Harde Bass + Computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 14:04
Ik heb een vraagje kan mijn computer tegen hele harde muziek?, of kan een computer niet goed tegen trillingen? ik heb het hier over boxen die naast mijn pc staan een setje van 500w :P

Specs:
PSU: CoolerMaster eXtreme Power Plus 460 Watt
CPU: Core 2 Duo E7500 2.93 GHz
CPU Cooler: Coolermaster Hyper TX-3
RAM: Corsair DDR2 3GB 667 MHz
GFX: Asus HD 5770 1GB
HDD: Hitachi Deskstar 320GB
MOBO: ASUS P5QPL-AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ja, wat moet je hier nu op antwoorden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunacy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-10-2024
Ik veronderstel een Z-5500?
Die heeft nog niemand zijn pc uiteengetrild voor zover ik weet. Moet je case natuurlijk ook niet op je sub gaan zette...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-05 23:04
mischien dat je hdd het niet zo leuk vind, voor de rest is alles niet echt tril gevoelig volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 17:48
Wat je bij veel mensen ziet is dat ze de PC naast of zelfs op de subwoofer zetten :P

Zolang je een beetje verstand hebt van techniek is dit natuurlijk een no-go. Bijna alle boxen zijn magnetisch afgeschermd, maar nooit voor 100%. Een dikke magneet + zware trillingen zijn funest voor je HDD en pc als geheel.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-06 15:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Klant van mij heeft zijn subwoofer naast de PC staan. Eerst stond het strak tegen elkaar gedrukt, heb hem toen op de flinke magneet in die woofer gewezen, nu heeft hij er wel wat ruimte tussen zitten, maar de handel staat nog steeds op dezelfde plank. Trilling zal er nog steeds zijn.
Zolang het geen enorme schokken zijn kan je PC dat wel hebben, de harddisk is het component wat er het meest "last" van zal hebben. Hou daar dus rekening mee. Probeer de boel te dempen of anders te positioneren als dat kan. Maar het kan best wel wat trilling hebben hoor, bij die klant werkt ook alles nog. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 25-04-2010 14:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-06 22:00
Een rubber mat onder je PC zal denk ik al wat helpen

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
Het trilt natuurlijk ook niet zohard, maar ik maakte me wel beetje zorgen
hieronder foto van de opstelling

BTW: het lijkt dat ie tegen de kast aan staat maar dat is niet zo er zit 5cm ruimte tussen

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/23u3rsy.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door jeantje op 25-04-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:57

D4NG3R

kiwi

:)

Rubberen padjes onder je kast plaatsen zal denk ik al voldoende zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:23
HDD's hebben er wel degelijk last van; zie onderstaand filmpje van Sun waarin schreeuwen tegen een stapel schijven een performancedipje oplevert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:14

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik denk dat geluid in het algemeen als het hard staat niet goed is voor je HD's :X

[video]http://www.youtube.com/watch?v=tDacjrSCeq4[/]

Hier laat zien dat schreeuwen naar harddisks al genoeg is om een merkbaar verschil te zien in de stats van de HD.

FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU

[ Voor 10% gewijzigd door Touchdomex op 25-04-2010 14:42 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
weet iemand dan een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jeantje schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:47:
Je zou kunnen beginnen met de muziek zachter te zetten, of de bas te verminderen. Zal de omgeving ook leuk vinden, of zit je in een hutje op de hei? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
gambieter schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:58:
[...]

Je zou kunnen beginnen met de muziek zachter te zetten, of de bas te verminderen. Zal de omgeving ook leuk vinden, of zit je in een hutje op de hei? :)
de omgeving heeft er totaal geen last van :P, maar een beetje zachter zetten scheelt dus veel :P
ik zal de muziek dan wel wat zachter zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:53

Theo

moederbord

Een goede oplossing zal toch zijn om de pc op de grond te zetten een eindje van de speaker vandaan.

Momenteel trilt jouw bureau iets mee met het geluid als je de speakers als deze hard staan. Hierdoor trilt de ondergrond van de pc als de muziek hard staat. Dus met harde muziek trilt niet alleen de pc maar ook haar ondergrond, iets dat niet ten goede komt aan de pc (en dan met name de HD's). Ook is de magnetische straling (EM straling) welke uit de speaker komt ook niet bevorderlijk voor de pc.

Door de pc op de grond te zetten heeft deze in ieder geval een ' trillingsvrije' ondergrond. Door hem dan ook nog en stukje van de speaker vandaan te zetten voorkom je niet alleen dat deze meetrilt, je voorkomt ook dat de pc aan een grote hoeveelheid EM straling van de speaker bloot wordt gesteld.

Mocht je de pc niet kunnen verplaatsen dan kun je altijd de pc op rubberen voetjes zetten en misschien zelfs de HD in ' trillingsvrije' rubbers plaatsen om de trillingen tegen te gaan. Ook is het zeer aan te raden om geen raampjes of vensters in de zijkanten van de kast te hebben maar gewoon een metalen geheel, dit is namelijk een goede demping voor EM straling.

offtopic:
Of je doet de buren een lol (helemaal met een houten vloer) en je draait niet op een hard volume muziek.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Het gaat al een hele tijd goed bij m'n broertje (Z-2300 op korte afstand van de pc). Wel zijn er wat beschadigde sectoren, maar dat kan eerder komen doordat hij de pc slaat of schopt als het ff tegen zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10
matel schreef op zondag 25 april 2010 @ 15:08:
Het gaat al een hele tijd goed bij m'n broertje (Z-2300 op korte afstand van de pc). Wel zijn er wat beschadigde sectoren, maar dat kan eerder komen doordat hij de pc slaat of schopt als het ff tegen zit...
Degelijk stukje wetenschap daar :X

Je gokt dat het komt door het schoppen... Maar het blijft maar gissen, dus is het eigenlijk meer random onzin wat geen meter helpt in deze kwestie...

Ik heb zowel de sub (Z-5450) als mn PC op de grond staan. Wel staat de sub aan de linkerkant van mn bureau (lees: groot stuk werkblad met 4 poten er onder ;) ) en de PC aan de rechterkant. De eerste harde schijf is echter na een half jaar overleden, de tweede houdt het nu 2 jaar vol. De eerste was een Spinpoint F1 waarbij wel meer uitval was. Ik gok ook dat dat bij mij het geval is, dus moet prima te doen zijn. Uiteraard wel altijd backups maken :)

[ Voor 31% gewijzigd door GENETX op 25-04-2010 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-06 20:29
jeantje schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:47:
Ja, een SSD :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:57

D4NG3R

kiwi

:)

Een SSD voor je OS en dan een eSata HDD voor opslag van verdere data.. deze schijf doe je dan in zo'n shock absorbing hoesje?

Wel een beetje duur.. maar het zou werken :P

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:38
Tja... in het geval van TS zal het allemaal wel loslopen. Met Magnat speakers mag ie blij zijn als het 50 echte watts zijn ;)

Maarre.... heb je geen buren ofzo dat je je zo druk moet maken over de bas? Begin met goede speakers, ga daarna langs de oorarts als je nog steeds 500w speakers nodig hebt. Je PC kan heus wel wat hebben, en tenzij dat ding in een DJ booth staat waar ie 24/7 aangesloten zit op een PA setje zou ik me niet echt druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jeantje schreef op zondag 25 april 2010 @ 14:35:
Het trilt natuurlijk ook niet zohard, maar ik maakte me wel beetje zorgen
hieronder foto van de opstelling

BTW: het lijkt dat ie tegen de kast aan staat maar dat is niet zo er zit 5cm ruimte tussen

[afbeelding]
wow, ik zou je spullen alleen zo opstellen als je magnat speaker magnetisch geshield is, anders lijkt me dat niet goed voor je schijven!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:14
Een Z-2300 heeft volgens mij toch echt magnetisch afgeschermde speakers, en die van jou zien er niet uit alsof ze als computerspeakers bedoeld zijn.... Ik zou ze toch echt verder van de pc afzetten. (de trillingen loskoppelen met een rubber mat is ook een goed idee, maar dat werd al enkele malen geopperd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Mijn pc staat al jaren (ook voorgaande pc's) op deze manier.
En ik laat mijn luidsprekers toch wel regelmatig eens werken >:)
Ik heb nog nooit geen problemen ondervonden ;)

Afbeeldingslocatie: http://img706.imageshack.us/img706/5287/mg1554.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Cleyman op 25-04-2010 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-06 23:55
Als je in een disco of bij een concert voor, naast, op of achter een flinke speaker staat merk je heel goed het verschil. Voor de speaker is het soms niet uit te houden en springen je trommelvliezen zowat terwijl je naast de speaker vaak nog prima een conversatie kan houden.

Kortom, als de speaker naast de pc staat met een kleine tussenruimte tussen pc en speaker lijkt me het trillingen aspect absoluut niet boeiend. Magnetisme evenmin aangezien de meeste pc's een metalen behuizing hebben die magnetisme blockt (soort kooi van farady).

Zoals Jeantje en clayman hun pc en speaker naast elkaar hebben staan lijkt me dan ook geen problemen opleveren. Trillingen van de speaker worden namelijk door de vloer opgevangen. Geluidstrillingen zijn het sterkst voor de speaker en magnetisme wordt door de kast geblokkeerd (ervan uitgaande dat de coolermaster kast een metalen zijpaneel heeft).

Bovendien zit je hardeschijf ook nog eens in een magnetisch werend sardienblikje.

[ Voor 28% gewijzigd door Terror op 26-04-2010 14:18 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
theodouma schreef op zondag 25 april 2010 @ 15:06:
Een goede oplossing zal toch zijn om de pc op de grond te zetten een eindje van de speaker vandaan.

Door de pc op de grond te zetten heeft deze in ieder geval een ' trillingsvrije' ondergrond. Door hem dan ook nog en stukje van de speaker vandaan te zetten voorkom je niet alleen dat deze meetrilt, je voorkomt ook dat de pc aan een grote hoeveelheid EM straling van de speaker bloot wordt gesteld.

offtopic:
Of je doet de buren een lol (helemaal met een houten vloer) en je draait niet op een hard volume muziek.
hehe :P
het klopt wat je zegt over de trillingsvrije ondergrond, maar zelf merk ik thuis met mijn subwoofer juist vaak dat de lage trillingen dichter bij de grond zitten. dus door het plaatsen van de PC op de grond, krijg je dus als ware een klankkast die lekker gaat mee trillen op de maat van de muziek.

ik zelf heb gewoon mijn PC anderhalve meter van mijn subwoofer onder mijn bureau hangen en heb nergens last van, de HDD doet het nu al 3 jaar zonder vertoon van problemen. dus heel veel problemen zul je niet van krijgen van de trillingen, maar ik raad je wel aan om minimaal 1 meter te verplaatsen zodat je zeker bent van trilling en magnetische straling ;)

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Harde schijven indraaien tussen koordelastiek werkt prima om trillingen op te vangen, en scheelt ook weer in de geluidsproductie van je schijven en is goedkoper dan een SSD.

HDDs in koordelastiek geklemd

[ Voor 26% gewijzigd door Wiethoofd op 26-04-2010 20:15 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:14

FeaR

In GoT we trust

Ten eerste, het is een Magnat speakers en Magnat is nu niet echt bepaald eerlijk in het opgeven van vermogens die de speaker kan leveren. Dus die 500 Watt van het setje is sowieso overrated, ga niet vragen hoeveel het wel is... Ten tweede ga je in je leven nooit die volledige 500 Watt gebruiken, want lang van te voren hebben je oren al aangegeven dat dit het niet echt gaat worden. Komt ook nog het puntje dat dit gewone speakers zijn en ze dus minder trillingen genereren dan een subwoofer. Ook zal de magneet in deze "zuil" een stuk minder krachtig zijn dan de magneet die in een subwoofer zit met een 15" woofer. Subwoofer is er namelijk op gebouwd om de lage tonen "anders" weer te geven dan dergelijke speakers doen.

Punt is dat je dus zit met de trilling (die dus wel meevallen) en de magneet in de speaker. Een magneet kan in praktijk de gegevens van je harde schijf wissen. Alleen gaat het dan hier om sterke - in de industrie gebruikte - magneten en niet om de magneten die in dit soort speakers zitten. Als het goed is gaat de druk van de lucht ook naar voren en niet naar rechts naar de pc toe. Kan zijn dat er een basreflexpoort aan de zijkant zit, maar dan zeker niet op die hoogte. En sowieso ook niet eentje die zo veel druk geeft dat de processorkoeler van je moederbord valt.

Je moet de pc kast echt letterlijk op of onder een goede subwoofer zetten wil je intern dingen los laten trillen, of de subwoofer zo plaatsen dat deze richting kast blaast. Maar dan kan je ook niet meer spreken dat het per ongeluk ging.

Lang verhaal kort:
Dit zal gewoon goed gaan.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-06 23:55
Wiethoofd schreef op maandag 26 april 2010 @ 20:14:
Harde schijven indraaien tussen koordelastiek werkt prima om trillingen op te vangen, en scheelt ook weer in de geluidsproductie van je schijven en is goedkoper dan een SSD.

Is dit juist niet slecht voor je hardeschijven? Omdat ze bewegingsvrijheid hebben gaan ze namelijk juist trillen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:02
Nog nooit problemen ondervonden.
Staan hier twee subs naast mijn PC, 1 van mijn Z2300 en een JBL van me home cinema. Voluit of niet, schijven draaien al jaren als een tierelier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Terror schreef op maandag 26 april 2010 @ 23:08:
Is dit juist niet slecht voor je hardeschijven? Omdat ze bewegingsvrijheid hebben gaan ze namelijk juist trillen.
Als je ze strak genoeg indraait geven ze alleen hun eigen trilling af aan de kast en zal de eventuele trilling van een subwoofer geen effect hebben. Sub staat hier 1m van m'n kast af met m'n schijven ingedraaid, heerlijke stilte en nergens last van.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1