Meer info over de opbouw van T.net

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:11
Ik ben zelf webapp developer van beroep (Zit op een steenworp afstand van jullie, ook in Amersfoort :)) en uit interesse vroeg ik mij eigenlijk af hoe jullie ooit T.net opgezet hebben codetechnisch. Nu snap ik wel dat dit ook deels bedrijfsgeheim is, maar ooit hadden jullie het bijvoorbeeld over "Wij hebben nu een JAVA tussenlayer opgezet om de DB te ontlasten".

Dan denk ik bij mezelf: 'Is dat dan memcached? Wat hebben ze gemaakt, hoe werkt het?' Denk dat dat gewoon een beetje tweaker eigen is. Ook jullie eigen framework bijvoorbeeld, dat zal ook wel veel iteraties ondergaan zijn sinds de eerste versie en nu volledig OOP-gebaseerd denk ik zo? Wat zien moderators bijvoorbeeld als ze ingelogd zijn? Hoe werkt zo iets qua topics splitsen enzo? Allemaal vragen die de Henk in mij onrustig maken...

Lijkt me erg leuk als hier misschien een keer een mooie nieuwspost aan besteedt kan worden, immers zijn we allemaal tweakers maar het product via welke wij communiceren is juist zo interresant :)

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 10:35

Haan

dotnetter

Er zijn weleens .Plans op de frontpage geweest die op sommige vragen die je stelt in gaan. En je kan natuurlijk eens zelf myReact installeren, dan kan je een beetje een idee krijgen van het forum, ook al draait GoT intussen op een eigen fork van de forumsoftware.

Dat is wat ik zo'n beetje weet, diepgaandere antwoorden laat ik aan de T.Net devvers over ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Ik doel niet alleen op het forum maar op de hele frontpage/alles ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je abonnee bent, kan je in het Abonneeforum ook een leuk kijkje achter de schermen vinden.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

De paar topics die ik zo snel even op kon trommelen via de search, staan ook leuke weetjes in
Hoeveel data omvat *.tweakers.net?
\[T.net] Hoeveel MB is de PHP code van t.net
Gaat T.net PHP-code van de FP vrijgeven?
@AW_Bos, _eXistenZ_ is geen abonnee zo te zien, maar daar is natuurlijk snel verandering in te brengen 8)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Laatst online: 10:35

Haan

dotnetter

Ik kan sowieso niet vinden waar AW_Bos op doelt, tenzij hij sneak previews of stats bedoelt.

[quote]
Ah, zó ver was ik niet teruggebladerd ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Haan op 25-04-2010 11:35 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Haan schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:32:
Ik kan sowieso niet vinden waar AW_Bos op doelt, tenzij hij sneak previews of stats bedoelt.
[Modjes] Kijkje in admin-panel ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

En over hardware wordt regelmatig iets geroepen in

http://tweakers.net/plan/

verder had je de stats ook vast al bekeken, daar staat ook een lijst van de swervers.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
@hierboven Het gaat mij idd meer over het codetechnische verhaal, welke servers dat dan op draait is gewoon op te zoeken idd ;) en ben idd geen abbonee, mss toch maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

_eXistenZ_ schreef op zondag 25 april 2010 @ 11:15:
Ik ben zelf webapp developer van beroep (Zit op een steenworp afstand van jullie, ook in Amersfoort :)) en uit interesse vroeg ik mij eigenlijk af hoe jullie ooit T.net opgezet hebben codetechnisch.
Met vallen en opstaan, voortschrijdend inzicht etc. Is dat het antwoord dat je zoekt? :P

Het is op zich lastig uit te leggen. In de basis is het "gewoon" een LAMP-opstelling. Maar we hebben hier-en-daar wat pijnpunten aangepakt en daardoor wijkt het nu wat daarvan. De belangrijkste toevoegingen aan de LAMP-opstelling zijn memcached om tussenresultaten op te slaan (zoals de tracker-blockjes en vele andere dingen), ActiveMQ om sommige communicatie asynchroon te doen (zoals het wegschrijven van log-records), Xapian/Omega om full-text searches uit mysql weg te halen en de "java engine" die je noemt. En daarnaast hebben we ipv de A ook nog Lighttpd en Varnish, maar dat is eigenlijk niets anders dan een andere ingang voor precies dezelfde files.
Nu snap ik wel dat dit ook deels bedrijfsgeheim is, maar ooit hadden jullie het bijvoorbeeld over "Wij hebben nu een JAVA tussenlayer opgezet om de DB te ontlasten".

Dan denk ik bij mezelf: 'Is dat dan memcached? Wat hebben ze gemaakt, hoe werkt het?'
Nee, het begon als domweg het herschrijven van de al bestaande php-code in Java. Met uiteraard een focus op het in RAM houden van de productdata, omdat juist de meeste tijd zat in het ophalen van productgegevens uit de database, bij die php-code (de filters zijn te complex voor gewone SQL-queries). Ondertussen is het een stuk verder uitgebreid met een complete full-text engine die de zoekomgeving van de PW3 regelt en de similar products.
De communicatie is effectief gewoon dmv REST om data eruit te halen en ActiveMQ om wijzigingen naar alle actieve omgeving te versturen (atm hebben we op elke fysieke webserver zo'n omgeving).
Ook jullie eigen framework bijvoorbeeld, dat zal ook wel veel iteraties ondergaan zijn sinds de eerste versie en nu volledig OOP-gebaseerd denk ik zo?
Nee, nog steeds niet... Het is een incrementeel proces dat mede door php's onhandige werking van OOP een tijd lang niet echt aandacht kreeg. We herschrijven nu wel steeds meer delen in OOP als er een reden is code aan te passen :)
Wat zien moderators bijvoorbeeld als ze ingelogd zijn? Hoe werkt zo iets qua topics splitsen enzo? Allemaal vragen die de Henk in mij onrustig maken...
Dat wijkt relatief weinig af van MyReact, dus daar moet je een heel eind mee komen :P
Lijkt me erg leuk als hier misschien een keer een mooie nieuwspost aan besteedt kan worden, immers zijn we allemaal tweakers maar het product via welke wij communiceren is juist zo interresant :)
Elke keer als er weer een topic als deze komt, of een eigen .plan doen we een boel uit de doeken. Maar echt een uitgebreid artikel... dat kost gewoon een hoop tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Vergeet ook onze weblogs niet: Crisp's blog, ACM's blog en Rob_Erwts Weblog

Verder lijkt dit topic me meer op z'n plaats in Lieve Adjes :)

Intentionally left blank

Pagina: 1