HiFi Systeem voor horecazaak...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-04 00:00
Dag iedereen

We starten binnen een goede maand een koffiehuis en zijn nog op zoek naar informatie over een redelijk hifisysteem.
We willen chillout lounge muziek op de achtergrond laten afspelen via een ipod.
Verder willen we ook de mogelijkheid om het volume in bepaalde kamers uit te schakelen of aan te passen.
Een eerste prijsopgave kwam op 3500eur incl btw voor een 'Apart' versterker, 8 'Apart' boxen (90eur stuk), een bakje om volume in 4 verschillende kamers te regelen (+- 1000eur van 'Apart'), plaatsingen & kabel.

Dit leek ons redelijk duur en we zijn op zoek naar een toch wat goedkoper alternatief.

Kan dit met een gewone verster, zoals we deze kennen van de 'gewone' winkel? krefel, vandenborre, ....?
En waar let ik op gezien er toch een 8 a 10-tal speakers op moeten komen, weliswaar op redelijk laag niveau?

Groeten
Mus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 20:24
Beste Mus,

Als ik jou was zou ik de versterker tweedehands gaan halen. PA Versterkers (Professional Audio) gaan ontzettend lang mee en zijn gemaakt om niet stuk te gaan. Het is daarom niet echt nodig om 3500 euro uit te geven aan een nieuwe versterker.

Als je chillout lounge muziek wil laten horen op laag volume dan kan je volgends mij niet om een soort van subwoofer heen. Laag volume + speakers rond de 90 euro hebben meestal niet genoeg rendement om de bastonen van chillout te kunnen weer geven. Wat je dan dus krijgt is chillout met veel hoge tonen en weinig bass, dat klinkt niet.

Hoe groot is de ruimte die je wilt vullen ?
Wil je de mogenlijkheid hebben om live muziek af te spelen?
Als je net begint met een koffiehuis, is het dan handig om hier je geld in te steken?
(De reden dat ik dit vermeld is omdat er een klein koffiehuisje in groningen zit die heel slim gebruik maakt van twee Logitech 7.1 setjes en dit eigenlijk beter klinkt dan de budget horeca systemen.)

Hopenlijk is dit informatief :)

Groeten,

Wouter

[ Voor 10% gewijzigd door W.Zijlstra. op 25-04-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 19:21

lier

MikroTik nerd

Persoonlijk vind ik 90 euro per speaker best wel heel erg goedkoop. Aansturing is iets waar jullie wel (inderdaad op de tweedehands markt) flink op kunnen bezuinigen. Tweedehands PA is zoals eerder gezegd heel betaalbaar (en er zijn flink veel eindversterkers voorzien van volume knoppen...niet het meest ideale maar wel heel bruikbaar).

Hoe gaan jullie om met de rechten (of wordt alleen muziek die rechtenvrij gespeeld kan worden afgespeeld ?).
Hier kan je wat over auteursrechten terug vinden.

Dit overigens puur informatief.

Laat in ieder geval nog even weten waar jullie voor kiezen...veel plezier ermee !

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Zijlstra.
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 20:24
lier schreef op zondag 25 april 2010 @ 09:42:

Hoe gaan jullie om met de rechten (of wordt alleen muziek die rechtenvrij gespeeld kan worden afgespeeld ?).
Ze krijgen automatisch een brief van SENA voor de rechten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik zou als startende ondernemer niet te veel geld uitgeven tenzij het absoluut cruciaal is om je geld te verdienen.

Wat denk je eventueel van studiomonitoren? Deze zijn vaak behoorlijk robuust en in alle maten en prijsklassen en kwaliteiten te krijgen.

Je hebt actieve studiomonitoren die elk een eigen versterker hebben. De volgende is slechts een voorbeeld ( en ken ik niet persoonlijk)

http://www.behringer.com/EN/Products/B1030A.aspx
en onder andere te koop bij: http://www.redcoon.nl/ind..._TRUTH_B1030A_Stuksprijs/

Voor 99€ per stuk.

Of een meer PA achtige voor 159€ die de mogelijkheid heeft om door te lussen: http://www.redcoon.nl/ind...HRINGER_EUROLIVE_B_208_D/

Je zou dan alleen een goedkope mixer moeten kopen met voldoende uitgangen maar die zijn volgens mij wel te krijgen.

Goedkope XLR kabels zijn op het internet ruimschoots voorhanden en zijn vaak minder storingsgevoelig dan ander signaalkabels.

Begrijp me niet verkeerd, Behringer is geen topspul maar als je het niet vaakl hoeft te verslepen gaat het meestal wel. Wel eerst luisteren voor je koopt!!!

Edit: als je kunt doorlussen kun je met een mixer van een paar tientjes af met slechts een dubbele uitgang. Master volume regelen op de mixer en individueel inregelen op de versterkers van de luidspreker zelf. Misschien niet ideaal maar je kunt altijd nog een superaudioinstallatie aanschaffen als de centen binnenstromen.
Behringer site voor tech info http://www.behringer.com/EN/Products/B208D.aspx

Edit: ik zie wat veel behringer reclame staan want het komt wel erg vaak voor in de tekst hierboven. Ik heb geen relatie met de toko in kwestie maar als ik iets zou moeten regelen zou ik als eerste naar zoiets kijken

[ Voor 36% gewijzigd door Indoubt op 25-04-2010 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
behringer zal dan weer laatste zijn waar ik naar zou kijken... :p Maar spullen die ik gebruik zijn dan weer iets te duur (Soundprojects X-act oa...)

Je moet iig een mixer/versterker hebben die meerdere zones aankan, 4 ruimtes wil al zeggen dat je een 4 kanaals of 2 2 kanaals versterkers nodig hebt en dan draai je nog mono per kamer... wel op letten dat of de output van je ipod mono is, of je er een mixer oid tussen zet welke je stereo signaal mono kan maken.

Verder is ook grootte van je ruimte van belang. Volume waarop je muziek wil draaien, is het echt achtergrondmuziek of moet het 's avonds oid ook een keer wat harder kunnen enz. Wil je er een subwoofer bij, heb je ruimte voor een subwoofer...? Dat ding moet ook aangestuurd worden, actief, passief enz

Ik zou gewoon even je eisen op papier zetten en wat offertes her en der aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

De TS geeft aan dat ie graag goedkoper wil dan 3500€. Met 8 a 10 luidsprekers wordt dat lastig als je voor high quality gaat. Als je er een flink stapeltje bankpapier tegenaan kunt gooien is het heel wat eenvoudiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 15:13
Ben gewoon niet zo'n behringer fan ;p

Maar er zijn vrij veel installatiespeakers te krijgen voor niet enorm veel geld, dat gaat van Dap/JB systems tot de wat duurdere merken. Zou zelf ook eerder daar naar kijken dan naar studiomonitoren, heel ander doeleinde.

Veel van die speakertjes zijn te krijgen in bedragen van max 150 euro/2stuks of actief voor nog geen 150 euro/stuk.
Voordeel van actief is dat je de noodzaak van meerdere versterkers wegneemt. Moet je alleen zorgen dat je wat hebt om meerdere zones apart te kunnen regelen qua volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Ik zou ten eerste dat hele iPod verhaal laten vervallen. Dat is allemaal leuk voor als je bezoek hebt thuis en een muziekje wilt opzetten, maar toch niet in een omgeving waar je je geld verdient?

Ik zou zeggen;
Neem een pc met touchscreen en je favoriete software.
PC
Geluidskaart
Touchscreen LCD
(600 euro)

Vervolgens kun je zoals eerder gezegd de versterking centraal plaats laten vinden of in de luidspreker zelf. Laat je de versterking centraal plaats vinden ben je denk ik goed uit met twee 4 kanaals versterkers Je hebt dan 1 master volumeregeling op je pc/jukebox en per luidspreker een volumeregeling op je versterker.
(480 euro)

Dan hang je vervolgens op 8 plekken passieve luidsprekers op. (Had een heel verhaal geschreven over spullen van JB systems met subjes, maar dat was eerder disco dan lounge/theehuisje)

Wie van jullie verkiest er in een omgeving als een theehuisje 'echte' PA over een setje 'HiFi' luidsprekertjes? 8 stuks Wharfedale Diamond 10.1 is voor het volume/sfeertje misschien wel een leuke optie. Zien er leuk uit en klinken voor het geld aardig.
(960 euro)

Kabels/beugels/connectoren etc.
(100 euro)

Kost je ook al ruim 2.000 euro, maar ik denk dat het een leuke optie is. Nogmaals, als iemand een gegronde reden heeft om PA luidsprekers te gebruiken voor de ruimte van de TS hoor ik die graag. Bij PA denk ik persoonlijk snel aan lelijke behuizingen/hufterproof/gemaakt voor hoge volumes. Geen van deze drie eigenschappen zijn gewenst/nodig in een theehuis.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 28-04-2010 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
Volgens mij is het verplicht om in een horeca-gelegenheid een limiter op je versterker te zetten. Vergeet hier niet naar te kijken...

Waar ga je je zaak beginnen? In Amsterdam zit op de Rijnstraat een leuke pro-winkel met veel ervaring in horeca-zaken: Soundfreax. (Kan natuurlijk ook zijn dat je daar dat advies gekregen hebt, :)). Misschien kun je daar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

W.Zijlstra. schreef op zondag 25 april 2010 @ 09:30:
PA Versterkers (Professional Audio) gaan ontzettend lang mee en zijn gemaakt om niet stuk te gaan.
PA zegt trouwens niks over Professioneel, kwaliteit of levensduur van de apparatuur. Het zegt alleen iets over de toepassing (Public Adress)
Pagina: 1