aluminum radiates much better than copper
: : : Hi,

: : : copper conducts heat only about twice as good as aluminum, this does not mean that it is twice as efficient as a heatsink material. The actual performance gain by using copper instead of aluminum is much smaller.

: : : bye,
: : : Tillmann

dit bewijst waarom alu gebruikt wordt
niet dat koper misscchien beter presteerd

thavinny

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de rood koperen plaat bij een oude klokkenmakerij weg, en de rood koperen klinken (spijkers) bij een smid weg.
Mischien zit er niet een bij julie in de buurt, want ik woon in friesland!! :)
En ja of ik nu beter alluminium had kunnen gebruiken weet ik, maar hij werkt perfect, mischien in een 2e versie.
P.S. ik moet nog een naam voor het ding bedenken HELP.

Animal-X

Verwijderd

Het voordeel is dat alluminium makkelijker te krijgen is dan rode koper lijkt me..

En maak inderdaad even een paar fotootjes ik ben benieuwd :)

Verwijderd

naam??

gna.. coppercooler of copcooler (als variatie op copkiller :) :) :) :) :))

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-07 18:17

Andy

rm -r

met "radiate" wordt bedoeld: het overdragen van de warmte aan de buitenlucht. (stroming, straling en geleiding zijn drie verschillende vormen van warmtetransport)

grtz

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

Verwijderd

thanks andy voor je antwoord.
dit is wat ik wou zeggen maar ik kwam er niet op. dat is het voordeel en de rede waarvoor alu gebruikt wordt.
thanks again

ThaViNNy

Verwijderd

Ja ff wat foto's zou wel handig zijn dan kan ik zoon ding gewoon zelf voor mijn athlon gaan bouwen zou wel cool zijn heb ik ook weer wat te doen :) :). Maare is gewoon aluminium wel bij de karwij of praxis te koop?? want volgens mij zit hier geen smit of klokkemaker in de buurt.
Ik woon in alkmar iemand andere suggesties en alluminium staafies bestaan wel?? want eigen cooler maken lijkt me toch wel vet eigenlijk.
en waar koop je die extra goeie coolers want voor met athlon heb ik er graag twee.
greetz butcher

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Nou las ik laatst dat straling dus maar marginaal meewerkt aan het effect van een koeler en dat het daarom dus ook niet uitmaakt welke kleur de koeler heeft (anders waren ze allemaal wel zwart geweest)
Als ik de keuze had zou ik voor koper gaan.

Een cliche is ooit origineel begonnen

• php
  • Niet online

php

Ik zou dat niet te hard roepen. De warmteopname en afgifte is in principe gelijk. Een zwart oppervlak neemt meer energie (warmte) op, en staat dit ook makkelijker weer af. Zwart schilderen dus.

Ik zou geen aluminium halen bij een bouwmarkt, de kwaliteit van dat aluminium is op zijn zachtst gezegd niet optimaal. Beter naar een "echte" aluminiumboer gaan, zoals MIKO in Rotterdam, of ASB in Breukelen (zijn wat moeilijke lui, is ook geen winkel, maar contructiebedrijf)

Om de aluminium staven in het koper te krijgen kan je het koper in de oven leggen (graad of 300) en het alu in het vriesvak.

Verwijderd

Ok jongens ik heb even mijn binas erbij gepakt, want daar staan altijd wel bruikbare dingen in:

Puur koper heeft een warmtegeleidingscoëfficient van 390 W/m/K (Watt per meter per Kelvin)

Bij puur aluminium is dat 237 W/m/K, dat is minder dan 2/3 dan die van koper.

De conclusie hieruit is dus dat koper beter is.

Voor de echt freaks (met genoeg geld) hebben we ook nog zilver, want die doet 429 W/m/K. Deze getallen zijn evenredig met de weerstand en trouwens, want die zijn van koper, aluminium en zilver respectievelijk 17, 27 en 16 nano-ohm per meter.

Dit alles bij een temp van 293 K (20 graden Celcius).

Verwijderd

Topicstarter
He herman meen je dat nou echt van dat zwart verven, klopt volgens mij geen zak van, dat is toch alleen zo bij licht opname van zonnestralen of zo.
P.S. verf isoleert volgens mij dus geen goed idee

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

Volgens mij heeft dat zwart-verver inderdaad niet zo veel effect. Misschien helpt het wel iets bij de warmte opname, maar de verf is vast ook wel een beetje isolator. Dan is het effect zo weer lijkt mij

• schijndel
  • Laatst online: 03-09 15:11
Herman: Dat zwarte shit beter warm wordt heeft te maken met absortie van energie. In dit geval licht.
Abosrbie van energie is tegen overgestelde van radiatie, en een zwarte koeler zal dus eerder warmer als kouder zijn

• koekum

koekum

Dan rest ook nog de vraag:
"moet de fan over de koelribben blazen of zuigen?"
Bij scheikunde altijd geleerd dat bij vloeistof-koelers het tegenstroomprincipe het beste werkte.
Geld dat nu ook voor deze koelertjes?
(of begin ik nu te dwalen?) :)

Verwijderd

Topicstarter
K'heb hem op de heatsink staan blazen en niet de warme lucht er af zuigen.
Idle maakte het geen verschil want hij is toch ongeveer even warm als de kamer temp,
maar op 100% load was op de heatsink blazen 1.3 graden kouder.

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:58
Toch wil ik graag wat foto's zien... Kan ik namelijk ook m'n athlon eens flink onder handen nemen!

BTW, wat wil je ervoor hebben om er nog een te maken?

• php
  • Niet online

php

Het zwart schilderen heeft vooral effect op de stralingsopname/afgifte. Een zwartgeschildere verwarmingsradiator zal meer stralingswarmte afgeven dan een witte.

De coefficienten van warmteopname en afgifte zijn hetzelfde, anders heb je een perpetuum mobile: Je stopt er 30 wat aan energie in, en er komt 40 uit. Als je aan zulk soort materiaal kan komen, wil ik het wel voor je vermarkten.

In het kort: Zwartgeschilderd heeft evenveel invloed op warmteopname als afgifte.
Een dunne laag zwart creeren: Even de aansteker er goed walmend langs halen.

• Mark_V
  • Laatst online: 06-06-2022
Ik zou zeggen dat blazen beter is (is ook mijn ervaring trouwens).

Als je blaast stuw je een "jet" lucht door je koelvinnen, wat ook op grotere afstand van je fan voor veel luchtverversing zorgt.

Als je zuigt creeer je een plaatselijke onderdruk vlak onder de fan. Deze wordt dan radiaal weer aangevuld, dus niet gericht vanuit het diepere deel van de koelvinnen, ook bijvoorbeeld van BUITEN de heatsink als dat lekker dichtbij is.

Mijn Fysische Transportverschijnselen-boek is het trouwens met mij eens :). Ik heb het even opgezocht.

Verwijderd

FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S FOTO'S

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo snel mogelijk Rolletje kopen, in apparaat proppen, foto's maken, laten ontwikkelen, inscannen, uploaden, en nog in deze thread of een nieuwe post plaatsen.
KOST WAT TIJD!
Maar ik verwed mijn tweakers.net en forum
passwords en username er om dat ze er binnenkort zijn.

Animal-X

• koekum

koekum

O joy,dan kunnen we binnenkort misschien allemaal inloggen als Animal-X :P
Zoals ik al schreef draagt straling nauwelijks bij aan het koelende effect van je koeler.
Om dus met zwarte verf of roet te gaan experimenteren zodat in het gunstigste geval de straling 10% beter wordt, vind ik een beetje bezopen.
110% * nihil = nog steeds nihil.

Verwijderd

Topicstarter
M'n peltier is vandaag binnen gekomen, nu nog een nieuw mobo en dan voor de 616 Mhz.

Verwijderd

Als je je FANS naar binnen hebt blazen op de heatsink. Moet deze lucht natuurlijk heel koel zijn. Omdat deze lucht meestal niet al te koel is (door andere componenten in je PC) lijkt het me beter om de warme lucht van de Heatsink af te blazen.

Want iets coolen met warme lucht werkt natuurlijk nooit. Het is maar net hoe je je airflow in je kast hebt stromen. Aan de hand hiervan kun je het best bepalen of je de coolers erop of eraf moeten blazen.

Sniper logged out...
Pagina: 1